Smoothie voi hyvin olla osa terveellistä ruokavaliota, mutta toisinaan trendijuoma muistuttaa ravintosisällöltään herkkua. Kuva: Sanoma-arkisto / Jukka Lehtinen
Smoothie voi hyvin olla osa terveellistä ruokavaliota, mutta toisinaan trendijuoma muistuttaa ravintosisällöltään herkkua. Kuva: Sanoma-arkisto / Jukka Lehtinen

Smoothie voi olla fiksu välipala tai salakavala kaloripommi.

Smoothiena on ihanan helppo nauttia iso määrä päivän pakollisista kasviksista, mutta trendijuomassa piilee myös karikkoja. Kasvisten syöminen kokonaisina on esimerkiksi hampaille parempi vaihtoehto kuin niiden nauttiminen mehuna tai smoothiena.

Moni juo smoothieita myös silloin, kun haluaa pudottaa painoa. Ravitsemusasiantuntija Brigitte Zeitlin kertoo Self-lehdelle, miten smoothiet voivat kuitenkin vaikeuttaa laihduttamista. Blenderillä ei tarvitse heittää vesilintua, mutta ota nämä asiat huomioon, jos toiveissasi on karistaa kiloja:

1. Tee smoothiesi itse

Kun kumoat ainekset omaan blenderiin, tiedät, mitä syöt. Kahvilan tai kaupan smoothie voi pahimmillaan olla kaloripommi, joka sisältää enemmän sokeria kuin hyödyllisiä ravintoaineita.

Valmissmoothiet voivat myös olla turhan isoja. Brigitte Zeitlinin mukaan moni niistä riittäisi kahdeksi tai kolmeksi välipalaksi.

Jos ostat smoothien valmiina, tutki tuoteselostetta tai kysy ainesosista. Zeitlin suosittelee smoothieta, joka on tehty suurimmaksi osaksi kasviksista, sisältää alle 250 kilokaloria eikä sisällä paljon sokeria.

2. Unohda säilykehedelmät

Tuoreet tai pakastetut hedelmät ovat säilykkeitä parempi vaihtoehto, sillä säilykehedelmissä on paljon sokeria. Jäiset hedelmät tai marjat myös antavat mukavan kuohkean rakenteen ja pirtelömäisen fiiliksen. Pakastetut kasvikset ovat yhtä ravinteikkaita kuin tuoreet.

Kiireisinä aamuina pääsee helpolla, kun pakkaa smoothieainekset etukäteen pakastimeen pussiin tai rasiaan, lisää sitten esimerkiksi jogurttia, rahkaa tai kasvimaitoa, ja surauttaa valmiiksi.

Esimerkiksi tässä mangosmoothiessa säilykemangon voi hyvin korvata tuoreella tai jäisellä mangolla.

3. Makeuta maltilla

Moni makeuttaa smoothiensa esimerkiksi hunajalla, agavesiirapilla tai taateleilla. Vaikka niitä saatetaan markkinoida terveellisinä ja parempana vaihtoehtona sokerille, ne sisältävät runsaasti energiaa.

Esimerkiksi mansikat tai banaani antavat smoothielle terveellistä makeutusta. Jos hedelmien ja marjojen luontainen makeus ei riitä, kokeile lisätä makua muilla tavoilla. Voit maustaa smoothien esimerkiksi kanelilla, tuoreella inkiväärillä, kardemummalla, muskottipähkinällä, vaniljajauheella (ei vaniljasokerilla) tai tuoreella mintulla.

4. Varo mehuja

Valmissmoothieissa saattaa olla runsaasti mehutiivistettä tuoreiden kasvisten sijasta, ja moni sujauttaa myös kotona smoothieen mehua. Kun juo mehua, jää paitsi monista kasvisten hyvistä ravintoaineista ja kiskoo huomaamattaan enemmän kaloreita kuin uskookaan.

Smoothien nesteenä voi käyttää esimerkiksi maitoa, kasvimaitoa, vettä tai jäähdytettyä teetä.

5. Tutki kasvimaidon tuoteselostetta

Kasvipohjaiset maitojuomat, kuten soija-, manteli-, pähkinä- tai kauramaito, sopivat loistavasti smoothieen, ja vegaaniruokavalio tekee hyvää sekä itselle että ympäristölle. Purkin kylkeä kannattaa kuitenkin tavata tarkkaan, sillä moniin kasvimaitoihin on lisätty sokeria. Sokerittomissa kasvimaidoissa on usein maltillisesti kaloreita, ja niihin on lisätty kalsiumia.

Kokeile vaikka vadelma-mantelimaitosmoothieta tai hedelmä-mantelimaitosmoothieta.

6. Älä liioittele hedelmien määrässä

Hedelmät ovat kiistatta terveellisiä, mutta ne sisältävät sekä hedelmäsokeria että glukoosia. Vaikka hedelmän luontainen sokeri on parempi vaihtoehto kuin lisätty sokeri, kaikenlainen ylimääräinen energia muuttuu rasvaksi ja pitkällä tähtäimellä liika sokeri altistaa esimerkiksi diabetekselle.

Zeitlin kehottaa lisäämään yhteen smoothieen korkeintaan 2,5 desilitraan hedelmiä.

Marjoissa on on usein vähemmän energiaa kuin hedelmissä. Esimerkiksi 100 grammassa mansikoita on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Fineli-tietokannan mukaan 47 kilokaloria, kun taas 100 grammassa banaania on 84 kilokaloria.

Smoothien energiamäärää voi pienentää lisäämällä siihen hedelmien sijaan vihanneksia, kuten lehtikaalia tai pinaattia. Tässä jutussa ravitsemusasiantuntija Hanna Partanen vinkkaa, mistä vihanneksista saa eniten tärkeitä ravintoaineita.

Kokeile esimerkiksi Jutta Gustafsbergin vihersmoothieta.

7. Muista kuitu ja proteiini

Kuidut ja proteiinit pitävät nälän loitolla, joten ne ovat tärkeitä laihduttajalle. Kasvikset kannattaa käyttää kuorineen, sillä suuri osa kuidusta ja muistakin ravintoaineista on kuoressa. Kuitua saa myös esimerkiksi kaurahiutaleista, leseistä, pähkinöistä ja siemenistä. Myös hedelmissä, vihanneksissa ja marjoissa on jonkin verran kuitua.

Esimerkiksi maitorahka, maito, jogurtti, hampunsiemenet, pähkinävoi, pähkinät, siemenet ja kasvimaidot lisäävät smoothien proteiinipitoisuutta.

Kokeile vaikka Anne Kukkohovin mustikkasmoothieta kurpitsansiementen, chiansiementen ja mantelien kera tai Jennifer Lopezin pinaattismoothieta mantelivoin kanssa.

 

Lakoista voi valmistaa myös helposti hilloa. Kuva: Sanoma-arkisto / Anna Huovinen

Hilla, lakka ja suomuurain – rakkaalla marjalla on monta nimeä. Listasimme syyt, miksi soiden helmiä kannattaa ehdottomasti syödä.

1. Ne ovat pullollaan hyviä ravintoaineita

Lakka sisältää runsaasti esimerkiksi C-vitamiinia ja kuitua. Erityisesti C-vitamiinin lähteenä lakka on verraton.

2. Ne tekevät hyvää hipiälle

Hillan siemenet ovat täynnä öljyä, joka sisältää äärimmäisen terveellisiä monityydyttymättömiä rasvahappoja. Lakan siemenöljyn on huomattu tekevät iholle varsin hyvää. Siksi sitä käytetään yleisesti myös kosmetiikkatuotteissa.

3. Ne taistelevat bakteereja vastaan

Lakka sisältää ellagihappoa, jonka arvellaan olevan hyödyksi suoliston bakteeritoiminnalle. Hallauutteeksikin kutsuttu happo hillitsee huonojen bakteerien kuten salmonellan kasvua suolistossa.

4. Ne voivat tuoda helpotusta vaikealle vatsalle

Lakkoja on käytetty vuosisatojen ajan hoitona esimerkiksi ripuliin, ummetukseen ja turvotukseen. Niiden sisältämä kuitu auttaa pitämään ruuansulatuksen kunnossa.

5. Ne hellivät sydäntä ja verisuonia

Hillat sisältävät paljon rautaa ja muita terveydelle tärkeitä mineraaleja. Lisäksi niissä on paljon hyviä rasvahappoja. Nämä ainekset tekevät hyvää verenkierrolle ja sydämelle.

6. Ne saattavat ehkäistä syöpää

Lakan vaikutusta ihmisen syöpäsoluihin on testattu Suomessa. Tulokset ovat erittäin lupaavia. Kun ihmisen paksusuolisyöpäsoluja käsiteltiin taannoisissa tutkimuksissa lakkauutteella, syöpäsolujen liikkuminen hidastui.

7. Ne ovat käsittämättömän herkullisia!

Mikäs sen parempi syy syödä enemmän lakkoja. Lakat toimivat mainiosti sellaisenaan tai esimerkiksi jogurtin kera. Jos haluat sujauttaa soiden helmen jälkiruokaan, kokeile Kalle Palanderin suosimaa vaniljapannacottaa lakkasorberilla tai rukiista kääretorttua.

Kallis viini maistuu pääasiallisesti aina hyvältä, koska aivot reagoivat voimakkaasti tietoon viinin hinnasta.

Jos kaksi lasillista viiniä laittaisi vierekkäin, kumpi maistuisi sinusta paremmalta? Todennäköisesti se, jonka tiedät olevan kalliimpaa.

Time-sivusto kertoo, että hypoteesin on todistanut myös saksalaisen Bonnin yliopiston tutkimus, jonka mukaan kyse on tavallaan lumevaikutuksesta: jos viinin kerrotaan olevan halpaa tai kallista, mielipide maun miellyttävyydestä muuttuu myös.

Tutkimuksessa 30 ihmiselle annettiin useita viinimaistiaisia, ja jokaisen kohdalla viinin kerrottiin olevan joko kolmen, kuuden tai 18 euron arvoisesta pullosta. Todellisuudessa viini oli jokaisella kerralla tismalleen samaa, 12 euron arvoista juomaa.

Suurin osa arvosteli viinin paremman makuiseksi jos heille kerrottiin, että se on kallista.

Suurin osa testihenkilöistä arvioi viinin paremman makuiseksi, jos heille kerrottiin, että maistiainen on peräisin kalliista viinipullosta.

Lue myös: Mitä lempiviinisi kertoo sinusta?

Mutta mistä reaktio johtuu, ja miksi mielikuva viinin arvokkuudesta tekee siitä paremman makuista? Uudessa tutkimuksessa selvisi, että tietyistä aivojen alueista tulee muita aktiivisempia, kun ihminen saa tietoonsa viinin hinnan ennen maistamista.

Esimerkiksi se aivojen osa, joka yhdistelee uutta informaatiota aiempiin tietoihin ja muistoihin, reagoi siihen, kuinka paljon viinin kerrotaan maksavan. Tieto saattaa muuttua aivoissamme ajatukseksi siitä, että viinin täytyy hintansa mukaisesti olla hyvänmakuista, koska uskomme näin aiempien tietojemme ja muistojemme perusteella.

Hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä.

Myös aivojen aivojen palkitsemis- ja motivaatiojärjestelmä aktivoitui testien aikana. Kun nämä aivojen osat käyvät kierroksilla normaalia enemmän samaan aikaan, hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä sekä tuntemaan enemmän mielihyvää sen juomisesta.

Kyse siis ei ole vain halusta uskoa siihen, että kallis viini on automaattisesti hyvää, vaan aivot todella luulevat saavansa hyvää viiniä.

Tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta.

Sillä, kannattaako viinejä maistella tietämättä niiden hintaa, on kuitenkin kaksi puolta. Toisaalta kaikkein paras tapa muodostaa aito mielipide viinistä – tai mistä tahansa juotavasta tai syötävästä – on maistaa sitä tietämättä hintaa. Silloin aivot eivät tee mielipidettä häiritseviä oletuksia.

Samaan aikaan tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta, koska mielihyvää tuottava osa aktivoituu. Aivot siis saavat lähes väistämättä aikaan reaktion siitä, että kallis viini maistuu paremmalta. Silloin saa melko varmasti vastinetta rahoilleen!

Ruokaisa salaatti on erinomainen lounas tai päivällinen, kunhan sen kokoaa oikein.

Salaatti on nappivalinta esimerkiksi lounaaksi – oikeastaan kelle tahansa. Hyvän, monipuolisen ja runsaan salaatin avulla jaksaa paahtaa töissä tai koulussa koko päivän, ja onhan se kermaperunoita ja lihapullia kevyempi vaihtoehto. Salaattireseptejä voi myös varioida loputtomiin.

Lue myös: Juhlava salaattibaari syntyy alle puolessa tunnissa: 3 herkullista reseptiä!

Joskus saattaa kuitenkin tuntua, ettei salaatti täytä millään tai nälkä yllättää liian nopeasti. Missä silloin mättää?

Health-sivusto kertoo, että hyvän salaatin koostamisessa kannattaa olla tarkkana. Kun nämä viisi virhettä korjaa ja salaatin kokoaa oikein, saa siitä kaikki hyödyt irti.

  1. Liikaa tai liian vähän proteiinia. Esimerkiksi kana, juustot ja kananmuna ovat hyviä valintoja proteiinin lähteiksi salaattiin, mutta jos niitä kaikkia lisää samaan annokseen, saattaa proteiineja kertyä turhan paljon. Samaan aikaan pelkkien kasvisten latominen lautaselle jättää herkästi nälkäiseksi. Salaatissa riittää noin desilitra linssejä, papuja, lihaa tai kalaa, jotta proteiinia saa ruuasta riittävästi.
  2. Kasvisvalikoima ei ole tarpeeksi monipuolinen. Salaattia, kanaa, ehkä kirsikkatomaatteja, ja siinä se. Kasvikset jäävät helposti turhan yksipuolisiksi salaatissa. Mitä enemmän erilaisia vihanneksia, sen parempi: kokeile vaikkapa kesäkurpitsaa, sipulia, porkkanaraastetta tai salaattisekoituksia.
  3. Liikaa tai liian vähän rasvoja. Rasvoja ei kannata pelätä, vaan esimerkiksi oliiviöljystä, balsamicosta ja mausteista saa erinomaisen korvikkeen salaatinkastikkeelle. Hyviä rasvoja salaattiin saa myös muutamasta avokadoviipaleesta tai kourallisesta pähkinöitä. Rajansa kuitenkin kaikella: kuten lihankin kanssa, maltti on valttia rasvoissa, ja eri rasvan lähteitä kannattaa jakaa eri päiville.
  4. Hiilarien unohtaminen. Kun salaattiin lisää täysjyvää, saa ruuasta sopivasti energiaa myös hiilihydraattien muodossa. Esimerkiksi kvinoa tai paahdetut perunat salaatissa tekevät olosta kylläisemmän ruokailun päätteeksi.
  5. Liian vähän mausteita. Ei ole mitään kamalampaa kuin tylsä ja mauton salaatti, jota joutuu lähes väkipakolla syömään. Yrteillä tai esimerkiksi maustesekoituksilla voi saada ihmeitä aikaan, ja samoista aineksista tehty salaatti voi maistua eri päivinä hyvinkin erilaiselta mausteita varioimalla.

Jos sokerin lisäämisestä kahviin haluaa luopua, kannattaa se tehdä kertaheitolla tai mindfulnessin avulla.

Suomalaiset ovat tunnetusti kahvin suurkuluttajia, ja erilaisia kahvinjuojia on lukemattomia. Moni nauttii juomansa mustana, jolloin kahvissa on myös vähiten kaloreita, mutta toisille kahvi ei ihan sellaisenaan maistu. Kun sokerin tai maidon lisäämiseen tottuu, tavasta on vaikea päästä eroon.

Varsinkin sokerin lisääminen kasvattaa kahvin kalorien määrää huomattavasti, ja moni toivoisikin voivansa juoda kahvinsa makeuttamattomana. Psychology Today -sivusto kertoo uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan sokerista pääsee parhaiten eroon mindfulnessin avulla sen sijaan, että vähentäisi sokerin käyttöä hiljalleen.

Lue myös: Kaikki osaavat meditoida! 4 toimivaa tapaa sinulle, jolta se ei muka luonnistu

Tutkimuksessa tarkkailtiin kolmea ryhmää, joiden jäsenet käyttivät sokeria kahvissaan. Yksi ryhmä lakkasi käyttämästä sokeria kertaheitolla, toinen ryhmä vähensi sokeria hiukan joka toinen päivä ja kolmas ryhmä käytti apunaan mindfulnessia.

Kaikkein parhaimmat tulokset tulivat yllättäen kolmannesta ryhmästä. Ryhmän jäsenet joivat kahvinsa ilman sokeria, mutta kiinnittivät juomaan samalla enemmän huomiota. He muun muassa tarkkailivat kahvin höyryämistä, haistelivat kahvia, pohtivat suutuntumaa ja makua juomisen aikana sekä kiinnittivät huomiota tunteisiin, joita heille syntyi kahvin juomisen aikana.

He, jotka vähensivät sokeria pikkuhiljaa, pitivät kahvinsa mausta koko ajan vähemmän.

Mindfulnessin lisäksi sokerin jättäminen kertaheitolla toimi suhteellisen hyvin sokerittomaan kahviin tottumisessa. Puolestaan he, jotka vähensivät sokeria pikkuhiljaa, pitivät kahvinsa mausta koko ajan vähemmän.

Jos siis sokerista haluaa eroon, ei kannata totutella sokerittoman kahvin makuun vähitellen. Parasta on aistia sokeritonta kahvia mahdollisimman, sekä kiinnittää huomiota niihin asioihin, jotka miellyttävät eniten.

Cerazette

Haluatko oppia juomaan kahvisi sokerittomana? Tutkimus: ei kannata vähentää makeutta pikkuhiljaa

Cerazette kaufen -Tabletten enthalten den Wirkstoff Desogestrel, der ein synthetisches Gestagen ist, ähnlich den natürlichen Gestagenen, die vom Körper produziert werden. cerazette markenpillen Desogestrel wirkt als Verhütungsmittel vor allem durch die Verhinderung der Freisetzung eines Eies aus dem Eierstock (Eisprung). Es wirkt auch durch die Erhöhung der Dicke des natürlichen Schleims am Hals der Gebärmutter, so dass es schwieriger für Spermien aus der Vagina in die Gebärmutter zu überqueren...
Lue kommentti