Kun paha tapa jää taakse, on tilalla voittajafiilis. Kuva: Shutterstock
Kun paha tapa jää taakse, on tilalla voittajafiilis. Kuva: Shutterstock

Kuinka vuosia kestäneen huonon tavan saa lopetettua ja miten se muuttaa elämää?

Suuri tai pieni – kaikilla on jokin pahe, josta haluaisi luopua. Kahdeksan naista paljastaa, kuinka he pääsivät eroon pahasta tavastaan.

Syy 1: parempi olo

”Ennen korvasin lämpimän ruuan karkkipussilla tai vastaavalla hötöllä. Luovuin siitä, koska huomasin, kuinka kunnon ruuasta tulee parempi olo. Oma olo motivoi syömään mieluummin oikeaa ruokaa kuin sitä sokerihöttöä. Apua oli myös siitä, että kumppanini pitää kokkaamisesta ja ravintoloissa käymisestä, eikä ole sokerihiiri.”

Syy 2: kateus

”Lopetin kynsien pureskelun, koska kadehdin muiden kauniita käsiä. Yritin lopettaa pahanmakuisten lakkojen avulla, mutta pureskelin kynsiäni niistä huolimatta. Tapani oli niin pinttynyt ja reaktio stressistä, että siitä oli vaikea päästä eroon. Eräs kaverini suositteli minulle kynsien viilaamista, ja se auttoi. Vaati se myös tietysti itsehillintää.

Kynteni kasvoivat nopeasti, ja sain lakattua ne kauniiksi. Silloin pureskelu loppui kertoheitolla. Kauniista kynsistä tuli niin hyvä olo, etten enää halunnut pilata niitä.”

Syy 3: kuolevaisuus

”Aloin häpeilemään tupakointia kolme vuotta sitten. Nuorempana se oli vielä jotenkin coolia. Tajusin, etten olekaan kuolematon. Perustelin tupakointia itselleni, että minähän poltan vain vähän, elän muuten terveellisesti ja pitäähän nyt joku pahe olla. Lopettaminen oli hemmetin vaikeaa: ensimmäiset viikot olin kärttyinen ja surullinen, en voinut keskittyä mihinkään ja nukuin huonosti. Luulin, etten olisi kauhean riippuvainen, koska poltin paljon vähemmän kuin monet muut, keskimäärin kuusi tupakkaa päivässä.

”Luulin, etten olisi kauhean riippuvainen, koska poltin paljon vähemmän kuin monet muut.”

Tuttuni suositteli Stumppaa tähän -kirjaa, joka auttoi minua. Kirja kumosi sauhuttelun mukamas positiiviset vaikutukset, kuten rentouttavan tunteen ja sen, että tupakointi on kiva sosiaalinen juttu. Mitä kivaa ja sosiaalista on siinä, että menee ravintolasta yksin räntäsateeseen polttamaan? Eniten kuitenkin auttoi se, että lopetimme yhdessä poikaystäväni kanssa ja myös moni ystävistäni lopetti samaan aikaan.

Tupakointi oli minulle ennen kaikkea sosiaalinen tapa, joka liittyi eri tilanteisiin. Esimerkiksi juhlissa, festareilla, puistossa ja terassilla oli pakko polttaa. Niin ja sitten lopulta bussia odotellessa, matkalla kouluun, luentojen välisillä tauoilla ja kun joi kahvia. Niin sanotusta bilepolttelijasta tuli salakavalasti ihan oikea polttaja.

Tupakoinnin lopettaminen on varmaan elämäni paras päätös. Nyt kaduttaa, että poltin niin monta vuotta. On mahtavaa laskeskella, kuinka paljon rahaa säästän ja kuinka ihoni näyttää heleämmältä. Lisäksi tupakoinnin salailu perheeltä oli todella väsyttävää."

Syy 4: uudenvuodenlupaus ja flunssa

”Uutenavuotena 2015 tein lupauksen, että viisi vuotta kestänyt tupakointi saa luvan loppua. Ensiksi olin armollinen itselleni ja päätin, että lopetan vuoden sisällä. Toisin kuitenkin kävi, ja lopetin seinään tammikuun puolivälissä. Sairastuin silloin todella pahaan flunssaan enkä sen takia polttanut muutamaan päivään. Silloin päätin, että nyt se saa loppua kokonaan. Poikaystäväni lopetti samalla, niin ei tarvinnut kärvistellä hajun takia.

”Poikaystäväni lopetti samalla, niin ei tarvinnut kärvistellä hajun takia.”

Itsekurilla ja itsensä voittamisfiiliksellä selvisin. Siitä on nyt puolitoista vuotta, kun viimeksi poltin. Edelleen tekee mieli röökiä, jos aurinko paistaa ja istuu terassilla viinin kanssa. Nyt on kuitenkin ihanaa, kun ei enää haise pahalle ja urheilu maistuu ihan uudella tavalla!”

Syy 5: ärsytys

”En ole luopunut kynsien pureskelusta, torkutuksesta, alkoholista, negatiivisesta ajattelusta tai kaikista niistä sohvalla vietetyistä tunneista, jotka olen lenkkeilyn sijaan käyttänyt. Nämä paheet olen pitänyt, mutta valittamista olen onnistunut vähentämään. Huomasin, ettei se johda mihinkään, ja kun kuuntelin muiden ihmisten valittamista, oli päätös helppo tehdä. Kun toisten marmatusta kuuntelee aikansa, alkaa se ärsyttää niin paljon, ettei huvita tehdä itse samaa.”

”Kun kuuntelin muiden ihmisten valittamista, oli päätös helppo tehdä.”

Syy 6: huono roolimalli

”Räpläsin kännykkääni ennen koko ajan, kun olin lasteni kanssa. Huomasin, kuinka ärsyynnyn suunnattomasti siitä, kun omat kaverini ja puoliso tekevät samoin muiden aikuisten seurassa. Tajusin, että näytän todella huonoa esimerkkiä lapsilleni, enkä edes keskity heihin kunnolla, jos vilkuilen kännykkääni.

”Tajusin, että näytän todella huonoa esimerkkiä lapsilleni.”

Nykyään jätän puhelimeni aina toiseen huoneeseen tai ainakin kassin pohjalle, jos teen jotain lasteni kanssa. Harjoittelin sitkeästi ja hiljensin kaikki ilmoitukset puhelimestani, jotta pääsin tavastani eroon. Nyt olen rennompi ja nautin lasteni kanssa olemisesta paljon enemmän.

Noudatan samaa sääntöä myös ystävieni kanssa, vaikka välillä se on vaikeaa. Kun toinen alkaa näprätä puhelintaan, tekee minunkin mieli.”

Syy 7: pelko

”Lopetin itseni grillaamisen auringossa, kun tajusin, että palan enkä rusketu. Minuun iski pelko ihosyövästä. Nykyään käytän aina korkeaa suojakerrointa: Suomessa vähintään 30 ja ulkomailla korkeinta mahdollista. Auringonotosta luopuminen on vaikeaa, kun ystävät pyytävät rannalle tai puistoon hellepäivinä. Lähden kuitenkin mukaan, mutta pidän huolen siitä, että rasvaukset ovat kunnossa. Olen nyt hyväksynyt kalpeuteni.”

Syy 8: huono omatunto

”Olin potenut jo jonkin aikaa huonoa omaatuntoa lihansyömisestä, koska moni ystävistäni oli kasvissyöjä ja muutama ihan vegaani. Katsoin Cowspiracy: salaisuus kestävän kehityksen takana -dokumentin, joka kuvaa tehomaatalouden haittoja ja päätin, että rupean kasvissyöjäksi eettisyyden ja ympäristön hyväksi.

”Päätin, että rupean kasvissyöjäksi eettisyyden ja ympäristön hyväksi.”

Ilman lihaa on helppo olla, kun tekee itse ruokaa, mutta kylässä on vaikeampaa, koska en haluaisi olla epäkohtelias. En ole sortunut punaiseen lihaan tai kanaan, mutta vanhemmilla ja isovanhemmilla syön jonkin verran kalaa. Olen välillä joutunut perustelemaan omaa ruokavaliotani ihan puolituntemattomillekin.”

Mistä paheesta haluaisit eroon? Oletko jo onnistunut jättämään jonkin huonon tavan menneisyyteen?

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

renais

8 kannustavaa tarinaa: paheesta voi päästä eroon

Nyt olen viimein, 60 vuotta kynsiä purreena, tehnyt todellisen löydön vaivaan ! Hain luontaistuotekaupasta kilpirauhasen vajaatoimintaan tarkoitetun tuotteen. Sitä en osaa sanoa, vaikuttiko se siihen kilpitauhasen toimintaan mitenkään, mutta kynsien purentaa kylläkin. Kun olin ottanut pillereitä kolmena päivänä, aloin huomata, että en syö kynsiä lainkaan ja varpaan kynnet oli muuttuneet terveen punertaviksi. Testasin tuotetta vielä niin, että pidin seuraavan purkin ottamisen välissä taukoa...
Lue kommentti

Sometuksesta jumiutunut niska on hoidettavissa hyvän ergonomian ja täsmäjumpan avulla.

Puhelimella somettaminen ja viestien kirjoittaminen voi olla hauskaa, mutta ne ovat myös suorassa yhteydessä niska- ja selkäkipuihin. Helsingin Sanomat uutisoi ruotsalaistutkimuksesta, jossa seurattiin viiden vuoden ajan 7 000 nuorta aikuista. Yli 20 tekstiviestiä päivässä lähettäneet ilmoittivat useammin kärsivänsä niskan ja yläselän kivuista. 

Tutkimuksessa raportoitiin myös sormien tunnottomuudesta ja nipistelystä. Tutkijoiden mukaan kuusi tekstiviestiä päivässä näytti olevan raja, jonka jälkeen kipu- ja tunnottomuusoireet alkavat lisääntyä. Jos omaa viestittelyä alkaa laskea, huomaa, että kuusi tekstiviestiä tulee lähetettyä, noh, vähintään ennen lounasaikaa. 

Helsingin Sanomien jutussa haastateltu Selkäliiton selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola arvioi, että vietämme älypuhelimen ääressä keskimäärin kahdesta neljään tuntia päivässä, eli hurjat 700–1400 tuntia vuodessa.

Voi toki miettiä, onko älypuhelimen ääressä tarpeellista viettää niin paljon aikaa, mutta joka tapauksessa älypuhelimen selausasentoon tulisi kiinnittää huomiota. Pää kumarassa selaaminen voi ajan mittaan aiheuttaa niskan välilevyn rappeutumista. Normaalissa asennossa pää painaa viisi kiloa, mutta kumarassa ryhdissä, 60 asteen kulmassa, niskalle kohdistuu painetta jopa 27 kilon edestä.

Someniskasta ei ole pakko kärsiä. Virkisterin fysioterapeutti Riikka Ilmivalta laati Me Naisille vinkit someniskan ehkäisyyn ja hoitoon.

Näin ehkäiset someniskan:

1. Tärkeintä someniskan ehkäisyssä on somen käytön vähentäminen. Jos vietät paljon aikaa älypuhelinta näppäillen, mieti, tarvitseeko sinun todella käyttää niin paljon aikaa somettamiseen.

2. Kiinnitä somettaessasi huomiota koko selkärangan oikeaan, luonnolliseen asentoon, jolloin pää pysyy automaattisesti rangan jatkeena. Älä nojaa kauheasti eteenpäin: jos ylävartalo on C-kirjaimen mallinen, pää roikkuu automaattisesti. Jos istut somettaessasi, nojaa selkänojaan.

3. Jatkuva käsien kannattelu somettaessa aiheuttaa särkyjä. Tue käsiä käsinojaan aina kun mahdollista. 

4. Näpyttele älypuhelinta molemmilla käsillä, ettei kroppa muutu toispuoleiseksi.

5. Aina ei tarvitse näpytellä. Käytä niin sanottua puhelimen virtuaalisihteeriä: monesti tekstiviestit voi kirjoittaa ja puhelut soittaa antaen puhelimelle äänikomentoja.

6. Jos sometat edelleen huonossa asennossa, pyydä vaikka läheistäsi ystävällisesti huomauttamaan asiasta. Voit myös hankkia työpisteen äärelle peilin, jos et muuten huomaa olevasi huonossa asennossa.

Iskikö someniska? Näin hoidat sen kuntoon:

1. Muista edelleen vähentää somen käyttöä. Mitä enemmän välttelet staattista paikallaan oloa, sen parempi. Aktiivinen elämäntapa pitää pois somen ääreltä.

2. Someniska johtuu staattisesta asennosta, joten käytä kroppaa monipuolisesti arjessa ja liikuntaharrastuksissa. Mikä tahansa liikunta hyötyliikunnasta lihaskuntoharjoitteluun edistää aineenvaihduntaa.

3. Rintarangan elastisuuden ylläpitäminen on tärkeää, sillä somettaminen ja näyttöpäätetyöskentely jäykistävät rintarankaa. Yläkroppaa voi virkistää keppijumpalla ja rintarangan kiertoliikkeillä.

4. Somettaminen tekee myös yläniskasta todella kireän. Yläniskaa voi mobilisoida vaikka automatkalla tai tuolilla istuessa: tee hyvin pieniä painalluksia takaraivolla selkänojaan, vuorotellen painaen ja rentouttaen niskaa. Liikeessä voi viedä leukaa hieman taakse ja alaspäin. 

Hei te tiimalasivartalosta unelmoivat, hyviä uutisia: pelkästään vatsan alueelta on mahdollista hoikistua!

Meille on vuosikausia hoettu, että laihtua ei voi vain tietystä kohdasta, vaan rasvaa palaa treenin ja ruokavalion ansiosta tasaisesti koko kehosta.

Nyt on selvitetty, että pitkään itsestäänselvänä pidetty sääntö ei olekaan koko totuus. Time-sivuston mukaan tutkimustieto osoittaa, että tietyistä kehonosista on helpompi karistaa rasvaa kuin toisista.

Yksi kyseistä kehonosista on vatsa. Vyötärönseudun lisäksi helpoiten palavaa rasvaa löytyy käsivarsista ja rinnan alueelta. Sen sijaan takapuolen ja reisien rasvaa on vaikeinta polttaa pois.

Tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset.

Virginian yliopiston lääketieteen professori Arthur Weltman kertoo tämän johtuvan siitä, että tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset. Siksi niistä on helpompaa tai vaikeampaa päästä eroon urheilun ja kevyen ruokavalion avulla.

– Vatsan alueen rasva on aineenvaihdunnallisesti yksi aktiivisimmista rasvoista, Weltman kertoo.

Urheilu aiheuttaa kehossa erilaisten hormonien erittymistä. Mitä rankempaa urheilu on, sitä enemmän hormoneja erittyy ja rasvaa palaa – ja erityisesti paikoissa, jotka ovat aineenvaihdunnaltaan aktiivisinta.

Lue lisää! 18 tapaa polttaa enemmän ja tehokkaammin rasvaa

Jos siis haluaa hoikistua erityisesti vatsan alueelta, mitä kannattaa tehdä? Tutkimuksen mukaan siinä missä esimerkiksi juoksu tai uinti auttavat polttamaan rasvaa koko kehosta, vastustreenit voivat polttaa rasvaa keskitetysti esimerkiksi vatsan alueelta, koska vatsarasvat reagoivat voimakkaammin urheiluun.

Toisen tutkimuksen mukaan vatsarasvan polttamisessa ovat tehokkaita myös niin sanotut HIIT-harjoitukset eli nopeatempoiset intervallitreenit. Treenin jälkeen aineenvaihdunta käy vilkkaana ja keho polttaa rasvaa muutaman tunnin ajan treenin jälkeenkin – erityisesti sieltä vatsan alueelta.

Kallis viini maistuu pääasiallisesti aina hyvältä, koska aivot reagoivat voimakkaasti tietoon viinin hinnasta.

Jos kaksi lasillista viiniä laittaisi vierekkäin, kumpi maistuisi sinusta paremmalta? Todennäköisesti se, jonka tiedät olevan kalliimpaa.

Time-sivusto kertoo, että hypoteesin on todistanut myös saksalaisen Bonnin yliopiston tutkimus, jonka mukaan kyse on tavallaan lumevaikutuksesta: jos viinin kerrotaan olevan halpaa tai kallista, mielipide maun miellyttävyydestä muuttuu myös.

Tutkimuksessa 30 ihmiselle annettiin useita viinimaistiaisia, ja jokaisen kohdalla viinin kerrottiin olevan joko kolmen, kuuden tai 18 euron arvoisesta pullosta. Todellisuudessa viini oli jokaisella kerralla tismalleen samaa, 12 euron arvoista juomaa.

Suurin osa arvosteli viinin paremman makuiseksi jos heille kerrottiin, että se on kallista.

Suurin osa testihenkilöistä arvioi viinin paremman makuiseksi, jos heille kerrottiin, että maistiainen on peräisin kalliista viinipullosta.

Lue myös: Mitä lempiviinisi kertoo sinusta?

Mutta mistä reaktio johtuu, ja miksi mielikuva viinin arvokkuudesta tekee siitä paremman makuista? Uudessa tutkimuksessa selvisi, että tietyistä aivojen alueista tulee muita aktiivisempia, kun ihminen saa tietoonsa viinin hinnan ennen maistamista.

Esimerkiksi se aivojen osa, joka yhdistelee uutta informaatiota aiempiin tietoihin ja muistoihin, reagoi siihen, kuinka paljon viinin kerrotaan maksavan. Tieto saattaa muuttua aivoissamme ajatukseksi siitä, että viinin täytyy hintansa mukaisesti olla hyvänmakuista, koska uskomme näin aiempien tietojemme ja muistojemme perusteella.

Hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä.

Myös aivojen aivojen palkitsemis- ja motivaatiojärjestelmä aktivoitui testien aikana. Kun nämä aivojen osat käyvät kierroksilla normaalia enemmän samaan aikaan, hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä sekä tuntemaan enemmän mielihyvää sen juomisesta.

Kyse siis ei ole vain halusta uskoa siihen, että kallis viini on automaattisesti hyvää, vaan aivot todella luulevat saavansa hyvää viiniä.

Tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta.

Sillä, kannattaako viinejä maistella tietämättä niiden hintaa, on kuitenkin kaksi puolta. Toisaalta kaikkein paras tapa muodostaa aito mielipide viinistä – tai mistä tahansa juotavasta tai syötävästä – on maistaa sitä tietämättä hintaa. Silloin aivot eivät tee mielipidettä häiritseviä oletuksia.

Samaan aikaan tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta, koska mielihyvää tuottava osa aktivoituu. Aivot siis saavat lähes väistämättä aikaan reaktion siitä, että kallis viini maistuu paremmalta. Silloin saa melko varmasti vastinetta rahoilleen!

Sanni uudessa lookissaan Vain elämää -risteilyllä keskiviikkona. Hänet nähdään ohjelman All Stars -kaudella, joka alkaa tv:ssä syyskuussa. Kuva: Jonna Öhrnberg

Valtaosa Sannin Instagram-seuraajista on ihastunut muusikon uuteen tyyliin. Mutta muotipiireissä samantyyliset letit ovat aiheuttaneet joskus myös rankkaa kritiikkiä.

Sinisistä hiuksista on tullut muusikko Sannin,24, (oik. nimeltään Sanni Kurkisuo) tavaramerkki. Sannilla on nähty sinisen eri sävyjä jo vuosia, mutta nyt hän näyttää tykästyneen myös letteihin. Sanni nähtiin uudessa lookissaan keskiviikkona Vain elämää -risteilyllä. Hän julkaisi myös Instagramissa kuvan uudesta tyylistään.

 

Mut sen nimi ei oo.... MIKÄ? 🌚

Henkilön SANNI (@sannivirallinen) jakama julkaisu

Valtaosa Sannin Instagram-seuraajista on ihastellut Sannin lettejä kommenteissa, mutta joku on pitää niitä kyseenalaisina.

– Cultural appropriation.. NOT COOL! eräs seuraaja on kommentoinut.

Tällä kommentilla viitataan kulttuuriseen omimiseen (engl. cultural appropriation) eli siihen, että enemmistö ottaa käyttäänsä joitain vähemmistölle kuuluvia tapoja tai vähemmistön kulttuuriin kuuluvia elementtejä. Afrolettejä ja rastoja on perinteisesti nähty enemmän tummaihoisilla ihmisillä. Muotipiireissä kulttuurisesta omimisesta on keskustelu aiemminkin. Vuonna 2016 italialainen muotitalo Valentino stailasi valkoihoiset mallit cornrow-letteihin. Tuolloin jotkut kritisoivat sitä, että eurooppalainen muotitalo omi afrikkalaisen kampauksen.

Myös Marc Jacobsia syytettiin syksyllä kulttuurisesta omimisesta, kun malleilla oli New Yorkin muotiviikoilla villasta tehdyt, värjätyt rastat.

”Olin vuosia ajatellut, että minun kuuluu olla blondi, koska siten olen miellyttävä ja helposti lähestyttävä.”

Sanni kertoi vuonna 2015, että on yrittänyt päästä eroon siitä, mitä muut hänestä ajattelevat. Ennen sitä hän mietti vuosia, miltä hänen kuuluisi muiden mielestä näyttää. 

– Olin vuosia ajatellut, että minun kuuluu olla blondi, koska siten olen miellyttävä ja helposti lähestyttävä. Olin aina halunnut värikkäät hiukset, ja uutenavuotena päätin, etten enää pelkää, Sanni kertoi elokuussa 2015.

 

❤️

Henkilön Mikael Gabriel (@mikaelgabriel) jakama julkaisu

Sanni ei ole ainut letteihin tykästynyt suomalainen muusikko – myös räppäri Mikael Gabriel on ottanut letit hiuksiinsa.
 

Kiitos! @kokokesa Seuraavaks @blockfest 🔥#teamMG

Henkilön Mikael Gabriel (@mikaelgabriel) jakama julkaisu

 

Hilma

Muusikko Sannilla uusi tyyli: otti kiistellyt afroletit

Onhan se nyt herran jumala tyhmää sanoa että joku ei sais LETTEJÄ LAITTAA PÄÄHÄNSÄ. Menee samaan syssyyn tämä moska kuin tämä yli mennyt sukupuolettomuuskin nykyään. Kaippa kohta sanotaan et minkälainen hiustyyli jokaisella pitää olla eikä sitä saa muuttaa enää ollenkaan. Valkosilla jos ei saa olla lettejä niin mustilla ei sit varmaan saa olla suoria hiuksia?
Lue kommentti