Vähän tekisi mieli, ei auta. Kuva: Shutterstock

Joulu lähestyy ja alkaa tehdä mieli lapata napaan yhtä sun toista. Kinkkua. Rosollia. Kalaa. Laatikoita. Suklaata! Näin mielitekoja voi yrittää hillitä.

Pöydällä odottaa suklaalevy. Se nököttää siinä aivan yksin, joku on sen siihen hylännyt. Jos nyt ihan pari palaa? Ei, itse asiassa tekisi mieli kiskaista koko levy!

Tuttu tunne?

Mielitekoja voi yrittää hillitä esimerkiksi mindfulnessin keinoin. Tietoinen syöminen, siitä on kyse.

– Ideana on palauttaa syömiseen maalaisjärki ja oppia tunnistamaan oikea nälän tunne, painonhallintaan erikoistunut ravitsemusterapeutti Anette Palssa on kertonut Me Naisille.

Tietoisessa syömisessä ihmisen nälkä jaetaan seitsemään eri osanälkään. Osa niistä perustuu mielitekoihin. Aistihimoista voi esimerkiksi syntyä niin sanottu silmän ja nenän nälkä.

Tärkeää olisi oppia tunnistamaan ne tilanteet, joissa syö mielihyvän eikä kehon nälän vuoksi.

Etenkin joulun aikaan aistejamme pommitetaan visuaalisilla ärsykkeillä. Ja kuinka moni todella syö joulupöydässä vain sen verran kuin välttämättömästi tarvitsee selvitäkseen toimintakykyisenä?

Tahdonvoima ei yksin riitä, tarvitaan niksejä. Pahaan tilanteeseen voi kokeilla myös näitä Red-sivuston vinkkejä:

Käytä mielikuvitusta. Mieliteko yltyy jo, kun kuvittelee ihanan joulukinkun tuoksun ja murean koostumuksen kitalaessaan. Plymouthin yliopiston tutkimuksen mukaan mieliteot vähenivät, kun nälkäisiä ihmisiä pyydettiin kuvittelemaan itsensä ihanalle metsäkävelylle linnunlaulun sekaan. Pois mielestä, kinkku!

Omaa ruokafiilistelyä voi yrittää häiritä kokeellisella DVN-tekniikalla (Dynamic Visual Noise), jossa erikoiset pistekuviot alitajuisesti vaikuttavat aivoissa niin, että ruuan himo vähenisi. Tähän on sovelluskin.

Tai sitten: Tee jotain käsilläsi. Sellaista, joka vaatii yhteispeliä silmiltä ja käsiltä. Vaikka sitten näppäimistön naputtelua (tai ehkä jouluna mieluummin ahjojen avaamista). Haaveilu ruuasta häiriintyy.

Jos tämä kaikki epäonnistuu, ei auta kuin antaa mennä ja syödä. Ehkä se ei ole jouluna niin justiinsa?

Kaikkea kannattaa kokeilla ennen kuin luopuu ihanista mutta hiertävistä kengistään.

Rakkoja aiheuttavat kengät saattavat olla kovat ja korkeat, viiltävän ohuin remmein varustetut muovitaideteokset, joista näkee jo kaukaa, että kipua on tiedossa. Tai sitten ne voivat olla ihan tavalliset, matalat ja pehmeän näköiset sämpylät, joiden todellinen luonto paljastuu vasta satojen metrien kävelyn jälkeen: aargh, hiertää!

Rakoilta pitäisi tietysti välttyä ostamalla vain jalkaan täydellisesti sopivia, hiertämättömiä kenkiä. Parhaallekin kenkäshoppaajalle tulee kuitenkin virhevalintoja, ja joskus kenkien ulkonäkö ajaa mukavuuden edelle. Lisäksi matkoilla voi tulla käveltyä niin paljon tai niin kuumassa, että rakot uhkaavat, vaikka kengät olisi huolella valittu.

Keräsimme 13 tapaa taistella rakkoja ja hiertymiä vastaan:

  1. Aja kengät sisään. Käytä niitä lyhyissä jaksoissa ennen koko päivän mittaista koitosta.
  2. Sudi jalkoihin rakonestopuikkoa. Se kuluu päivän aikana pois, joten pidä puikko mukana.
  3. Suihkauta jalkoihin silkkisukkasuihketta, joka tekee jalan pintaan sukkamaisen kalvon. 
  4. Laita jalkoihin antiperspiranttia. Se vähentää hankausta aiheuttavaa hikoilua, Women's Health Magazinessa vinkataan.
  5. Jalkojen hikoilua voi hillitä myös talkilla, maissitärkkelyksellä tai perunajauhoilla. 
  6. Jos hiertävät kengät ovat ballerinat tai sandaalit, harkitse, voisiko kenkiin kuitenkin yhdistää sukat. Kaupoissa on paljon kevyitä, huomaamattomia sukkia.
  7. Jos hiertävät kengät ovat umpinaiset, testaa tavallista paksumpia tai ohuempia sukkia, neuvotaan Verywell-sivustolla. Myös osittain pehmustetut juoksusukat voivat auttaa.
  8. Teippaa haavateipillä ne jalan kohdat, joihin kengät hiertävät. Haavateippi pysyy paikoillaan paremmin kuin tavalliset laastarit.
  9. Pidä jalkasi kosteutettuina rasvaamalla niitä. Juoksulehti Runner's World muistuttaa, että liian kuiva iho on altis vaurioille.
  10. Mene saunaan uudet kengät jalassa. Kuumuus ja kosteus saattavat materiaalista riippuen onnistua venyttämään kenkiä. 
  11. Kokeile pehmustetyynyä. Tyynyjä on tarjolla esimerkiksi kantapäätä hankaavaan kantaosan reunaan ja remmikenkien remmeihin.
  12. Jos muita tarvikkeita ei ole saatavilla, leikkaa pikkuhousunsuojasta pehmuste kengän hiertävään kohtaan.
  13. Verywell-sivuston mukaan maratoonarit ja pitkän matkan kävelijät laittavat jalkoihinsa vaseliinia. Se tosin tahraa vaatteet ja kengät ja vetää puoleensa irtolikaa, joka taas voi hiertää lisää. 

Uuden tutkimuksen mukaan unohtaminen on yhtä tärkeää kuin muistaminen.

Oletko sinä se huonomuistinen, joka unohtaisi oman päänsäkin, jos se ei olisi kropassa kiinni? Onnittelut! Saatat olla erityisen hyvä päätösten tekemisessä.

Unohtelutaipumusta on tavattu pitää huonona, ja unohtelijat soimaavat itseään hajamielisyydestä. Mieluummin kannattaisi tukeutua uusimpaan tutkimustietoon, joka osoittaa, että unohtamisella on vähintään yhtä tärkeä tehtävä kuin muistamisella. Kanadalaisen tutkijaryhmän Neuron-tiedelehdessä julkaistu artikkeli osoittaa, että huonomuistisuus voi olla hyödyksi päätöksenteossa. 

Tutkijaryhmä toteaa, että neurobiologinen tutkimus on keskittynyt lähinnä muistin tutkimiseen, ja että unohtamisen neurobiologia on päässyt, noh, unohtumaan. Viimeaikaiset tutkimukset kuitenkin osoittavat, että fiksun päätöksenteon taustalla on muistamisen ja unohtamisen vuorovaikutus, eikä siis yksin muistaminen.

Unohtamisen taitoa voi kehittää

Unohtamisen taito on tärkeä, koska ilman sitä aivot täyttyisivät ristiriitaisesta tiedosta. Päätöksenteko muuttuisi mahdottomaksi, jos mielessä risteilisi miljoonia piinallisen yksityiskohtaisia muistoja, jotka ohjaavat eri ratkaisuihin. 

– Mitä älykkäiden päätösten tekemiseen tulee, väitämme, että on tervettä unohtaa joitakin asioita, tutkijaryhmään kuuluva Blake Richards Toronton yliopistosta sanoo Health-lehdessä

Siksi hajamielisellä voi olla paremmat edellytykset fiksuun päätöksentekoon kuin Trivial Pursuit -mestarilla, jonka muisti on täynnä yksityiskohtia.

Unohtamisen taitoa voi kehittää, Healthissa luvataan. Tutkija Richards suosittelee muistin puhdistukseen liikuntaa, sillä liikunta laittaa vipinää aivojen hippokampukseen, jossa oppiminen tapahtuu ja vanhat muistiyhteydet korvautuvat uusilla. Urheillessa voi siis kadota muutama muisto, mutta se edesauttaa ratkaisujen tekoa.

Oman elämän laatua on helppo kohentaa pienillä päivittäisillä teoilla. Kokosimme 20 ideaa, miten muokata arjesta toimiva ja onnellinen. 

1. Hymyile peilikuvallesi. Kasvojen ilmeet ja eleet voivat vaikuttaa mielialaan sekä positiivisella että negatiivisella tavalla. Kun hymyilet itsellesi aidosti vaikkapa aamulla, voit huomata mielialan kohentuvan jo pelkästään siitä.

2. Liiku ilman tavoitteita. Liikunnan ei tarvitse aina olla tavoitteellista ja tähdätä laihduttamiseen tai kunnon kohottamiseen – vaikka se voikin tehdä molempia ihan huomaamatta. Mikä tahansa liikunta parantaa itsevarmuutta, koska liikunnan jälkeen tulee usein suhtauduttua itseen ja omaan kehoon positiivisemmin.

3. Kirjoita päivän tehtävät ja tapahtumat ylös. Kun heti päivän aluksi on selvää, mitä haluat saada iltaan mennessä tehdyksi, on hommiin helpompi ryhtyä. Myös herkästi asioita unohtelevia voi helpottaa lista asioista, mitä pitikään tehdä.

4. Petaa sänky. Niinkin pieni asia kuin sängyn siistiminen kohottaa itsetuntoa heti aamusta. On myös mukavaa palata siistiin kotiin – jo pelkkä sängyn petaaminen auttaa luomaan mielikuvan siivosta kodista, vaikka kaikkialla ei niin puunattua olisikaan.

5. Osoita kiitollisuutta. Kun omista onnistumisista ja arkisista sujuneista asioista muistaa olla kiitollinen, on fiilis kummasti parempi: ihanaa, kun koti ja hommia, jotka osaan. Elämä olisi voinut mennä toisinkin!

6. Pidä 10 minuutin keskusteluhetki kumppanisi kanssa. Parisuhde voi tökkiä, jos kumppanin kanssa ei keskustele mistään muusta kuin työstressistä tai siitä, kumpi vie lapset jalkapallotreeneihin. Suhteelle tekee mannaa, jos päivittäin pysähtyy juttelemaan edes 10 minuutiksi aivan muista asioista, vaikkapa kulttuurista, uutisotsikoista tai unelmista.

7. Kuuntele podcasteja. Jos lukeminen ei ole se oma juttu, brittilehti Independent vinkkaa podcastien toimivan tapana oppia uutta ja saada oivalluksia. Podcasteja löytyy melkein mistä tahansa aiheesta, ja niitä kuunnellessa voit tehdä muutakin, vaikkapa laittaa ruokaa.

8. Pukeudu aina hiukan paremmin kuin tilanne vaatii. Fiilis kohenee, kun tiedät näyttäväsi hyvältä. Jos kaikilla töissä on rennot vaatteet, terästä omaa asuasi esimerkiksi jakulla. Silloin erotut joukosta positiivisesti eikä ainakaan tarvitse arkailla, oletko alipukeutunut.

9. Tee epämiellyttäviä asioita. Jännittävien asioiden aloittaminen on vaikeaa, ja olisi helpompaa jäädä omaan mukavuuskuplaan. Jos kuitenkin uskallat tehdä epämieluisia asioita, kohtaat myös yllätyksiä ja uudenlaisia onnistumisia.

10. Puhu itseksesi. Jos tsemppaat itseäsi tai neuvot puhumalla itsellesi, usein saat asioita paremmin tehtyä. Itseen saa etäisyyttä ja asioita voi lähestyä objektiivisemmin, jos puhut itsestäsi esimerkiksi kolmannessa persoonassa.

11. Kokeile uusia asioita. Pienetkin teot merkitsevät: kävele töihin uutta reittiä tai puhu vieraalle ihmiselle. Siten et anna oman uteliaisuutesi hukkua arkeen.

12. Kirjoita. Päiväkirjaa, listoja, muistiinpanoja – kirjoittaminen kannustaa kehittymään elämän eri osa-alueilla, pitää motivoituneena ja auttaa pysymään kärryillä omassa tekemisessä.

13. Tee hyvää muille. Kun haluat palkita itsesi, ei kannata aina hemmotella itseä suklaalla tai lempisarjan jaksolla. Toisinaan voisitkin tehdä jotain hyvää muille: hyvät teot lisäävät myönteisiä tunteita.

14. Tee salasana joka inspiroi. Vaikka salasanan vaihto tasaisin väliajoin ei olisi välttämätöntä, sen voi silti ottaa tavaksi. Laita salasanaksi esimerkiksi jokin muistutus, kuten ”SoitaÄidilleKlo19pe”. Silloin muistat tehtävän paremmin tai ilahdut hauskasta salasanasta joka kerta tietokoneen avatessasi.

15. Sano ”ei”. Kaikelle ei yksinkertaisesti ole aikaa, ja osaa ei vain kannata tehdä. On täysin hyväksyttävää kieltäytyä silloin tällöin. Se on hyvä tapa hallita omaa ajankäyttöä ja jättää aikaa itselle sekä rentoutumiselle.

16. Nuku päiväunia. Jo 10 minuutin nokosista on huomattavia hyötyjä. Päiväunet parantavat muun muassa kärsivällisyyttä ja muistia. Päikkäreille löytyy kyllä aikaa, kun vain opettelet tekemään niistä säännöllisen tavan.

17. Älä lue töitä tehdessä. Vaikka somessa tulisi vastaan mielenkiintoinen artikkeli, sen lukeminen saa ajatukset harhailemaan töistä ja keskittyminen kärsii. Valitse omat hetkensä työnteolle ja median tai uutisten selaamiselle. Silloin ajatus pysyy kirkkaana molempia tehdessä.

18. Hallitse sotkua. Äitihän sen jo opetti: Kun olet valmis puuhistasi, laita käyttämäsi esine takaisin paikoilleen. Yksinkertaisilla tavoilla sotkut saa pidettyä hallinnassa. Tavaroiden etsimiseen ei mene aikaa, ja siistissä ympäristössä  mieli on rauhallisempi.

19. Kävele. Kyllä, juuri se tavallinen neuvo: kävele portaat mieluummin kuin käytät hissiä ja käy happihyppelyllä vaikkapa lounaan jälkeen. Kävelyllä on monia etuja: se parantaa jaksamista, luovuutta ja mielialaa. Kävely myös parantaa huonon fiiliksen.

20. Kirjoita muutama onnistunut asia päivän päätteeksi ylös. Vaikka pahan mielen purkaminen usein helpottaa oloa, ikävien tunteiden jatkuva läpikäyminen voi myös laskea mielialaa. Kun päivän päätteeksi kirjoittaakin ylös hyviä ja onnistuneita asioita, jäävät ne helpommin päällimmäiseksi mieleen. Silloin on kenties helpompi vastata jotain mukavaa kysymykseen, millaista töissä oli tänään.

Uusin kehopositiivisuustrendi kiinnittää huomion lantioon. 

Kiitos kehopositiivisuusliikkeen, ihmiskehosta on taas löytynyt uusi yksityiskohta, jota kohtaan osoittaa rakkautta. Viimeksi Instagramissa ihasteltiin mekon läpi kuultavaa vatsaa, sitä ennen muun muassa merenneitoreisiä. Nyt Insta-huomion kohteena ovat lanteet, tai tarkemmin sanottuna lantion ja reiden yhtymäkohta. 

Naisen kehon linjaa vyötäröstä polveen kuvataan usein katkeamattomaksi kaareksi, mutta reisien ja lantion yhtymäkohta on monella tosielämän naisella hieman kuopalla niin, että lantion kaari muistuttaa hiukan viulun muotoja. Niinpä uusin body positive -trendi on saanut nimekseen violin hips, viululanteet. Sama lantion muoto tunnetaan Glamour-lehden mukaan nimellä hip dips, lantionotkot.

Oli viululanteet tai ei, osalle ihmisistä lantion muoto on ihan se ja sama, ja erilaisten nimitysten kehitteleminen kehonosille voi tuntua kummalta. Toisaalta yhteensä 1 500 #hipdips- ja #violinhips-tunnisteilla julkaistua Instagram-kuvaa osoittavat, että lantion muodolla voi olla väliä.

Moni lantionotkoistaan kuvan julkaissut kertoo kuvauksessa tunteneensa tai tuntevansa epävarmuutta lantionsa muodosta.

 

So after doing some research I discovered today that the area I have always felt conscious about has a name 'hip dip' or 'violin hips' which I did actually find fairly amusing! It was nice to actually realise that I'm not alone and the struggle is real 💁🏼 the first picture is a picture of how media/society pictures hourglass shape a more of a one size fits all vision we have been programmed to think off, but in reality we are NOT all the same!! For me personally and from reading other people's stories it doesn't matter what size you are if your 9 stone or 13 stone! If your short or tall this is just how our bodies are made 💁🏼 this is an area of my body I can't say I'm fondest off but maybe now I know I'm not alone, I can accept that it's just the way I'm made 👌

Henkilön Emily Jones (@emjonesy1) jakama julkaisu

”Nyt kun tiedän, etten ole yksin, voin ehkä hyväksyä, että tällainen minä vain olen,” Emily Jones pohtii Instagramissa.
”Viime aikoina olen keskittynyt enemmän onnellisuuteen kuin yrittämään olla joku täydellinen ihanneminä,” Lady Damfino kertoo Instagramissa. 
 

So much of social media is showing people what we want them to see, portraying that our life is some magical and rare style that everyone else should aspire to have. But I told you all in the beginning, I was going to be honest about my struggles. . . I have them, a lot of them. But my BIGGEST insecurity is my "hip dips". So much so that I've actually researched PLASTIC SURGERY to get rid of them 🙊 So yes, I have baby abs. And yes I have a some-what toned body . But I am a work in progress, I will always strive for better, I will push my mind to not only truly love everything about myself but to be healthy in every aspect. Because no matter how far we push our body, if our mind isn't a step ahead we will never truly know happiness.

Henkilön Shelby Weeks (@shiit_fit) jakama julkaisu

Shelby Weeks kertoo Instagramissa tutkailleensa jopa kauneuskirurgiaa korjatakseensa viululanteensa. 

Miksi joillakin on lantiossa notkot ja joillakin ei? Instagram-käyttäjä How Bold Will You Be?:n julkaisemassa kuvassa kerrotaan, että notkot näkyvät erityisesti, mikäli lantioluu sijaitsee korkealla. 

Instagram-kuva havainnollistaa, että notkot lantion sivuilla ovat luonnollisia ja johtuvat luuston rakenteesta.