Varovasti, selkään sattuu jo! Kuva: Colourbox

Selän hyvinvoinnin ammattilainen kertoo, mitkä asennot sopivat parhaiten selkäkipuiselle.

Selkäkivut hankaloittavat aina arkea, ja vaikeudet voivat näkyä myös seksielämässä. Joku välttelee kaikkea läheisyyttä, joku toinen pelkää yllättäviä kipuja tai asentoja.

Vaikka selkäsäryt vaivaisivat, seksiä ei tarvitse lopettaa kokonaan. Näin sanoo kiropraktiikan maisteri, kiropraktikko (BChirSc, MChiro) Juho Hynninen Kampin kiropraktiikasta.

Asennon valinnassa on Hynnisen mukaan syytä olla kuitenkin tarkkana, jotta selkä ei kipeytyisi entisestään. Kysyimme häneltä parhaat vinkit, joilla seksistä nauttiminen onnistuu silloinkin, kun selän vaivat hankaloittavat elämää.

1. Millaisia vaikutuksia selkäkivulla voi olla seksuaalisuuteen?

– Selkäkivun vaikutukset seksuaalisuuteen ovat suurilta osin psykologisia. Intiimien hetkien karttaminen kivun välttämisen toivossa voi olla stressaavaa niin kivusta kärsivälle kuin hänen kumppanilleen. Aiheesta voi olla kiusallista keskustella puolison kanssa, koska ongelman vähättely pelottaa. Tilanne saattaa hiertää parisuhdetta ja kantautua jännitteenä myös petipuuhien ulkopuolelle. Pitkään jatkunut selkäkipu voi aiheuttaa niin ikään masentuneisuutta, joka itsessään vaikuttaa seksihaluihin.

Suosittelemme! Selkä jumissa töiden jälkeen? Tämä pikajumppa ehkäisee kipua ennalta

2. Miten selkäkipu voi vaikuttaa sänkypuuhiin?

– Kivuttoman puolison on usein hankala ymmärtää kivusta kärsivän tilannetta, joka on helppo ymmärtää väärin  ja tulkita haluttomuutena läheisyyteen. Lisäksi seksin aikana kivuttomien asentojen löytäminen voi olla hankalaa. Äkilliset tai voimakkaat liikkeet sekä pitkäkestoiset asennot voivat myös aiheuttaa lisää kipua selän alueelle tai muihin niveliin, kuten lonkkiin.

Lisäksi muut tuki- ja liikuntaelinkivut, esimerkiksi niskakipu ja ponnistuspäänsärky, aiheuttavat monelle päänvaivaa sekä seksin aikana että sen jälkeen. Päänsärkydiagnooseissa on itse asiassa oma lokeronsa yhdynnän- ja orgasmin jälkeiselle päänsärylle.

Eräässä ranskalaistutkimuksessa 34 prosenttia tutkimukseen osallistuneista miehistä ja 55 prosenttia naisista kertoivat seksin vähentyneen kipuoireiden takia. Toisessa tutkimuksessa luvut olivat huomattavasti suurempia: 55 prosenttia miehistä ja 84 prosenttia naisista kokivat selkäkivun haitanneen seksielämäänsä. Seksiselkä on siis hyvin yleinen, joskin vaiettu vaiva.

3. Voiko seksi pahentaa selkäkipua?

– Samoin kuin muu fyysinen aktiivisuus myös seksi voi pahentaa selkäkipuja. Kun selkäkipuinen kuuntelee omaa kehoaan ja kumppani puolestaan ottaa hänen tunteensa ja tilanteen huomioon, voi välttyä paljolta lisäharmilta.

Pääsääntöisesti kipuoireiden ei pitäisi rajoittaa seksielämää. Kosketus ja intiimit hetket vapauttavat myös kehon omia kivunlievittäjiä, endorfiineja, jotka voivat helpottaa kipuoireita. Esimerkiksi hieronta esileikkinä voi olla hyvä vaihtoehto rentouttamaan ja vähentämään kipuoireita. Kannattaa myös pitää mielessä, että yhdynnän lisäksi on myös muita tapoja nauttia seksuaalisuudesta ja intiimeistä hetkistä.

Lue myös: Onko sinulla hymykuopat selässä? Onneksi olkoon, olet seksijumala!

4. Oletko törmännyt asiakkaisiin, jotka valittavat seksin vaikeutuneen kipujen takia?

– Kyllä, hyvinkin usein. Asiasta yleensä vaietaan kotona tai ystävien seurassa, sillä siitä puhuminen saattaa tuntua kiusalliselta.

Avoimuus, yhteisymmärrys ja kumppanin tukeminen auttavat ongelman ratkaisussa. Kroonisiin eli pitkään jatkuneisiin tuki- ja liikuntaelinongelmiin on hyvä hakea ammattilaisen apua ja etsiä yhdessä ratkaisuja intiimielämän parantamiseksi. Myös parisuhdeterapiaa on syytä harkita kommunikaation ja suhteen avoimuuden parantamiseksi, mikäli tilanne on karkaamassa käsistä.

5. Pitääkö selkäkipuisen vältellä jotain asentoja? Ja mitkä asennot toimivat parhaiten?

– Selkärangan nivelrakenteet rasittuvat eri liikkeissä eri tavoin. Joillekin eteenpäin taivutus on kivuliasta, kun taas toisilla taivutus taaksepäin pahentaa oireita. Yleinen neuvo kivuttomimpaan asentoon on ollut lusikka-asento, jossa molemmat makaavat kylkiasennossa lonkat ja polvet koukistettuina. Vuosina 2014 ja 2015 julkaistujen tutkimusten mukaan tämä kuitenkin pahensi oireita enemmän kuin esimerkiksi lähetyssaarnaaja- tai koira-asento.

”Lusikka-asento pahensi oireita enemmän kuin esimerkiksi lähetyssaarnaaja- tai koira-asento.”

Jos selän eteentaivutus esimerkiksi varpaisiin kurottaessa pahentaa kipuoireita, on hyvä välttää asentoja, joissa alaselkä taipuu eteenpäin. Mikäli taaksetaivutus tuottaa kipua, on syytä välttää selkää ojentavia asentoja, kuten vatsallaan makaamista.

Vaikka tutkimuksia aiheesta on tehty, suosittelisin yksinkertaisesti kokeilemaan eri vaihtoehtoja itselle sopivan asennon löytämiseksi.
Tämä saattaa edellyttää peruslähetyssaarnaaja-asennosta poikkeamista hieman eksoottisimpiin vaihtoehtoihin. Myös erilaisten apuvälineiden, esimerkiksi selän tai vatsan alle laitettavien tyynyjen kokeilu, voi helpottaa hetkeen heittäytymistä ja siitä nauttimista. Kehon kuunteleminen ja eri vaihtoehtojen kokeilu on kuitenkin paras tapa löytää itselle se kivuttomin asento.

6. Millainen liikunta pitää selän mahdollisimman hyvässä kunnossa?

– Nyrkkisääntönä on hyvä pitää sitä, että mikä tahansa säännöllinen liikunta, joka ei pahenna kipuoireita, on hyväksi selkäkipuiselle. Uinti, vesijuoksu, kävely, pilates tai jooga ovat kaikki kokeilemisen arvoisia vaihtoehtoja.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Kysely

Kärsitkö selkäkivuista?

Kyllä
Kyllä
74.1%
En
En
25.8%
Ääniä yhteensä: 124

Kaikkea kannattaa kokeilla ennen kuin luopuu ihanista mutta hiertävistä kengistään.

Rakkoja aiheuttavat kengät saattavat olla kovat ja korkeat, viiltävän ohuin remmein varustetut muovitaideteokset, joista näkee jo kaukaa, että kipua on tiedossa. Tai sitten ne voivat olla ihan tavalliset, matalat ja pehmeän näköiset sämpylät, joiden todellinen luonto paljastuu vasta satojen metrien kävelyn jälkeen: aargh, hiertää!

Rakoilta pitäisi tietysti välttyä ostamalla vain jalkaan täydellisesti sopivia, hiertämättömiä kenkiä. Parhaallekin kenkäshoppaajalle tulee kuitenkin virhevalintoja, ja joskus kenkien ulkonäkö ajaa mukavuuden edelle. Lisäksi matkoilla voi tulla käveltyä niin paljon tai niin kuumassa, että rakot uhkaavat, vaikka kengät olisi huolella valittu.

Keräsimme 13 tapaa taistella rakkoja ja hiertymiä vastaan:

  1. Aja kengät sisään. Käytä niitä lyhyissä jaksoissa ennen koko päivän mittaista koitosta.
  2. Sudi jalkoihin rakonestopuikkoa. Se kuluu päivän aikana pois, joten pidä puikko mukana.
  3. Suihkauta jalkoihin silkkisukkasuihketta, joka tekee jalan pintaan sukkamaisen kalvon. 
  4. Laita jalkoihin antiperspiranttia. Se vähentää hankausta aiheuttavaa hikoilua, Women's Health Magazinessa vinkataan.
  5. Jalkojen hikoilua voi hillitä myös talkilla, maissitärkkelyksellä tai perunajauhoilla. 
  6. Jos hiertävät kengät ovat ballerinat tai sandaalit, harkitse, voisiko kenkiin kuitenkin yhdistää sukat. Kaupoissa on paljon kevyitä, huomaamattomia sukkia.
  7. Jos hiertävät kengät ovat umpinaiset, testaa tavallista paksumpia tai ohuempia sukkia, neuvotaan Verywell-sivustolla. Myös osittain pehmustetut juoksusukat voivat auttaa.
  8. Teippaa haavateipillä ne jalan kohdat, joihin kengät hiertävät. Haavateippi pysyy paikoillaan paremmin kuin tavalliset laastarit.
  9. Pidä jalkasi kosteutettuina rasvaamalla niitä. Juoksulehti Runner's World muistuttaa, että liian kuiva iho on altis vaurioille.
  10. Mene saunaan uudet kengät jalassa. Kuumuus ja kosteus saattavat materiaalista riippuen onnistua venyttämään kenkiä. 
  11. Kokeile pehmustetyynyä. Tyynyjä on tarjolla esimerkiksi kantapäätä hankaavaan kantaosan reunaan ja remmikenkien remmeihin.
  12. Jos muita tarvikkeita ei ole saatavilla, leikkaa pikkuhousunsuojasta pehmuste kengän hiertävään kohtaan.
  13. Verywell-sivuston mukaan maratoonarit ja pitkän matkan kävelijät laittavat jalkoihinsa vaseliinia. Se tosin tahraa vaatteet ja kengät ja vetää puoleensa irtolikaa, joka taas voi hiertää lisää. 

Milloin lääkärit alkavat määrätä jokapäiväisiä joogaliikkeitä lääkkeeksi selkäongelmiin?

Alaselkäkivut vaikeuttavat lähes aina elämää. Ne hankaloittavat niin työntekoa kuin seksielämää. Jotkut välttelevät tiettyjä asentoja, toiset taas tekevät kaiken puoliteholla silloin, kun selkään sattuu.

Suomalaisista yli joka kolmas työikäinen on kärsinyt alaselkäkivusta viimeisen kuukauden aikana, kertoi Duodecim toukokuun lopussa. Lääkitys saattaa olla tarpeen lihasten rentouttamiseksi, mutta monen asiantuntijan mukaan parasta lääkettä vaivaan on liikkeelle lähteminen ja säännölliset fysioterapiakäynnit.

Uusimman amerikkalaistutkimuksen mukaan jooga on loistava apu alaselän vaivoihin. Yli 300 koehenkilön tutkimuksessa jooga todettiin yhtä tehokkaaksi kuin fysioterapia, kertoo Livescience-sivusto.

Kroonisesta alaselkäkivusta kärsivät suorittivat joko jooga- tai fysioterapiaohjelman. He tekivät harjoitteita 12 viikon ajan, ohjatusti kerran viikossa. Joogaajista 48 prosenttia ja fysioterapiaa saaneista 37 prosenttia kertoi saavuttaneensa tavoitteensa tuossa ajassa. Heidän keskimääräinen ikänsä oli 46 vuotta ja kaksi kolmannesta otti samalla myös kipulääkkeitä.

Suosittelemme! Väärä asenne johtaa joogavammoihin

Vaikka jooga on todistetusti toimiva apu alaselän kivusta kärsiville, tietyissä asennoissa kannattaa olla varovainen. Jos kipuilee selästä, oman kehon kuunteleminen on tärkeämpää kuin koskaan, sillä joogaliikkeet eivät sovi kaikille.

Selkäongelmaisen on syytä aloittaa lempeästä joogasta, kuten saunajoogasta. Se sopii muillekin, jotka haluavat rentoutua ja vetreyttää lihaksiaan.

Lue lisää! Helppo ja nopea saunajooga rentouttaa – näin teet sen kotona

Kannattaako hyttysenpistoksen aiheuttamaan kutinaan käyttää mitä tahansa viilentävää ainetta?  

Tärkein hyttysenpistoihin kuulemani ohje liittyy raapimiseen: Vaikka kuinka iholla kihelmöi ja raavituttaa, pistoskohdan kynsiminen on kaikista haitallisinta. Likaiset sormet ja rikki mennyt iho ovat loistava kombo bakteereille.

Mutta harvemmin ohjetta muistaa, ja raapiminen alkaa salakavalasti nukkuessa, joukkoliikennevälineessä ja töissä.

Olen yksi heistä, joka saa joka kesä hirveät paukamat hyttysenpistoista. Olen kokeillut kaikkia mahdollisia keinoja pistoskohdan kutinan hillitsemiseksi: suolaa, jääpaloja, hunajaa, tiikeribalsamia, aloe veraa – melkein kaikkea, mikä voi vain viilentää ihon kutinaa. Mutta kuinka moni niistä toimii oikeasti ja mitä muita keinoja on parantaa kutisevaa hyttysenpistosta?

1. Hammastahna

Lifehacker-sivusto suosittelee hammastahnan käyttämistä hyttysenpistoon. Vinkin mukaan pistoksen päälle levitetään pieni määrä tahnaa, sen annetaan kuivua, ja kas, kutina on laantunut.

Onko hammastahnan käyttäminen pistoskohdan päällä soveliasta ja auttaako se mihinkään, iho- ja sukupuolitautien erikoislääkäri Maria Huttunen Terveystalosta?

– Se voi viilentää, mutta siinä ei ole tulehdusta estäviä aineita, Huttunen kertoo Me Naisille.

Jos hammastahna on kuitenkin ainoa ensiapu ja haluaa kokeilla sitä, onko se turvallista?

– Hammastahnasta ei ole mitään riskiä, mutta ei siitä ole mitään hyötyäkään.

Samaa mieltä lääkäri on esimerkiksi hunajan ja suolan levittämisestä iholle. Niitä voi turvallisesti laittaa pistoskohtaankin, mutta niiden vaikutuksista ei ole näyttöä.

2. Kortisonivoide

Hyttysen pistosjälki on immunologinen reaktio ja sen aiheuttamat ihoreaktiot ovat yksilöllisiä, Huttunen kertoo. Jopa viikon kestävät oireet voivat olla normaaleja ja hoidettavissa kotona ilman, että tarvitsee lähteä lääkäriin.

”Iho voi punoittaa ja turvottaa päiviä, jopa viikon ajan, ennen kuin tulehdus rauhoittuu ja turvotus laskeutuu.”

– Toisille tulee isompia reaktioita. Iho voi silloin punoittaa ja turvottaa päiviä, jopa viikon ajan, ennen kuin tulehdus rauhoittuu ja turvotus laskeutuu. Toiset taas saavat pienempiä reaktioita tai eivät tunne mitään erityistä sen jälkeen, kun hyttynen on pistänyt.

Parhaana kutinanlievittäjänä hän suosittelee kortisonivoidetta. Mietoa hydrokortisonia sisältäviä voiteita saa apteekista ilman reseptiä.

3. Antihistamiini

Lääkärin mukaan on monien tekijöiden summa, miksi toiset saavat voimakkaita reaktioita hyttysenpistoista. Kutina johtuu siitä, että elimistöstä vapautuu pistoksen jälkeen histamiinia, joka saa allergiset oireet aikaan.

Jotkut lievittävätkin oireitaan apteekista saatavilla antihistamiinivalmisteilla.

– Toisille antihistamiini auttaa toisille, toisille ei, Maria Huttunen myöntää.

”Antihistamiinia voi ottaa myös etukäteen, jos tietää, että joutuu oleskelemaan paikassa, jossa on paljon hyttysiä.”

– Antihistamiinia voi ottaa myös etukäteen, jos tietää, että joutuu oleskelemaan paikassa, jossa on paljon hyttysiä. 

Huttusen mukaan paras tapa hyttysten välttämiseen on kuitenkin suojautuminen vaatteilla, hyttysmyrkyillä ja sillä, ettei vietä aikaa hyttysten suosimilla paikoilla. Hyttyset viihtyvät erityisesti tuulelta suojassa olevissa varjoisissa ja kosteissa paikoissa. Myös mustat vaatteet ja liikunnan hiostuttama keho saavat hyttyset pyörimään lähellä.

Kerro vinkkisi

Oletko kokeillut hammastahnaa kutinan hillitsemiseksi? Vai miten sinä lievität hyttysenpistosta aiheutunutta kutinaa?
Kerro niksisi alla olevassa kommentointikentässä.

Kysely

Reagoitko herkästi hyttysenpistoksiin?

LifeSaver

Oletko kokeillut hyttysenpistoon hammastahnakikkaa? Lääkäri kertoo, miten turvallista se on

Paul Michellin tea tree-sarjan hoitoaine. Kyllä, hiustenhoitoaine. Sarjassa on nykyään ilmeisesti myös ihovoide tai vastaava, toimii varmaan yhtä hyvin. Tea tree desinfioi ja viilentää, ja hoitoaineena myös kosteuttaa. Viime kesänä jalkani syötiin pahoin, eikä mikään auttanut järkyttävään kutinaan, kunnes päätin kokeilla (hoitoaine, kamoon, ei se ainakaan mitään pahaa voi tehdä) ja kappas, helpottihan se! Ei toki kaikkea kutinaa poistanut, mutta rauhoitti niin, että sai nukutuksi.
Lue kommentti

– Masentuneet voivat peittää sairautensa taitavasti, Suomen Mielenterveysseuran kriisikeskustoiminnan johtaja Outi Ruishalme sanoo.

Millainen on ”uskottava masentunut”?

Tämä kysymys nousi esiin, kun kirjallisuuskriitikko arvosteli Anna-Leena Härkösen Valomerkki-uutuusromaanin päähenkilöä epäuskottavaksi Helsingin Sanomien kirja-arviossa. Kriitikko huomautti, että päähenkilö Anitalla on elämässään asiat hyvin. Anitan käytös ei arvion mukaan vaikuttanut ”masentuneen ihmisen käytökseltä”.

”Mutta onko Anita uskottava? Minusta ei. Hänellähän on täydellinen avioliitto, ihana tytär, monia läheisiä ystäviä, riittävästi rahaa, tilava asunto, terveyttä ja ulkonäköä. Hän jumppaa päivittäin. Hän käy esikoiskirjapalkintojuhlissa pörräämässä ja juttelee siellä peräti kahdeksan tuttavan kanssa. Ei vaikuta masentuneen ihmisen käytökseltä”, kriitikko kirjoitti.

Kritiikki herätti huomiota. Monet pitivät vaarallisena ajatusta siitä, että olisi olemassa jokin tyypillinen tapa, jolla kaikki masentuneet käyttäytyisivät.

”Masennus kun ei ole vain sitä, että maataan sängyssä.”

”Tämä näkemys on haitallinen. Masennus kun ei ole vain sitä, että maataan sängyssä, sohvalla tai lattialla eikä kyetä elämään muuten kuin hengittäen. Ei ole vain yhdenlaista masennusta, ja tälläkin sairaudella on erilaisia vaiheita”, mielenterveyskuntoutuja vastasi Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessaan.

”Jotkut pystyvät aika hyvin peittämään sairauttaan”

Myös Suomen Mielenterveysseuran kriisikeskustoiminnan johtaja Outi Ruishalme huomauttaa, että masennusta sairastetaan hyvin eri tavoin. Ihmisillä on jo perimän takia erilaiset lähtökohdat sille, millainen alttius on sairastua masennukseen. Kuten fyysisissäkin sairauksissa, toiset sairastuvat herkemmin kuin toiset ja sairastavat samaa sairautta eri tavoin.

– Masennusta on eritasoista lievästä vaikeaan, ja ihmiset tuovat masennusta hyvin eri tavoin esille. Jotkut pystyvät aika hyvin peittämään sairauttaan. On vaikeaa sanoa täsmällisesti, mitkä ovat riittävät oireet käyttäytymisessä, että voidaan sanoa jonkun olevan masentunut, Ruishalme sanoo Me Naisille.

”Sitähän ei tiedä, millaisia traumoja, kokemuksia, pettymyksiä tai uupumusta ihmisellä on elämänsä varrella ollut.”

Vaikka ulkopuolelta näyttäisikin, että kaikki on ihmisen elämässä hyvin ja elinolot herättävät jopa kateutta, voi ihminen silti olla masentunut.

– Kyse on lopulta aika pitkälti ihmisten sisäisistä prosesseista. Sitähän ei tiedä, millaisia traumoja, kokemuksia, pettymyksiä tai uupumusta ihmisellä on elämänsä varrella ollut.