Kannattaako sittenkään mitata jatkuvasti? Kuva: Colourbox

Painonpudotus saattaakin sujua paremmin ilman liikuntasuorituksia ja kalorien kulutusta mittaavaa ranneketta.

Aktiivisuusrannekkeet sekä muut liikkumista ja energiankulutusta mittaavat laitteet yleistyvät koko ajan. Tieteen näkökulmasta kapineista voi kuitenkin olla enemmän hyötyä kuin haittaa – ainakin jos tavoitteena on pudottaa painoa.

New York Times uutisoi tuoreesta yhdysvaltalaistutkimuksesta, jonka mukaan ihminen laihtuu tehokkaammin ilman aktiivisuusmittaria. Pittsburghin yliopiston tutkimuksen tulokset julkaistiin yhdysvaltalaisten lääkärien ammattijärjestön Journal of the American Medical Association (JAMA) -tiedelehdessä.

Tutkittavina oli lähes 500 vapaaehtoista ylipainoista miestä ja naista, jotka halusivat laihduttaa. He olivat iältään 18–35-vuotiaita. Tutkittavat, jotka käyttivät aktiivisuusranneketta 18 kuukauden ajan, laihtuivat selvästi vähemmän kuin he, jotka eivät käyttäneet ranneketta.

Ensimmäisen kuuden kuukauden ajan tutkittavat noudattivat laihdutusruokavaliota, ja heitä kannustettiin liikkumaan aiempaa enemmän. He pitivät päiväkirjaa syömisistä ja liikunnasta sekä saivat viikottaista ohjausta.

Kuuden kuukauden kuluttua kaikki tutkittavat olivat laihtuneet. Tässä vaiheessa tutkittavat jaettiin kahtia: Yksi ryhmä sai rannekkeet, jotka mittasivat heidän fyysistä aktiivisuuttaan ja viestivät, olivatko he saavuttaneet tavoitteensa. Tutkijat kannustivat toista ryhmää merkkaamaan liikuntasuorituksensa nettisivulle.

Ilman ranneketta olleet painoivat 5,9 kiloa vähemmän kuin ranneketta käyttäneet.

Kun tutkimuksen alkamisesta oli kulunut kaksi vuotta, useimmat tutkittavista painoivat vähemmän kuin aluksi, vaikka jotkut olivatkin saaneet takaisin ensimmäisen kuuden kuukauden aikana karistamiaan kiloja. Ilman ranneketta olleet tutkittavat painoivat kuitenkin keskimäärin 5,9 kiloa vähemmän kuin ranneketta käyttäneet. Aktiivisuusranneketta käyttäneet painoivat keskimäärin 3,6 kiloa vähemmän kuin tutkimuksen alussa.

Tulos yllätti tutkijat

Tutkijat olettivat, että aktiivisuusranneketta käyttäneet laihtuisivat muita tehokkaammin, joten he olivat yllättyneitä tuloksista.

Mistä ero johtui? Joku saattaisi veikata, että aktiivisuusranneke sai liikkumaan ja siksi myös syömään enemmän. Tutkijoiden mukaan ranneketta käyttäneet kuitenkin myös liikkuivat vähemmän kuin muut.

Mittari saattoi heikentää motivaatiota.

Tutkimuksen vetäjä, Pittsburghin yliopiston professori John Jakicic arvelee New York Timesille, että mittari saattoi heikentää motivaatiota liikkua. Jakicicin mukaan on mahdollista, että tutkittavat luovuttivat, kun he huomasivat, etteivät saavuta päivän liikuntatavoitetta. Voi myös olla, että tutkittavat söivät liikaa, kun he keskittyivät käytöksensä sijaan rannekkeen lukemiin.

Tutkimus todistaa, ettei ihminen välttämättä reagoi mukana kulkevaan mittariin toivotulla tavalla. Tutkijat toivovat aiheesta lisää tutkimusta.

Soraääniä on kuultu aiemminkin

Rannekkeista on kuulunut huonoja uutisia ennenkin. Tänä vuonna julkaistun selvityksen mukaan aktiivuusranneke voi saada potemaan syyllisyyttä ja tuntemaan, että on jatkuvasti kontrollin alla. Lisäksi se saattaa tehdä liikunnasta ikävää suorittamista. Muu elämäkin voi jäädä treenitavoitteiden takia paitsioon. 43 prosenttia tutkittavista myös ajatteli, että liikuntasuoritus oli mennyt hukkaan, jos se ei tallentunut laitteeseen.

Viime vuonna ilmestyneen tutkimuksen mukaan 42 prosenttia ihmisistä menettää kiinnostuksensa aktiivisuusrannekkeen käyttöön puolen vuoden jälkeen. Ranneke jää lojumaan kaapin pohjalle varsinkin siksi, että sitä tarvitsee ladata säännöllisin väliajoin ja koska se ei palkitse käyttäjäänsä tarpeeksi alkuhuuman haihtumisen jälkeen.

Pari vuotta sitten asiantuntijat varoittelivat, että rannekkeet voivat jopa lihottaa, koska ne eivät ota huomioon ihmisten erilaisia ruokatapoja ja aineenvaihduntaa. Kaloreita mittaavat rannekkeet eivät myöskään ota huomioon, että painonhallintaan vaikuttavat paitsi syöminen ja liikunta myös esimerkiksi hormonitoiminta ja uni.

Liikutko sinä laitteen kanssa vai ilman? Kerro kokemuksistasi aktiivisuusrannekkeen käytöstä kommenttikentässä!

Kysely

Oletko käyttänyt aktiivisuusmittaria?

Kyllä.
Kyllä.
77.0%
En.
En.
22.9%
Ääniä yhteensä: 61

Miksi yksi lasi skumppaa saa toiset punoittamaan paloautona, kun toiset hehkuvat silloin parhaimmillaan?

Kuulutko heihin, joita skumppalasi pukee sekä sisäisesti että ulkoisesti? Heihin, joilla ensimmäinen alkoholiannos maistuu parhaimmalta ja tuo mukavan rennon olon?

Vai kärsitkö sinäkin viinapunoituksesta – tuosta alkoholin nauttimisen aikaan päälle leimahtavasta ahdistavasta ilmiöstä?

Alkoholin nauttiminen turvottaa lähes aina kasvoja sekä laajentaa niiden verisuonia, mutta punertaville viinakasvoille on oikeasti monta eri syytä. Viinapunakoitumisen lopullista syytä voi olla vaikea selvittää ja tekijöitä erottaa toisistaan. Kasvojen punoitus humalassa voi kertoa esimerkiksi jostain alla listatuista kolmesta asiasta – tai ihan vain siitä, että tunnelma kohoaa ja on lämmin olo. Jos suvussa on sydänperäisiä sairauksia, kannattaa kuitenkin olla tarkkana: punoittavat kasvot voivat olla myös merkki alttiudesta sairauteen.
Lue lisää: Onko sinullakin viininaama? Näin alkoholinkäyttö voi näkyä kasvoistasi

  1. Geenivirhe
    Tutkitusti alkoholi punakoittaa eniten aasialaisten kasvoja – geenimuunnoksen vuoksi. Esimerkiksi japanilaiset ja vietnamilaiset alkavat helottaa jo yhden tai kahden oluen jälkeen, kirjoittaa VN Express. Punakoituminen johtuu siitä, että alkoholin palamisesta syntyvä asetaldehydi hajoaa hitaammin niiden ihmisten kehossa, joilla on kyseinen geenivirhe.
    Telegiz-sivusto uutisoi, että geenimuutoksen aiheuttamasta viinapunoituksesta kärsii jopa 500 miljoonaa ihmistä.
  2. Yliherkkyys
    VN Espressin mukaan alkoholin aiheuttamaa äkillistä punoitusta (flush-reaktio) kutsutaan myös ”aasialaiseksi hehkuksi” tai ”tomaattinaamaksi”. Mutta viinapunoitusta löytyy muiltakin kansoilta; silloin syynä on useimmiten alkoholiallergia tai -yliherkkyys, joita synnyttävät monet eri tekijät. Punakoitumisen lisäksi alkoholi voi aiheuttaa yliherkille muun muassa pääkipua ja hengenahdistusta.
    – Ei pystytä testeillä tunnistamaan, onko oireiden aiheuttaja etikkahappo, histamiini vai sulfiitit. Mekanismia ei tunneta, Terveystalon allergologian erikoislääkäri Péter Csonka sanoi Me Naisten haastattelussa.
    Lue lisää: Saatko viinistä nuhan tai päänsäryn? Asiantuntija kertoo syyt
  3. Verenpaine
    Telegiz kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan erityisesti miehillä punertava väri voi olla yhteydessä korkeaan verenpaineeseen. Jos miehen kasvot menevät punaiseksi alkoholin juomisen aikana, on hänellä myös isompi riski saada aivoinfarkti tai muu sydänperäinen sairaus, jos allergiaa ei ole todettu.

Tutkimuksessa puolet ruotsalaisnaisista söi e-pillereitä ja puolet ei – arvaatko, kummat hermot kiristyivät helpommin?

E-pillereiden vaikutus mielialaan on ikuisuusaihe, johon tähän päivään saakka ei ole saatu vedenpitävää tieteellistä vastausta. Monilla on arkikokemuksia esimerkiksi mielialan tai energiatason laskusta – jopa masennuksesta. Siitä huolimatta lääketieteellisessä tutkimuksessa hormonaalisen ehkäisyn vaikutuksista mielialaan ja hyvinvointiin on yllättävän vähän tietoa siitä huolimatta, kuinka yleisiä lääkkeet ovat. 

Viime vuoden lopulla julkaistu laaja tanskalaistutkimus käynnisti keskustelun e-pillereiden vaikutuksesta. Tutkimus nosti esille e-pillereiden yhteyden masennukseen, mutta sai osakseen myös kritiikkiä. Tärkeää oli kuitenkin sen herättämä keskustelu sivuvaikutuksista: sitä ennen ehkäisypillereiden oli kerrottu aiheuttavan lähinnä satunnaisia ”mielialan heilahteluja”. Jo koulun ehkäisyvalistuksessa varoiteltiin, että sellaisiahan saattaa aiheuttaa naisen hormonitoiminta itsessään.

Nyt e-pillereiden vaikutuksia hyvinvointiin on tutkittu Ruotsin Karoliinisessa instituutissa. Tutkimus todistaa vihdoin oikeaksi monen arkikokemuksen: e-pillereitä syöneet naiset arvioivat oman elämänlaatunsa plasebo-lääkettä syönyttä verrokkiryhmää huonommaksi. Tutkimuksen julkaisi Fertility and Sterility. Lisää tutkimuksesta on luettavissa Karoliinisen instituutin sivustolta

Pieni ero, joka saattaa olla merkittävä

Ruotsalaistutkimukseen osallistui 340 tervettä, 18–35-vuotiasta naista. Sokkotestissä heidät jaettiin kahteen ryhmään, joista toinen käytti kolmen kuukauden ajan suun kautta nautittavia e-pillereitä. Toinen ryhmä sai plasebotabletteja ja käytti hormonittomia ehkäisymenetelmiä. Tutkimuksessa käytetyn yhdistelmäehkäisypillerin vaikuttavat aineet olivat levonorgestreeli ja etinyyliestradioli.

Kolmen kuukauden käytön jälkeen e-pilleriryhmän naiset arvioivat sekä elämänlaatunsa että mielialansa, itsekontrollinsa ja energiatasonsa huonommaksi kuin plaseboa saaneet. Tutkimuksessa ei kuitenkaan havaittu masennusoireiden merkittävää lisääntymistä.

E-pilleriryhmän naiset arvioivat sekä elämänlaatunsa että mielialansa huonommaksi.

Tutkijat huomattavat, että koska muutokset olivat melko pieniä, tuloksiin kannattaa suhtautua tietyllä varauksella. Siitä huolimatta e-pillereiden negatiiviset vaikutukset voivat olla yksilöiden tasolla merkittäviä.

– Joissakin tapauksissa se voi aiheuttaa huonoa ohjeiden noudattamista ja pillereiden epäsäännöllistä käyttöä. Mahdollinen elämänlaadun alentuminen tulisi ottaa huomioon e-pillereitä määrätessä ja ehkäisymenetelmää valitessa, professori Niklas Zethraeus sanoo Karoliinisen instituutin uutisessa.

Kokonaisuutta arvioidessa kannattaa tietenkin muistaa myös e-pillereiden hyvät puolet – oikein käytettyinä ne muun muassa ehkäisevät raskauksia erittäin tehokkaasti.

steriloimislaki

Onko sinullekin aina väitetty, että e-pillerit eivät vaikuta mielialaan? Uusi tutkimus todistaa vihdoin toisin

Sterilointi on vaihtoehto e-pillereille. Suomessa vasta 30-v pidetään tarpeeksi kypsänä päättämään, ettei halua kolmea tai ei ollenkaan lapsia. Muissa pohjoismaissa jo 25-v saa päättää lisääntymiskyvystä luopumisesta. Nyt voi kannattaa ja jakaa kansalaisaloitetta itsemääräämisoikeuden lisäämiseksi. "Steriloimislain ikäraja pohjoismaiseksi eli 25 vuotta ja lapsiluvuksi kaksi lasta" https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401 Nykylain 30 vuotta tai kolme lasta on holhoavaa vanhanaikaista...
Lue kommentti
Lento Pro

Onko sinullekin aina väitetty, että e-pillerit eivät vaikuta mielialaan? Uusi tutkimus todistaa vihdoin toisin

En ymmärrä, miksi meille väkisin tyrkytetään noita pillereitä, kun ainetta niiissä pitää saada hervoton määrä, koska se kulkee ruuansulatuksen läpi. Implantaatti annostelisi aineen suoraan vereen, vaikuttavaa ainetta tarvittaisiin vähemmän ja se imeytyisi tasaisemmin. Lisäksi oksentelu ja erilaiset elämässä ilmenevät ongelmat eivät heijastu kerran hankittuun implantaattiin samoin kuin pillereihin, jolloin vahinkoraskauden riski pienenee.
Lue kommentti

Välipäivä virkistää ja antaa puhtia treeniin. Kunhan sen tekee oikein. 

Urheilulliseen elämäntapaan kuuluu terveellinen ruokavalio ja säännollinen liikunta – unohtamatta tietenkään lepoa! Women's health kokosi viisi vinkkiä, joiden avulla lepopäivästä saa kaiken hyödyn treenejä ajatellen.

1. Liiku ympäriinsä

Lepopäivä voi köllötellä koko päivän sohvalla ja katsoa Netflixiä, eikö vain? No ei ihan,

Jos haluaa palautua kunnolla, ei kannata liimautua sohvaan kiinni. Pelkkä istuminen voi saada kehon kuivumaan, kertoo fysioterapeutti Luke Greenberg.

Liikkumattomuus voi lisäksi pahentaa lihasjäykkyyttä ja -kipua. Greenberg suosittelee lepopäivinä kevyttä liikuntaa 20–30 minuutin ajan. Se voi olla esimerkiksi uimista, rentoa pyöräilyä tai kevyttä joogaa.

2. Rullaile

Urheiluvalmentaja Mark Goodman vinkkaa rentoutumaan lepopäivänä hierontarullan avulla. Keskitty niihin kehonosiin, jotka ovat erityisen kipeitä. Liikuta hierontarullaa tai palloa 10 sekunnin ajan sillä alueella, joka on jumissa. Pelkkä rullan päällä makaaminen ei riitä, Goodman muistuttaa. 

Kokeile myös tennispalloja: Tällä helpolla tennispallokikalla hierot lihakset rennoiksi

3. Ravitse

Jos tavoitteena on painon pudotus, ei lepopäivinä kannata lepsua liikaa ruokavaliosta. Ravitsemusasiantuntija Keri Glassman muistuttaa, että vaikka leopopäivänä ei olisi samalla tavalla nälkä kuin urheilupäivänä, on lihaksia silti tärkeää ravita kunnolla.

Nesteys on tärkeää lepopäivänä, koska se vaikuttaa sekä aineenvaihduntaan että ruuansulatukseen.

Joidenkin tutkimusten mukaan mustikoiden ja muiden tummien marjojen syöminen voi vähentää urheilusta johtuvia lihaskipuja.

Lehtivihannekset, parsakaali, kukkakaali ja ruusukaali parantavat aineenvaihduntaa ja pitävät yllä hyvää nestetasapainoa. Nesteys onkin erityisen tärkeää lepopäivänä, koska se vaikuttaa sekä aineenvaihduntaan että ruuansulatukseen. 

4. Kylve

Kylpeminen rentoututtaa! Jos sekaan heittää karvassuolaa saavat myös kipeät lihakset kyytiä. Karvassuolassa on yhdistelmä magnesiumia ja sulfaatteja, ja se helpottaa treenin tuomaa lihasjäykkyyttä. 

Lue lisää: Taas uusi keino vältellä liikuntaa: kylve kuumassa vedessä!

5. Hemmottele

Jos hierontarulla ei nappaa, voi itseään hemmotella hierojalla. Hieronta rentouttaa ja vaikuttaa myös hermojärjestelmään laittamalla kehon tilaan, jossa se voi levätä ja parantua.

Hierojalla kannattaa kertoa, millaista vaikutusta toivoo. Palauttavaa, rentouttavaa, stressin lievitystä vai lihaksia venyttävää? Kaikki hierontatekniikat eivät nopeuta lihasten palautumista

Lue lisää: 16 kysymystä hieronnasta – miksi menisin hierojalle?

Tiesitkö, että positiivisella tavalla kosketetuksi tuleminen on yksi ihmisen perustarpeista?

Tällä viikolla saa halailla oikein kunnolla – syleilylle löytyy vappuun asti ihan valtakunnallinenkin kannustaja. Tänään alkavan Sydänviikon kunniaksi Sydänliitto ja sen jäsenjärjestöt nimittäin kehottavat kampanjallaan kaikkia suomalaisia halailemaan niin oikeasti kuin virtuaalisesti.

Kampanjan tarkoituksena on nostaa esiin ihmissuhteiden ja myönteisten tunteiden merkitystä ihmisen elämässä. Lämmin kosketus on Sydänliiton mukaan osa ihmissuhteiden hyviä puolia. Siksi Sydänliitto kehottaakin kaikkia halailemaan ensi viikolla niin paljon kuin sielu sietää.

Rakastava, lämmin ja positiivinen kosketus tekee ihmiselle monessa mielessä hyvää lukuisten tutkimusten mukaan.

Listasimme ihmeet, joita hyvä kosketus saa aikaan:

1. Kosketus lähentää ja valaa luottamusta. Lämpimän kosketuksen rakastava voima on huomattu lukuisissa tutkimuksissa. Kun ihminen koskettaa toista, aivojen palkitsemisjärjestelmä herää. Samalla elimistö alkaa täyttyä luottamus- ja kiintymyshormoni oksitosiinista. Oksitosiinia erittyy kehossa esimerkiksi silloin, kun äiti pitelee lasta lähellään. Tutkimuksissa on huomattu, että vauva tarvitsee kosketusta kipeästi. Se auttaa luomaan hyvän pohjan myös terveille kiintymyyssuhteille aikuisuudessa.

2. Kosketus poistaa stressiä. Virginian ja Wisconsinin yliopistojen tutkimuksen mukaan lämmin kosketus stressaavassa tilanteessa saa ihmisen rauhoittumaan. Siksi kovan stressin aikana kannattaa suosiolla antautua niin sanottuun jaksuhaliin. 

3. Kosketus auttaa kestämään kipua. Samassa tutkimuksessa huomattiin myös, että kädestä pitäminen auttaa ihmistä kestämään kipua. Siksi esimerkiksi saatuaan kuhmun päähän, jonkun toisen hellä silitys voi ihan oikeasti viedä kivun mennessään.

4. Kosketus estää sairauksia. Ihminen janoaa kosketusta – se on meidän yksi perustarpeemme. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan se on jopa elinehto. Tutkimusten mukaan kosketuksen puute voi lisätä vanhusten masennusta, ahdistusta ja harhaisuutta. Kodin Kuvalehden haastatteleman Tarja Santalahden mukaan kosketuksen puute voi myös altistaa alkoholiongelmille ja olla syynä väkivaltaisuuteen.

5. Kosketus hellii sydäntä. Tutkimuksissa on huomattu, että kosketus saa sydämen sykkeen laskemaan ja verenpaineenkin madaltumaan. Erityisesti kädestä pitely vaikuttaa verenkiertoelimistöön.

Vaikka kosketus tekee hyvää, kaikki eivät nauti siitä eri syistä yhtä paljon. Muistathan siis ennen koskettamista kysyä, saako niin tehdä. Lue toimittajamme aiheesta kirjoittama kolumni tästä.