Palapelin kokoaminen, 12 minuutin kävely ja viherkasvin tuijottaminen karkottavat pahan mielen yllättävän helposti.

Ahdistaako? Eikö mikään tunnu onnistuvan? Välillä kaikkien olo on toivoton, mutta sitä voi helpottaa. Redditistä löytyy ratkaisuja vaikka mihin ongelmiin – myös ahdistuksen voittamiseen. Bustle on koostanmut Reddit-käyttäjien ehdotuksia, jotka perustuvat heidän omiin kokemuksiinsa. Monille ehdotuksista on myös ihan tieteellistä näyttöä. Helpottaisiko joku seuraavista asioista oloasi?

1. Uinti – tai vedessä lilluminen

Olet vain yhden hypyn päässä ahdistuksen karkottamisesta. Veden alla pääsee nimittäin aivan toiseen maailmaan. Eikä se vaadi edes erikoisia taitoja, sillä myös vesijuoksulla tai pelkällä vedessä lillumisella on meditatiivinen vaikutus.

Lue myös: Pese uimapuku oikein – vältä nämä yleiset virheet

2. Palapelin kokoaminen

Sitä voi tehdä yksin tai yhdessä jonkun kanssa. Eikä välttämättä tarvitse sanoa sanaakaan, jos ei siltä tunnu.
 

 

1000 palaa. 2016 iso hanke vihdoin maalissa. Usko oli koetuksella mut torilla tavataan!

Video, jonka Kari Ketonen (@kari.ketonen) julkaisi

Kenties näyttelijä – ja myös psykoterapeutiksi aikoinaan kouluttanut – Kari Ketonenkin on huomannut palapelin terapeuttisen voiman.

3. Valokuvaaminen

Vanhojen valokuvien katseleminen on tutkitusti terapeuttista. Ne nostavat pintaan muistoja ja saavat tuntemaan. Mutta myös valokuvaaminen voi olla terapeuttista. Kun kiinnittää huomiota ympäristöönsä, aivot saavat jotain muuta ajateltavaa kuin sen, mikä on ahdistanut. Valokuvaamiseen käy kännykkäkin.

Lue myös: Parempia kuvia kännykällä – näin onnistut

4. Viherpeukalointi

Jos upotat kätesi mullan alle, taatusti helpottaa! Tähän aikaan vuodesta ei tietysti pääse puutarhaan, mutta pelkkä kasvien tuijottelukin auttaa. Asiantuntijoiden mukaan sillä on huomattu olevan samanlaisia vaikutuksia aivoihin kuin masennuslääkkeillä. Käsillä tekeminen käy myös rentouttavasta mindfulness-harjoituksesta. 

Lue myös: 8 syytä, joiden vuoksi kannattaa lisää huonekasveja elämään

5. Jooga

Tästä on tietysti puhuttu kyllästymiseen asti, mutta jokainen joogaa harjoittanut tietää, kuinka mieli tyhjentyy joogamatolla. Ahdistuksen lisäksi se tekee myös seksielämästä entistä parempaa. Lue vaikka täältä: 9 syytä, joiden vuoksi jooga parantaa seksielämää

6. Kirjoittaminen

– Kirjoittaminen auttaa ajattelemaan kirkkaasti ja pääsemään pahoista asioista, palkittu kirjailija Kim Leine on kuvaillut Me Naisten haastattelussa.

Eikä kirjoittamisen hyödyistä nauttiminen vaadi edes sitä, että tarvitsisi pykätä romaania tai omistautua päiväkirjan pitämiselle. Myös tyyliasiat ja oikeinkirjoituksen voi unohtaa. Kirjoittamisen tarkoitus on laittaa tapahtumat järjestykseen pääsi sisällä, ei julkaista muistelmateosta.

7. Lemmikin silittäminen

Yksikään lemmikin omistaja ei ole epäillyt hetkeäkään eläimen ja ihmisen vuorovaikutuksen parantavaa voimaa. Mutta myös useat tutkimukset todistavat, että se kohentaa terveyttä monin tavoin. Pelkästään lemmikin kostettaminen saa ihmisen voimaan paremmin. Yalen yliopiston tutkimuksen mukaan jo 7–10 minuutin hengailu koiraseurassa puree ahdistukseen ja stressiin.

8. Kävely

Kävellessä asiat jäsentyvät, hötkyily katoaa ja ihminen kuohkeutuu. Tämä selvisi näyttelijä Ville Tiihosen empiirisessä ihmiskokeessa, kun hän käveli muutama vuosi sitten 650 kilometrin matkan.

Mutta näin äärimmäiseen suoritukseen ei kuitenkaan tarvitse ryhtyä. Tuoreen tutkimuksen mukaan nimittäin jo 12 minuutin kävely karkottaa pahan mielen.

9. Käsityöt 

Olipa se sitten neulomista, virkkausta, ompelua tai vaikkapa origamien askartelua! Ihan sama mitä teet käsilläsi, kunhan teet. Sen hyödyistä on puhunut esimerkiksi aivotutkija Minna Huotilainen

– Käsityöt ravitsevat aivoja, auttavat sekä keskittymään että rentoutumaan, hän on kertonut Helsingin Sanomissa.

Näyttelijä Antti Holmalla on omakohtaista kokemusta neulomisen iloista.

– Opettelin neulomaan Youtube-videoita tuijottamalla ja harjoittelemalla sinnikkäästi. Nyt ei joustinneule enää riitä, sillä nälkä on kasvanut syödessä. Seuraavaksi otan haltuun palmikkoneuleet apupuikoilla. Kaikki ilahtuvat villasukista, Holma kertoi hiljattain Apu-lehdessä.

Lue myös: Nuoriso innostui origameista – tee perässä!

10. Värittäminen

Jos eivät käsityöt luonnistu, värittäminen onnistuu taatusti. Sillä on sama vaikutus kuin käsitöillä.

 

Välipäivä virkistää ja antaa puhtia treeniin. Kunhan sen tekee oikein. 

Urheilulliseen elämäntapaan kuuluu terveellinen ruokavalio ja säännollinen liikunta – unohtamatta tietenkään lepoa! Women's health kokosi viisi vinkkiä, joiden avulla lepopäivästä saa kaiken hyödyn treenejä ajatellen.

1. Liiku ympäriinsä

Lepopäivä voi köllötellä koko päivän sohvalla ja katsoa Netflixiä, eikö vain? No ei ihan,

Jos haluaa palautua kunnolla, ei kannata liimautua sohvaan kiinni. Pelkkä istuminen voi saada kehon kuivumaan, kertoo fysioterapeutti Luke Greenberg.

Liikkumattomuus voi lisäksi pahentaa lihasjäykkyyttä ja -kipua. Greenberg suosittelee lepopäivinä kevyttä liikuntaa 20–30 minuutin ajan. Se voi olla esimerkiksi uimista, rentoa pyöräilyä tai kevyttä joogaa.

2. Rullaile

Urheiluvalmentaja Mark Goodman vinkkaa rentoutumaan lepopäivänä hierontarullan avulla. Keskitty niihin kehonosiin, jotka ovat erityisen kipeitä. Liikuta hierontarullaa tai palloa 10 sekunnin ajan sillä alueella, joka on jumissa. Pelkkä rullan päällä makaaminen ei riitä, Goodman muistuttaa. 

Kokeile myös tennispalloja: Tällä helpolla tennispallokikalla hierot lihakset rennoiksi

3. Ravitse

Jos tavoitteena on painon pudotus, ei lepopäivinä kannata lepsua liikaa ruokavaliosta. Ravitsemusasiantuntija Keri Glassman muistuttaa, että vaikka leopopäivänä ei olisi samalla tavalla nälkä kuin urheilupäivänä, on lihaksia silti tärkeää ravita kunnolla.

Nesteys on tärkeää lepopäivänä, koska se vaikuttaa sekä aineenvaihduntaan että ruuansulatukseen.

Joidenkin tutkimusten mukaan mustikoiden ja muiden tummien marjojen syöminen voi vähentää urheilusta johtuvia lihaskipuja.

Lehtivihannekset, parsakaali, kukkakaali ja ruusukaali parantavat aineenvaihduntaa ja pitävät yllä hyvää nestetasapainoa. Nesteys onkin erityisen tärkeää lepopäivänä, koska se vaikuttaa sekä aineenvaihduntaan että ruuansulatukseen. 

4. Kylve

Kylpeminen rentoututtaa! Jos sekaan heittää karvassuolaa saavat myös kipeät lihakset kyytiä. Karvassuolassa on yhdistelmä magnesiumia ja sulfaatteja, ja se helpottaa treenin tuomaa lihasjäykkyyttä. 

Lue lisää: Taas uusi keino vältellä liikuntaa: kylve kuumassa vedessä!

5. Hemmottele

Jos hierontarulla ei nappaa, voi itseään hemmotella hierojalla. Hieronta rentouttaa ja vaikuttaa myös hermojärjestelmään laittamalla kehon tilaan, jossa se voi levätä ja parantua.

Hierojalla kannattaa kertoa, millaista vaikutusta toivoo. Palauttavaa, rentouttavaa, stressin lievitystä vai lihaksia venyttävää? Kaikki hierontatekniikat eivät nopeuta lihasten palautumista

Lue lisää: 16 kysymystä hieronnasta – miksi menisin hierojalle?

Tiesitkö, että positiivisella tavalla kosketetuksi tuleminen on yksi ihmisen perustarpeista?

Tällä viikolla saa halailla oikein kunnolla – syleilylle löytyy vappuun asti ihan valtakunnallinenkin kannustaja. Tänään alkavan Sydänviikon kunniaksi Sydänliitto ja sen jäsenjärjestöt nimittäin kehottavat kampanjallaan kaikkia suomalaisia halailemaan niin oikeasti kuin virtuaalisesti.

Kampanjan tarkoituksena on nostaa esiin ihmissuhteiden ja myönteisten tunteiden merkitystä ihmisen elämässä. Lämmin kosketus on Sydänliiton mukaan osa ihmissuhteiden hyviä puolia. Siksi Sydänliitto kehottaakin kaikkia halailemaan ensi viikolla niin paljon kuin sielu sietää.

Rakastava, lämmin ja positiivinen kosketus tekee ihmiselle monessa mielessä hyvää lukuisten tutkimusten mukaan.

Listasimme ihmeet, joita hyvä kosketus saa aikaan:

1. Kosketus lähentää ja valaa luottamusta. Lämpimän kosketuksen rakastava voima on huomattu lukuisissa tutkimuksissa. Kun ihminen koskettaa toista, aivojen palkitsemisjärjestelmä herää. Samalla elimistö alkaa täyttyä luottamus- ja kiintymyshormoni oksitosiinista. Oksitosiinia erittyy kehossa esimerkiksi silloin, kun äiti pitelee lasta lähellään. Tutkimuksissa on huomattu, että vauva tarvitsee kosketusta kipeästi. Se auttaa luomaan hyvän pohjan myös terveille kiintymyyssuhteille aikuisuudessa.

2. Kosketus poistaa stressiä. Virginian ja Wisconsinin yliopistojen tutkimuksen mukaan lämmin kosketus stressaavassa tilanteessa saa ihmisen rauhoittumaan. Siksi kovan stressin aikana kannattaa suosiolla antautua niin sanottuun jaksuhaliin. 

3. Kosketus auttaa kestämään kipua. Samassa tutkimuksessa huomattiin myös, että kädestä pitäminen auttaa ihmistä kestämään kipua. Siksi esimerkiksi saatuaan kuhmun päähän, jonkun toisen hellä silitys voi ihan oikeasti viedä kivun mennessään.

4. Kosketus estää sairauksia. Ihminen janoaa kosketusta – se on meidän yksi perustarpeemme. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan se on jopa elinehto. Tutkimusten mukaan kosketuksen puute voi lisätä vanhusten masennusta, ahdistusta ja harhaisuutta. Kodin Kuvalehden haastatteleman Tarja Santalahden mukaan kosketuksen puute voi myös altistaa alkoholiongelmille ja olla syynä väkivaltaisuuteen.

5. Kosketus hellii sydäntä. Tutkimuksissa on huomattu, että kosketus saa sydämen sykkeen laskemaan ja verenpaineenkin madaltumaan. Erityisesti kädestä pitely vaikuttaa verenkiertoelimistöön.

Vaikka kosketus tekee hyvää, kaikki eivät nauti siitä eri syistä yhtä paljon. Muistathan siis ennen koskettamista kysyä, saako niin tehdä. Lue toimittajamme aiheesta kirjoittama kolumni tästä.

Tutkijat arvelevat, että masentuneet saattavat olla taipuvaisempia laihduttamiseen.

Tuore tutkimus on löytänyt ensimmäisen todisteen siitä, että masennus ja alhainen paino liittyvät yhteen, uutisoi The Telegraph. Tutkimuksen mukaan sekä miehet että naiset voivat saada kielteisiä ajatuksia siitä, että he ovat liian laihoja. Masennus kuitenkin koskee erityisesti naisia.

Mutta aiheuttaako masennus laihuutta vai toisinpäin? Sitä tukijat eivät vielä tiedä. 

Tutkijat analysoivat uusia havaintoja varten 183 tutkimusta, joista he löysivät myös lihavuuden lisäävän masennuksen riskiä. Mitä enemmän painoa kertyy, sitä masentuneemmaksi ihmiset tuntevat itsensä.

Lihavuuskin masentaa – mutta vain naisia

Myös lihavuus ja masennus ovat tutkijoiden mukaan yhteydessä. Tosin ainoastaan naisten kohdalla. 

”Nykyinen hoikkuuden ihanne aiheuttaa naisilla enemmän henkistä ahdinkoa, joka voi johtaa masennukseen”, tutkijat kirjoittivat The British Journal of Psychiatryssa.

Lue myös: 5 epäreilua asiaa, joita ylipainoiset naiset joutuvat kohtaamaan – Lääkäri suosittelee flunssaa sairastavalle laihduttamista

Ylipainoisilla miehillä on sen sijaan selvästi pienempi riski sairastua masennukseen. Tutkijoiden mukaan ylipainoiset miehet ovat tyytyväisempiä itseensä verrattuna ylipainoisiin naisiin.

Painon putoaminen ei lisää onnellisuutta

Tutkijoiden mukaan terveydenhuollon ammattilaisten tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota alipainoisten ja ylipainoisten mielenterveyteen. 

Psykiatri Agnes Ayton Royal Collegen syömishäiriön laitokselta kertoi The Telegraphille, että ravitsemus on tärkeää sekä fyysiselle että henkiselle terveydelle.

”Tutkimuksen löytö on tärkeä, koska syömishäiriöiset usein olettavat, että painon pudottaminen lisää heidän onnellisuutta. Tutkimus osoittaa, että se ei ole totta. Aliravitsemuksella on vahingollisia vaikutuksia mielenterveydelle.”

Työmatkapyöräily todellakin kannattaa, todistaa uusi tutkimus.

Liikunta saa tunnetusti mielen virkeäksi, vähentää stressiä ja antaa lisää voimaa arkeen. Mutta mitä jos liikuntaa ei saa mahdutettua päiväänsä juuri ollenkaan?

Siinä tapauksessa kannattaa ehdottomasti hypätä polkupyörän selkään ennen työpäivää.

Uuden brittitutkimuksen mukaan ne, jotka pyöräilevät töihin, sairastuvat muita harvemmin syöpään ja sydäntautiin. Polkijoiden ennenaikaisen kuoleman riskikin on 41 prosenttia alhaisempi.

Asiaa tutkittiin seuraamalla 263 450 ihmistä ja heidän työmatkailutapojaan viiden vuoden ajan. Osallistujien keski-ikä oli 52 vuotta. Viiden vuoden aikana 496 osallistujaa kuoli sydänsairauteen ja 1 126 osallistujaa syöpään.

Työmatkapyöräily laski sairauksien ja ennenaikaisen kuoleman riskiä tutkimuksen mukaan kaikista eniten. Myös satunnainen pyöräily osoittautui terveelliseksi vaihtoehdoksi.

Kävely hyvänä kakkosena

Töihin käveleminenkin tekee hellii kehoa. Runsaan kävelyn ei kuitenkaan huomattu vaikuttavan yhtä paljon sairauksien ja ennenaikaisen kuoleman todennäköisyyteen kuin pyöräilyn. Lisäksi kävelijöiden vaara sairastua sydänsairauksiin väheni tutkimuksen mukaan vain silloin, jos he käppäilivät viikoittain vähintään 10 kilometriä.

Tutkimuksen tulokset eivät kerro suorista syistä ja seurauksista. Työmatkojen taittaminen ei siis välttämättä automaattisesti pidennä elinikää. Pyöräilijät saattavat nimittäin työmatkapolkemisen lisäksi elää muutenkin terveellisempää elämää kuin muilla tavoilla matkansa kulkevat.

Pyöräilyyn ja kävelyyn kannattaa kuitenkin ehdottomasti ryhtyä, tutkijat toteavat. Heidän mielestään kevyen liikenteen käyttämiseen tulisi myös rohkaista rakentamalla parempia väyliä tallaajille ja polkijoille.

Muista se kypärä

Vaikka pyöräily olisi kuinka terveellistä, elinikä välttämättä pitene, jos laiminlyö pyöräilykypärän käytön.

Kypärä pienentää pää- ja aivovammojen riskiä onnettomuustilanteessa tutkitusti. Se on tärkeä suoja aivoille. Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuosien 2013–2015 pyöräilyonnettomuuksissa kuolleista neljä kymmenestä olisi voinut pelastua kypärää käyttämällä. Erityisesti kaatumis- ja suistumistilanteissa kypärä on tehokas suoja.

Siitä huolimatta vain 42 prosenttia käyttää kypärää pyöräillessään, kertoo Liikenneturva. Vaikka tulos on parantunut parin vuosikymmenen aikana, tsempattavaa on edelleen.