Yksi hyvä syy lisätä terveellisiä ruoka-aineita lautaselle on myös se, että se on herkullista! Kuva: Shutterstock
Yksi hyvä syy lisätä terveellisiä ruoka-aineita lautaselle on myös se, että se on herkullista! Kuva: Shutterstock

Terveellinen ruokavalio takaa tehokkaan vastustuskyvyn ja auttaa selättämään stressin.

Vaikka painonpudotukseen ei olisi tarvetta, ruokavalioon kannattaa silti kiinnittää huomiota. Terveellinen syöminen ei ainoastaan karista kiloja, vaan saa kropassa aikaan muutoksia aina hyvinvoivasta sydämestä tehokkaampaan pääkoppaan.

Women’s Health Magazine listasi 18 syytä, miksi terveellinen ruokavalio kannattaa.

1. Tulet iloisemmaksi.

Terveellinen ruoka ei vaikuta pelkästään kehoon. Sillä on yhteys myös mieleen, ja runsaasti transrasvoja, sokeria ja natriumia sisältävä ravinto on yhdistetty masennuksen ja ahdistuksen syntyyn. Runsaasti aminohappoja, hyviä rasvoja ja D-vitamiinia sisältävä ruokavalio sen sijaan selättää apean mielialan.

2. Älysi terävöityy.

JAMA Neurology -lehdessä julkaistun amerikkalaistutkimuksen mukaan runsaasti tyydyttyneitä rasvoja ja transrasvoja sisältävä ruokavalio saattaa vuosien varrella kutistaa aivojen kokoa. Sen sijaan hyviä rasvahappoja sisältävät ruoat – kuten kala, pähkinät ja avokado – saavat aikaan terveemmät ja paremmin toimivat aivot.

3. Suorituskykysi paranee.

Biologisella tasolla ruoka on ihmisen polttoainetta. Sen tarkoituksena on saada kroppasi toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Mitä monipuolisemmin syöt terveellistä ruokaa, sitä helpommin pystyt saavuttamaan esimerkiksi liikuntaan liittyvät tavoitteesi.

4. Nukut sikeämmin.

Kärsitkö uniongelmista? Pennsylvanian yliopiston tutkimuksen mukaan apua saattaa löytyä lautaseltasi. Esimerkiksi levottomien jalkojen syndroomasta kärsivä voi lievittää oireita lisäämällä ruokavalioonsa rautaa. Samaisen tutkimuksen mukaan huono ruokavalio saattaa myös olla kehnon unen aiheuttaja.

5. Rintasyöpäriskisi pienenee.

Yksi parhaista konsteista ehkäistä rintasyöpää on kasvispainotteinen ruokavalio. Lisää siis lautaselle täysviljaa, kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Myös sienet ovat mainiota rintasyövän ehkäisyruokaa.

6. Stressaat vähemmän.

Ruualla on suuri vaikutus kehon stressihormonitasoihin. Esimerkiksi pistaasin sisältämä kalium auttaa vähentämään stressihormoni kortisolin määrää elimistössä. Tumma suklaa puolestaan vähentää stressiä, koska se vähentää elimistön adrenaliinin tuotantoa.

7. Tulehdusarvosi laskevat.

Kehon tulehdustilat on yhdistetty moniin vaivoihin stressistä syöpään. Onneksi terveellinen ruokavalio auttaa niihinkin. The American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan täysjyvätuotteiden syöminen vähentää kehon tulehdustiloja oleellisesti. Sen sijaan sokeri ja prosessoidut viljat ylläpitävät tulehduksia.

8. Vastustuskykysi paranee.

Iskikö kevätflunssa? Ei ihmekään, jos ruokavaliosi koostuu vääristä osasista. Vältä taudit lisäämällä ruokavalioosi raaka-aineita, jotka sisältävät antioksidantteja, probiootteja ja vitamiineja. Tällaisia ovat esimerkiksi kurpitsansiemenet, tonnikala, jugurtti ja vihreä tee.

9.  Sydämesi voi paremmin.

Oikeanlainen ruokavalio saattaa auttaa sydäntäsi pysymään terveenä. Esimerkiksi kasvissyöjillä on huomattu olevan muita vähemmän sydän- ja verisuonitauteja. Myös pähkinöiden syöminen on yhdistetty alentuneeseen sydänkohtausriskiin.

10. Kehosi vahvistuu.

Vahva kroppa kaipaa rakennusaineikseen monipuolisesti erilaisia ravintoaineita. Lihasmassan ylläpitäminen on tärkeää erityisesti iän karttuessa. Normaalipainoisen naisen tulisi syödä jokaisella aterialla noin 25–35 grammaa proteiinia.

11. Hedelmällisyytesi paranee.

Omilla ruokavalinnoillaan voi vaikuttaa myös hedelmällisyyteensä. Sen kannalta hyviä valintoja ovat esimerkiksi avokado, auringonkukansiemenet, kananmunat ja tattari.

12. Osteoporoosiriskisi pienenee.

Hyvä luusto kaipaa tuekseen hyvän ruokavalion. THL:n mukaan osteoporoosin, eli luukadon, ehkäisyssä oleellisia ravintoaineita ovat kalsium ja D-vitamiini. Näitä saa erityisesti rasvalevitteistä, kalasta, kananmunista ja D-vitaminoiduista maitovalmisteista.

13. Elinikäsi pitenee.

Kaikki edellä mainitut vaikutukset johtavat pitkällä tähtäimellä yhteen tiettyyn asiaan: pidempään eliniänodotteeseen. Tutkimusten mukaan runsaasti kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä syövät ihmiset elävät keskimäärin pidempään kuin ne, joiden ruokavaliossa ei näitä asioita näy.

14. Tuotteliaisuutesi kohenee.

Onko palkankorotus mielessä? Siinä tapauksessa kannattaa huomioida tämä: Bringham Youngin yliopiston tutkimuksen mukaan terveellinen ruokavalio tekee työntekijöistä tuotteliaampia. Hyvä työteho puolestaan johtaa usein ylennykseen.

15. Suolistosi kiittää.

Vatsavaivat ovat varsin yleisiä. Miltei jokaisen mahassa möyrii, kuplii tai korventaa jossain vaiheessa elämää. Vatsavaivoja vastaan voi kuitenkin taistella oikeanlaisella ruokavaliolla. Lue vinkit suoliston kannalta parhaaseen ruokavalioon täältä.

16. Näkökykysi säilyy.

Antioksidantteja sisältävät ruoat tekevät hyvää silmillesi. Esimerkiksi Suomen omaa superfoodia mustikkaa kannattaa nauttia päivittäin, koska sen on todettu suojaavan silmiä sairauksilta ja jopa parantavan näkökykyä.

17. Ihosi hehkeytyy.

Iho on ihmisen suurin elin – ja se vaatii hehkuakseen oikeanlaisen ruokavalion. Esimerkiksi sokerin on todettu vanhentavan ihoa. Lue täältä, miten iho-ongelmat voi korjata oikealla ravinnolla.

18. Saat lisää energiaa.

Auringostakin saatava D-vitamiini on ensimmäinen askel kohti energisyyttä. Myös B-vitamiini tekee olosta terhakkaamman. Näiden lisäksi energisen olon takaajia ovat hyvät rasvat, täysjyväviljat ja proteiini.

Diabeetikko 69v

18 syytä, miksi terveellinen syöminen kannattaa (ja ei – nämä eivät liity laihduttamiseen)

Hei, olen niin kuin jänöpupu," varsinkin kesäisin." Elän marjoilla, salaateilla, niihin kuuluu kaikki syötäväksi kelpaava vihreä. Perunaa vähän, kaikenlaisia raasteita. Tummat leivät, keittoruuat, mahdollisimman vähällä sokerilla maustetut jälkiruuat, tietysti pähkinät. Kalaa silloin kun onnistun apajalle. Lihaa minimaalisen vähän. Luulen siinä sen niksin piilevän, että en ole koskaan ollut ylipanoinen, mieluumminkin hoikanpuoleinen. Kevyt on liikkua. Niin ja vielä, syön parin kolmen tunnin...
Lue kommentti

Uuden tutkimuksen mukaan suklaanhimosta kuukautisten alla voikin syyttää yhteiskuntaa eikä biologiaa.

Iskeekö sinullekin hirveä suklaanhimo, kun se aika kuukaudesta lähestyy? Et ole ainoa, sillä jopa puolet amerikkalaisnaisista kokee samoin, kertoo uusi tutkimus.

Tutkijat ovat olettaneet, että hormonaaliset vaihtelut tai ravitsemukselliset puutteet voisivat olla syynä tähän. Uusi tutkimus kuitenkin viittaa siihen, että kuukautisiin liittyvää suklaanhimoa säätelevät ennemmin kulttuuriset normit kuin kehon toiminnot, Health.com kirjoittaa.

Tutkimuksessa verrattiin 275 naisen kyselyvastauksia suklaanhimosta, kulttuurista ja kuukautisia edeltävistä oireista (PMS). Naiset opiskelivat Albanyn yliopistossa New Yorkissa. Tutkittavat olivat kotoisin yli 25 eri maasta ja tulivat erilaisista taustoista. Tutkijat halusivat mukaan myös osallistujia, 1) jotka olivat syntyneet Yhdysvaltojen ulkopuolella, 2) joiden vanhemmat olivat syntyneet Yhdysvaltojen ulkopuolella, 3) jotka olivat asuneet muissa maissa tai 4) puhuivat varttuessaan pääosin muuta kieltä kuin englantia.

Näin naiset vastasivat

Tutkimuksen merkittävä löydös oli se, että harva Yhdysvaltojen ulkopuolella syntynyt nainen uskoi kuukautiskiertonsa vaikuttavan suklaanhimoon, kun taas amerikkalaissyntyisillä tutkittavilla asia oli päinvastoin.

41 prosenttia amerikkalaissyntyisistä naisista, jotka kasvoivat puhuen toista kieltä, ja 33 prosenttia Yhdysvalloissa syntyneistä, englantia puhuvista naisista ilmoittivat, että he olivat kokeneet suklaanhimoa tiettyyn aikaan kuukautiskiertoaan. Vain 17 prosenttia muissa maissa syntyneistä naisista raportoi samaa.

Himot yleisiä Pohjois-Amerikassa

Tutkimuksessa psykologian apuprofessorina toiminut Julia Hormes sanoi, että himot tai ainakin niiden tietyt elementit saattavat olla ominaisia vain pohjoisamerikkalaisille.

Tämä ei ole ensimmäinen tutkimus, joka viittaa siihen, että PMS-oireisiin kuuluvat ruokahimot ovat tietynlaisen elämäntyylin ja kulttuurin tuotetta. Aikaisempi tutkimus on osoittanut, että vain 28 prosenttia espanjalaisista naisista himoitsee suklaata kuukautisten alla. Vain kuusi prosenttia egyptiläisistä naisista puolestaan kaipaa suklaata ylipäätään.

Hormesin mukaan kaikkissa kielissä  ei edes ole olemassa himo-sanaa.

Tutkimustulosten perusteella suklaanhimot ovat naisten päässä – eivätkä ne ole millään tavalla sidonnaisia kehon biologisiin toimintoihin, Hormes sanoo.

Vuonna 2014 Hormesin tutkimus osoitti, että myös raskaudenaikaiset himot ovat pitkälti kulttuurillinen juttu.

Himoan kelvollista suomen kieltä

Himoatko sinäkin suklaata ennen kuukautisia? Perustelu ”hormoneista se vain johtuu” onkin valetta

Himoatko on samanlaista pissiskieltä kuin edukas. Sellaiset toimittajat, joita on koulussa kiinnostanut enemmän meiccaus, seuccaus, oman perseen tutkiminen peilistä ja selfieiden julkaiseminen siitä eli omasta fiksuimmasta kohdastaan (siis perseestä), voivat kirjoittaa "minä himoan suklaata" sen sijaan että käyttäisivät suomen kieltä persun sijaan ja kirjoittaisivat "minä himoitsen suklaata". Jos "toimittaja" kirjoittaa "himoan", hän todellisuudessa himoitsee ja edustaa älyllistä laiskuutta jos...
Lue kommentti
Lakoista voi valmistaa myös helposti hilloa. Kuva: Sanoma-arkisto / Anna Huovinen

Hilla, lakka ja suomuurain – rakkaalla marjalla on monta nimeä. Listasimme syyt, miksi soiden helmiä kannattaa ehdottomasti syödä.

1. Ne ovat pullollaan hyviä ravintoaineita

Lakka sisältää runsaasti esimerkiksi C-vitamiinia ja kuitua. Erityisesti C-vitamiinin lähteenä lakka on verraton.

2. Ne tekevät hyvää hipiälle

Hillan siemenet ovat täynnä öljyä, joka sisältää äärimmäisen terveellisiä monityydyttymättömiä rasvahappoja. Lakan siemenöljyn on huomattu tekevät iholle varsin hyvää. Siksi sitä käytetään yleisesti myös kosmetiikkatuotteissa.

3. Ne taistelevat bakteereja vastaan

Lakka sisältää ellagihappoa, jonka arvellaan olevan hyödyksi suoliston bakteeritoiminnalle. Hallauutteeksikin kutsuttu happo hillitsee huonojen bakteerien kuten salmonellan kasvua suolistossa.

4. Ne voivat tuoda helpotusta vaikealle vatsalle

Lakkoja on käytetty vuosisatojen ajan hoitona esimerkiksi ripuliin, ummetukseen ja turvotukseen. Niiden sisältämä kuitu auttaa pitämään ruuansulatuksen kunnossa.

5. Ne hellivät sydäntä ja verisuonia

Hillat sisältävät paljon rautaa ja muita terveydelle tärkeitä mineraaleja. Lisäksi niissä on paljon hyviä rasvahappoja. Nämä ainekset tekevät hyvää verenkierrolle ja sydämelle.

6. Ne saattavat ehkäistä syöpää

Lakan vaikutusta ihmisen syöpäsoluihin on testattu Suomessa. Tulokset ovat erittäin lupaavia. Kun ihmisen paksusuolisyöpäsoluja käsiteltiin taannoisissa tutkimuksissa lakkauutteella, syöpäsolujen liikkuminen hidastui.

7. Ne ovat käsittämättömän herkullisia!

Mikäs sen parempi syy syödä enemmän lakkoja. Lakat toimivat mainiosti sellaisenaan tai esimerkiksi jogurtin kera. Jos haluat sujauttaa soiden helmen jälkiruokaan, kokeile Kalle Palanderin suosimaa vaniljapannacottaa lakkasorberilla tai rukiista kääretorttua.

Kallis viini maistuu pääasiallisesti aina hyvältä, koska aivot reagoivat voimakkaasti tietoon viinin hinnasta.

Jos kaksi lasillista viiniä laittaisi vierekkäin, kumpi maistuisi sinusta paremmalta? Todennäköisesti se, jonka tiedät olevan kalliimpaa.

Time-sivusto kertoo, että hypoteesin on todistanut myös saksalaisen Bonnin yliopiston tutkimus, jonka mukaan kyse on tavallaan lumevaikutuksesta: jos viinin kerrotaan olevan halpaa tai kallista, mielipide maun miellyttävyydestä muuttuu myös.

Tutkimuksessa 30 ihmiselle annettiin useita viinimaistiaisia, ja jokaisen kohdalla viinin kerrottiin olevan joko kolmen, kuuden tai 18 euron arvoisesta pullosta. Todellisuudessa viini oli jokaisella kerralla tismalleen samaa, 12 euron arvoista juomaa.

Suurin osa arvosteli viinin paremman makuiseksi jos heille kerrottiin, että se on kallista.

Suurin osa testihenkilöistä arvioi viinin paremman makuiseksi, jos heille kerrottiin, että maistiainen on peräisin kalliista viinipullosta.

Lue myös: Mitä lempiviinisi kertoo sinusta?

Mutta mistä reaktio johtuu, ja miksi mielikuva viinin arvokkuudesta tekee siitä paremman makuista? Uudessa tutkimuksessa selvisi, että tietyistä aivojen alueista tulee muita aktiivisempia, kun ihminen saa tietoonsa viinin hinnan ennen maistamista.

Esimerkiksi se aivojen osa, joka yhdistelee uutta informaatiota aiempiin tietoihin ja muistoihin, reagoi siihen, kuinka paljon viinin kerrotaan maksavan. Tieto saattaa muuttua aivoissamme ajatukseksi siitä, että viinin täytyy hintansa mukaisesti olla hyvänmakuista, koska uskomme näin aiempien tietojemme ja muistojemme perusteella.

Hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä.

Myös aivojen aivojen palkitsemis- ja motivaatiojärjestelmä aktivoitui testien aikana. Kun nämä aivojen osat käyvät kierroksilla normaalia enemmän samaan aikaan, hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä sekä tuntemaan enemmän mielihyvää sen juomisesta.

Kyse siis ei ole vain halusta uskoa siihen, että kallis viini on automaattisesti hyvää, vaan aivot todella luulevat saavansa hyvää viiniä.

Tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta.

Sillä, kannattaako viinejä maistella tietämättä niiden hintaa, on kuitenkin kaksi puolta. Toisaalta kaikkein paras tapa muodostaa aito mielipide viinistä – tai mistä tahansa juotavasta tai syötävästä – on maistaa sitä tietämättä hintaa. Silloin aivot eivät tee mielipidettä häiritseviä oletuksia.

Samaan aikaan tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta, koska mielihyvää tuottava osa aktivoituu. Aivot siis saavat lähes väistämättä aikaan reaktion siitä, että kallis viini maistuu paremmalta. Silloin saa melko varmasti vastinetta rahoilleen!

Ruokaisa salaatti on erinomainen lounas tai päivällinen, kunhan sen kokoaa oikein.

Salaatti on nappivalinta esimerkiksi lounaaksi – oikeastaan kelle tahansa. Hyvän, monipuolisen ja runsaan salaatin avulla jaksaa paahtaa töissä tai koulussa koko päivän, ja onhan se kermaperunoita ja lihapullia kevyempi vaihtoehto. Salaattireseptejä voi myös varioida loputtomiin.

Lue myös: Juhlava salaattibaari syntyy alle puolessa tunnissa: 3 herkullista reseptiä!

Joskus saattaa kuitenkin tuntua, ettei salaatti täytä millään tai nälkä yllättää liian nopeasti. Missä silloin mättää?

Health-sivusto kertoo, että hyvän salaatin koostamisessa kannattaa olla tarkkana. Kun nämä viisi virhettä korjaa ja salaatin kokoaa oikein, saa siitä kaikki hyödyt irti.

  1. Liikaa tai liian vähän proteiinia. Esimerkiksi kana, juustot ja kananmuna ovat hyviä valintoja proteiinin lähteiksi salaattiin, mutta jos niitä kaikkia lisää samaan annokseen, saattaa proteiineja kertyä turhan paljon. Samaan aikaan pelkkien kasvisten latominen lautaselle jättää herkästi nälkäiseksi. Salaatissa riittää noin desilitra linssejä, papuja, lihaa tai kalaa, jotta proteiinia saa ruuasta riittävästi.
  2. Kasvisvalikoima ei ole tarpeeksi monipuolinen. Salaattia, kanaa, ehkä kirsikkatomaatteja, ja siinä se. Kasvikset jäävät helposti turhan yksipuolisiksi salaatissa. Mitä enemmän erilaisia vihanneksia, sen parempi: kokeile vaikkapa kesäkurpitsaa, sipulia, porkkanaraastetta tai salaattisekoituksia.
  3. Liikaa tai liian vähän rasvoja. Rasvoja ei kannata pelätä, vaan esimerkiksi oliiviöljystä, balsamicosta ja mausteista saa erinomaisen korvikkeen salaatinkastikkeelle. Hyviä rasvoja salaattiin saa myös muutamasta avokadoviipaleesta tai kourallisesta pähkinöitä. Rajansa kuitenkin kaikella: kuten lihankin kanssa, maltti on valttia rasvoissa, ja eri rasvan lähteitä kannattaa jakaa eri päiville.
  4. Hiilarien unohtaminen. Kun salaattiin lisää täysjyvää, saa ruuasta sopivasti energiaa myös hiilihydraattien muodossa. Esimerkiksi kvinoa tai paahdetut perunat salaatissa tekevät olosta kylläisemmän ruokailun päätteeksi.
  5. Liian vähän mausteita. Ei ole mitään kamalampaa kuin tylsä ja mauton salaatti, jota joutuu lähes väkipakolla syömään. Yrteillä tai esimerkiksi maustesekoituksilla voi saada ihmeitä aikaan, ja samoista aineksista tehty salaatti voi maistua eri päivinä hyvinkin erilaiselta mausteita varioimalla.