”Opettele syömään tavalla, jota voit noudattaa loppuelämäsi”, ravintovalmenraja Anu Martin kehottaa. Kuva: Piia Arnould
”Opettele syömään tavalla, jota voit noudattaa loppuelämäsi”, ravintovalmenraja Anu Martin kehottaa. Kuva: Piia Arnould

Ravinto- ja voimaharjoitteluvalmentaja Anu Marin on sekä vihannut liikuntaa että hurahtanut fitness-urheiluun. Nyt hän tietää, mitä hyvä olo on.

Ravinto- ja voimaharjoitteluvalmentaja Anu Marin, 27, on käynyt läpi koko liikunnan kaaren. Kaikki alkoi, kun hänellä todettiin 16-vuotiaana kilpirauhasen vajaatoiminta.

– Olin todella väsynyt, huonossa kunnossa ja painoni nousi reippaasti. Aloin käydä salilla kerran viikossa. Se oli aluksi ihan kamalaa. Päätin kuitenkin pudottaa kymmenen kiloa ja tutustuin ravintoasioihin, hän kertoo.

Salilla käymisestä tuli tapa ja Marin innostui sen ääripäästä, fitness-urheilusta.

– Halusin olla täysin rasvaton ja aloin vältellä hiilareita ja syödä liian vähän. Vaikka olin urheilullinen, suorituskykyni salilla heikkeni. En voinut hyvin.

Marin jaksoi sitä viisi vuotta.

– Pari vuotta sitten tajusin, ettei elämäntavassani ole mitään järkeä. Aloin syödä rajoittamatta itseäni. Painoni nousi 15 kiloa, mutta suorituskykyni nousi hurjasti, koska sain riittävästi energiaa.

Nykyään Marin on tyytyväinen itseensä.

– Koska jaksan tehdä asioita. Olen mieluummin tällainen kuin superhoikka, joka ei jaksa nostaa edes tankoa maasta. Paino ei kerro, miten hyvin voi.

Marinin vinkit:

1. Elimistö tarvitsee energiaa voidakseen hyvin. Älä jätä syömättä, vaikka haluaisit pudottaa painoa.

2. Unohda pikakuurit. Nainen tarvitsee noin 2 000 kilokaloria päivässä. Jos keho saa vain 1 200 kilokaloria päivässä, se menee hätätilaan. Aluksi voi tuntua, että laihtuu, mutta kun kuurin jälkeen palaat normaaliin, keho varastoi ylimääräisen energian rasvakudokseksi. Siksi dieettien jälkeen lihoo helposti.

3. Älä aloita epäonnistuneen kuurin perään heti uutta. Kun keho ei ole palautunut vielä edellisestä, pitäisi laihtuakseen saada vielä vähemmän energiaa kuin ensimmäisellä kerralla. Ajat vain itsesi kierteeseen, jossa normaali syöminen nostaa painoa.

”Suklaapatukka ei pilaa elämääsi. On normaalia käydä juhlissa, lomalla ja syödä välillä suklaata.”

4. Unohda karppaus, äläkä muutenkaan rajoita ruokavaliotasi. Se ei ole pysyvää. Opettele syömään tavalla, jota voit toteuttaa loppuelämäsi.

5. Syö 3–4 tunnin välein. Näin verensokeri pysyy tasaisena, eikä makeanhimo iske.

6. Syö jokaisella aterialla proteiinia, kuten kalaa, raejuustoa tai lihaa, sekä kasviksia, hedelmiä tai marjoja.

7. Syö myös 2–3 aterialla jotain tärkkelyspitoista hiilaria, kuten perunaa, bataattia tai viljoja. Mitä enemmän liikut, sitä enemmän tarvitset tärkkelyshiilareita.

”Kiireisessä elämänvaiheessa syömisestä ei kannata ottaa lisästressiä.”

8. Jos haluat pudottaa painoa, ota mieluummin liian pitkä tavoiteaika kuin lyhyt. Unohda pikarutistukset, elä mieluummin koko vuosi mukavasti. Keskity laihtumisen sijaan suorituskyvyn nostamiseen arjessa ja urheilussa ja tee muutoksesta innostava.

9. Suklaapatukka ei pilaa elämääsi. On normaalia käydä juhlissa, lomalla ja syödä välillä suklaata. Tärkeintä on palata loman tai repsahduksen jälkeen normaaliin arkeen. Jos syöt 80–90 prosenttia ajastasi oikein, pysyt hyvässä kunnossa.

10. Älä stressaa. Kiireisessä elämänvaiheessa syömisestä ei kannata ottaa lisästressiä.

11. Keksi muita tavoitteita kuin pienempi paino. Jos vaaka näyttää pitkään samaa lukemaa, alkaa helposti tympiä, kun näyttää siltä, ettei kehitystä tule. Ota tavoitteeksi vaikkapa tulosten parantaminen salilla. Voi olla, että painat saman verran, mutta oletkin saanut voimaa lisää.

Näin Marin tekee itse:

1. Syön säännöllisesti enkä kiellä itseltäni mitään. Proteiinina syön usein raejuustoa ja leivällä leikkeleitä ja juustoa.

2. Syön kerran viikossa vapaan aterian: syön mitä huvittaa ja miten paljon huvittaa. Riittini on käydä sushibuffetissa ja pyöriä sieltä pois.

”Pyhitän vapaa-ajan hyvinvoinnilleni. En vastaa meileihin tai työpuheluihin enkä lue Facebookia.”

3. Samana päivänä pidän leffaillan mieheni kanssa ja syön pussin irtokarkkeja. Rento ilta vähentää stressiäni.

4. Pyhitän vapaa-ajan hyvinvoinnilleni. En vastaa meileihin tai työpuheluihin enkä lue Facebookia.

5. Treenaan salilla neljä kertaa viikossa, käyn kerran viikossa telinevoimistelussa ja pidän kaksi lepopäivää. Kuuntelen kehoani, sillä väsyneenä treeni on turhaa.

Saunapuhtaana, pynttäytyneenä, kuntosalilla... Lukijat paljastavat, milloin tuntevat olevansa kauneimmillaan.

Milloin nainen on kauneimmillaan? Tietyssä tilanteessa vai tietyn ikäisenä? Kysyimme suomalaisilta naisilta. 

Perinteisesti saunapuhdas ulkonäkö on Suomessa ollut arvossaan, ja saunan jälkeisellä kauneudella on yhä kannattajansa. Jotkut tosin kokevat kevyen meikin enemmän omakseen. 

Naisen viehätysvoiman on väitetty vähenevän jo 22 ikävuoden jälkeen. Luonnonvalinnan näkökulmasta se voi olla tottakin, mutta naisten oma kokemus sanoo muuta. 

Kauneuden sanotaan olevan katsojan silmässä. Me Naisten kehonkuvakyselyyn vastanneiden mukaan kauneus on enemmänkin kokijansa pään sisällä ja kokemuksissa. 

”Toisinaan juuri heränneenä, tukka pystyssä ja silmät sikkurassa, toisinaan saunassa naama punaisena, toisinaan täydessä tällingissä pidennykset hulmuten ja sentin meikkikerros tutisten – mutta aina silloin, kun tuumaan että olen kaunis,” nimimerkki Maria kertoo kauneuden kokemuksesta.

Suomalaiset naiset kertovat, milloin tuntevat olevansa kauneimmillaan:

Kauneus on...

hyviä yöunia

Hyvin levänneenä ja terveellisesti syöneenä iloisessa seurassa. Marsa

Hyvin nukutun yön jälkeen. Nallukka 

onnellisuutta

Iloisena ja aidosti onnellisena. Escapist

Ilman meikkiä, onnellisena, kotivaatteissa, tukka pestynä, oman rakkaan lähellä. Miia

kivoja vaatteita

Sopivissa vaatteissa ja hymy huulilla. Päärynä

Hieman meikattuna, tukka hyvin ja nätisti puettuna... ja tietty iloisella mielellä. Kiipeli

urheilua

Crossfit-treeneissä. Nainen-83

Kun poskilla on pieni puna liikunnasta ja olen rentoutuneen näköinen.”

Lenkin jälkeen laittautuneena lavatansseihin. VKK

Ulkoillessa ja ilman mitään laittautumista. Sopis

Tunti lenkin tai puntin jälkeen. Kun poskilla on pieni puna liikunnasta ja olen rentoutuneen näköinen. Minni

Kun teen fyysistä työtä. Tavallisuus

puolison ihaileva katse

Saunan ja suihkun jälkeen, kesällä ruskettuneena. Kun oma mieheni katsoo ja sanoo, että näytän samalta kuin 30 vuotta sitten. Kurvit kunniaan

Miesystäväni kanssa. Hän saa minut tuntemaan itseni ihanaksi, kauniiksi ja seksikkääksi. Ki

Laittautumista

Iltapuvussa kunniamerkein. Sisar ei niin hento eikä valkoinen

Laittautuneena, kun olen vimpan päälle. Nipe

elämään keskittymistä

Silloin kun eläydyn elämään ja unohdan typerät ihanteet. Jonna

Silloin kun olen itsevarma. Ja iltaisin, kun tukka on päivän jäljiltä takkuinen, ja olen poistanut meikit kasvoista. Susku

Ensimmäisen alkoholiannoksen jälkeen. Tavis

Silloin kun voin omasta mielestäni mahdollisimman hyvin.”

tasapainoa

Aina kun olen omassa sydämessäni, kun olen tasapainossa sekä ulkomaailman ja sisämaailman kanssa. Heli

Silloin kun voin omasta mielestäni mahdollisimman hyvin. Keskivartalolihavuus muodiksi

Asiantuntijan mukaan vatsan turvotus poistuu usein ihan itsestään.

Pierettääkö sinua jatkuvasti? Turpoaako mahasi helposti ison lounaan jälkeen?

Ennen kuin diagnosoit itsellesi keliakian ja alat vimmaisesti etsiä Googlesta muita vastauksia vatsavaivoihisi, rauhoitu hetkeksi.

Syypää mahavaivoihin ei välttämättä ole yhdessäkään yliherkkyydessä tai sairaudessa. Usein turvottelu on merkki pelkästään siitä, että mahasi toimii normaalisti.

”Vatsan kivuton turpoaminen ja pierut ovat ikäviä, mutta ne kuuluvat normaaliin ruuansulatukseen.”

Näin sanoo ainakin Helsingin Sanomien haastattelema ravitsemusterapeutti Leena Putkonen. Hän kertoo HS:n haastattelussa, että suurin osa vatsavaivoista on osa normaalia vatsan toimintaa.

– Tämän takia neuvon ihmisille, ettei ihan kaikessa kannata kuunnella kehoa. Vatsan kivuton turpoaminen ja pierut ovat ikäviä, mutta ne kuuluvat normaaliin ruuansulatukseen, Putkonen kertoo.

Myös Me Naisten taannoin haastattelema sisätautien erikoislääkäri Joni Suomi toteaa samaa.

– Turvotus on jännä vaiva. Vatsa turpoaa ruokailun takia ihan normaaleista syistä: ruuansulatus käynnistyy, vatsan suola- ja nestetasapaino muuttuu, paksusuoli tuottaa kaasuja. Turvotus saattaa olla myös oire ärtyvästä suolesta, mutta aina sille ei löydy selkeää syytä. Yleensä turvotus poistuu itsestään ja kuuluu siis hyvälaatuisiin toiminnallisiin vatsavaivoihin, hän kertoi.

Kakalle ja pierukävelylenkille mars!

Leena Putkosen mukaan yksi suurimmista syistä ruuansulatusvaivoihin on kakan ja ilmavaivojen pidätteleminen. Moni ujostelee vessassa käyntiä esimerkiksi toimistoympäristössä hajuhaittojen takia.

Putkonen kehottaa käymään kakalla aina silloin, kun siltä tuntuu.

Putkosen mukaan pidättely ei kuitenkaan kannata. Usein maha oireilee nimittäin ihan sen takia, ettei suoli pääse tyhjentymään normaalisti.

Siksi Putkonen kehottaa käymään kakalla aina silloin, kun siltä tuntuu. Myös kevyt pierukävelylenkki esimerkiksi lounaan jälkeen on hänen mielestään toimiva apu vatsavaivoihin. 

– Näillä pikkukeinoilla saa selätettyä ison osan vatsavaivoista, Putkonen toteaa HS:lle.

Milloin vaivojen takia kannattaa mennä lääkäriin?

Vaikka usein turvotus ja ilmavaivat ovat ihan vaaraton vaiva, joskus niiden takia on syytä suunnata ammattilaisen pakeille. Joni Suomen mukaan vatsavaivojen takia kannattaa mennä lääkäriin, jos…

  1. …on kovia, äkillisiä kipuja.
  2. …vatsavaivojen luonne muuttuu äkillisesti.
  3. …ulosteessa on verta.
  4. …uloste on mustaa.
  5. …vatsan toiminta muuttuu, esimerkiksi tulee kova ripuli tai ummetus.
  6. …oireisiin liittyy kuumetta.