Makeaa ei tarvitse Jan Verhon mukaan kieltää kokonaan, mutta varsinkin vähän liikuntaa harrastavan kannattaa tarkkailla omaa sokerin saantiaan. Kuva: Colourbox
Makeaa ei tarvitse Jan Verhon mukaan kieltää kokonaan, mutta varsinkin vähän liikuntaa harrastavan kannattaa tarkkailla omaa sokerin saantiaan. Kuva: Colourbox

Yhdessä smoothiessa voi olla saman verran sokeria kuin tölkissä kokista.

Sokerista on tullut ruokien välttelylistan kärkinimi. Suomalaiset ravitsemusasiantuntijat ovat kertoneet, että sokeri on jopa rasvaa suurempi haitta terveydelle. Se on monen mukaan pelkkää tyhjää energiaa, jonka on arveltu koukuttavan jopa pahemmin kuin kovien huumeiden.

Syyskuussa Me Naiset kokeili yhdessä lukijoidensa kanssa, miten sokeriton elämä onnistuu kuukauden ajan. Pieniä repsahduksia sattui eikä ihme: lisättyä sokeria on melko vaikea välttää.

Kaikki tietävät, että kaupan karkkilaarit ovat makeaa pullollaan, mutta lisättyä sokeria on myös monissa valmisruuissa, kauppojen välipaloissa ja leipähyllyillä.

– Sokereilla on väliä. Lisättyä pitäisi välttää. Monesti lisätyn sokerin määrää tietyssä einestuotteessa on kuitenkin vaikeaa arvioida, koska pakkausselosteissa ei tarvitse eritellä lisätyn ja tuotteessa luontaisesti olevien sokereiden määrää, kertoo laillistettu ravitsemusterapeutti Jan Verho.

Esimerkiksi monissa tomaattikeitoissa näyttää tuoteselosteiden mukaan olevan paljon sokeria. Kaikki siitä ei kuitenkaan ole huonoa.

– Tomaatissa on luontaisesti paljon sokeria, minkä takia tuotteen sokerimäärä näyttää korkealta. Sitä sokeria ei kuitenkaan tarvitse välttää.

Verho kehottaa sokeritarkkailijaa tsekkaamaan, missä vaiheessa ainesosaluetteloa sokeri on mainittu. Jos sitä ei ole mainittu ollenkaan, sokeri on peräisin luontaisista raaka-aineista, eikä sitä ole lisätty tuotteeseen. Listan häntäpäästä löytyvä sokerimerkintä tarkoittaa sitä, että tuotteessa on melko vähän lisättyä sokeria.

Kauppojen suurimmat sokeripommit löytyvät välipalaosastolta. Annosruuissa Verho kehottaa tarkkailemaan sokerin sijasta suolan määrää.

Kauppojen kovimmat sokeripommit

Jogurtit ja jogurttijuomat

Vaikka maitopohjaisissa jogurteissa on luonnostaan sokeria, välipaloiksi tarkoitetuista juomista ja törpöistä löytyy usein sitä myös lisättynä.

– Juotava jogurttijuoma saattaa pahimmillaan sisältää yhtä paljon sokeria kuin pullo kokista.

Rainbow'n juotava jogurtti mansikka 500 g: 12 grammaa sokeria 100 grammassa. Koko pullossa 60 grammaa sokeria.

Valio-jogurtti hedelmäpommi 150 g: 8 grammaa lisättyä sokeria 100 grammassa. Pikarissa 12 grammaa sokeria.

Smoothiet

Ravintosuositusten mukaan erilaisia mehuja kannattaa välttää, sillä niissä on runsaasti sokeria.

– Kaupan valmissmoothieissa on usein runsaasti mehua ja sitä kautta sokeria.

Pirkka smoothie mango-appelsiini 250 g: 12 grammaa sokeria 100 grammassa. Pakkauksessa 30 grammaa sokeria.

Marlin marjainen smoothie + D & C vitamiinit 750 g: 14 grammaa sokeria 100 grammassa. 250 millilitran annoksessa 35 grammaa sokeria.

Leipä

Esimerkiksi tummaan saaristolaisleipään lisätään sokeria ja siirappia tuomaan makua ja tiettyä väriä.

– Vaikka monesti niin uskotaan, tumma leipä ei automaattisesti tarkoita terveellistä, Verho sanoo.

Oululainen Reissumies tosi tumma: 8,1 grammaa sokeria 100 grammassa. Yhdessä leivässä sokeria 5,6 grammaa.

Salaatit

Vaikka salaatinlehtien joukkoon sokeria ei lisättäisikään, majoneesin kanssa astutaan usein ansaan. Esimerkiksi peruna- tai coleslaw-salaatissa on usein lisättyä sokeria.

– Tämä on kyllä vähän hassu, Verho naurahtaa.

– Miksi ihmeessä salaatissa pitää olla sokeria?

Rainbow'n Coleslaw-salaatti: 9,7 grammaa sokeria 100 grammassa.

Saarioinen Hieno punajuurisalaatti 250 g: 8,6 grammaa sokeria 100 grammassa.

Rasvakammoton

Nämä ovat valmisruokien sokeripommit – arvaatko, mitkä tuotteet ovat pahimpia?

"Suomalaisetravitsemusasiantuntijat ovat kertoneet, että sokeri on jopa rasvaa suurempi haitta terveydelle." Tämä lause kertoo paljon suomalaisista ravitsemusasiantuntijoista. Kanssaihmisten terveys ei paljon vaakakupissa paina, kun epätoivoisesti nyt yritetään vielä säilyttää omat kasvot. Tiedemiehet eivät ole koskaan edes yrittäneet väittää, että rasva yleisesti ottaen olisi epäterveellistä, koska se on ihmiselle aivan välttämätön ravintoaine. Jos ruokavaliossa ei ole yhtään rasvaa, niin...
Lue kommentti
T.s.m

Nämä ovat valmisruokien sokeripommit – arvaatko, mitkä tuotteet ovat pahimpia?

Miten ihmeessä aiemmat sukupolvet ovatkaan selvinneet syömällä omatekoisia hilloja ja lettuja ja kurkkusalaattia joissa on yllätys yllätys sokeria! Pullaa ja täysmaitoa, voita leivän päälle ja läskisoossia.. Toki tehtiin paljon ruumiillista työtä eikä vapaallakaan ehditty sohvalla loikoilla mutta sokerilla pelottelu on mennyt ihan överiksi. Tottakai karkkia ja pullatuotteita kannattaa välttää mutta hedelmiä ja vaikkapa nyt punajuurisalaattia syömällä tuskin sairastuu. Järki käteen ja ostoksille.
Lue kommentti

Suolan vaikutuksesta terveyteen on kiistelty vuosikausia. Uutuuskirjan kirjoittajan mielestä suolaa saisikin syödä huoletta.

Suola on elimistölle välttämätöntä, mutta liikakaan sitä ei saisi syödä. Viime vuosikymmeninä ravitsemussuositukset ovat kehottaneet välttelemään suolaa, jota syömme liikaa.

Väitetään, että liika suolan saanti nostaa verenpainetta ja johtaa esimerkiksi sydänkohtauksiin. Torstain Helsingin Sanomissa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Antti Jula syytti suomalaisten verenpaineen laskun hidastumisesta nimenomaan suolan käytön kasvua.

Aiheesta on kuitenkin kiistelty vuosikymmeniä. Tiede-lehti julkaisi alkuvuonna laajan artikkelin, joka käsitteli suolan terveysriskejä. Jutun mukaan esimerkiksi näyttö suolan vaikutuksesta sydäntauteihin on ristiriitainen, ja suolan haittoja todistelevien tutkimusten lisäksi löytyy runsaasti tutkimuksia, joissa ei näy vähentämisen hyötyjä. Lisäksi suolan ja verenpaineen yhteys on monimutkaisempi kuin luulemme.

Myös sydän- ja verisuonitutkija James DiNicolantonio kuuluu siihen koulukuntaan, joka uskoo enemmän suolan hyötyihin kuin haittoihin. Uudessa The Salt Fix -kirjassaan hän kannustaa käyttämään suolaa juuri niin paljon kuin tekee mieli.

The Telegraphin jutussa DiNicolantonio esimerkiksi selittää, että vapaa suolan käyttö kuuluu välimerelliseen, japanilaiseen ja eteläkorealaiseen ruokavalioon, joita on perinteisesti pidetty terveyttä edistävinä.

Hänen mukaansa vähäsuolaisuudelle ei ole koskaan löytynyt tarpeeksi perusteluita, vaan suositukset perustuvat ”muutamiin mielipiteisiin”.

– Minusta ei ole koskaan ollut järkevää tietoisesti vähentää suolan käyttöä. Suositus on peräisin ajatuksesta, että meidän pitää alentaa verenpainetta, ja suolan määrää vähentämällä myös verenpaine laskee. Se ei ole totta: 80 prosentilla ihmisistä sillä ei ole mitään vaikutusta, tutkija väittää.

”80 prosentilla suolan vähentäminen ei laske verenpainetta.”

Hän myös uskoo, että keho osaa itse säädellä tarvitsemansa suolan määrää: suolanhimo katoaa, kun sitä on saanut tarpeeksi ja palaa, kun keho kaipaa lisää.

Kiinnostava on myös tutkijan teoria, jonka mukaan suolavaje saattaa saada kehon himoitsemaan sokeria. Jos suolaa saa jatkuvasti liian vähän, kehon palkitsemisjärjestelmä aktivoituu, ja hyvän olon hormoneita vapautuu silloin, kun suolaa syö.

– On täysin mahdollista, että jos vältät suolaa, aivot saattavat ohjata sinut kohti sokeria tai huumeita, jotta saisit palkitsevan tunteen. Ja kehoillamme ei ole signaalia, jolla ne viestittäisivät vastenmielisyydestä, kun sokeria on tullut syötyä liikaa.

Asiantuntijan kommentteihin kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella. Virallisten ravitsemussuositusten mukaan ruokavaliossa pitäisi olla suolaa vähintään 0,6 grammaa mutta korkeintaan 5 grammaa päivässä.

Kysely

Pyritkö noudattamaan suolan saantisuosituksia?

Nyt niitä saa – suoraan metsästä! Listasimme marjakauden alkamisen kunniaksi syyt, miksi mustikoita kannattaa ehdottomasti syödä.

1. Ne sisältävät aimo annoksen hyviä ravintoaineita

Mustikka on loistava B-, C- ja E-vitamiinin lähde. Lisäksi sininen marja sisältää esimerkiksi magnesiumia ja sinkkiä. Huom! Muista, että mustikan sisältämä C-vitamiini häviää, jos marjat keittää.

2. Ne tekevät hyvää sydämelle

Tutkimusten mukaan mustikoiden syöminen voi pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Syy löytyy marjan flavonoideissa, jotka estävät verisuonten tukkeutumista.

3. Ne hellivät hipiää

Sininen marja sisältää runsaasti antioksidantteja, joiden on todettu tekevän hyvää iholle.

4. Ne auttavat navan alapuolen vaivoihin

Mustikka on pullollaan ainesosia, jotka auttavat pitämään virtsateiden bakteerikannan luonnollisena. Asiantuntijoiden mukaan marja onkin tehokas lääke virtsatietulehduksen ennaltaehkäisyssä. Lisäksi mustikoista saattaa olla apua ruuansulatuselimistön ongelmiin kuten ripuliin ja ummetukseen.

5. Ne taistelevat syöpää vastaan

Tutkimuksissa on havaittu, että mustikan sisältämä antosyaniini voi pienentää riskiä sairastua syöpään. Puoli kupillista päivässä riittää!

6. Ne terävöittävät näköä

Tutkijat ovat huomanneet, että mustikoiden syöminen suojaa silmiä ja jopa parantaa näkökykyä.

7. Ne ovat aivojen kaveri

Pienen marjan vielä pienemmät siemenet sisältävät aivojen toiminnalle tärkeitä hyviä rasvahappoja. Kupillinen (eli noin 2,5 desilitraa) mustikkaa päivässä saattaa myös parantaa muistia ja oppimistuloksia.

8. Ne ovat ilmaisia

Toki kaupassa mustikoiden kilohinta saattaa nousta melko korkeaksi. Mutta jokamiehenoikeudella kaikki voivat käydä niitä metsästä keräämässä veloituksetta.

9. Ne ovat pirun herkullisia!

Mikäs sen parempi syy syödä enemmän mustikoita. Nauti herkku sellaisenaan, sujauta puuroon tai leipaise piiraaseen – mustikka toimii monessa muodossa. Lue parhaat mustikkareseptimme täältä