Päivän mittaisesta dieetistä voi myös ottaa mallia pysyvämpiin, hyviin elämäntapoihin. Kuva: Shutterstock
Päivän mittaisesta dieetistä voi myös ottaa mallia pysyvämpiin, hyviin elämäntapoihin. Kuva: Shutterstock

Ohjeita noudattamalla olo tuntuu kevyemmältä iltaan mennessä.

Joo joo, painonhallinta ja laihduttaminen on pitkäjänteistä puuhaa, jonka tulokset alkavat näkyä vasta viikkojen tai jopa kuukausien kuluttua.

Näillä
Popsugarin
vinkeillä pikkupöhötys muuttuu kuitenkin päivän aikana kevyemmäksi oloksi – eikä se viikonlopun juhliin suunnittelemasi mekko toivottavasti enää kiristä vyötäröltä.

Aamu

Aloita päivä juomalla lämmintä sitruunavettä. Mukillinen kuumaa starttaa aineenvaihdunnan. Voit lisätä sitruunamehua ja -viipaleen myös kupilliseen vihreää teetä.

Skippaa maitotuotteet. Vaikka maidolle ei olisi allerginen, se saattaa lisätä turvotuksen tunnetta. Kokkaa aamupalaksi esimerkiksi pieni munakas tai sekoita raikas ja vitamiinipitoinen smoothie.

Joogaa. Ruuansulatus saa vauhtia asennoista, joissa kehoa kierretään ja venytetään. Vinkkejä hyviin asentoihin löydät esimerkiksi täältä.

Aamupäivä

Syö entsyymipitoinen välipala. Sekä ananaksessa että papaijassa on entsyymejä, jotka parantavat proteiinin pilkkoutumista ja helpottavat ruuansulatusta. Voit napostella hedelmät sellaisenaan tai sekoittaa niistä smoothien.

Iltapäivä

Syö kvinoaa. Kuitu- ja kaliumpitoinen kvinoa ei turvota, joten se on turvallinen valinta lounaalle tai päivälliselle. Nauti seurana kasviksia. Nälkä lähtee esimerkiksi tällä savulohi-kvinoasalaatilla.

Valitse kuitupitoinen välipala. Avokado, vadelmat, päärynät ja siemenet ovat hyviä kuitujen lähteitä. Kuidut pitävät olon kylläisenä.

Ilta

Jätä viini väliin. ”Yksillä” käyminen on mukava aktiviteetti raskaan työpäivän päätteeksi, mutta yksikin drinkki voi olla syynä turvotukseen. Alkoholi häiritsee aineenvaihduntaa, ja juomissa on myös usein paljon sokeria, joka voi tehdä olosta huteran. Ja jos nälkä yllättää lasillisen jälkeen, tahdonvoima on todella koetuksella... Pyydä baarimikolta mieluummin lasillinen vettä sitruunanviipaleella.

Syö kevyesti ja skippaa jälkkäri. Detox-henkinen illallinen syntyy parsasta ja jostain proteiinipitoisesta, esimerkiksi kalasta tai kanasta. Rasvaiset, sokeripitoiset herkut kannattaa jättää jollekin toiselle päivälle – jälkiruoka on tänään pannassa. Makeanhimo kannattaa tyydyttää tuoreilla hedelmillä.

Puhdistu teellä. Mausteinen, esimerkiksi kanelia ja inkivääriä sisältävä tee auttaa elimistöä puhdistumaan, joten nauti kupponen ennen nukkumaanmenoa. Myös minttuteellä on vatsaa rauhoittava vaikutus, ja raikas minttu sopii hyvin ruuan jälkeen nautittavaksi.

Mene nukkumaan ajoissa. Riittävä uni on tärkeää aineenvaihdunnan kannalta. Älä siis tingi kauneusunistasi, vaan paina pää tyynyyn hyvissä ajoin.

Koko päivä

Pureskele maltilla. Ruoka sulaa paremmin, eikä vatsaan keräänny ylimääräistä ilmaa, kun pureskelet ruuan kunnolla ennen nielaisua.

Älä jauha purkkaa. Pureskelu saa nielemään ilmaa, mutta myös purukumin sokerialkoholi aiheuttaa turvotusta.

Juo vettä. Asiantuntijat jakautuvat kahteen leiriin sen suhteen, auttaako vesi poistamaan kuona-aineita vai ei. Moni myös luottaa siihen, että vesi pitää aineenvaihdunnan vauhdissa. Keho kuitenkin tarvii nestettä toimiakseen, joten vettä kannattaa juoda ainakin sen verran, ettei nestehukka uhkaa.

Pidä annoskoot maltillisina. Raskas syöminen on varma tapa hankkia illaksi kunnon turvotus, joten älä lapa lautasta kukkuralleen ruokaa.

Lue myös:


Se ei olekaan niin simppeliä kuin luulit! Näin tulkitset vaa'an lukemia


18 tapaa polttaa enemmän ja tehokkaammin rasvaa


Vegaaniudesta tuli Hollywoodin muotidieetti – kasviksilla hoikemmaksi

Satunnainen suuttuminen tekee enemmän hyvää kuin hallaa.

Tiskit ovat taas räjähtäneet keittiössä käsiin. Työkaveri sai verenpaineen nousemaan iltapäiväpalaverissa. Äh, suututtaa! Ja vähän myöhemmin lähinnä nolottaa, vaikka omaa ärsyyntymistä ei olisi tuonut millään lailla esille.

Suuttumista ja vihaisia tunteita ei kuitenkaan pidä yrittää estää tai hävetä. Time nimittäin kertoo, että satunnaiset vihaiset tunteet tekevät pitkällä aikavälillä elämästä onnellisempaa!

On välttämätöntä olla toisinaan vihainen, jotta voisi myös olla kaikkein onnellisimmillaan.

Uuden tutkimuksen mukaan on välttämätöntä olla toisinaan vihainen, jotta voisi myös olla kaikkein onnellisimmillaan. Tutkimuksessa selvisi, että ne ihmiset, jotka eivät juurikaan reagoineet esimerkiksi uutisiin onnettomuuksista, halusivat tuntea enemmän vihaa tai surua.

Lisäksi esimerkiksi eksiinsä rakastuneet toivoivat voivansa tuntea vähemmän positiivisia tunteita entistä kumppaniaan kohtaan.

Lue lisää! Tiesitkö? Vihan tunteesta on yllättävän paljon hyötyä

Johtava tutkija ja psykologian professori Maya Tamir toivoo, että tutkimus auttaisi arvioimaan uudelleen usein mahdottomia tavoitteita siitä, millaisia tunteita ihmiset haluaisivat tuntea. Läntisessä kulttuurissa paine voida hyvin ja tuntea jatkuvaa onnellisuutta voi olla vaikea selättää.

– Tutkimus osoittaa sen, että onnellisimpia ihmisiä ovat he, jotka tuntevat niitä tunteita joita he myös haluavat kokea. Jos siis ihmisen mielestä viha on tavoiteltavaa esimerkiksi epäoikeudenmukaisuuksia vastaan taistelemisen takia, on hän todennäköisesti onnellisempi tuntiessaan vihaa, Tamir selittää.

Purkamaton viha patoutuu sisälle ja muuttuu pahaksi oloksi.

Onnellisuutta on tietenkin hyvä havitella, mutta se ei tarkoita negatiivisten tunteiden tukahduttamista. On tärkeää hyväksyä erilaiset tunteet osaksi elämää aina vihaa ja surua myöten.

– Jos kokemansa tunteet toivottaa tervetulleeksi ja niille onnistuu löytämään tarkoituksen, on todennäköisesti myös onnellisempi, Tamir summaa.

Jos vihaa ei osaa tai uskalla ilmaista, voi se aiheuttaa myös ongelmia. Ylikiltteys voi pahimmillaan johtaa siihen, että purkamaton viha patoutuu sisälle ja muuttuu myöhemmin pahaksi oloksi. Silloin ihminen voi lamaantua ja masentua. Siksi vihaa kannattaa lähestyä rakentavana tunteena, joka kuuluu onnelliseen, monipuolisia tunteita sisältävään elämään.

Isot painot ja näyttävät lihakset eivät välttämättä merkitse kestävyyttä ja hyvää fyysistä kuntoa.

Jokainen on joskus törmännyt atleettiin, jonka lihakset suorastaan puskevat ulos vaatteista. Jo kaukaa näkee, että raskaat painot ovat osa hänen kuntosalitreenejään. Huh, on oltava erinomaisessa fyysisessä kunnossa saadakseen sellaiset lihakset, eikö?

Ei oikeastaan, sillä isot lihakset ja hyvä kunto ovat Helsingin Sanomien haastatteleman fysioterapeutin Georg Schleiferin mukaan kaksi eri asiaa. Vaikka lihaksia löytyisi kuinka paljon, fyysinen kunto voi silti olla pohjamudissa.

Kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa.

Schleifer kertoo HS:lle, että kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa. Ongelmaksi muodostuu se, että yksipuolinen treenaaminen aiheuttaa pitkällä aikavälillä lähinnä vaivoja kroppaan.

– Yksipuolinen harjoittelu johtaa ylikuormitus- ja rasitusvammoihin, lihasepätasapainoon ja psyykkiseen väsymiseen, Schleifer kertoo HS:lle.

Lue myös: Älä sorru näihin! Pt paljastaa naisten yleisimmät virheet kuntosalilla – ja miten ne voi korjata

Hyvä kunto koostuu lihaskunnosta, kestävyydestä, liikkuvuudesta ja koordinaatiosta. Eri liikuntamuodot tukevat toisiaan: esimerkiksi lenkkeily auttaa palautumaan kuntosalitreenistä.

Hyvä kunto tarkoittaakin ennen kaikkea hyvää toimintakykyä. Schleifer kertoo Helsingin Sanomien artikkelissa eräästä asiakkaastaan, jolta lihaksia löytyi kyllä huimasti, mutta liikkuvuus oli lähes olematonta.

”Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen.”

– Hän oli jäykkä kuin rautakanki. Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen, koska kädet eivät taipuneet taakse.

Lihaksien koko ei myöskään kerro suoraan siitä, kuinka voimakkaat treenatut lihakset ovat. Daily Mail -sivusto kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan kehonrakentajien lihassolut ovat usein kyllä isompia kuin kestävyysurheilijoiden, mutta heikompia.

Koko ei kerro lihaksen vahvuudesta.

Yleisesti ottaen lihas pystyy tuottamaan sitä enemmän voimaa, mitä isompi se on – mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Voima ei kasva samalla tavalla kuin lihaksen koko, ja siksi koko ei kerro lihaksien vahvuudesta.

Tutkimuksessa havaittiin, että erityisen vahvat lihakset löytyvät esimerkiksi pikajuoksijoilta. Lihaksien erityinen voimakkuus johtuu siitä, että pikajuoksijoiden lihaksien täytyy tuottaa voimaa huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi kehonrakentajien.

Älä anna siis isojen lihaksien hämätä – lihaskimpun voi voittaa mitä todennäköisemmin esimerkiksi porrasjuoksussa tai joogaliikkeissä!