Itsensäkehittäminen on kovaa työtä. Kun sen kuitenkin kerran tekee, on palkka ikuinen. Kuva: Shutterstock
Itsensäkehittäminen on kovaa työtä. Kun sen kuitenkin kerran tekee, on palkka ikuinen. Kuva: Shutterstock

Itsensä henkinen kehittäminen ei maksa mitään – mutta sitäkin enemmän aikaa, hikeä ja huteja se kyllä vaatii.

On tiettyjä henkisiä ominaisuuksia ja toimintatapoja, joiden kärsivällinen treenaaminen ja omaksuminen maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.

Business Insider on listannut itsensä henkiseen kehittämiseen liittyviä asioita, joiden oppimisesta on hyötyä koko loppuelämän ajan sekä työelämässä että ihmissuhteissa. Lisäsimme joukkoon hieman omaa.

1. Empatia

Empatia, kyky tuntea, mitä toinen tuntee, on ominaisuus, jolla etenee työelämässä. Empaattiset ihmiset ymmärtävät joukkuehengen idean ja ovat työpaikoillaan niitä niin kutsuttuja tiimipelaajia. Heidät halutaan mukaan projekteihin, koska heidän kanssaan työskentely on antoisaa.

Koska empaattinen ihminen ymmärtää työnsä merkityksen pelkkää palkkakuittia pidemmälle, hän on motivoitunut yrittämään kovemmin ja yltämään tavoitteissaan yhä pidemmälle.

2. Avun pyytäminen

Omatoimisuus on hyve. Niin on myös taito pyytää apua silloin, kun sitä tarvitsee. Tämän tietävät myös työnantajat. Harvardissa tehdyn tuoreen tutkimuksen mukaan avun pyytäminen saa ihmisen näyttämään itse asiassa entistä kyvykkäämmältä, ei suinkaan vähemmän osaavalta tai avuttomalta.

Se on arvostuksen osoitus toista ihmistä, hänen taitojaan ja älykkyyttään kohtaan.

Työelämässä avun pyytäminen ei tarkoita, että itse olisi epäonnistunut, vaan se on arvostuksen osoitus toista ihmistä, hänen taitojaan ja älykkyyttään kohtaan: toisen kokemus ja osaaminen voivat tuoda pähkäiltävään asiaan ihan uutta perspektiiviä ja lähestymistavan, jota ei itse olisi hoksannut.

3. Johdonmukaisuus

Ominaisuus, jota ilman on turha haaveilla menestyksestä. Oli kyseessä sitten treeniohjelma tai projekti töissä, suurin virhe on lopettaa kova työskentely silloin, kun saavuttaa tavoitteensa. Menestyvä ihminen katsoo pidemmälle ja tavoittelee jo seuraavaa asiaa.

Johdonmukaisuuden noudattaminen on tärkeää myös unirytmissä: tutkimuksen mukaan säännölliset nukkuma-ajat helpottavat nukahtamista ja heräämistä, jolloin myös niiden väliin jäävän unen laatu ja sitä kautta päivän suorituskyky paranevat.

Huom: Johdunmukaisuus ja kurinalaisuus ovat tiukkoja ominaisuuksia, jotka saavat ihmisen vaikuttamaan helposti kovalta. Niiden rinnalla taipumus empatiaan on entistä tärkeämpää.

Kyky vaieta tarpeen tullen onkin yksi arvokkaimmista henkisistä ominaisuuksista, joita ihmisen kannattaa itsessään kehittää.

4. Sen tietäminen, koska olla hiljaa

Kuuletko usein itsesi puhuvan ja puhuvan samalla, kun keskustelukumppani näyttää vaivautuneelta ja itse mietit, että voi luoja, ole nyt jo hiljaa? Tätä käy kaikille ja usein. Ihan kaikkea mitä mielessä pyörii ei kuitenkaan – yllätys, yllätys – kannata möläytellä ulos.

On menestyjän merkki osata olla välillä taktisesti hiljaa ja kyky vaieta tarpeen tullen onkin yksi arvokkaimmista henkisistä ominaisuuksista, joita ihmisen kannattaa itsessään kehittää.

Miksikö? Tulet puhuneeksi vähemmän typeryyksiä, sotkeneeksi vähemmän asioita ja loukanneeksi vähemmän muita. Ja myöhemmin on sitten vähemmän, mitä katua.

Ihmiset sanovat usein sivulauseissa asioita, jotka ovatkin merkityksellisiä, jos niitä vain osaa tulkita. Oman hölinän vähentäminen opettaa myös kuuntelemaan muita paremmin.

5. Suun avaaminen oikealla hetkellä

Jos taito osata sulkea suu on tärkeä, niin yhtä merkityksellistä on myös taito avata se oikeassa tilanteessa oikeiden ihmisten edessä.

Itseään voi treenata ujoudesta pois.

Omien mielipiteidensä ja näkemystensä esiin tuominen vaatii paitsi sosiaalista pelisilmää, myös rohkeutta ja ujouden voittamista, ja siksi tämä kohta vaatii ehkä eniten harjoittelua.

Itseään voi treenata ujoudesta pois: luokaa ensin vaikka sukulaisten, ystävien tai muiden läheisten ihmisten kanssa keskustelutilanteita, joihin osallistumista ja oman mielipiteen esilletuontia voit harjoitella.

Asioista, jotka tuntee hyvin, on helppo heittää mielipiteitä. Valmistaudu työpaikan palaveriin hyvin ja tutustu siellä käsiteltävään aiheeseen. Kun asiasta on aitoa tietämystä, ei oman mielipiteen lausuminen tunnukaan enää niin huteralta.

6. Vain omista asioista huolehtiminen

Ihmissuhteet rakentuvat luottamuksen varaan. Siksi kukaan ei tykkää juoruilijoista. Heistä voi olla työpaikan kahvihuoneessa lyhytaikainen ilo, mutta pidemmällä juoksulla juoruilijalle tulee epäluotettavan työkaverin maine.

7. Läsnäolo

”Huomenna pitää sitten”..

”Ai että kun kivan näköinen kahvila, joskus pitää kyllä poiketa”

Ja niin edelleen. Onnellisuustutkija Matt Killingsworthin mukaan ihmiset ovat tosi huonoja elämään hetkessä. Jopa 47 prosenttia ajasta kuluu siihen, että mietitään jotain muuta kuin asiaa, jota sillä hetkellä ollaan tekemässä.

– Ihmiset ovat vähemmän onnellisia, jos heidän mielensä harhailee siitä, mitä he ikinä ovatkaan sillä hetkellä tekemässä, tutkija toteaa.

Hän ottaa esimerkiksi työmatkat. Työmatkat ovat Killingsworthin mukaan yksi epämieluisimmista toimista, joita ihmisen arjessa on. Niihin kannattaisikin hänen mukaansa suhtautua eri tavalla.

– Ihmiset ovat onnellisempia silloin, kun he itse asiassa keskittyvät työmatkaansa sen sijaan, että miettisivät jotakin muuta.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä

Todellisuus edellä

Kun opettelet nämä asiat, ne maksavat itseään takaisin koko loppuelämäsi ajan

Pysyvää onnea ei ole olemassakaan. Tunteita tulee ja tunteita menee, todellisuus edellä hyväksynnän kautta, löytyy läsnäolon avain. Rakastava, hoitava ja empaattinen asenne itseä ja toisia kohtaan, vähentää ongelmia ja ristiriitoja. Lempeys itseä ja toisia kohtaan, helpottaa kaikkien elämää. Rentoutta lisää ja mielenrauhaa. Etteivät nämä jäisi, vain kauniiksi sanoiksi, tehostetaan vaikutusta: kaikesta väkivallasta luopuminen, on viisain päätös, minkä kukaan ihminen voi elämässään tehdä.
Lue kommentti
sisäinen onni

Kun opettelet nämä asiat, ne maksavat itseään takaisin koko loppuelämäsi ajan

Todellisuus edellä, tuossa kuvasi juuri onnellisen ihmisen elämistä ja tekoja. Itseään rakastava ihminen ei tee koskaan ja missään tilanteessa toiselle pahaa: tapa tai edes mieti toisen omaisuuden vahingoittamista! Itse tunnen onnellisuuden kumpuavan sisälläni, koska nautin elämästä ja asumisesta ulkomailla - rakkaan mieheni kanssa.
Lue kommentti

Sometuksesta jumiutunut niska on hoidettavissa hyvän ergonomian ja täsmäjumpan avulla.

Puhelimella somettaminen ja viestien kirjoittaminen voi olla hauskaa, mutta ne ovat myös suorassa yhteydessä niska- ja selkäkipuihin. Helsingin Sanomat uutisoi ruotsalaistutkimuksesta, jossa seurattiin viiden vuoden ajan 7 000 nuorta aikuista. Yli 20 tekstiviestiä päivässä lähettäneet ilmoittivat useammin kärsivänsä niskan ja yläselän kivuista. 

Tutkimuksessa raportoitiin myös sormien tunnottomuudesta ja nipistelystä. Tutkijoiden mukaan kuusi tekstiviestiä päivässä näytti olevan raja, jonka jälkeen kipu- ja tunnottomuusoireet alkavat lisääntyä. Jos omaa viestittelyä alkaa laskea, huomaa, että kuusi tekstiviestiä tulee lähetettyä, noh, vähintään ennen lounasaikaa. 

Helsingin Sanomien jutussa haastateltu Selkäliiton selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola arvioi, että vietämme älypuhelimen ääressä keskimäärin kahdesta neljään tuntia päivässä, eli hurjat 700–1400 tuntia vuodessa.

Voi toki miettiä, onko älypuhelimen ääressä tarpeellista viettää niin paljon aikaa, mutta joka tapauksessa älypuhelimen selausasentoon tulisi kiinnittää huomiota. Pää kumarassa selaaminen voi ajan mittaan aiheuttaa niskan välilevyn rappeutumista. Normaalissa asennossa pää painaa viisi kiloa, mutta kumarassa ryhdissä, 60 asteen kulmassa, niskalle kohdistuu painetta jopa 27 kilon edestä.

Someniskasta ei ole pakko kärsiä. Virkisterin fysioterapeutti Riikka Ilmivalta laati Me Naisille vinkit someniskan ehkäisyyn ja hoitoon.

Näin ehkäiset someniskan:

1. Tärkeintä someniskan ehkäisyssä on somen käytön vähentäminen. Jos vietät paljon aikaa älypuhelinta näppäillen, mieti, tarvitseeko sinun todella käyttää niin paljon aikaa somettamiseen.

2. Kiinnitä somettaessasi huomiota koko selkärangan oikeaan, luonnolliseen asentoon, jolloin pää pysyy automaattisesti rangan jatkeena. Älä nojaa kauheasti eteenpäin: jos ylävartalo on C-kirjaimen mallinen, pää roikkuu automaattisesti. Jos istut somettaessasi, nojaa selkänojaan.

3. Jatkuva käsien kannattelu somettaessa aiheuttaa särkyjä. Tue käsiä käsinojaan aina kun mahdollista. 

4. Näpyttele älypuhelinta molemmilla käsillä, ettei kroppa muutu toispuoleiseksi.

5. Aina ei tarvitse näpytellä. Käytä niin sanottua puhelimen virtuaalisihteeriä: monesti tekstiviestit voi kirjoittaa ja puhelut soittaa antaen puhelimelle äänikomentoja.

6. Jos sometat edelleen huonossa asennossa, pyydä vaikka läheistäsi ystävällisesti huomauttamaan asiasta. Voit myös hankkia työpisteen äärelle peilin, jos et muuten huomaa olevasi huonossa asennossa.

Iskikö someniska? Näin hoidat sen kuntoon:

1. Muista edelleen vähentää somen käyttöä. Mitä enemmän välttelet staattista paikallaan oloa, sen parempi. Aktiivinen elämäntapa pitää pois somen ääreltä.

2. Someniska johtuu staattisesta asennosta, joten käytä kroppaa monipuolisesti arjessa ja liikuntaharrastuksissa. Mikä tahansa liikunta hyötyliikunnasta lihaskuntoharjoitteluun edistää aineenvaihduntaa.

3. Rintarangan elastisuuden ylläpitäminen on tärkeää, sillä somettaminen ja näyttöpäätetyöskentely jäykistävät rintarankaa. Yläkroppaa voi virkistää keppijumpalla ja rintarangan kiertoliikkeillä.

4. Somettaminen tekee myös yläniskasta todella kireän. Yläniskaa voi mobilisoida vaikka automatkalla tai tuolilla istuessa: tee hyvin pieniä painalluksia takaraivolla selkänojaan, vuorotellen painaen ja rentouttaen niskaa. Liikeessä voi viedä leukaa hieman taakse ja alaspäin. 

Hei te tiimalasivartalosta unelmoivat, hyviä uutisia: pelkästään vatsan alueelta on mahdollista hoikistua!

Meille on vuosikausia hoettu, että laihtua ei voi vain tietystä kohdasta, vaan rasvaa palaa treenin ja ruokavalion ansiosta tasaisesti koko kehosta.

Nyt on selvitetty, että pitkään itsestäänselvänä pidetty sääntö ei olekaan koko totuus. Time-sivuston mukaan tutkimustieto osoittaa, että tietyistä kehonosista on helpompi karistaa rasvaa kuin toisista.

Yksi kyseistä kehonosista on vatsa. Vyötärönseudun lisäksi helpoiten palavaa rasvaa löytyy käsivarsista ja rinnan alueelta. Sen sijaan takapuolen ja reisien rasvaa on vaikeinta polttaa pois.

Tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset.

Virginian yliopiston lääketieteen professori Arthur Weltman kertoo tämän johtuvan siitä, että tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset. Siksi niistä on helpompaa tai vaikeampaa päästä eroon urheilun ja kevyen ruokavalion avulla.

– Vatsan alueen rasva on aineenvaihdunnallisesti yksi aktiivisimmista rasvoista, Weltman kertoo.

Urheilu aiheuttaa kehossa erilaisten hormonien erittymistä. Mitä rankempaa urheilu on, sitä enemmän hormoneja erittyy ja rasvaa palaa – ja erityisesti paikoissa, jotka ovat aineenvaihdunnaltaan aktiivisinta.

Lue lisää! 18 tapaa polttaa enemmän ja tehokkaammin rasvaa

Jos siis haluaa hoikistua erityisesti vatsan alueelta, mitä kannattaa tehdä? Tutkimuksen mukaan siinä missä esimerkiksi juoksu tai uinti auttavat polttamaan rasvaa koko kehosta, vastustreenit voivat polttaa rasvaa keskitetysti esimerkiksi vatsan alueelta, koska vatsarasvat reagoivat voimakkaammin urheiluun.

Toisen tutkimuksen mukaan vatsarasvan polttamisessa ovat tehokkaita myös niin sanotut HIIT-harjoitukset eli nopeatempoiset intervallitreenit. Treenin jälkeen aineenvaihdunta käy vilkkaana ja keho polttaa rasvaa muutaman tunnin ajan treenin jälkeenkin – erityisesti sieltä vatsan alueelta.

Kallis viini maistuu pääasiallisesti aina hyvältä, koska aivot reagoivat voimakkaasti tietoon viinin hinnasta.

Jos kaksi lasillista viiniä laittaisi vierekkäin, kumpi maistuisi sinusta paremmalta? Todennäköisesti se, jonka tiedät olevan kalliimpaa.

Time-sivusto kertoo, että hypoteesin on todistanut myös saksalaisen Bonnin yliopiston tutkimus, jonka mukaan kyse on tavallaan lumevaikutuksesta: jos viinin kerrotaan olevan halpaa tai kallista, mielipide maun miellyttävyydestä muuttuu myös.

Tutkimuksessa 30 ihmiselle annettiin useita viinimaistiaisia, ja jokaisen kohdalla viinin kerrottiin olevan joko kolmen, kuuden tai 18 euron arvoisesta pullosta. Todellisuudessa viini oli jokaisella kerralla tismalleen samaa, 12 euron arvoista juomaa.

Suurin osa arvosteli viinin paremman makuiseksi jos heille kerrottiin, että se on kallista.

Suurin osa testihenkilöistä arvioi viinin paremman makuiseksi, jos heille kerrottiin, että maistiainen on peräisin kalliista viinipullosta.

Lue myös: Mitä lempiviinisi kertoo sinusta?

Mutta mistä reaktio johtuu, ja miksi mielikuva viinin arvokkuudesta tekee siitä paremman makuista? Uudessa tutkimuksessa selvisi, että tietyistä aivojen alueista tulee muita aktiivisempia, kun ihminen saa tietoonsa viinin hinnan ennen maistamista.

Esimerkiksi se aivojen osa, joka yhdistelee uutta informaatiota aiempiin tietoihin ja muistoihin, reagoi siihen, kuinka paljon viinin kerrotaan maksavan. Tieto saattaa muuttua aivoissamme ajatukseksi siitä, että viinin täytyy hintansa mukaisesti olla hyvänmakuista, koska uskomme näin aiempien tietojemme ja muistojemme perusteella.

Hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä.

Myös aivojen aivojen palkitsemis- ja motivaatiojärjestelmä aktivoitui testien aikana. Kun nämä aivojen osat käyvät kierroksilla normaalia enemmän samaan aikaan, hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä sekä tuntemaan enemmän mielihyvää sen juomisesta.

Kyse siis ei ole vain halusta uskoa siihen, että kallis viini on automaattisesti hyvää, vaan aivot todella luulevat saavansa hyvää viiniä.

Tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta.

Sillä, kannattaako viinejä maistella tietämättä niiden hintaa, on kuitenkin kaksi puolta. Toisaalta kaikkein paras tapa muodostaa aito mielipide viinistä – tai mistä tahansa juotavasta tai syötävästä – on maistaa sitä tietämättä hintaa. Silloin aivot eivät tee mielipidettä häiritseviä oletuksia.

Samaan aikaan tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta, koska mielihyvää tuottava osa aktivoituu. Aivot siis saavat lähes väistämättä aikaan reaktion siitä, että kallis viini maistuu paremmalta. Silloin saa melko varmasti vastinetta rahoilleen!

Sanni uudessa lookissaan Vain elämää -risteilyllä keskiviikkona. Hänet nähdään ohjelman All Stars -kaudella, joka alkaa tv:ssä syyskuussa. Kuva: Jonna Öhrnberg

Valtaosa Sannin Instagram-seuraajista on ihastunut muusikon uuteen tyyliin. Mutta muotipiireissä samantyyliset letit ovat aiheuttaneet joskus myös rankkaa kritiikkiä.

Sinisistä hiuksista on tullut muusikko Sannin,24, (oik. nimeltään Sanni Kurkisuo) tavaramerkki. Sannilla on nähty sinisen eri sävyjä jo vuosia, mutta nyt hän näyttää tykästyneen myös letteihin. Sanni nähtiin uudessa lookissaan keskiviikkona Vain elämää -risteilyllä. Hän julkaisi myös Instagramissa kuvan uudesta tyylistään.

 

Mut sen nimi ei oo.... MIKÄ? 🌚

Henkilön SANNI (@sannivirallinen) jakama julkaisu

Valtaosa Sannin Instagram-seuraajista on ihastellut Sannin lettejä kommenteissa, mutta joku on pitää niitä kyseenalaisina.

– Cultural appropriation.. NOT COOL! eräs seuraaja on kommentoinut.

Tällä kommentilla viitataan kulttuuriseen omimiseen (engl. cultural appropriation) eli siihen, että enemmistö ottaa käyttäänsä joitain vähemmistölle kuuluvia tapoja tai vähemmistön kulttuuriin kuuluvia elementtejä. Afrolettejä ja rastoja on perinteisesti nähty enemmän tummaihoisilla ihmisillä. Muotipiireissä kulttuurisesta omimisesta on keskustelu aiemminkin. Vuonna 2016 italialainen muotitalo Valentino stailasi valkoihoiset mallit cornrow-letteihin. Tuolloin jotkut kritisoivat sitä, että eurooppalainen muotitalo omi afrikkalaisen kampauksen.

Myös Marc Jacobsia syytettiin syksyllä kulttuurisesta omimisesta, kun malleilla oli New Yorkin muotiviikoilla villasta tehdyt, värjätyt rastat.

”Olin vuosia ajatellut, että minun kuuluu olla blondi, koska siten olen miellyttävä ja helposti lähestyttävä.”

Sanni kertoi vuonna 2015, että on yrittänyt päästä eroon siitä, mitä muut hänestä ajattelevat. Ennen sitä hän mietti vuosia, miltä hänen kuuluisi muiden mielestä näyttää. 

– Olin vuosia ajatellut, että minun kuuluu olla blondi, koska siten olen miellyttävä ja helposti lähestyttävä. Olin aina halunnut värikkäät hiukset, ja uutenavuotena päätin, etten enää pelkää, Sanni kertoi elokuussa 2015.

 

❤️

Henkilön Mikael Gabriel (@mikaelgabriel) jakama julkaisu

Sanni ei ole ainut letteihin tykästynyt suomalainen muusikko – myös räppäri Mikael Gabriel on ottanut letit hiuksiinsa.
 

Kiitos! @kokokesa Seuraavaks @blockfest 🔥#teamMG

Henkilön Mikael Gabriel (@mikaelgabriel) jakama julkaisu

 

Hilma

Muusikko Sannilla uusi tyyli: otti kiistellyt afroletit

Onhan se nyt herran jumala tyhmää sanoa että joku ei sais LETTEJÄ LAITTAA PÄÄHÄNSÄ. Menee samaan syssyyn tämä moska kuin tämä yli mennyt sukupuolettomuuskin nykyään. Kaippa kohta sanotaan et minkälainen hiustyyli jokaisella pitää olla eikä sitä saa muuttaa enää ollenkaan. Valkosilla jos ei saa olla lettejä niin mustilla ei sit varmaan saa olla suoria hiuksia?
Lue kommentti