Jos ulkona on liian järkyttävä sää, joraa lempimusiikin tahtiin kotona.
Jos ulkona on liian järkyttävä sää, joraa lempimusiikin tahtiin kotona.

Kaamos käy päälle, mutta me selätämme sen!

Taas eletään aikaa, kun on pimeää töihin lähtiessä ja sieltä palatessa. Väsymys, vetämättömyys, ahmiminen ja alakulo ovat yleisiä kaamosoireita. Sisäinen kellomme reistaa pimeinä kuukausina, joten unen tarve saattaa olla pari kolme tuntia enemmän kuin kesällä. Koko ajan tekee myös mieli syödä. Hiilarit ja sokerit maistuvat niin, että paino nousee usein kaamoksessa joitakin kiloja. Mikään ei oikein huvita – korkeintaan tekee mieli tintata työkaveria, joka tulee intoilemaan aamureippailuillaan.

Jokaisella on tietysti oikeus murjottaa ja manata ankeutta, mutta toistakin tapaa kannattaa ehkä kokeilla. Tässä sekä tieteeseen perustuvat faktat että lukijoidemme parhaat vinkit kaamosoireiden itsehoitoon!

1. Virtaa valosta

”Yritän saada edes vähän päivänvaloa. Kiireisinä työpäivinä käyn vaikka viiden minuutin kävelyllä ulkona piristyäkseni. Kotona räväytän kaikki valot päälle.”

Tutkimusten mukaan tehokkain hoito kaamosoireisiin on valo. Koska luonnonvalo on näillä leveysasteilla kortilla, on turvauduttava keinoloisteeseen. Jotta mieli virkistyisi, voimakkaan kirkasvalolampun äärellä pitäisi oleskella 30–60 minuuttia heti ensimmäiseksi aamulla. Tehokkainta valohoito on tutkimusten mukaan kello 5.30–9.00.

2. Pika-apua etelästä

”Varaan syksyn pimeimpänä päivänä reissun ihanan lämpimään ja aurinkoiseen kohteeseen. Matkan suunittelu ja fiilistely auttavat jaksamaan läpi pimeyden.”

On laskeskeltu, että viikon aurinkomatka helpottaa kaamosoireita vielä pari viikkoa paluun jälkeen.

3. Ylös ja ulos

Helpoin ja halvin hoitokeino? Liikunta. Sen hyödyistä pääkopalle on paljon kiistatonta tietoa, ja kuntoilun vaikutusta kaamosoireisiin on selvitetty myös erikseen väitöstutkimuksessa. Sen mukaan liikunta vähintään kaksi kertaa viikossa lievittää tehokkaasti alakuloa pimeimpänä vuodenaikana.

”Mitä ankeammat olosuhteet, sitä isompi voittajafiilis.”

Tärkeitä – ja vaikeinta – on saada itsensä liikkeelle. Tee siis päätös, että sää on vain tekosyy jättää lähtemättä. Motivoidu sillä, että pienikin happihyppely virkistää. Tutkimuksen mukaan jo 20 minuutin reipas kävely päivittäin vähentää sairastumisriskiä.

”Yksin en saisi itseäni irti sohvasta, mutta sovin juoksutreffejä – lyhyt aamulenkki ennen töitä tai pidempi töiden jälkeen. Kaverille ei viitsi tehdä ohareita, ja askelkin kulkee kevyemmin seurassa. Ikinä ei lenkin jälkeen harmita, että tuli lähdettyä. Mitä ankeammat olosuhteet, sitä isompi voittajafiilis.”

4. Metsäterapiaa

Metsän terveyshyödyistä on koko ajan enemmän tutkimustietoa: samoilu muun muassa laskee verenpainetta, vähentää stressiä ja nostaa mielialaa. Jos et arkena ehdi päivänvalolla puistikkoon, mene retkelle viikonloppuna.

5. Avantoon?

Avantouimarit hehkuttavat kylmäpulahdusten tekevän ihmeitä. Tutkimuksissakin on todettu, että avanto puree stressiin sekä virkistää mieltä ja verenkiertoa. Toisaalta on myös tutkimuksia, että kylmäkaraisu lisäisi infarktiriskiä. Monien asiantuntijoiden mukaan avannon hyödyt ovat kuitenkin terveille haittoja suuremmat.

6. Kohota herkut

Kuulostaa tylsältä, mutta: olet mitä syöt. Haluatko olla turpea ja väsähtänyt? Suoliston yhteydestä hyvinvointiin puhutaan yhä enemmän. Tämänhän osaamme jo ulkoa: enemmän marjoja, kasviksia, kalaa ja täysviljaa, vähemmän pullaa, punaista lihaa ja sokeria.

Kun herkkuja syö harkitummin, niiden arvokin nousee.

Kun herkkuja syö harkitummin, niiden arvokin nousee. Tee herkuttelusta rutiinin sijaan spesiaalihetki, joka kohottaa arjen yläpuolelle.

Jos tursas olo kyllästyttää, kannattaa sisäistää tämä: pienillä muutoksilla on iso vaikutus. Täydellinen elämäntaparemontti on kaamosaikana järjetön urakka, mutta pikkuisen itseään voi potkia persuksille. Syömiset voi valita vähän fiksummin ja raivata vartin tai puoli tuntia päivästä liikunnalle. Kävele vaikka osa työmatkasta!

Mindfulness-gurut opastavat lisäämään elämään tietoista läsnäoloa. Päätä pitää itsestäsi parempaa huolta ja iloitse onnistumisista. Valintasi paljastavat, mikä sinulle oikeasti on tärkeää. Selata somea sängyssä vielä yömyöhällä vai panostaa parempaan uneen?

7. Vältä flunssa

Kun panostat nukkumiseen, syömiseen ja liikuntaan, flunssakin iskee todennäköisesti harvemmin. Flunssan ensioireissa monet vannovat C-vitamiinin, maitohappobakteerien ja sinkin – erityisesti sinkkisuihkeen – nimiin. Myös tutkimuksissa niiden on todettu lyhentävän potemisaikaa.

8. Tunnelmoi kotona

Pimeitä aamuja ja iltoja kannattaa piristää kaikin mahdollisin keinoin. Nyt saa kotoilla koko rahalla. Viritä kaamosvalot, hanki överit glögilasit ja kaivaudu kauniin torkkupeiton alle.

9. Järjestä kimppakivaa

”Aamiaistreffit ennen työpäivää ovat parhaita. Yritän muutenkin sopia mahdollisimman paljon treffejä kavereiden kanssa. Näyttelyt, leffat, lautapeli-illat, nyyttärit ja yhteiset kokkailut piristävät.”

Elämässä yleensä ja kaamosaikana erityisesti kannattaa etsiä asioita, jotka tuottavat iloa. Terapeutit povaavat pidempää ikää suhteille, joissa kumppanit innostuvat yhdessä kokeilemaan uusia asioita. Samaa voi tietysti soveltaa ystävyyssuhteisiin ja sinkkuelämään. Lukupiiri, kässäkerho tai kaamoksenkaatajaiset pystyyn!

”Järjestämme ystävieni kanssa isot bileet kesken pimeimmän marraskuun. Vuokraamme tilan, ja jokainen saa kutsua tietyn määrän vieraita – näin kaikki tutustuvat uusiin tyyppeihin samalla, kun saavat oman lähipiirinsä koolle.”

10. Väkisin ei tarvitse olla pirteä

– hetkittäinen alakulo kuuluu elämään. ”Annan itselleni luvan olla alakuloinen. Kohtaan kaamoksen ja lähden pimeään kävelylle. Katselen valoisia ikkunoita ja pihojen jouluvaloja. Lenkin jälkeen onkin jo parempi mieli ja voi juoda punkkua kynttilänvalossa tv:n ääressä.”

+ 1. Tämä vielä aamuisin, niin kyllä lähtee!

Inkivääri + sitruuna + valkosipuli + chili + kurkuma = vastustuskykyä buustaava shotti!

Isot painot ja näyttävät lihakset eivät välttämättä merkitse kestävyyttä ja hyvää fyysistä kuntoa.

Jokainen on joskus törmännyt atleettiin, jonka lihakset suorastaan puskevat ulos vaatteista. Jo kaukaa näkee, että raskaat painot ovat osa hänen kuntosalitreenejään. Huh, on oltava erinomaisessa fyysisessä kunnossa saadakseen sellaiset lihakset, eikö?

Ei oikeastaan, sillä isot lihakset ja hyvä kunto ovat Helsingin Sanomien haastatteleman fysioterapeutin Georg Schleiferin mukaan kaksi eri asiaa. Vaikka lihaksia löytyisi kuinka paljon, fyysinen kunto voi silti olla pohjamudissa.

Kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa.

Schleifer kertoo HS:lle, että kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa. Ongelmaksi muodostuu se, että yksipuolinen treenaaminen aiheuttaa pitkällä aikavälillä lähinnä vaivoja kroppaan.

– Yksipuolinen harjoittelu johtaa ylikuormitus- ja rasitusvammoihin, lihasepätasapainoon ja psyykkiseen väsymiseen, Schleifer kertoo HS:lle.

Lue myös: Älä sorru näihin! Pt paljastaa naisten yleisimmät virheet kuntosalilla – ja miten ne voi korjata

Hyvä kunto koostuu lihaskunnosta, kestävyydestä, liikkuvuudesta ja koordinaatiosta. Eri liikuntamuodot tukevat toisiaan: esimerkiksi lenkkeily auttaa palautumaan kuntosalitreenistä.

Hyvä kunto tarkoittaakin ennen kaikkea hyvää toimintakykyä. Schleifer kertoo Helsingin Sanomien artikkelissa eräästä asiakkaastaan, jolta lihaksia löytyi kyllä huimasti, mutta liikkuvuus oli lähes olematonta.

”Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen.”

– Hän oli jäykkä kuin rautakanki. Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen, koska kädet eivät taipuneet taakse.

Lihaksien koko ei myöskään kerro suoraan siitä, kuinka voimakkaat treenatut lihakset ovat. Daily Mail -sivusto kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan kehonrakentajien lihassolut ovat usein kyllä isompia kuin kestävyysurheilijoiden, mutta heikompia.

Koko ei kerro lihaksen vahvuudesta.

Yleisesti ottaen lihas pystyy tuottamaan sitä enemmän voimaa, mitä isompi se on – mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Voima ei kasva samalla tavalla kuin lihaksen koko, ja siksi koko ei kerro lihaksien vahvuudesta.

Tutkimuksessa havaittiin, että erityisen vahvat lihakset löytyvät esimerkiksi pikajuoksijoilta. Lihaksien erityinen voimakkuus johtuu siitä, että pikajuoksijoiden lihaksien täytyy tuottaa voimaa huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi kehonrakentajien.

Älä anna siis isojen lihaksien hämätä – lihaskimpun voi voittaa mitä todennäköisemmin esimerkiksi porrasjuoksussa tai joogaliikkeissä!

Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi, selvitä ajatuksesi päiväkirjan avulla ja liiku enemmän. Elämän pienet valinnat voivat mullistaa elämäsi.

Joskus pienen asian muuttaminen elämässä voi saada aikaan isoja muutoksia. Esimerkiksi tuotteliaammaksi ihmiseksi oppiminen tai liikunnan pienikin lisääminen voivat saada elämässä aikaan paljon hyvää. Tässä esimerkiksi muutamia Buzzfeedin tekemiä listauksia pienistä asioista, joilla voi olla iso vaikutus elämään:

1. Tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. Aina.

Oletpa menossa työhaastatteluun tai ensitreffeille, tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. On parempi mennä tilanteisiin itsevarmana kuin ajatellen, että et saa haluamaasi työpaikkaa tai treffikumppanisi ei kiinnostu sinusta.

2. Tiedä, mitä syöt.

Varmista, että saat ruoasta tarvittavat ravintoaineet. Opettele myös tekemään ruokaa – säästät rahaa ja elät terveellisemmin kuin syömällä jatkuvasti ulkona tai nauttimalla toistuvasti valmisruokia. Pienet ruokavaliomuutokset kantavat pitkälle. Juo vaikka lasi vettä heti herättyäsi ja ennen nukkumaan menoa, tai lopeta turhan sokerin käyttö kahvissa.

3. Kävele enemmän.

American Heart Associationin mukaan jo päivittäinen 30 minuutin kävely pienentää esimerkiksi sydänkohtauksen, kakkostyypin diabeteksen, osteoporoosin ja joidenkin syöpien riskiä.

4. Valita vähemmän, naura enemmän.

Valittaminen on harvoin tuottavaa esimerkiksi siksi, että valitamme usein henkilöille, jotka eivät voi ratkaista ongelmaamme. Nauraminen esimerkiksi parantaa muistia.

5. Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi.

Jos joku ihminen saa mielesi matalaksi esimerkiksi kommenteillaan, voi olla aika pitää etäisyyttä tai jopa lempata ihminen elämästäsi. Jatkuvasti negatiivisten tai ilkeiden ihmisten ympäröimänä oleminen aiheuttaa surullisuutta, levottomuutta, pelkoa ja stressiä.

6. Älä mieti, mitä muut ajattelevat sinusta.

Ensinnäkin, et ikinä voi miellyttää kaikkia. Toiseksi toisten miellyttäminen vie kosolti energiaa eikä tee onnelliseksi. Nauti siis sitä, että sinä olet juuri sinä, ja opi arvostamaan omia mielipiteitäsi ja elämänvalintojasi. Opettele myös sanomaan tarvittaessa ei.

7. Pidä päiväkirjaa.

Asioiden ylös kirjoittaminen auttaa käsittelemään ja ymmärtämään tunteita.

8. Unohda menneet erehdykset.

Menneissä erehdyksissä jatkuva märehtiminen vain pahentaa asioita. Ymmärrä, ettei kukaan ole täydellinen. Erehdykset ovat itse asiassa oppitunteja elämästä ja sinusta itsestäsi. 

9. Opi olemaan tuotteliaampi.

Jos sinun tekee pitkän työpäivän jälkeen usein mieli ottaa päiväunet, motivoi itsesi olemaan tuottava 20 minuutin ajan. 20 minuutin puuhastelun, esimerkiksi siivoamisen jälkeen, kotisi on siistimpi, ja olet todennäköisesti jo onohtanut nokoset, jotka sinun piti ottaa.

Minkä muutoksen sinä olet tehnyt? KERRO SE MEILLE!

Etsimme Me Naiset -lehden artikkeliin haastateltavaksi naisia, jotka ovat tehneet jonkin pienen elämänmuutoksen, jolla on ollut suuri vaikutus koko elämään.

Oletko sinä tehnyt vaikkapa ruokailuun, liikuntaan tai arjen hallintaan liittyvän pienen muutoksen? Kerro siitä meille alla olevalla lomakkeella, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin! Palkintopaketti sisältää Everestin ulkoilutakin, Socin urheilupaidan ja Sloggin bikinit. Palkinnon tuotteet ovat kokoa 38. Vastauksia voidaan käyttää myös Me Naisten jutuissa. Voit toki halutessasi osallistua vain arvontaan.

Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!
Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.