Mihin suuntaan tästä? Unelmien ja nykyisen elämän pohtiminen voi auttaa. Kuva: Shutterstock

Psykologi, elämäntaidon valmentaja ja muut asiantuntijat neuvovat kysymyksiä, jotka kannattaa kysyä itseltään.

2017 on hyvä vuosi tehdä elämästä oman näköistä. Se, mitä oman näköinen elämä on, ei vain aina ole ihan helposti havaittavissa. Toisinaan on vaikea erottaa, milloin esimerkiksi muutoshalut ovat lähtöisin itsestä ja milloin toisista. 

Psykologi ja tietokirjailija Outi Rinne toteaa, että jos ihminen haluaa muuttaa elämäänsä, omien arvojen ja oman nykyisen elämän pohdiskelusta on hyvä lähteä liikkeelle.

– Käytännössä kannattaa lähteä keskittymään siihen, mikä on jo hyvin elämässä. Voisiko sitä lähteä lisäämään?

Kysyimme Rinteeltä ja muilta ohjausta ja terapiaa tarjoavilta ammattilaisilta, millaisilla kysymyksillä omaa suuntaansa voi selvittää. Näitä aiheita he kehottivat pohtimaan: 

Arvot

1. Arvostatko itseäsi? Jos et, miksi?

2. Mikä on sinulle elämässä tärkeää ja arvokasta? 

3. Elätkö arvojesi mukaisesti?

4. Mistä haluaisit, että sinut muistetaan?

Ajankäyttö

5. Mihin haluat käyttää aikasi?

6. Jos kuolisit nyt, olisitko tyytyväinen siihen, miten olet käyttänyt viimeiset puoli vuotta elämästäsi? 

7. Millaisten asioiden eteen olet valmis näkemään vaivaa?

Onnellisuus

8. Mikä tekee sinut onnelliseksi? 

9. Mitkä asiat tuovat sinulle hyvää oloa? 

10. Mitkä asiat elämässäsi ovat jo nyt hyvin?

11. Mikä innostaa ja inspiroi juuri nyt – ja miten sen tunteen voisi säilyttää?

Ihmissuhteet

12. Toteutatko jonkun toisen laatimaa reittisuunnitelmaa vai omaasi?

13. Millainen haluaisit olla äitinä/tyttärenä/puolisona/ystävänä...?

Tulevaisuus

14. Jos kaikki olisi mahdollista, mitä tekisit?

15. Mikä saa sinut innostumaan?

16. Millaisia asioita haluat saavuttaa elämässäsi?

17. Mitä olet valmis tekemään tavoitteidesi saavuttamiseksi?

18. Miltä näyttäisi paras mahdollinen, oman näköinen elämäsi?

19. Mistä unelmoit?

Kun kysymykset on kysytty, on aika miettiä, kuinka muutoksen voi siirtää käytäntöön. 

Asiantuntijat: life coach Anu Beranger, psykoterapeutti Anu Tallgrén, elämäntaidon valmentaja Sari Hämäläinen, mentaalivalmentaja Minna Marsh, hyvinvointikouluttaja Viivi Pentikäinen, elämäntaidon valmentaja Noora Västinen ja psykologi sekä tietokirjailija Outi Rinne.

Naisille hyvinvointia

Suunta hukassa? 19 kysymystä, jotka auttavat tekemään elämästäsi itsesi näköistä

Aika tunnepitoinen lähestymistapa, voi olla vaikea hahmottaa naisten, jotka ovat tottuneet lähestymään asioita, enemmän järkipainotteisesti. He kaipaisivat konkreettisempia, selkeitä ohjeita, mitä asioita tekemällä, tai lisäämällä elämiinsä, saisivat paremmin otetta elämästään, itsestään ja tavoitteistaan. Esim. talousasioita määritellään, tässä ajassa paljon ulkoa päin, omat vaikutusmahdollisuudet, voivat olla liian vähäiset. Oikeudenmukaisempi yhteiskunta, antaisi useammalle aitoja...
Lue kommentti

Tuntuuko sinustakin siltä, että kuukautisten aikaan pitää rampata koko ajan vessassa ja teillä on ystävien kanssa samanpituinen kierto?

Väsymystä. Turvotusta. Pientä kremppaa. Elimistö toimii kuukautisten aikaan aivan toisella tavalla kuin yleensä.

Toisaalta kuukautisten piikkiin saattaa helposti lipsahtaa vääriäkin tarinoita.

Joten miten on, vaikuttaako alkoholin juominen kuukautiskiertoon tai voiko ruokavaliolla muuttaa runsaita vuotoja?

Gynekologi Sari Ahonkallio Terveystalosta kertoi vastaukset yleisimpiin uskomuksiin, jotka liitetään usein kuukautisiin.
 

  1. Paljon toistensa seurassa olevien, esimerkiksi yhdessä matkustavien naisten kuukautiskierto muuttuu ajan myötä samanlaiseksi.
    Ei pidä paikkaansa.
    Tämä on myytti, jota on tutkittu tosi paljon ja siltä on myös lopullisesti kumottu pohja pois.
  2. Pissaaminen lisääntyy
    Totta.
    Luonnollisessa kuukautiskierrossa kertyy nestettä kehoon ennen vuotoa ja se poistuu sitten vuodon alkaessa. Ehkäisypillereiden käyttäjillä hormonipitoisuudet ovat tasaisemmat ja heillä tätä nesteenkertymistä ei esiinny.
  3. Ruokavaliolla on vaikutusta
    Ei pidä paikkaansa.
    Ruualla tai juomalla ei voi vaikuttaa kuukautisiin. Erittäin runsas alkoholinkäyttö voi aiheuttaa epäsäännölliset kuukautiset, mutta silloin puhutaan jo todella suurista alkoholimääristä jatkuvasti käytettynä.
    Tulehduskipulääkkeillä voi jonkin verran vähentää kipuja ja vuotoa, mutta niitäkin enemmän auttavat yhdistelmäehkäisyvalmisteet.
  4. Tarve käydä kakalla tiheytyy
    Totta.
    Ennen kuukautisten alkamista suoli saattaa toimia laiskasti. Joillakin on jopa ummetusta ennen vuotoa, mutta vuodon alkaessa elimistön keltarauhaspitoisuus laskee ja luonnollisena kompensaationa saattaa vatsa toimia vuodon aikana aktiivisemmin.
    Lue lisää! Mitkä kemialliset aineet saavat vatsan sekaisin kuukautisten aikana? Asiantuntija kertoo

Kysely

Muuttavatko kuukautiset vatsasi toimintaa?

Psykofyysinen fysioterapeutti Ulla Ollikkala kannustaa keskittymään hengitykseen ja ajattelutapojen tiedostamiseen.

– Kuvittelemme pystyvämme asioihin, joihin emme oikeasti pysty.

Kiire tuntuu olevan yksi tämän päivän suosituimmista sanoista. Myös stressi ja paine ovat pinnalla. 

Psykofyysinen fysioterapeutti Ulla Ollikkala kertoo, että hänen vastaanotolleen tulee usein ylikuormittuneita ihmisiä, jotka eivät pysty palautumaan työtehtävistä ja muista suorituksista. Kun palautumista ei tapahdu, tulee fyysisiä oireita ja myös ihmissuhteet voivat kärsiä, kun väsymys on piinaa.

Jos jännittyneisyys, erilaiset kivut, unettomuus, väsymys ja ahdistuneisuus vaivaavat, voi syynä olla liian kuormittava elämä, josta ei pääse palautumaan.

Palautuminen ei tarkoita Ollikkalalle pelkkää urheilusuorituksesta palautumisesta, vaan se on elämään kokonaisvaltaisesti vaikuttava tekijä. 

Mikä meitä kuormittaa?

Negatiivisten ja stressiä aiheuttavien asioiden lisäksi myös innostavat jutut kuormittavat. Kiinnostava työprojekti voi olla niin innostava, että se vie kaikki mehut. Kaikki on suhteessa omaan jaksamiseen. 

– Jos kuorma on suurempi kuin omat voimavarat, kehittyy väsymyksen kierre, Ollikkala sanoo.

– Kuvittelemme pystyvämme asioihin, joihin emme oikeasti pysty. Elämän suorittaminen on usein este palautumiselle.

Kun luontaista palautumista ei enää tapahtu, autonominen hermosto ei ole enää tasapainossa, jonka seurauksena voi esiintyä nukahtamisvaikeuksia, sydänoireita, painon nousua, ahdistusoireita ja lamaannuttavaa, sänkyyn kaatavaa väsymystä.

– Keho yrittää viestiä ja tuoda esiin oireiden avulla, miten ihminen voi.

Piirakan joka pala

Ollikkalan ja psykiatrinen sairaanhoitaja Nina Pajanti-Rauduksen kehittämä "palautumispiirakka" näyttää ne asiat, joihin olisi kiinnitettävä kokonaisuutena huomiota, jotta arjesta voi palauta ja voida hyvin kokonaisvaltaisesti. 

 

Ollikkala kannustaa kiinnittämään huomiota seuraaviin ajatuksiin piirrakkamallin mukaisesti: 

1. Uni

”Sopiva unenmäärä riippuu siitä kuormituksesta, joka kullakin on. Voi sanoa, että uni on ollut palauttavaa, jos on aamulla virkistynyt ja energinen.”

2. Ravinto

”Ihminen syö usein väsymyksen kierteeseen. Kaikki liittyvät tosiinsa.”

3. Luonto

”Ihminen on osa luontoa ja myös sosiaalinen olento. Hyvät sosiaaliset suhteet tukevat aina hyvinvointia. Seura on siis hyvä valita sellaiseksi, jossa kokee olonsa hyväksi. Luonnossa olemista on myös hyvä vaalia. Jo 10 minuuttia luonnossa saa aikaan rauhoittumista.”

4. Mielen valmennus

”Kun kysyn asiakkailtani, tuleeko kuorma ulkopuoleltasi vai teetkö sen itse, saan vastaukseksi usein, että kyllä minä taidan tehdä sen itse. Kun huomaa, miten elää omaa elämäänsä, voi tehdä muutoksen. Valittamisella ei tule valmista.”

5. Kehon ja mielen aktiivinen palautuminen

”Keskitytään hengittämiseen ja opetellaan kehon luonnollista liikettä. Keho on konkreettisempi kuin mieli, joten se on helpompi kohdata. Nämä palauttavat ja rauhoittavat harjoitukset ovat vastakohtana 45 minuutin jumppaamiselle hikihatussa.”

6. Keskittyminen, rentoutuminen ja rauhoittuminen

”Kun ihminen on ylikuormittunut, näitä asioita pitää harjoitella samaan tyyliin kuin urheilua. Työpaikalla voi lähteä minuutin pysähtymisestä, jolloin keskittyy kuuntelemaan omaa hengitystään ja kehoaan.”

Hetkiä palautumiselle

Hermostolla voi mennä kuukausia ennen kuin se oppii keskittymään ja rauhoittumaan. Ollikkala kannustaa pitkin päivää pidettävien rentoutumishetkien lisäksi myös palautumispäiviin. Sellaisen hän pitää itse joka perjantai.

– Joskus olen ihan yksin. Joskus taas tärkeitä ovat sosiaaliset suhteet. Menen kävelylle tai harrastan rankempaa liikuntaa.

Tärkeää on se, mitä keho ja mieli viestivät. Voi tehdä sitä, mitä huvittaa.

Ollikkala kannustaa itsensä kuunteluun myös urheilussa. Jos on ollut muutenkin jo rankka päivä, kannattaa miettiä olisko rauhallinen metsälenkki hikistä sisätreeniä parempi vaihtoehto. Se kumpi tuo hyvän yöunen on vaihtoehdoista parempi.

Keho ja mieli tasapainossa

Ollikkalan mukaan kehosi ja mielesi palautuu, jos...

1. Nukut hyvin ja säännöllisesti

”Saatat herätä yöllä, mutta nukahdat uudelleen rauhalliseen uneen. Aamuvirkut ovat varsinkin virkeitä heti aamulla, illantorkut sitten vähän myöhemmin.”

2. Painosi pysyy tasapainossa

”Et syö väsymykseen, vaan näläntunteeseen. Aktiivisena ja virkeänä on helpompi tehdä hyviä ruokavalintoja.”

3. Et sairastu helposti

”Immuunipuolustuksesi on vankalla pohjalla, etkä sairastu usein virustauteihin. Kehosi jaksaa puolustautua tauteja vastaan.”

4. Vähemmän lihaskipuja

”Palautumisen ja yön levon aikana kehosi rentoutuu ja lihaksiston jännitykset purkautuvat. Tämä johtuu parasympaattisen, eli palauttavan hermoston, toimivuudesta.”

5. Vatsasi toimii

”Sama parasympaattinen hermosto aktivoi ruuansulatusjärjestelmän, joten vatsa toimii normaalisti.”

5. Sinulla on rauhaisa olo

”Mielesi ja kehosi ovat tasapainossa ja uskallat pysähtyä. Voit keskittyä vain olemiseen ja hengittämiseen. Kun pysähdymme, meissä alkaa tapahtua asioita.”

Miesten tiedot kuukautisten vaikutuksista naisiin ovat hatarat, mutta 91 prosenttia miehistä on sitä mieltä, ettei tarvitse lisää tietoa.

Suomalainen kuukuppivalmistaja Lunette teki viime vuoden lopussa tutkimuksen siitä, mitä suomalaiset tietävät kuukautisista. Yli tuhannesta vastaajasta puolet oli miehiä. Tutkimuksen tulokset ovat hätkähdyttävät: joka kolmas mies esimerkiksi luulee, ettei nainen voi tulla raskaaksi kuukautisten aikana. Vaikka kuukautisten aikana ei tapahdu ovulaatiota, raskaaksi voi silti tulla. 

Peräti 79 prosenttia miehistä on sitä mieltä, että naiset ovat kuukautisten aikaan ailahtelevaisia ja ärtyisiä.

Tutkimuksen perusteella suomalaismiehet ovat perillä siitä, että kuukautiset vaikuttavat naisten elämään monin tavoin. Siitä, mitkä vaikutukset ovat, eivät miehet kuitenkaan ole selvillä. Lähes joka kolmas mies nimittäin ajattelee, että naisten työkyky heikentyy kuukautisten aikana. 16 prosenttia arvelee, ettei kuukautisten aikana voi uida.

Ei menkkatietoutta, kiitos

Ainaiset vitsit menkkojen takia ärtyneistä naisista ovat uponneet miehiin hyvin. Peräti 79 prosenttia miehistä on sitä mieltä, että naiset ovat kuukautisten aikaan ailahtelevaisia ja ärtyisiä. Luneten sivuilla huomautetaan, että hormonien vaihtelut ilman muuta vaikuttavat ihmisiin, mutta naisia ei silti pitäisi mitätöidä sillä perusteella, että heillä on menkat.

Tutkimustulosten perusteella saattaa naisena ajatella, että miesten kuukautistietämyksessä olisi kohentamista. 91 prosenttia miehistä kuitenkin ajattelee, että miehet eivät tarvitse koulussa lisää tietoa kuukautisista. 

Miesten haluttomuus opiskella lisää kuukautisista ei johdu ainakaan siitä, että miehet pitäisivät aihetta kiusallisina. Tutkimuksen mukaan vain viisi prosenttia miehistä pitää naisten kuukautispuheita vaivaannuttavina. 

Vierailija

Lähes joka kolmas suomalaismies luulee, että naisten työkyky heikentyy kuukautisten aikana

"Siitä, mitkä vaikutukset ovat, eivät miehet kuitenkaan ole selvillä. Lähes joka kolmas mies nimittäin ajattelee, että naisten työkyky heikentyy kuukautisten aikana." Onko Me Naiset siis sitä mieltä, että naisten työkyky ei voi heiketä kuukautisten johdosta? Juuri parhaillaan Italiassa viedään läpi lakiehdotusta palkallisesta kuukautisvapaasta naisille. Tarkoituksena on tuoda helpotusta kivuliaista kuukautista kärsiville naisille. Tätä ovat jo suitsuttaneet naistenlehdet kuten Marie Claire.
Lue kommentti

Menisikö tänä iltana kylpyyn vai kuntosalille? Uusi tutkimus tekee valinnasta vaikeaa.

Onko enää nautinnollisempaa tapaa palautua päivän askareista kuin kuumassa kylvyssä lojuminen? Kaikkihan me tiedämme, miten kylpeminen rentouttaa – mutta sillä on paljon muitakin terveyshyötyjä.

Uuden brittitutkimuksen mukaan kuuma kylpy muun muassa polttaa kaloreita, tasapainottaa verensokeria ja pitää verisuonet kunnossa.

– Monet kulttuurit vannovat kuuman kylvyn nimeen, sanoo tutkimuksen vetäjä Steve Faulkner The Independentin kirjoituksessaan.

– Mutta vasta äskettäin tiede on alkanut ymmärtää, kuinka passiivinen lämpö edistää terveyttä.

Loughboroughin yliopiston tutkimuksessa oli mukana 14 koehenkilöä, jotka polkivat pyörää tai kylpivät 40-asteisessa vedessä tunnin ajan.

Ei ole mikään yllätys, että pyöräilijät kuluttivat enemmän energiaa. Tosin kylpijätkin polttivat 140 kaloria tunnissa eli noin puolen tunnin kävelylenkin verran.

”Vasta äskettäin tiede on alkanut ymmärtää, kuinka passiivinen lämpö edistää terveyttä.”

Kiinnostavinta tutkimustuloksissa on kuitenkin se, että molempien ryhmien verensokeri mitattiin 24 tunnin jälkeen ja kylpijöillä verensokeripiikki oli ruokailun jälkeen matalampi kuin pyöräilijöillä. Miksi näin sitten tapahtuu?

Tutkijoiden mukaan yksi syy on lämpösokkiproteiineissa, jotka tasapainottavat verensokeria reagoimalla ympäristön aiheuttamaan stressiin, kuten passiiviseen hikoiluun kylvyssä.

Saunaan tai kylpyyn viinin kanssa!

Kuumat kylvyt eivät Suomessa ole niin suosittuja kuin esimerkiksi Japanissa tai Islannissa. Mutta onneksi meillä on oma saunomiskulttuurimme. Itä-Suomen yliopiston tutkimus viime vuodelta todisti, että saunomisellakin on monia hyviä terveysvaikutuksia. Se muun muassa pienentää muistisairauden riskiä.

Suomalaistutkijat eivät vielä tiedä tarkalleen, mistä vaikutus johtuu. Tarkoituksena oli selvittää sydän- ja verisuonitautien riskejä, eli muistisairausriskin pieneneminen selvisi siinä sivussa. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että saunominen laskee verenpainetta, mikä voi olla yksi syy. Verenpaine liittyy valtimo-ongelmiin, jotka puolestaan kytkeytyvät muistisairauksiin.

Sekä suomalaistutkimuksessa että uudessa brittitutkimuksessa oli mukana pelkästään miehiä, joten jäämme odottamaan jatkoa, jossa on myös naisia.

Nautinnon ja tehokkuuden lisäämiseksi kylpyhetkeen voisi yhdistää myös viinin ja suklaan, joilla on myös todettu olevan laihduttavia ominaisuuksia.
Lue lisää: Professorin mukaan viini, juusto ja suklaa laihduttavat