Älykkäät ihmiset eivät välttämättä ole mitään mallikansalaisia.

Tutkimusten mukaan fiksut ihmiset syyllistyvät muita todennäköisemmin moniin huonoihin tapoihin, kuten kiroiluun, sarkasmiin ja murehtimiseen. Listasimme yleisimmät huonot tavat, jotka on yhdistetty älykkyyteen.

1. Kiroilu

Uskomukset siitä, että runsaasti kirosanoja viljelevät ovat laiskoja tai vähä-älyisiä, voi heittää suoraan romukoppaan. Viime vuonna Language Sciences -tiedelehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan rääväsuut ovat verbaalisesti lahjakkaampia kuin he, jotka välttelevät kirosanoja.

2. Yökukkuminen

Mikä yhdistää Yhdysvaltain presidentti Barack Obamaa, luonnontieteilijä Charles Darwinia, kitaristi Keith Richardsia ja rockin kuningasta Elvis Presleytä? Poikkeuksellisen lahjakkuuden lisäksi tietenkin se, että he kaikki ovat tunnettuja iltavirkkuja. Lukuisat tutkimukset todistavatkin, että korkea älykkyysosamäärä kulkee käsikkäin iltapainotteisen elämänrytmin kanssa.

3. Sotkuisuus

Minnesotan yliopiston tutkimuksen mukaan sotkuinen työpöytä on merkki luovuudesta ja älykkyydestä. Sillä tosin ei saavuta mitään, että lähtee sotkemaan sotkemisen tähden. Tutkijoiden mukaan ihmisen pitää olla luonnostaan vähän sottapytty, jotta epäsiisteys yhdistyy älykkyyteen.

4. Vetäytyminen

Älä syyttä häpeile, vaikket olisikaan sosiaalinen perhonen, joka sukkuloi sulavasti missä tahansa tilaisuudessa. Alkuvuodesta British Journal of Psychology -tiedelehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan älykkäät ihmiset viihtyvät muita paremmin suurkaupungeissa. Samalla he kuitenkin nauttivat siitä, että saavat viettää väenpaljouden keskellä mahdollisimman paljon aikaa yksin.

5. Murehtiminen

Tuntuuko, että aurinkoisinkin päivä on täynnä jotain ahdistavaa? Vaikka asiassa ei ole sinällään mitään juhlittavaa, voit olla iloinen yhdestä asiasta: saatat olla rennosti elämään suhtautuvia tovereitasi älykkäämpi. Murehtijoilla on kanadalaisten tutkijoiden mukaan korkeampi älykkyysosamäärä. Kun murehtii varmuuden vuoksi vähän kaikesta, aivot toimivat paremmin esimerkiksi hätätilanteessa.

6. Sarkastinen puhetyyli

Sarkastisia ihmisiä pidetään helposti sekä piikikkäinä ilonpilaajina että negatiivisina arvostelijoina. Monen mielestä ärsyttävä puhetapa on kuitenkin hyväksi sekä puhujalle että kuulijoille. Harvardin yliopiston tutkijoiden mukaan sarkastisten kommenttien kuuleminen ja heitteleminen lisää luovuutta, auttaa ideoinnissa ja parantaa ongelmanratkaisukykyä.

7. Alkoholin nauttiminen

Ilmeisesti sanonta ”viina on viisaiden juoma” perustuu faktoihin. Brittiläistutkijat huomasivat muutaman vuoden takaisessa tutkimuksessaan, että britit ja amerikkalaiset, jotka juovat enemmän alkoholia, pärjäävät paremmin myös ÄO-testissä kuin ne, jotka juovat vähemmän.

Älä kuitenkaan innoissasi tartu viinipulloon. Sitä tutkimus ei todista, että alkoholin nauttiminen lisäisi älykkyyttä.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Pieninä annoksina nostalgia pitää meidät vireessä.

Tein hetken mielijohteesta kesäretken kaupunkiin, jossa asuin opiskeluaikoina. Matkallani ei ollut järkevää syytä tai päämäärää. Tein vain kaikkea, mitä silloinkin. Vaeltelin päämäärättömästi ympäri puistoja, tanssin The Smithsiä ja Madonnaa, valvoin aamuun ja tilasin baarista nuoruusvuosieni suosikkijuomaa valkkarisoodaa. Silloin syy oli tolkuttoman huono ja halpa valkoviini, nyt nostalgia.

Olin onnellisempi kuin pitkään aikaan.

Asiantuntijat sanovat usein, että vain masentuneet miettivät jatkuvasti menneitä. Heillä on pointtinsa: jos takertuu tiukasti kiinni muistoihin, unohtaa elää.

Uskon silti, että pieninä annoksina nostalgia pitää meidät vireessä. On kullanarvoista muistaa, miltä maisema näyttää, kun sarastava aurinko punertaa kaupungin siluetin. Miltä tuntuu, kun jokainen tanssilattialla soiva biisi on ihan pakko tanssia. Miten vähän huolet painavat, kun on vain tämä hetki eikä huomista.

”On kullanarvoista muistaa, miltä maisema näyttää, kun sarastava aurinko punertaa kaupungin siluetin.”

Jos oikein onnekkaasti käy, keveyden muistaa vielä silloinkin, kun kantaa taas kauppakasseja hikiseen ruuhkabussiin. Se laittaa kaiken perspektiiviin. Harva asia on tärkeämpää kuin tanssiminen.

Mikä parasta, nämä helpot hoidot jokainen voi tehdä itselleen saunassa. 

Painaako mennyt työvuosi? Tuntuuko, että olet niin poikki, ettet jaksa edes lomailla?

Saunaterapeutiksi valmistunut näyttelijä Ria Kataja vinkkaa kolme hoitoa, jotka jokainen osaa tehdä kotisaunassaan. Niiden jälkeen mieli ja ruumis ovat virkistyneet, ja olet valmis juhlan viettoon.

1. Sido vihta pajusta.

Paju virkistää ja antaa energiaa

Pajua kannattaisi aina olla vihdassa vähän mukana, ja erityisesti väsyneenä koko vihdan voi sitoa siitä.

2. Levitä kasvoille savinaamio

Savea voi ostaa luontaistuotekaupoista tuubissa, sekoitettavina jauheina tai savipuikuloina. Savi puhdistaa ihon alta, kun sen hoitavat aineet menevät kehoon ja imevät kuona-aineita.

– Savi on tosi helppokäyttöistä eikä sitä levitellessä voi mokata. Se lähtee hyvin pesemällä pois eikä haittaa, jos kuivuu, Ria Kataja kertoo.

3. Ota kuumakylmähoitoja

Täytä jalkakylpyastia kylmällä vedellä ja ota se saunaan.  Kylvetä jalkoja ja valele samalla pienellä kipolla molemmat jalat vaikka kymmenen kertaa kylmällä vedellä. Sen jälkeen nosta jalat ylös, pyörittele niitä ja heitä löylyä. Toista sama viisi kertaa. Lopeta viileään.

Saunaterapeutiksi valmistuneen näyttelijä Ria Katajan vinkeillä taiot tavalliseen saunaan juhlatunnelmaa ja hoidat itsesi hehkeäksi keskikesän juhlaan.  

1. Vihdo vaivat pois

Kaikki tietävät koivuvihdan, mutta kokeilepa joskus sitoa vasta eksoottisemmasta katajasta tai pajusta, joilla on paljon hyviä vaikutuksia.

Vanhan kansanviisauden mukaan katajavihdalla lähtevät kaikki vaivat. Katajaisen vastan kerääminen vaatii vähän vaivaa: yhdestä katajasta ei voi katkaista kaikkia oksia, sillä täysikasvuinen puu voi luovuttaa vain yhden tai kaksi oksaa vuodessa.

Muista myös, että katajavihdan tekemiseen tarvitaan maanomistajan lupa!

Katajavihdan sitomisessa kannattaa olla tarkkana: jotta neulaset eivät sojota suoraan saunojan selkään, vihta tulee koota niin, ettei siitä rönsyile ulospäin kovasti piikikkäitä oksia. Pieniä naarmuja ja jälkiä ei silti kannata säikähtää!

Pieniä naarmuja ja jälkiä ei kannata säikähtää.

Ennen vihtomista katajavihta upotetaan kokonaan lämpöiseen veteen, missä se saa muhia. Kun katajavihdalla ropsuttelun aloittaa jaloista saakka, saa samalla mikrohieronnan ja akupisteiden painelun.

Myös paju on oiva vihdan aines, sillä se antaa energiaa. Pajua kannattaisi aina olla vihdassa vähän mukana, ja erityisesti väsyneenä koko vihdan voi sitoa siitä.

Ja kyllä perinteinen koivuvihtakin toimii aina! Koivu on yleispuhdistava ja vaikuttaa positiivisesti immuunijärjestelmään.

2. Tuo saunaan ruusu – saat lempeä jussiin

Juhannuksena saunaan kannattaa tuoda ruusu lemmen nostattamiseksi. Rakkauden, ystävyyden, salaisuuksien ja kiitollisuuden kukka kaikkine piikkeineen ja terälehtineen symboloi elämän erilaisia vaiheita. Kaikista parasta on, jos tiedät metsässä kasvavan villiruusun, sillä siinä ei taatusti ole mitään teollista.

Sirottele ruusun terälehtiä lauteille ja jalkakylpyveteen.

Sirottele ruusun terälehtiä lauteille ja jalkakylpyveteen. Jos uskallat, voit sitoa sitä vihtaankin.

3. Pehmitä iho hunajalla

Hunaja on luonnon oma superfood niin sisäisesti kuin ulkoisesti käytettynä, sillä siinä on 200 eri vaikuttavaa ainetta. Hunaja pehmittää ihoa ja sitä voi hieroa suoraan ihoon löylyssä.

Saunahunajaa voi ostaa valmiina, mutta myös ihan perushunajaa sopii hyvin ihonhoitoon.

Kun lisäät hunajaan suolaa, saat helposti levitettävän seoksen.

Kun vielä lisäät hunajaan suolaa, saat helposti levitettävän seoksen, joka poistaa ihosta kuollutta pintasolukkoa.

Koska kuona-aineet kerääntyvät ihmisillä niveliin, kannattaa aloittaa hieromalla kaikki liikkuvat kohdat. Kun ihoa hieroo ja kuorii pikkuhiljaa, suola sulaa ja sen voi vaan pestä lopuksi pois. Kun rupsutat suolalla, muista varoa haavoja ja suonikohjuja, joiden kohdalla iho on ohut.

4. Tuo luonto sisään saunaan

Ihan tavalliseen kerrostalosaunaankin saa tunnelmaa pienillä jutuilla: Vie saunaan luonnosta vaikka kauniita kiviä tai mitä tahansa kasveja, kunhan ne eivät ole myrkyllisiä. Kynttilät toimivat aina!

Vie saunaan luonnosta kauniita kiviä tai mitä tahansa kasveja.

5. Hiukopalaa löylyjen päätteeksi

Saunan jälkeen maistuu tuore salaatti, josta saa ruokaisan vaikkapa grillaamalla siihen juustoa.  

Raikas vesi on mahtava janojuoma. Lisää sekaan minttua, mansikoita tai sitruksia. Tai jos haluat vaihtelua, kokeile salviaa ja kurkkua.

Ria Kataja on koulutettu saunaterapeutti, joka on kirjoittanut saunaterapiasta Mama Koon saunakirjan (Mesenaatti.me).

Lue lisää Rian ajatuksia saunaterapiasta Me Naisten numerosta 25/26/2017.

 

 

Keskivartalon monipuolinen aktivointi kannattaa. Vaikka perinteinen lankku sujuisi, vaihtelu tuo treeniin lisätehoa.

Lankku on todellinen teholiike keskivartalon lihaksille, mutta väärin toteutettuna asento saattaa kipeyttää selän.

Yleisimmässä lankkuasennossa ollaan kyynärpäiden ja varpaiden varassa, vatsa kohti lattiaa. Yksi yleisimmistä virheistä on keskivartalon hallinnan pettäminen, jolloin selkä menee joko notkolle tai pyöristyy liikaa, liikunnanohjaaja ja fysioterapeutti Sanna Elonen kertoi aikaisemmassa jutussamme. Myös yläkroppa pitäisi hallita, eikä pää saisi roikkua. 

Väärällä tekniikalla liikkeestä ei myöskään saa irti täyttä tehoa, joten asennossa ei tule roikkua väkisin enää sen jälkeen, kun asento on pettänyt. Katso tarkat ohjeet oikeaoppiseen lankuttamiseen.

Hyvä ratkaisu on myös kokeilla vaihtoehtoisia liikkeiltä lankulle. Keskivartalotreenissä monipuolisuus plussaa!

1. Lankku 2.0

Lankku ei tietenkään ole ainoa tehokas keskivartalotreeni. Personal trainer Jarno Härkönen neuvoi Ylen aamu-tv:n keskiviikon sporttituokiossa vaihtoehtoisen liikkeen, niin sanotun lankku 2.0:n, joka on tuttu monelle pilatestunneille käyneelle.

Lankku 2.0 on selkäystävällisempi vaihtoehto perinteiselle lankutukselle, sillä se on käännetty toisin päin. Liike tehdään selinmakuulta, ja olennaista on painaa alaselkää koko ajan lattiaan samalla kun jalat ja ylävartalo nostetaan hieman irti alustasta. Katso liike kaikkine vaiheineen aamu-tv:n videolta.

2. Sivulankku kierrolla

Sivulankku tuo vaihtelua ja aktivoi tehokkaasti hieman eri lihaksia kuin perinteinen versio. Sivulankussa ollaan toisen kyynärpään ja polven tai jalan varassa toinen kylki kohti kattoa, toinen lattiaa. Lantiota nostetaan suoraan ylöspäin kohti kattoa ja keskivartalo pidetään koko ajan aktiivisena. Lisää haastetta saa kuljettamalla vapaana olevan käden etupuolelta vatsan ali ja tekemällä pienen kierron.

3. Käänteinen lankku

Myös käänteinen lankku on tehokas vaihtoehto, joka aktivoi yhtä aikaa useita keskivartalon lihaksia. Liikkeessä noustaan kämmenten tai kyynärpäiden ja kantapäiden varaan lankkuasentoon. Mukaan voi liittää myös jalan nostoja.