”Opettele syömään tavalla, jota voit noudattaa loppuelämäsi”, ravintovalmenraja Anu Martin kehottaa. Kuva: Piia Arnould

Ravinto- ja voimaharjoitteluvalmentaja Anu Marin on sekä vihannut liikuntaa että hurahtanut fitness-urheiluun. Nyt hän tietää, mitä hyvä olo on.

Ravinto- ja voimaharjoitteluvalmentaja Anu Marin, 27, on käynyt läpi koko liikunnan kaaren. Kaikki alkoi, kun hänellä todettiin 16-vuotiaana kilpirauhasen vajaatoiminta.

– Olin todella väsynyt, huonossa kunnossa ja painoni nousi reippaasti. Aloin käydä salilla kerran viikossa. Se oli aluksi ihan kamalaa. Päätin kuitenkin pudottaa kymmenen kiloa ja tutustuin ravintoasioihin, hän kertoo.

Salilla käymisestä tuli tapa ja Marin innostui sen ääripäästä, fitness-urheilusta.

– Halusin olla täysin rasvaton ja aloin vältellä hiilareita ja syödä liian vähän. Vaikka olin urheilullinen, suorituskykyni salilla heikkeni. En voinut hyvin.

Marin jaksoi sitä viisi vuotta.

– Pari vuotta sitten tajusin, ettei elämäntavassani ole mitään järkeä. Aloin syödä rajoittamatta itseäni. Painoni nousi 15 kiloa, mutta suorituskykyni nousi hurjasti, koska sain riittävästi energiaa.

Nykyään Marin on tyytyväinen itseensä.

– Koska jaksan tehdä asioita. Olen mieluummin tällainen kuin superhoikka, joka ei jaksa nostaa edes tankoa maasta. Paino ei kerro, miten hyvin voi.

Marinin vinkit:

1. Elimistö tarvitsee energiaa voidakseen hyvin. Älä jätä syömättä, vaikka haluaisit pudottaa painoa.

2. Unohda pikakuurit. Nainen tarvitsee noin 2 000 kilokaloria päivässä. Jos keho saa vain 1 200 kilokaloria päivässä, se menee hätätilaan. Aluksi voi tuntua, että laihtuu, mutta kun kuurin jälkeen palaat normaaliin, keho varastoi ylimääräisen energian rasvakudokseksi. Siksi dieettien jälkeen lihoo helposti.

3. Älä aloita epäonnistuneen kuurin perään heti uutta. Kun keho ei ole palautunut vielä edellisestä, pitäisi laihtuakseen saada vielä vähemmän energiaa kuin ensimmäisellä kerralla. Ajat vain itsesi kierteeseen, jossa normaali syöminen nostaa painoa.

”Suklaapatukka ei pilaa elämääsi. On normaalia käydä juhlissa, lomalla ja syödä välillä suklaata.”

4. Unohda karppaus, äläkä muutenkaan rajoita ruokavaliotasi. Se ei ole pysyvää. Opettele syömään tavalla, jota voit toteuttaa loppuelämäsi.

5. Syö 3–4 tunnin välein. Näin verensokeri pysyy tasaisena, eikä makeanhimo iske.

6. Syö jokaisella aterialla proteiinia, kuten kalaa, raejuustoa tai lihaa, sekä kasviksia, hedelmiä tai marjoja.

7. Syö myös 2–3 aterialla jotain tärkkelyspitoista hiilaria, kuten perunaa, bataattia tai viljoja. Mitä enemmän liikut, sitä enemmän tarvitset tärkkelyshiilareita.

”Kiireisessä elämänvaiheessa syömisestä ei kannata ottaa lisästressiä.”

8. Jos haluat pudottaa painoa, ota mieluummin liian pitkä tavoiteaika kuin lyhyt. Unohda pikarutistukset, elä mieluummin koko vuosi mukavasti. Keskity laihtumisen sijaan suorituskyvyn nostamiseen arjessa ja urheilussa ja tee muutoksesta innostava.

9. Suklaapatukka ei pilaa elämääsi. On normaalia käydä juhlissa, lomalla ja syödä välillä suklaata. Tärkeintä on palata loman tai repsahduksen jälkeen normaaliin arkeen. Jos syöt 80–90 prosenttia ajastasi oikein, pysyt hyvässä kunnossa.

10. Älä stressaa. Kiireisessä elämänvaiheessa syömisestä ei kannata ottaa lisästressiä.

11. Keksi muita tavoitteita kuin pienempi paino. Jos vaaka näyttää pitkään samaa lukemaa, alkaa helposti tympiä, kun näyttää siltä, ettei kehitystä tule. Ota tavoitteeksi vaikkapa tulosten parantaminen salilla. Voi olla, että painat saman verran, mutta oletkin saanut voimaa lisää.

Näin Marin tekee itse:

1. Syön säännöllisesti enkä kiellä itseltäni mitään. Proteiinina syön usein raejuustoa ja leivällä leikkeleitä ja juustoa.

2. Syön kerran viikossa vapaan aterian: syön mitä huvittaa ja miten paljon huvittaa. Riittini on käydä sushibuffetissa ja pyöriä sieltä pois.

”Pyhitän vapaa-ajan hyvinvoinnilleni. En vastaa meileihin tai työpuheluihin enkä lue Facebookia.”

3. Samana päivänä pidän leffaillan mieheni kanssa ja syön pussin irtokarkkeja. Rento ilta vähentää stressiäni.

4. Pyhitän vapaa-ajan hyvinvoinnilleni. En vastaa meileihin tai työpuheluihin enkä lue Facebookia.

5. Treenaan salilla neljä kertaa viikossa, käyn kerran viikossa telinevoimistelussa ja pidän kaksi lepopäivää. Kuuntelen kehoani, sillä väsyneenä treeni on turhaa.

Kun liikkeet ovat oikeat, lyhytkin treeni riittää.

Kukapa ei olisi kurittanut suoria vatsalihaksia istumaannousulla sixpackin toivossa? Suorat vatsalihakset näkyvät helposti, mutta tärkein tuki löytyy niiden alta. Jos kropan haluaa kuntoon ja pömppövatsan kuriin, kannattaa keskittyä koko coreen.

– Kehon kannattelu lähtee coresta, joten sen tulisi olla aktiivisena koko ajan, kertoo personal trainer Kanerva Ahonala Helsinki Core Trainersista.

Coreliikkeissä tärkeintä on liikkeiden monipuolisuus ja laatu. Ahonala luettelee nopeasti vatsatreenaajan yleisimmät virheet: liikaa toistoja, liian hutiloiden ja liian yksipuolisesti.

Hän vakuuttaa, että corelihakset vahvistuvat jo kuukaudessa säännöllisellä treenillä. Hyvän harjoituksen saa tehtyä jo 5–10 minuutissa.

Katso videolta seitsemän tehokasta coreliikettä. Kolme lyhyttä treeniä viikossa riittää – ja coresi kiittää!

Amerikkalaistutkimuksen tulosten perusteella ruuille ja muille tavaroille pitäisi aina olla omat kassinsa.

Ikävän muoviroskan takia moni tiedostava kuluttaja on siirtynyt käyttämään niin kutsuttuja kestokasseja. Kun ruokaostokset saa pakata käteviin ja ihan oikeasti kestäviin kasseihin, jäävät turhat muovipussit ostamatta.

Vaikka kestokassit ovatkin oiva ekoteko, uuden Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan ne eivät silti ole täysin ongelmattomia: kestokassit saattavat aiheuttaa vaarallisen terveysriskin.

Tutkimuksen mukaan kestokassien ongelma on niiden epähygieenisyys, vaikka näkyvää likaa niissä ei olisikaan. Kasseja käytetään parhaimmillaan vuosikausia, ja niissä kannetaan ruokaostoksien lisäksi mitä erilaisempia asioita, kuten kenkiä, vaatteita ja muita tavaroita – esimerkiksi muuton yhteydessä.

Kestokasseissa kuljetetaan vuoroin ”likaisia” tavaroita ja ruokia, kuten ruokatarvikkeita, jotka pitää pestä ennen käyttöä, sekä ”puhtaita” tuotteita, kuten pakattuja valmisruokia ja pestyjä salaatteja. Erilaisiin pakkauksiin saattaa silloin tarttua vaarallisia bakteereja, jotka ovat jääneet kassiin likaisista tavaroista. Bakteerit leviävät kasseista esimerkiksi käsien kautta ruokaan, kertoo Hygiene Doctor -sivusto. 

Lue myös: Onko vesipullosi likaisempi kuin vessanpönttö? Testasimme 9 arkista bakteeripesää

Tutkimuksessa kestokasseista löydettyjen bakteerien määrät saattoivat olla niin merkittäviä, että ne aiheuttivat huomattavia terveysriskejä. Kestokasseihin voi päätyä esimerkiksi salmonella-bakteereja.

Jotta kestokassien likaisuuden aiheuttamat ongelmat voi välttää, niin sanotut likaiset ja puhtaat tavarat ja ruuat kannattaa kuljettaa eri kasseissa. Esimerkiksi vihannekset voi myös laittaa erilliseen pussiin – tietenkin mieluummin paperiseen kuin muoviseen.

Onnellisuus on meissä kaikissa tehdasasetuksina, uskoo masennuksesta kärsinyt insinööri.

”Olen ensimmäisestä työpäivästäni lähtien saanut nauttia menestyksestä, vauraudesta ja tunnustuksesta. Olin kuitenkin kaiken aikaa onneton.”

Näin kertoo tuoreessa Onnellisuuden yhtälö (Solve for Happy: Engineering Your Path to Joy) -teoksessa Mo Gawdat, Google X:n liiketoimintajohtaja. Näyttävästä urasta huolimatta hän kärsi vuosia masennuksesta ja huomasi käytöksensä muuttuneen kotona tökeröksi.

– Mitä enemmän tienasin, sitä onnettomammaksi tulin. Ratkaisin asian tekemällä vain enemmän töitä ja ostamalla entistä enemmän leluja siinä harhaisessa uskossa, että ennemmin tai myöhemmin puurtamiseni palkitsisi minut sateenkaaren päässä odottavalla kulta-aarteella – eli onnellisuudella.
Minusta oli tullut nautintojen oravanpyörässä juokseva hamsteri, Gawdat kirjoittaa.

Lopulta tinkimätön tahti ja tyhjyyden tunne johtivat äärimmäiseen pisteeseen. Silloin Gawdat päätti alkaa käyttää insinööritaitojaan tilanteen ratkaisuun. Hän purki onnellisuuden ongelmaa insinöörimäisen analyyttisesti seitsemän vuotta. Myös oman pojan kuolema 2014 vaikutti prosessiin. Lopputuloksena hän uskoo löytäneensä ratkaisun onnellisuuden tavoittamiseen. 

Mo Gawdat uskoo, että onnellisuus kuuluu jokaisen ihmisin ”tehdasasetuksiin”. Onni on todellisuudessa lähtöpiste, vaikka moni ajattelee, että se on jotain, jonka voi saavuttaa. Moni asia kuitenkin sotkee asetuksia, kuten odotuksemme.

Gawdat aloitti onnellisuustyönsä listaamalla ylös kaikki ne hetket, jolloin hän tunsi itsensä onnelliseksi – kahvin tuoksusta lapsen hymyyn. Sen jälkeen hän päätyi ratkaisuunsa, jota kutsuu onnellisuuden yhtälöksi:  

”Onnellisuus on suurempi tai yhtä suuri kuin oman elämän tapahtumat miinus odotukset siitä, mitä elämän pitäisi olla.”

– Tämä tarkoittaa, että elämän tapahtumat, jotka ovat yhtä hyviä tai parempia kuin odotukset, tuntuvat onnellisilta – tai eivät ainakaan onnettomilta, Google-johtaja toteaa.

Gawdatin mukaan onnellisuuden yhtälö on tasapainossa silloin, kun todellisuus vastaa odotuksiamme. Paisuttelemme odotuksiamme, eikä elämämme siksi vastaa niitä koskaan, hän sanoo. Esimerkiksi rakkauden ilon löytää helpommin ilman odotuksia – ja vaatimuksia rakkaalta.

Onnellisuuden yhtälönsä taustalle Gawdat kehitteli insinöörimäiseen tapaan koodin, jossa pitää muistaa kolme numeroa: 6 – 7 – 5.

6 harhaa

”On olemassa kuusi suurta harhaa, jotka pitävät ihmisen hämmennyksen tilassa. Mikään ei oikein toimi, jos maailmaa yrittää ymmärtää näiden harhojen avulla. Kärsimys vain syvenee ja pitkittyy.”

  1. ajatukset
  2. minuus
  3. tieto
  4. aika
  5. hallinta
  6. pelko

7 sokeaa pistettä

”On seitsemän sokeaa pistettä, jotka hämärtävät arviointikykyä, ja vääristynyt kuva todellisuudesta tekee onnettomaksi.”

  1. suodattimet
  2. olettamukset
  3. ennustukset
  4. muistot
  5. leimat
  6. tunteet
  7. liioittelu

5 totuutta

”Jos haluat onnellisuutesi kestävän, pitää sinun lisäksi pitää kiinni viidestä perimmäisestä totuudesta.”

  1. nyt
  2. muutos
  3. rakkaus
  4. kuolema
  5. suunnitelma

– Ilman ajatuksia palaamme oletusarvoiseen, lapsenomaiseen mielentilaamme: onnellisuuteen, sanoo Google-pomo.
– Ilman ajatuksia palaamme oletusarvoiseen, lapsenomaiseen mielentilaamme: onnellisuuteen, sanoo Google-pomo.

Hänen mielestään yleensä ainoa asia, joka on mennyt pieleen elämässämme, on omat ajatuksemme. Ne eivät kuvaa todellista tapahtumaa kovin tarkasti ja tekevät siksi olon onnettomaksi.

– Kun katsomme maailmaa sellaisena kuin se on, saamme onnellisuuden yhtälöön oikean vastauksen. Ja mitä useammin teemme niin, sitä useammin saamme huomata, että elämämme tapahtumat – oikein nähtyinä – vastaavat lähes aina realistisia odotuksiamme.

”Kaikkeen on olemassa yksi ratkaisu: hylkää kaikki harhat ja tähtää aina totuuteen, niin löydät rauhasi ja ilosi.”

Gawdat sanoo, että kun tuhoamme kuusi harhaa, paikkaamme seitsemän sokeaa pistettä ja lakkamme pakenemasta, pääsemme nauttimaan onnellisuudesta valtaosan ajastamme.

– Kaikkeen on olemassa yksi ratkaisu: hylkää kaikki harhat ja tähtää aina totuuteen, niin löydät rauhasi ja ilosi.

Lähde: Onnellisuuden yhtälö, Mo Gawdat (2017, Viisas elämä)

Moni kärsii pahoista kuukautiskivuista, eikä niistä puhumisen pidä olla tabu.

Vaikka kuukautiset ovat osa luonnollista naiskehon toiminta, niistä vaietaan usein. Esimerkiksi huippu-uimari Jenna Laukkanen kertoi hiljattain Me Naisille, että erityisesti urheilumaailmassa menkat ovat edelleen tabujen tabu. Erityisesti miesvalmentajalle oli vaikea puhua kuukautisista.

Lue myös: ”Yhä liian vähän tietoa” – miksi kuukautisia opitaan häpeämään jo nuorena?

Bustle-sivuston mukaan kuukautishäpeää saattaa osaltaan edistää kuukautiskipujen julkinen vähättely. Hiljattain Twitterissä syntyi kohu miesten julkaisemista provosoivista tviiteistä, joissa väitettiin, että kuukautiskipuja ei ole olemassakaan. Eräs twiittaajista kirjoitti uskovansa, että kuukautiskivut ovat pelkkä myytti. Toinen taas arveli, että naiset keksivät liikaa tekosyitä kuukautiskipujen varjolla. 

Neljä naista kertoo, mitä kuukautiskivut voivat pahimmillaan olla (eikä kyseessä ole mielikuvituksen tuotos):

1. Anemia runsaasta vuodosta

”Kärsin nuorempana ihan valtavista menkkakivuista, mutta kipuakin suurempi ongelma oli valtava vuoto. Sen lisäksi, että jo ennen menkkapäiviä ja niiden aikaan pyörrytti ja mahaan sattui niin kuin joku olisi leikannut puukolla, vuoto oli loputonta. Kärsin anemiasta monta vuotta. Sittemmin kivut ja vuoto ovat rauhoittuneet ja olen saanut niin sanotusti normaalit kuukautiset. Erilaisten hormonaalisten lääkkeiden testaaminen kuitenkin sattui, sillä kehoni reagoi lähes kaikkiin niistä käsittämättömillä oireilla, kuten väsymyksellä, turvotuksella, ja aknella.

”Nykyisin pieni mahakipu tuntuu ihan pikkuvaivalta.”

Nykyisin pieni mahakipu tuntuu ihan pikkuvaivalta, kun teini-iässä sain niitä mahakipukohtauksia, jolloin piti lopettaa pyörällä polkeminen ja mennä kumaraan kesken koulumatkan. Joskus iltaisin sai istua kaksi tuntia pukuhuoneessa, kun ei voinut lähteä treeneistä kotiin. Onneksi nyt olen noin 20 vuotta saanut elää menkkakivutonta elämää normaalivuodon kanssa.”

2. Oksentelua ja silmien sumenemista

”Kuukautiseni eivät aina aiheuta kovaa kipuilua, mutta muutamaan otteeseen olen ollut niiden takia todella huonossa kunnossa. Kerran mahakivut olivat niin kovat, että ne laukaisivat todella pahan migreenin kuukautiskipujen kaveriksi. Oksentelin niiden takia, silmissä sumeni ja näkökentässä oli vain pisteitä. Olin ihan pihalla, ja se oli aivan kauheaa.

Toisella kertaa mahaan sattui tuntikausia todella paljon, eikä mikään auttanut. Kun olin menossa nukkumaan, en saanut lainkaan unta, koska kivut olivat niin pahat. Luikertelin vain sängyssä tuskissani tuntikausia. Olin aika varma, että kuolen siihen kipuun.”

3. Avun hakeminen nolotti

”Nuorena menkkakivut olivat niin kammottavia, että jouduin olemaan koulusta pois ja oksentelin, koska sattui ja kuvotti niin paljon. Tulehduskipulääkkeet auttoivat alavatsasärkyyn, joten en hakeutunut kipujen takia hoitoon. Jotenkin tuntui siltä, että kivut vain kuuluvat osaksi kuukautisia eikä niistä auta sen enempää kitistä. Teininä menkoista puhuminen oli myös niin noloa, etten kehdannut hakea apua, vaikka syytä varmasti olisi ollut.

”Uutena elämään on tullut ovulaatiokivut.”

17-vuotiaana aloin syödä e-pillereitä puhtaasti ehkäisysyistä. Ne saivat samalla kivut laantumaan. Syötyäni pillereitä vuosia tajusin, että ne laannuttivat kipujen lisäksi seksihaluni ja mielialani. Vuosi sitten luovuin pillereistä, ja nyt kivut ovat palanneet takaisin elämääni. Ne eivät kuitenkaan ole yhtä pahat kuin teininä. Nykyään kivut tuntuvat poltteluna alavatsassa. Uutena elämään ovat tulleet ovulaatiokivut, eli menkkakipuihin verrattavat supistukset keskellä kiertoa. Kipu ei lamaannuta, mutta kyllähän se ärsyttää. Joudun syömään menkkojen aikaan pari päivää tulehduskipulääkkeitä. Ovulaatiokivut hellittävät yleensä päivässä.”

4. Ylös nouseminen tuntuu mahdottomalta

”Pahimmillaan kuukautiskipuni voivat olla sellaisia, että herään yöllä siihen, kun sattuu todella paljon enkä voi tehdä muuta kuin juosta vessaan ja toivoa, että kipu menee ohi. Kipu ei lähde ilman särkylääkkeitä, mutta ylös nouseminen ja lääkkeiden hakeminen tuntuu silloin mahdottomalta. Yleensä saan kuitenkin yleensä kerättyä itseni ja haettua särkylääkkeen. Siitä menen sitten takaisin vessaan ja odottelen vain, että kipu hellittää.

”Tuntuu, että kohtu haluaisi poistua kehostani.”

Menkkojen aikana minua myös usein väsyttää todella paljon ja tunnen todella epämiellyttävää oloa mahassa: tuntuu, että kohtu haluaisi poistua kehostani. Yleensä vain lepäily ja verkkarit auttavat.”