Rintaliivien uusin suuntaus free the nipple kehottaa jättämään liivit kaappiin. Ja me kokeilimme

Silloin se alkaa, alakoulun ja yläkoulun taitevuosina. Rintaliivit puetaan ensimmäistä kertaa päälle, ja sitten ne kulkevat mukana koko iän, osalla jopa pelkästä tottumuksesta.

Rintaliivitrendit ovat liikkuneet paksuista kaaritukirintaliiveistä kevyisiin braletteihin – ja nyt suuntauksena on free the nipple. Se tarkoittaa, että yhä useampi nainen luopuu rintaliiveistä — feministipiireissä puhutaan rintaliivittömyydestä ja vapautetuista nänneistä. Liivittömyyden suunnannäyttäjiä ovat toistuvasti liivittä kuvatut superjulkkikset kuten Kim Kardashian

Nännit ja tissit eivät ole kuitenkaan yhteiskunnalle helppo asia pureskeltavaksi – edelleenkään. Kun suomalainen naislaulaja saapuu Linnan juhliin ilman rintaliivejä, se ylittää uutiskynnyksen. Viimeisimmäksi sosiaalisessa mediassa syntyi kiivasta keskustelua Yle Kioskin videosta sensuroiduista nänneistä.

Sosiaalisen median kanavissa vaikuttaa olevan niin, että paljas nänni imetyksen yhteydessä on sallittua, mutta kun kuvasta poistetaan lapsi, nänni muuttuu pornografiseksi sisällöksi – jolloin se on sensuroitava. Keskustelu julki-imetyksestä on toinen lukunsa.

Tällaisia määrittelyjä vastaan feministit taistelevat nännejä vapauttaessaan.

Miksi me käytämme liivejä?

Rintaliivejä käytetään tuen ja kauneusihanteiden mukaisen muodon lisäksi myös nännien peittämiseen. Niitä ei haluta paljastaa, ei edes paidan läpi. 

Naisten keskuudessa on elänyt pitkään sitkeä myytti siitä, että rintaliivittömyys voisi vaurioittaa rintoja. Monet luulevat, että rintaliivien tehtävä on estää painovoimaa venyttämästä rintavarustusta alaspäin.

Ranskalainen tutkija Jean-Denis Roullion on kumonnut tämän väitteen: tutkiessaan 15 vuoden ajan 300 naisen rintoja hän todisti, että rintaliivit ovat terveyden kannalta täysin hyödyttömät. Itse asiassa rintaliivien käyttö heikensi luonnollisia lihaksia, jotka kohottivat rintoja. ”Tissitohtorin” johtopäätös oli, että naisten pitäisi luopua rintaliiveistä.

Jotkut kaipaavat tukea isoille rinnoilleen, mutta moni nainen ei tarvitsisi liivejä laisinkaan. Miksi niiden poisjättäminen tuntuu sitten niin vieraalta monille?

Entä miltä tuntuisi jättää rintaliivit kokonaan pois?

Oona, Heidi ja Viivi kokeilivat liivitöntä elämää ja kertovat nyt ajatuksensa. Rintaliivittömyys vaatii rohkeutta, pienin askelin.

”Siinä ne pomppivat mukana”

”Rintaliivien jättäminen kotiin oli todella vaikeaa, jopa yllättävän hankalaa. Mietin todella pitkään, minkä ihmeen paidan oikein laitan päälle, jotta rintani eivät paista siitä läpi kilometrien päähän. Yritin vakuutella itselleni, että harva ihminen todella tuijottaa etumustani kauhean tarkkaan – ja vaikka joku rintaliivittömyyden huomaisikin, sillä ei olisi mitään väliä. Minulla on kyllä aika pienet rinnat, mutta nännit osaavat paistaa paidoista läpi aika tehokkaasti.

Valitsin lopulta paksun neuleen ja annoin palaa. Uskaltauduin jopa ystävän kanssa lounaalle! Olin toki ylpeä rohkeudestani, mutta petyin hiukan, ettei olo ollut niin vapautunut kuin olin ajatellut. Unohdin koko asian melko pian, eikä oloni ollut mitenkään kovin erikoinen. Siinä ne pomppivat mukana. Ero olisi varmasti paljon huomattavampi, jos rinnat olisivat isot.

En koe kovin suurta tarvetta olla ilman rintaliivejä. Ohuisiin ja kevyisiin liiveihin olen panostanut jo pidemmän aikaa, ja tiukat ja kiristävät push-upit pääsevät päälle vain harvoin. Veikkaan että rintaliivit pysyvät jatkossakin päällä: sellaiset kevyet tuntuvat lopulta aika samalta kuin ei olisi liivejä ollenkaan.” Oona, 20

”En kehdannut mennä kauppaan”

”Aiemmin ajattelin, että ilman rintaliivejä oleminen olisi jotenkin ahdistavaa. Aikaisemmin ei käynyt edes mielessä kokeilla, koska rintani ovat suht kookkaat ja ilman liivejä ne heiluisi paidan alla valtoimenaan. Kesäisenä sunnuntaina kävi kuitenkin niin, että herättyäni vedin vain mekon päälle. Ilman rintsikoita. Oloni oli todella mukava. Mekko oli sen verran napakka, että rinnat pysyivät paikoillaan.

Mökkiolosuhteissa en välittänyt siitä, että nännit piirtyivät mekon rinnukseen, vaikka paikalla oli oman perheen lisäksi myös muita. Häveliäisyys iski kuitenkin kaupan pihassa. Mieleeni tuli Jonna Tervomaa -gate. Mitä ihmiset ajattelisivat, jos kulkisin julkisilla paikoilla nännit näkyen? Vaikka eivät ne siis oikeasti näkyisi, niiden olemassaolo vain tulisi muidenkin tietoon.

Jäin autoon istumaan. En kehdannut mennä kauppaan.” Heidi, 32

”Vaikea pitää rintojen luonnollisesta muodosta”

”Olen aina välillä ilman rintsikoita, jos asu on sellainen, että se näyttää paremmalta tai ei ainakaan huonommalta ilman rintsikoita. Kesällä varsinkin on kiva olla ilman, kevyempi fiilis. OIen joskus ilman liivejä jopa töissä, mutta silloin paidan pitää olla kunnolla peittävä. Minulla on sellaiset nännit, että ne eivät juuri mistään ala kauhean voimakkaasti sojottamaan. Joskus on silti vähän epävarma fiilis ilman rintsikoita.

Kun on tottunut ihannoimaan pyöreää ja epäluonnollista rintojen muotoa, on vaikea alkaa aidosti yhtäkkiä pitää siitä, miltä rinnat luonnostaan näyttävät. Siksi aika usein tulee valittua rintsikat. Vaikka minulla on siis pienet ja pystyt rinnat, jotka selviävät arjessa aivan hyvin ilman tukea ja pysyy paikoillaan.” Viivi, 25

 

 

 

Luonnollinen olotila

Naiset jättävät yhä useammin rintaliivit kotiin – Viivi, Heidi ja Oona kokeilivat, miltä liivittömyys tuntuu

Kuppikoko jossain G:n tietämillä jo kilpparionglemien myötä kun paino nousee ja nousee samalla rinnatkin kasvaa ja kasvaa niin ettei ole enää varaa ostaa tuhottoman kalliista rintaliivejä jättitisseille. Siksi olen ilman rintaliivejä jo kolmatta vuotta enkä huomaa mitään enää missään. Ensin oli vaikeuksia kun tuli "turpiin" jos käveli hiukankin reippaammin, mutta rinnatkin kiinteytyvät kun aikansa pomppivat vapaana ja nykyään ei enää tarvitse hävetä mustaa silmää jonka villinä keikkuva oma...
Lue kommentti

Suomalainen unitutkija Olli Polo väittää Helsingin Sanomissa, että pitkäaikainen väsymys on jo epidemia.

Unitutkija, fysiologian dosentti Olli Polo on tutkinut ja hoitanut uransa viimeiset kymmenen vuotta kroonista väsymysoireyhtymää. Hänen mielestään väsymyksestä on syntynyt jo yhteiskunnallinen epidemia, joka näkyy erityisesti lapsissa ja nuorissa.

– Koskaan aiemmin urallani en muista, että olisin joutunut kirjoittamaan näin paljon lausuntoja lapsille ja nuorille, että heillä on niin vaikea-asteinen väsymys, että se haittaa aivotoimintaa ja sen takia tarvitaan lyhennettyä koulupäivää tai kotiopetusta, Polo kertoo Helsingin Sanomille.

Polo sanoo, että pitkäaikainen ja toimintakykyä heikentävä väsymys alkaa olla kansansairauden luokkaa.

– Noin kolmasosa väestöstä kärsii siitä. Kroonista väsymysoireyhtymää Suomessa sairastaa ainakin 50 000 ihmistä, mutta sekin on vain jäävuoren huippu.

”Kroonista väsymysoireyhtymää Suomessa sairastaa ainakin 50 000 ihmistä, mutta sekin on vain jäävuoren huippu.”

HS:n mukaan Polo on hoitanut väsymysoireyhtymäpotilaita klinikallaan kokeellisin hoitomenetelmin, jotka ovat synnyttäneet muissa lääkäreissä vastustusta ja johtaneet Valviran varoitukseen. Unitutkijan itsensä mielestä väsymystä ei haluta myöntää kansanterveydellisenä ilmiönä, koska sen pelätään lisäävän terveydenhuollon kustannuksia.

Kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Krooninen väsymysoireyhtymä on tila, jossa keskeisenä oireena on yli kuusi kuukautta jatkunut väsymys ja potilaan toimintakyky on merkittävästi heikentynyt, kertoo Duodecim.

Ennen kuin kirjoitat hakukenttään ”krooninen väsymysoireyhtymä”, kannattaa pysähtyä ja miettiä!

Krooninen väsymysoireyhtymä ei ole todellakaan ainoa asia, joka aiheuttaa väsymyksen tunnetta. Voimattomuutta saattaa aiheuttaa esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta, raudan puute tai stressaava elämäntilanne.

Linkin korjaus 21.24: Duodecim-linkki on vaihdettu uudempaan artikkeliin.

Markus Jansson

Unitutkija väsymysepidemiasta HS:lle: ”Kroonista väsymysoireyhtymää Suomessa sairastaa ainakin 50 000 ihmistä”

Teillä on VANHA JA VÄÄRÄ LINKKI DUODECIMIN JUTTUUN!!! Uusi artikkeli Kroonisesta väsymysoireyhtymästä on tämä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01194 Kyse on somaattisesta, neuroimmunologisesta dysautomiaa aiheuttavast aineenvaihduntasairaudesta, jonka uusi nimi on Systeeminen Rasitusintoleranssisairaus (SEID). Sillä ei ole mitään tekemistä minkään "väsymyksen" kanssa, älkää käyttäkö tuota harhaanjohtavaa ja vähättelevää termiä! Tukiryhmä FB:ssä https://www...
Lue kommentti

Neurologin mukaan päänsärkydiagnoosia ei pidä tehdä hartiakipujen perusteella. 

Lähes jokainen meistä kokee joskus päänsärkyä. Vanne kiristää päätä, silmän takana juilii ja särky jyskyttää ohimolla. Päänsäryn oireet ovat moninaiset, mutta niin ovat syntysyytkin. Terveyskirjaston mukaan päänsärky voi johtua esimerkiksi lihaksista, aivokalvoista, poskionteloista, verisuonista tai hampaista.

Osa päänsärkyä kokevista kärsii itse asiassa migreenistä. Päänsärkyjä on tunnistettu yli 200 erilaista, mutta migreeni on yleisin lääkärin apua vaativista päänsäryistä.

Neurologi Markku Nissilän erityisalaa ovat migreeni ja muut päänsäryt. Hänen mukaansa migreenidiagnooseja annetaan Suomessa kitsaasti, vaikka migreeni ei suinkaan ole harvinainen. Yli 90 prosenttia päänsäryn takia lääkäriin hakeutuneista kärsii migreenistä.

– Kun päänsärkyä diagnosoidaan, ajatellaan usein, että ensin pitää miettiä kaikki muut vaihtoehdot, ja migreeni on viimeinen diagnoosi, johon päädytään, Nissilä sanoo.

Neurologi vastaa kuuteen kysymykseen

1. Mistä erottaa migreenin ja muun päänsäryn?

– Jos päänsärky on sellaista, että sen takia tulee sairauspoissaoloja tai joutuu perumaan sosiaalisia menoja, ensimmäisen ajatuksen pitäisi olla, että kyseessä on migreeni.

– Seuraavat oireet liittyvät vain migreeniin: pahoinvointi ja oksentelu, säryn tuntuminen sykkeen mukana ja säryn paheneminen arkiaskareista, kuten portaiden nousemisesta. Pahoinvoinnin sijasta tai lisäksi migreeniin voi liittyä valo- ja ääniherkkyyttä. Sykkeen mukana tuntuva ja oksentelua aiheuttava päänsärky on migreeniä, vaikka särky olisi lievääkin.

”On yksi suomalaisen terveydenhuollon suurimmista virheistä, kun kuvitellaan, että hartiaseudun vaivat ovat selitys päänsärylle.”

– Muista päänsäryistä hyvin yleinen on tensio- eli jännityspäänsärky. Sen tunnusmerkki on lievä särky, joka ei estä tekemästä asioita.

2. Hartiat ovat ihan jumissa. Johtuukohan päänsärkyni vain siitä?

– Ei. On yksi suomalaisen terveydenhuollon suurimmista virheistä, kun kuvitellaan, että hartiaseudun vaivat ovat selitys päänsärylle. Muualla maailmassa ei ajatella näin.  

– Jos päänsärystä tehdään diagnoosi sillä perusteella, että niska-hartiaseudun lihakset aristavat, tuloksena on yleensä väärä diagnoosi. Migreenistä kärsivillä on kyllä muita useammin hartiavaivoja ja migreenikohtaus voi tuntua myös niskassa sekä hartioiden yläosassa, mutta se ei tarkoita, että migreeni johtuisi jumiutuneista hartioista.

3. Kuinka yleinen migreeni on?

– Noin joka kymmenes on saanut viimeisen vuoden aikana migreenikohtauksen. Jossakin vaiheessa elämäänsä migreenistä kärsii joka kolmas nainen ja 17 prosenttia miehistä.

– Migreenikohtaukset ovat sairautta, mutta migreeni on myös ominaisuus, johon liittyy se, että säätelyhermosto reagoi herkemmin kuin muilla. Siksi migreeni-ihmisillä on muita useammin kylmät kädet ja jalat, ärtynyt paksusuoli ja matala verenpaine.

”On legendaa, että migreeni loppuisi aina viisikymppisenä.”

4. Miksi naisilla esiintyy enemmän migreeniä kuin miehillä?

– Naisilla ja miehillä on yhtä paljon migreenille altistavia geenejä, mutta naisilla murrosiässä alkava hormonikierto on niin voimakas ärsyke, että naisilla esiintyy tuplasti enemmän migreeniä kuin miehillä. Hormoneiden takia migreeni tulee esiin niilläkin naisilla, joilla geneettinen kuorma on aika pieni.

5. Seuraavatko migreenikohtaukset loppuelämän, jos niitä kerran alkaa saada?

– Saattavat seurata. Migreeniä voidaan kuitenkin hoitaa sekä ennaltaehkäisevillä että kohtauslääkkeillä. Täsmälääkkeet migreeniin tulivat markkinoille 1990-luvun alussa, ja sen jälkeen ei ole tapahtunut oikein mitään – kunnes ensi vuonna markkinoille tulevat ensimmäiset biologiset migreeninestolääkkeet. Niitä pistetään suoneen kerran kuukaudessa. Kokeissa havaittiin, että neljännes koehenkilöistä pääsi migreenistä kokonaan eroon biologisilla lääkkeillä.

– On ihan legendaa, että migreeni loppuisi aina viisikymppisenä. Vaihdevuosien kohdalla migreeni loppuu joillakin, mutta joillakin se pahenee.

6. Voiko migreeniä helpottaa muuten kuin lääkkeillä?

– Joillekin voi riittää kylmällä hautominen ja joillekin, varsinkin lapsille, toimii nukahtaminen. Aikuinen voi tarvita lääkkeen ja nukahtamisen, jotta kohtaus menee ohi.

Sometuksesta jumiutunut niska on hoidettavissa hyvän ergonomian ja täsmäjumpan avulla.

Puhelimella somettaminen ja viestien kirjoittaminen voi olla hauskaa, mutta ne ovat myös suorassa yhteydessä niska- ja selkäkipuihin. Helsingin Sanomat uutisoi ruotsalaistutkimuksesta, jossa seurattiin viiden vuoden ajan 7 000 nuorta aikuista. Yli 20 tekstiviestiä päivässä lähettäneet ilmoittivat useammin kärsivänsä niskan ja yläselän kivuista. 

Tutkimuksessa raportoitiin myös sormien tunnottomuudesta ja nipistelystä. Tutkijoiden mukaan kuusi tekstiviestiä päivässä näytti olevan raja, jonka jälkeen kipu- ja tunnottomuusoireet alkavat lisääntyä. Jos omaa viestittelyä alkaa laskea, huomaa, että kuusi tekstiviestiä tulee lähetettyä, noh, vähintään ennen lounasaikaa. 

Helsingin Sanomien jutussa haastateltu Selkäliiton selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola arvioi, että vietämme älypuhelimen ääressä keskimäärin kahdesta neljään tuntia päivässä, eli hurjat 700–1400 tuntia vuodessa.

Voi toki miettiä, onko älypuhelimen ääressä tarpeellista viettää niin paljon aikaa, mutta joka tapauksessa älypuhelimen selausasentoon tulisi kiinnittää huomiota. Pää kumarassa selaaminen voi ajan mittaan aiheuttaa niskan välilevyn rappeutumista. Normaalissa asennossa pää painaa viisi kiloa, mutta kumarassa ryhdissä, 60 asteen kulmassa, niskalle kohdistuu painetta jopa 27 kilon edestä.

Someniskasta ei ole pakko kärsiä. Virkisterin fysioterapeutti Riikka Ilmivalta laati Me Naisille vinkit someniskan ehkäisyyn ja hoitoon.

Näin ehkäiset someniskan:

1. Tärkeintä someniskan ehkäisyssä on somen käytön vähentäminen. Jos vietät paljon aikaa älypuhelinta näppäillen, mieti, tarvitseeko sinun todella käyttää niin paljon aikaa somettamiseen.

2. Kiinnitä somettaessasi huomiota koko selkärangan oikeaan, luonnolliseen asentoon, jolloin pää pysyy automaattisesti rangan jatkeena. Älä nojaa kauheasti eteenpäin: jos ylävartalo on C-kirjaimen mallinen, pää roikkuu automaattisesti. Jos istut somettaessasi, nojaa selkänojaan.

3. Jatkuva käsien kannattelu somettaessa aiheuttaa särkyjä. Tue käsiä käsinojaan aina kun mahdollista. 

4. Näpyttele älypuhelinta molemmilla käsillä, ettei kroppa muutu toispuoleiseksi.

5. Aina ei tarvitse näpytellä. Käytä niin sanottua puhelimen virtuaalisihteeriä: monesti tekstiviestit voi kirjoittaa ja puhelut soittaa antaen puhelimelle äänikomentoja.

6. Jos sometat edelleen huonossa asennossa, pyydä vaikka läheistäsi ystävällisesti huomauttamaan asiasta. Voit myös hankkia työpisteen äärelle peilin, jos et muuten huomaa olevasi huonossa asennossa.

Iskikö someniska? Näin hoidat sen kuntoon:

1. Muista edelleen vähentää somen käyttöä. Mitä enemmän välttelet staattista paikallaan oloa, sen parempi. Aktiivinen elämäntapa pitää pois somen ääreltä.

2. Someniska johtuu staattisesta asennosta, joten käytä kroppaa monipuolisesti arjessa ja liikuntaharrastuksissa. Mikä tahansa liikunta hyötyliikunnasta lihaskuntoharjoitteluun edistää aineenvaihduntaa.

3. Rintarangan elastisuuden ylläpitäminen on tärkeää, sillä somettaminen ja näyttöpäätetyöskentely jäykistävät rintarankaa. Yläkroppaa voi virkistää keppijumpalla ja rintarangan kiertoliikkeillä.

4. Somettaminen tekee myös yläniskasta todella kireän. Yläniskaa voi mobilisoida vaikka automatkalla tai tuolilla istuessa: tee hyvin pieniä painalluksia takaraivolla selkänojaan, vuorotellen painaen ja rentouttaen niskaa. Liikeessä voi viedä leukaa hieman taakse ja alaspäin. 

Hei te tiimalasivartalosta unelmoivat, hyviä uutisia: pelkästään vatsan alueelta on mahdollista hoikistua!

Meille on vuosikausia hoettu, että laihtua ei voi vain tietystä kohdasta, vaan rasvaa palaa treenin ja ruokavalion ansiosta tasaisesti koko kehosta.

Nyt on selvitetty, että pitkään itsestäänselvänä pidetty sääntö ei olekaan koko totuus. Time-sivuston mukaan tutkimustieto osoittaa, että tietyistä kehonosista on helpompi karistaa rasvaa kuin toisista.

Yksi kyseistä kehonosista on vatsa. Vyötärönseudun lisäksi helpoiten palavaa rasvaa löytyy käsivarsista ja rinnan alueelta. Sen sijaan takapuolen ja reisien rasvaa on vaikeinta polttaa pois.

Tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset.

Virginian yliopiston lääketieteen professori Arthur Weltman kertoo tämän johtuvan siitä, että tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset. Siksi niistä on helpompaa tai vaikeampaa päästä eroon urheilun ja kevyen ruokavalion avulla.

– Vatsan alueen rasva on aineenvaihdunnallisesti yksi aktiivisimmista rasvoista, Weltman kertoo.

Urheilu aiheuttaa kehossa erilaisten hormonien erittymistä. Mitä rankempaa urheilu on, sitä enemmän hormoneja erittyy ja rasvaa palaa – ja erityisesti paikoissa, jotka ovat aineenvaihdunnaltaan aktiivisinta.

Lue lisää! 18 tapaa polttaa enemmän ja tehokkaammin rasvaa

Jos siis haluaa hoikistua erityisesti vatsan alueelta, mitä kannattaa tehdä? Tutkimuksen mukaan siinä missä esimerkiksi juoksu tai uinti auttavat polttamaan rasvaa koko kehosta, vastustreenit voivat polttaa rasvaa keskitetysti esimerkiksi vatsan alueelta, koska vatsarasvat reagoivat voimakkaammin urheiluun.

Toisen tutkimuksen mukaan vatsarasvan polttamisessa ovat tehokkaita myös niin sanotut HIIT-harjoitukset eli nopeatempoiset intervallitreenit. Treenin jälkeen aineenvaihdunta käy vilkkaana ja keho polttaa rasvaa muutaman tunnin ajan treenin jälkeenkin – erityisesti sieltä vatsan alueelta.

Lybia

Nyt se on todistettu: painoa voi pudottaa pelkästään vatsasta

Mutta oletteko kokeilleet jutussa mainittuja treenejä? Punttia ja hiittiä? Itse olen ja siksi allekirjoitan jutun väitteen. Olen kokenut sen että kyseisiä treenimuotoja ruokavalioon yhdistämällä saa vyötärön pienenemään pikavauhtia. Tosin tiimalasivartaloa ei voi saada jollei ole sellainen luonnostaan. Mutta lähemmäs toki voi päästä.
Lue kommentti