Puolipaasto panee katselemaan omaa syömistä uudesta vinkkelistä, huomasi puuhaa testannut toimittaja (ei kuvassa). Kuva Shutterstock.
Puolipaasto panee katselemaan omaa syömistä uudesta vinkkelistä, huomasi puuhaa testannut toimittaja (ei kuvassa). Kuva Shutterstock.

Detox-paasto avasi silmäni mauille ja terveelliselle napostelulle. Miksi ikinä syönkin, teen sen maiskutellen.

Aloitin viime keskiviikkona puolipaaston, joka päättyy pitkänäperjantaina. Odotan pääsyä pääsiäisen makumaailmaan, mausteista lammasta, suklaamunia, lasillista punaviiniä...

Pieneen kaihertavaan nälkään olen jo tottunut, mutta makujen ikävä tuntui varsinkin viikonloppuna sietämättömältä. Silloin oli aikaa kuulostella vatsaansa ja nuuhkia ilmassa väreileviä ruuan tuoksuja.

Olen syönyt raakoja kasvikunnan tuottaita: siemeniä, pähkinöitä, rusinoita, luumuja, porkkanaa, lanttua, salaattia, omenoita, banaaneja... Juomapullossa on ollut tauotta saatavana detox-juomaa. Lisäksi olen litkinyt teetä. Plus nauttinut kananmunan päivässä saadakseni tärkeää proteiinia.

Tuntui mukavalta huomata, että nälän tunnetta sietää, jos siihen asennoituu osana paastopuuhastelua. (Anteeksi sana puuhastelu paaston yhteydessä, mutta oma paastoni on luonteeltaan hyvin maallinen.)

Miltä se tuntui?

Saatoin herätä aamuyöllä siihen, että lihakseni kihelmöivät. Tunne oli outo, se ei tehnyt kipeää, mutta häiritsi vähän aamuyön nukkumista.

Suolen toiminta tuntui loppuvan kokonaan, aivan kuin sisälläni ei liikkuisi mikään.

Ajatukseni karkasivat tuon tuostakin ruokaan, jota näin kaikkialla. Välillä todella suljin silmäni telkan ruokamainosten edessä. En halunnut muistaa makuja, koska niiden kaipaaminen veisi turhaan voimia.

Pariin päivään en lähtenyt jumppaan tai lenkille, koska pelkäsin väsähtäväni kesken puuhan. Sitten lähdin, mutta liikuin puoliteholla. Illalla oli pakko napostella lähes tauotta taateleita, luumuja, banaania, kukkakaalia... Nälkä pääsi yltymään eikä tuntunut laantuvan millään.

Untahan ei nälkäisenä saa. Napostelin lisää luumuja ja päärynöitä.

Eniten puolipaasto on tuntunut päässä. Olen tehnyt muutamia havaintoja elämästä.

Aikaa säästyy

Paaston toisena päivänä meinasin kävellä töistä kotiin mennessä tottumuksesta lähikauppaan. Ei, enhän tarvitsekaan mitään! Olin ostanut ensimmäisenä päivänä moneksi päiväksi hedelmiä ja juureksia.

Aikaa säästyi myös kotona. Ei ruuan valmistusta, ei pienten iltaherkkujen rakentelua, ei sen miettimistä, mitä söisi huomenna tai viikonloppuna. Varsinkin viikonloppuna aikaa tuntui olevan jollekin ihan uudelle! Mitähän tekisi?

Ryhdyin laskemaan, kuinka monta kertaa päivän aikana ajatukseni karkaavat ruokaan. Ehkä satakunta kertaa. Ajattelenko tavallisestikin yhtä usein jotakin, joka liittyy ruokaan, sen hankintaan tai valmistamiseen?

Luultavasti, en vai huomaa sitä. Elämä on itse asiassa paljolti syömistä.

Maut voimistuvat

Kun raakojen kukkakaalin palasten päälle lorauttaa seesaminsiemenöljyä, ne maistuvat... sentään joltakin! Kun sellerin- ja lantunpalaset alkavat kolmantena päivänä kyllästyttää, annan itselleni luvan maustaa niitä oliiviöljyllä.

Sen jälkeen tiedän, että jaksan jatkaa kuuria 10 päivää! Maut tekevät hommasta paljon siedettävämpää. Kaksi tippaa pähkinäistä oliiviöljyä missä tahansa huumaa makunystyrät.

Ehkä jatkuva uusien makuyhdistelmien etsintä ja kokeilu on saanut minut unohtamaan, että yksinkertainen on ruuassakin kaunista.

Päätän koemielessä ostaa seuraavksi kalliimpia luomukasviksia. Sillä, maistuvatko porkkanat kitkeriltä vai makeilta, on äkkiä paljon väliä.

Seuranpito vaatii suunnittelua

Etukäteen ajattelin, että tuntuisi hölmöltä tavata ystäviä ulkona, koska kahvilassa en voisi hörppiä kuin teetä. Sama homma baarissa; viljatuotteet eivät kuulu ruokavalioon, ei myöskään ohrapirtelö eikä alkoholi.

Koska tavoitteena ei ole retriitti, otan riskin ja tapaan ystäviä sekä perjantaina että lauantaina. Anniskelupaikassa on paras olla tarjolla useammanlaisia teelaatuja.

Ravintola Telakan Soul Power -diskossa kengänkorot tuntuvat ensimmäisen biisin aikana tarraavan lankkulattiaan. Ystäväni toteaa, että jostain syystä hänenkin korkonsa luistavat lattialla paremmin kahden oluen jälkeen. Joopa joo.

Mietin, kuinka ne, joilla on ruokarajoituksia tai jotka eivät juo ollenkaan alkoholia, jaksavat noudattaa "dieettiään". Heitä on paljon.

Pilkkominen kannattaa

Viidentenä päivänä pilkon tarkkana ananasta kuutioiksi. Asettelen taateleita, päärynäviipaleita ja salaattia lautaselle tehdäkseni siitä edes kivan näköisen.

Jos vain napsin kaikkea suoraan pussista, syöminen tosiaan on tylsää. Lisäksi on vaikea pitää lukua siitä, kuinka paljon mitäkin on tullut päivän aikana syötyä.

Koska kaipaan nautiskelua, on yritettävä olla nokkela. Miltä tuntuisi kastaa lantunpalasia basilikalla maustettuun öljyyn..?

Tämän jälkeen arvostan ihmisiä, jotka tekevät syömisestä juhlahetken. Panostavat suunnitteluun, valmistavat rakkaudella ja syövät rauhassa.  Kohtuudella sekin ilo tekee pelkästään hyvää.

Mutta juuri nyt olisi hulluutta istua monen menuun ruokapöytään.

Vireystaso ei hypikään!

Ehkä eniten hämmästyttää se, kuinka suuri rooli kahvinjuonnilla on elämässäni. Aluksi on todella ikävää aloittaa aamu ilman mutteripannun sihinää. Ja kuinka jaksaisin ilman kofeiinilisää varsinkin iltapäivän.

Jaksan hyvin!

Kahvinjuonnilla on näet myös ikävät puolensa. Se piristää hetkeksi, kiihdyttää aineenvaihduntaa niin, että kohta on juostava vessassa. Kun piristävä vaikutus loppuu, on sitä saatava lisää.

Ilman tätä kierrettä päivät ovat menneet aika rauhallisen mukavasti.

Ymmärrän entistä paremmin ihmisiä, jotka ovat lopettaneet kokonaan kahvinjuonnin. Itse en aio lopettaa, koska kaipaan nytkin vahvan maitokahvia makua. Mutta turhien kupillisten määrää vähennän.

Korvaan ikävillä automaattikahveilla piristäytymisen paremmilla välipaloilla.

Tahdonvoimaa oppii

Broilerifileiden paloittelu vielä menee, mutta kun kanakeittoon pitää lisätä liemikuutio, itsehillintäni pettää. Nuolaisen liemikuutiosta sormiin jäänyttä makua. Nuolaisen myös lusikkaa, jolla olen tyhjentänyt sulatejuustopakkausken keittoon. Aah!

Lapset saavat nyt syödä.

Pidän kiinni paastodieetistäni, koska haluan kyetä kieltäytymään. Samalla tavalla kuin haluan antaa itselleni mahdollisuuden innostua uusista asioista.

Yksi sellainen oli aikoinaan juokseminen. Onko tylsempää kuntoilumuotoa? Yksinäistä kamppailua hengitys- ja verenkiertoelimistön kunnottomuutta vastaan. Vuosien kiukuttelun jälkeen lähdin lenkille, mikä tarkoitti parinsadan metrin kävelemistä ja juoksemista vuorotellen. Loppukesästä juoksin saman lenkin tauotta, verkkaisesti, mutta kuitenkin.

Pidin sitä saavutuksena, en aiempaan tapaan enää masokismina. Samaan tapaan suhtaudun nyt minipaastooni. Silmiä avaava kokemus! Ehkä vuoden päästä pääsiäisen kynneksellä uudelleen.

Satunnainen suuttuminen tekee enemmän hyvää kuin hallaa.

Tiskit ovat taas räjähtäneet keittiössä käsiin. Työkaveri sai verenpaineen nousemaan iltapäiväpalaverissa. Äh, suututtaa! Ja vähän myöhemmin lähinnä nolottaa, vaikka omaa ärsyyntymistä ei olisi tuonut millään lailla esille.

Suuttumista ja vihaisia tunteita ei kuitenkaan pidä yrittää estää tai hävetä. Time nimittäin kertoo, että satunnaiset vihaiset tunteet tekevät pitkällä aikavälillä elämästä onnellisempaa!

On välttämätöntä olla toisinaan vihainen, jotta voisi myös olla kaikkein onnellisimmillaan.

Uuden tutkimuksen mukaan on välttämätöntä olla toisinaan vihainen, jotta voisi myös olla kaikkein onnellisimmillaan. Tutkimuksessa selvisi, että ne ihmiset, jotka eivät juurikaan reagoineet esimerkiksi uutisiin onnettomuuksista, halusivat tuntea enemmän vihaa tai surua.

Lisäksi esimerkiksi eksiinsä rakastuneet toivoivat voivansa tuntea vähemmän positiivisia tunteita entistä kumppaniaan kohtaan.

Lue lisää! Tiesitkö? Vihan tunteesta on yllättävän paljon hyötyä

Johtava tutkija ja psykologian professori Maya Tamir toivoo, että tutkimus auttaisi arvioimaan uudelleen usein mahdottomia tavoitteita siitä, millaisia tunteita ihmiset haluaisivat tuntea. Läntisessä kulttuurissa paine voida hyvin ja tuntea jatkuvaa onnellisuutta voi olla vaikea selättää.

– Tutkimus osoittaa sen, että onnellisimpia ihmisiä ovat he, jotka tuntevat niitä tunteita joita he myös haluavat kokea. Jos siis ihmisen mielestä viha on tavoiteltavaa esimerkiksi epäoikeudenmukaisuuksia vastaan taistelemisen takia, on hän todennäköisesti onnellisempi tuntiessaan vihaa, Tamir selittää.

Purkamaton viha patoutuu sisälle ja muuttuu pahaksi oloksi.

Onnellisuutta on tietenkin hyvä havitella, mutta se ei tarkoita negatiivisten tunteiden tukahduttamista. On tärkeää hyväksyä erilaiset tunteet osaksi elämää aina vihaa ja surua myöten.

– Jos kokemansa tunteet toivottaa tervetulleeksi ja niille onnistuu löytämään tarkoituksen, on todennäköisesti myös onnellisempi, Tamir summaa.

Jos vihaa ei osaa tai uskalla ilmaista, voi se aiheuttaa myös ongelmia. Ylikiltteys voi pahimmillaan johtaa siihen, että purkamaton viha patoutuu sisälle ja muuttuu myöhemmin pahaksi oloksi. Silloin ihminen voi lamaantua ja masentua. Siksi vihaa kannattaa lähestyä rakentavana tunteena, joka kuuluu onnelliseen, monipuolisia tunteita sisältävään elämään.

Isot painot ja näyttävät lihakset eivät välttämättä merkitse kestävyyttä ja hyvää fyysistä kuntoa.

Jokainen on joskus törmännyt atleettiin, jonka lihakset suorastaan puskevat ulos vaatteista. Jo kaukaa näkee, että raskaat painot ovat osa hänen kuntosalitreenejään. Huh, on oltava erinomaisessa fyysisessä kunnossa saadakseen sellaiset lihakset, eikö?

Ei oikeastaan, sillä isot lihakset ja hyvä kunto ovat Helsingin Sanomien haastatteleman fysioterapeutin Georg Schleiferin mukaan kaksi eri asiaa. Vaikka lihaksia löytyisi kuinka paljon, fyysinen kunto voi silti olla pohjamudissa.

Kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa.

Schleifer kertoo HS:lle, että kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa. Ongelmaksi muodostuu se, että yksipuolinen treenaaminen aiheuttaa pitkällä aikavälillä lähinnä vaivoja kroppaan.

– Yksipuolinen harjoittelu johtaa ylikuormitus- ja rasitusvammoihin, lihasepätasapainoon ja psyykkiseen väsymiseen, Schleifer kertoo HS:lle.

Lue myös: Älä sorru näihin! Pt paljastaa naisten yleisimmät virheet kuntosalilla – ja miten ne voi korjata

Hyvä kunto koostuu lihaskunnosta, kestävyydestä, liikkuvuudesta ja koordinaatiosta. Eri liikuntamuodot tukevat toisiaan: esimerkiksi lenkkeily auttaa palautumaan kuntosalitreenistä.

Hyvä kunto tarkoittaakin ennen kaikkea hyvää toimintakykyä. Schleifer kertoo Helsingin Sanomien artikkelissa eräästä asiakkaastaan, jolta lihaksia löytyi kyllä huimasti, mutta liikkuvuus oli lähes olematonta.

”Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen.”

– Hän oli jäykkä kuin rautakanki. Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen, koska kädet eivät taipuneet taakse.

Lihaksien koko ei myöskään kerro suoraan siitä, kuinka voimakkaat treenatut lihakset ovat. Daily Mail -sivusto kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan kehonrakentajien lihassolut ovat usein kyllä isompia kuin kestävyysurheilijoiden, mutta heikompia.

Koko ei kerro lihaksen vahvuudesta.

Yleisesti ottaen lihas pystyy tuottamaan sitä enemmän voimaa, mitä isompi se on – mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Voima ei kasva samalla tavalla kuin lihaksen koko, ja siksi koko ei kerro lihaksien vahvuudesta.

Tutkimuksessa havaittiin, että erityisen vahvat lihakset löytyvät esimerkiksi pikajuoksijoilta. Lihaksien erityinen voimakkuus johtuu siitä, että pikajuoksijoiden lihaksien täytyy tuottaa voimaa huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi kehonrakentajien.

Älä anna siis isojen lihaksien hämätä – lihaskimpun voi voittaa mitä todennäköisemmin esimerkiksi porrasjuoksussa tai joogaliikkeissä!

Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi, selvitä ajatuksesi päiväkirjan avulla ja liiku enemmän. Elämän pienet valinnat voivat mullistaa elämäsi.

Joskus pienen asian muuttaminen elämässä voi saada aikaan isoja muutoksia. Esimerkiksi tuotteliaammaksi ihmiseksi oppiminen tai liikunnan pienikin lisääminen voivat saada elämässä aikaan paljon hyvää. Tässä esimerkiksi muutamia Buzzfeedin tekemiä listauksia pienistä asioista, joilla voi olla iso vaikutus elämään:

1. Tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. Aina.

Oletpa menossa työhaastatteluun tai ensitreffeille, tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. On parempi mennä tilanteisiin itsevarmana kuin ajatellen, että et saa haluamaasi työpaikkaa tai treffikumppanisi ei kiinnostu sinusta.

2. Tiedä, mitä syöt.

Varmista, että saat ruoasta tarvittavat ravintoaineet. Opettele myös tekemään ruokaa – säästät rahaa ja elät terveellisemmin kuin syömällä jatkuvasti ulkona tai nauttimalla toistuvasti valmisruokia. Pienet ruokavaliomuutokset kantavat pitkälle. Juo vaikka lasi vettä heti herättyäsi ja ennen nukkumaan menoa, tai lopeta turhan sokerin käyttö kahvissa.

3. Kävele enemmän.

American Heart Associationin mukaan jo päivittäinen 30 minuutin kävely pienentää esimerkiksi sydänkohtauksen, kakkostyypin diabeteksen, osteoporoosin ja joidenkin syöpien riskiä.

4. Valita vähemmän, naura enemmän.

Valittaminen on harvoin tuottavaa esimerkiksi siksi, että valitamme usein henkilöille, jotka eivät voi ratkaista ongelmaamme. Nauraminen esimerkiksi parantaa muistia.

5. Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi.

Jos joku ihminen saa mielesi matalaksi esimerkiksi kommenteillaan, voi olla aika pitää etäisyyttä tai jopa lempata ihminen elämästäsi. Jatkuvasti negatiivisten tai ilkeiden ihmisten ympäröimänä oleminen aiheuttaa surullisuutta, levottomuutta, pelkoa ja stressiä.

6. Älä mieti, mitä muut ajattelevat sinusta.

Ensinnäkin, et ikinä voi miellyttää kaikkia. Toiseksi toisten miellyttäminen vie kosolti energiaa eikä tee onnelliseksi. Nauti siis sitä, että sinä olet juuri sinä, ja opi arvostamaan omia mielipiteitäsi ja elämänvalintojasi. Opettele myös sanomaan tarvittaessa ei.

7. Pidä päiväkirjaa.

Asioiden ylös kirjoittaminen auttaa käsittelemään ja ymmärtämään tunteita.

8. Unohda menneet erehdykset.

Menneissä erehdyksissä jatkuva märehtiminen vain pahentaa asioita. Ymmärrä, ettei kukaan ole täydellinen. Erehdykset ovat itse asiassa oppitunteja elämästä ja sinusta itsestäsi. 

9. Opi olemaan tuotteliaampi.

Jos sinun tekee pitkän työpäivän jälkeen usein mieli ottaa päiväunet, motivoi itsesi olemaan tuottava 20 minuutin ajan. 20 minuutin puuhastelun, esimerkiksi siivoamisen jälkeen, kotisi on siistimpi, ja olet todennäköisesti jo onohtanut nokoset, jotka sinun piti ottaa.

Minkä muutoksen sinä olet tehnyt? KERRO SE MEILLE!

Etsimme Me Naiset -lehden artikkeliin haastateltavaksi naisia, jotka ovat tehneet jonkin pienen elämänmuutoksen, jolla on ollut suuri vaikutus koko elämään.

Oletko sinä tehnyt vaikkapa ruokailuun, liikuntaan tai arjen hallintaan liittyvän pienen muutoksen? Kerro siitä meille alla olevalla lomakkeella, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin! Palkintopaketti sisältää Everestin ulkoilutakin, Socin urheilupaidan ja Sloggin bikinit. Palkinnon tuotteet ovat kokoa 38. Vastauksia voidaan käyttää myös Me Naisten jutuissa. Voit toki halutessasi osallistua vain arvontaan.

Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!
Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Valkoisen kohinan suhinahyrinä kadottaa muut äänet itseensä.

Sateen ropina, tuuli ja vesiputous ovat luonnon ääniä, jotka auttavat rauhoittamaan ja parhaimmillaan nukahtamaan. Samanlainen vaikutus on myös keinotekoisella äänellä, niin kutsutulla valkoisella kohinalla.

Sleep Junkien mukaan valkoinen kohina on yhdistelmä kaikista niistä äänen taajuuksista, jotka ihmiskorva pystyy havaitsemaan. Valkoinen kohina on tuttu ääni muun muassa signaalittomasta radiosta tai televisiosta – yleensä siitä yritetään päästä eroon mahdollisimman nopeasti, mutta kohinalla on myös hyvät puolensa.

Valkoista kohinaa käytetään epämiellyttävien äänien blokkaamiseen. Se katoaa taustalle ja hukuttaa ulkoiset äänet itseensä. Tila rauhoittuu, kun aivot lakkaavat kiinnittämästä huomiota muihin ääniin. Valkoista kohinaa pitää kuitenkin olla tarpeeksi paljon, jotta se toimii.

”Valkoinen kohina luo maskin, joka estää kuulemasta ulkoista mekkalaa.”

Valkoista kohinaa voi tarkastella myös näin: istuessasi hiljaisessa ravintolassa pystyt kuulemaan seuralaisesi ja myöskin vieraista pöydistä kantautuvaa yksittäistä puhetta. Sen sijaan konsertissa ollessasi kuulet tuhansien ihmisten puheen samanaikaisesti, jolloin ääni muuttuu sekavaksi kohinaksi. Valkoisessa kohinassa on sama efekti – kuuntelet monia taajuuksia samanaikaisesti, jolloin ääni muuttuu suhinaksi. 

Markkinoilla on valkoista kohinaa tuottavia laitteita, ja kohinaa pystyy kuuntelemaan myös verkosta. Valkoisen kohinan on tutkittu auttavan ainakin seuraaviin ongelmiin:

1. Nukkuminen

Valkoinen kohina sopii herkkäunisille. Jos nukahtaminen on vaikeaa esimerkiksi liikenteen tai ihmisten aiheuttaman melun vuoksi, valkoinen kohina luo maskin, joka estää kuulemasta ulkoista mekkalaa. Ääni tepsii myös äänien vuoksi heräilyyn – kun korvasi ylikuormittuvat kohinalla, ne eivät pysty poimimaan muita ääniä.

2. Keskittyminen

Valkoista kohinaa voi kuunnella myös töitä tehdessä. Ihmisen keskittyminen häiriintyy helposti melusta, mutta kohinan avulla töihin uppoutuminen käy kuin itsestään.

3. Tinnitus

Valkoinen kohina häivyttää tinnitusta, eli korvien piippausta. Tinnituksesta kärsivillä ihmisillä vaiva iskee erityisesti hiljaisuudessa, kuten nukkumaan mennessä. Keinotekoinen taustakohina auttaa tinnituksesta kärsivää rentoutumaan.

Lähteet: Popular Science, No Sleepless Nights.