Ai että, kyllä on terveellistä! Kuva: Shutterstock
Ai että, kyllä on terveellistä! Kuva: Shutterstock

Kohtuus kaikessa. Myös kahvin kittaamisessa.

Kansainvälisen syöpätutkimuslaitoksen IARC:n ja Lontoon Imperial Collegen tutkijoiden harvinaisen laaja tutkimus osoittaa, että säännöllinen ja kohtuullinen kahvin juominen vähentää riskiä kuolla ennenaikaisesti.

Annals of Internal Medicine -tiedelehdessä julkaistuun tutkimukseen osallistui yli puoli miljoonaa eurooppalaista. Osallistujat olivat iältään yli 35-vuotiaita, ja heidän elämäänsä tarkkailtiin tutkimusta varten 16 vuotta. Tutkimuksen aikana yli 40 000 osallistujaa menehtyi esimerkiksi syöpään, sydäntauteihin ja aivoinfarktiin.

Kahvin juonti vähentää merkittävästi riskiä sairastua ja kuolla ennenaikaisesti.

Valtavan datan avulla tutkijat huomasivat, että kahvin juonti vähentää merkittävästi riskiä sairastua ja kuolla ennenaikaisesti.

Erityisen hyvin kahvi näyttäisi suojaavan verenkiertoon ja ruuansulatukseen liittyviltä sairauksilta. Tutkijat myös löysivät viitteitä siitä, että kahvin juojien maksa ja immuunipuolustus toimii paremmin kuin niiden, jotka jättävät sumpit välistä.

Kolme kuppia päivässä

Tutkimuksessa huomioitiin osallistujien muut elintavat. Tutkijoiden mukaan kahvin juonti pienentää sairastumisriskiä, vaikka tupakoisi, käyttäisi alkoholia tai söisi kohtalaisen epäterveellisesti.

– Tulokset viittaavat siihen suuntaan, että kahvinjuominen ei ole pelkästään turvallista, vaan sillä voi olla myös terveyden kannalta suojaavia vaikutuksia, tutkimuksen johtaja, tohtori Marc Gunter kertoo tiedotteessa.

”Kohtuullinen kahvinjuonti – maksimissaan kolme kuppia päivässä – ei tee terveydelle hallaa.”

Gunter ei kuitenkaan ohjeista lisäämään tai vähentämään kahvinjuontia. Hänen mukaansa kahvin terveysvaikutuksista tarvitaan yhä enemmän tutkimusta.

– Voi sanoa, että kohtuullinen kahvinjuonti – maksimissaan kolme kuppia päivässä – ei tee terveydelle hallaa ja voi olla osa terveellistä ruokavaliota, hän jatkaa.

Kahvin uudet tuulet

Kahvikupposensa tuunaaminen on nykyään supertrendikästä. Jos olet kyllästynyt tavalliseen sumppiin, kokeile vaikka näitä:

  1. Avolatte – Tämä vähän kreisi, mutta kieltämättä hauska kahvitrendi sopii avokadon ystävälle. Periaatteessa avolatte on ihan tavallinen latte, mutta se nautitaan avokadon kuoresta. Lue lisää täältä
  2. Goottilatte – Pikimusta latte saadaan aikaan värjäämällä kahvi hiilellä. Lue lisää täältä
  3. Terveyskahvi – Vaikka kahvi on tosiaan jo ihan itsessään terveellinen vaihtoehto, siitä saa muutamalla pikku kikalla entistä terveellisempää. Lue vinkkejä tuunaamiseen täältä
  4. Kylmäuutettu kahvi – Eikö lämmin kupponen nappaa? Kokeile ihanaa ja megatrendikästä jääkahvia. Parhaan reseptin löydät täältä. 
kaupunkijorma

Hyviä uutisia kahvikissoille: kahvittelu voi lisätä elinvuosiasi

Vierailija kirjoitti: Näitä kahvitutkimuksia ilmestyy säännöllisesti joka vuosi muutama. Yhteistä niille on, että aina kahvi osoittautuu erinomaisen hyväksi ja terveelliseksi juomaksi. Milloin pidentää ikää, milloin ehkäisee syöpää jne. Tutkimusten rahoittajasta ei lienee epäselvyyttä? Tähän voi vielä lisätä, kuppi ei ole mitta tässä tapauksessa. Juon kaksi tai kolme kuppia kahvia päivässä. Tarkoitta 0.6 - 1 litraa.
Lue kommentti

Asiantuntijan mukaan vatsan turvotus poistuu usein ihan itsestään.

Pierettääkö sinua jatkuvasti? Turpoaako mahasi helposti ison lounaan jälkeen?

Ennen kuin diagnosoit itsellesi keliakian ja alat vimmaisesti etsiä Googlesta muita vastauksia vatsavaivoihisi, rauhoitu hetkeksi.

Syypää mahavaivoihin ei välttämättä ole yhdessäkään yliherkkyydessä tai sairaudessa. Usein turvottelu on merkki pelkästään siitä, että mahasi toimii normaalisti.

”Vatsan kivuton turpoaminen ja pierut ovat ikäviä, mutta ne kuuluvat normaaliin ruuansulatukseen.”

Näin sanoo ainakin Helsingin Sanomien haastattelema ravitsemusterapeutti Leena Putkonen. Hän kertoo HS:n haastattelussa, että suurin osa vatsavaivoista on osa normaalia vatsan toimintaa.

– Tämän takia neuvon ihmisille, ettei ihan kaikessa kannata kuunnella kehoa. Vatsan kivuton turpoaminen ja pierut ovat ikäviä, mutta ne kuuluvat normaaliin ruuansulatukseen, Putkonen kertoo.

Myös Me Naisten taannoin haastattelema sisätautien erikoislääkäri Joni Suomi toteaa samaa.

– Turvotus on jännä vaiva. Vatsa turpoaa ruokailun takia ihan normaaleista syistä: ruuansulatus käynnistyy, vatsan suola- ja nestetasapaino muuttuu, paksusuoli tuottaa kaasuja. Turvotus saattaa olla myös oire ärtyvästä suolesta, mutta aina sille ei löydy selkeää syytä. Yleensä turvotus poistuu itsestään ja kuuluu siis hyvälaatuisiin toiminnallisiin vatsavaivoihin, hän kertoi.

Kakalle ja pierukävelylenkille mars!

Leena Putkosen mukaan yksi suurimmista syistä ruuansulatusvaivoihin on kakan ja ilmavaivojen pidätteleminen. Moni ujostelee vessassa käyntiä esimerkiksi toimistoympäristössä hajuhaittojen takia.

Putkonen kehottaa käymään kakalla aina silloin, kun siltä tuntuu.

Putkosen mukaan pidättely ei kuitenkaan kannata. Usein maha oireilee nimittäin ihan sen takia, ettei suoli pääse tyhjentymään normaalisti.

Siksi Putkonen kehottaa käymään kakalla aina silloin, kun siltä tuntuu. Myös kevyt pierukävelylenkki esimerkiksi lounaan jälkeen on hänen mielestään toimiva apu vatsavaivoihin. 

– Näillä pikkukeinoilla saa selätettyä ison osan vatsavaivoista, Putkonen toteaa HS:lle.

Milloin vaivojen takia kannattaa mennä lääkäriin?

Vaikka usein turvotus ja ilmavaivat ovat ihan vaaraton vaiva, joskus niiden takia on syytä suunnata ammattilaisen pakeille. Joni Suomen mukaan vatsavaivojen takia kannattaa mennä lääkäriin, jos…

  1. …on kovia, äkillisiä kipuja.
  2. …vatsavaivojen luonne muuttuu äkillisesti.
  3. …ulosteessa on verta.
  4. …uloste on mustaa.
  5. …vatsan toiminta muuttuu, esimerkiksi tulee kova ripuli tai ummetus.
  6. …oireisiin liittyy kuumetta. 

Unilääkäri Henri Tuomilehdon mukaan melatoniinin kysyntä on kasvanut, ja siksi siitä tehdään myös bisnestä.

Unilääkäri Henri Tuomilehto arvioi suomalaisten melatoniinin kulutuksen lisääntyneen entisestään. Tuomilehdon mukaan unen häiriöiden määrä on lisääntynyt, ja siksi yhä useampi turvautuu omatoimisesti melatoniiniin. 

Melatoniini on aivojen käpyrauhasesta erittyvä hormoni, joka edistää unta ja parantaa unen laatua. Lääkemelatoniinin myynti vapautui apteekkeihin vuoden 2013 alussa 1 mg pakkauksissa, mutta nykyään kuluttajille on tarjolla entistä suurempaa annosta. Ilman reseptiä melatoniinia saa jo 1,9 mg pakkauksessa.

– Melatoniinilla tehdään bisnestä. Käyttö on lisääntynyt ja kysyntää riittää, joten valmistajat haluavat tehdä kauppaa tuotteilla. Se on perimmäinen syy sille, miksi myyntiin on vapautunut isompaa annoskokoa, Tuomilehto sanoo.

Ei lopullinen ratkaisu

Melatoniini lupaa apua nukahtamiseen ja katkonaisiin yöuniin. Auttaako melatoniini todella uniongelmiin?

Tuomilehdon mukaan jotkut hyötyvät hormonista enemmän, toiset vähemmän. Hän silti korostaa, että myös muilla keinoilla pitää yrittää saada unta.

– Melatoniini ei ole ihmepilleri, eikä lopullinen ratkaisu uniongelmiin.

”Monet luottavat pillerin voimaan niin paljon, että he luulevat saavansa unta vain sen avulla.”

Entä millaiset vaikutukset isommalla annosmäärällä on käyttöön? Voiko tuote koukuttaa?

– En usko suuremmalla reseptivapaalla annosmäärälläkään olevan merkitystä, sillä lääkärin määräyksestä melatoniinia saa ja käytetään vielä isompana annoksena, Tuomilehto sanoo.

Koska tuotteen käyttö ja suosio tuore ilmiö, pitkäaikaisia vaikutuksia ei vielä tunneta.

– Tämän hetkisen tiedon mukaan melatoniinista ei ole haittoja. Koukuttava tuote se ei myöskään ole, koska kyse on kehon itsensä tuottamasta hormonista eikä unilääkkeestä.

Tuotteen lumevaikutukseen voi silti jäädä koukkuun. Tabletteja syödään, vaikka sille ei olisi edes tarvetta.

– Monet luottavat pillerin voimaan niin paljon, että luulevat saavansa unta vain sen avulla, Tuomilehto sanoo.