Grilliruoka on parasta silloin, kun sitä syödään sitä mukaa kun ruuat valmistuvat! Kuva: Shutterstock
Grilliruoka on parasta silloin, kun sitä syödään sitä mukaa kun ruuat valmistuvat! Kuva: Shutterstock

Täydellinen grilliliha syntyy helposti, kunhan muistaa pari olennaista seikkaa.

Juuri nyt grillikausi käy kuumana, ja monien ruokapöydästä löytyy arkenakin grillissä kypsennettyä ruokaa. Monien suosikkeja ovat erilaiset pihvit, kana ja kala, joista saa erinomaisia herkkuja ihan sellaisenaankin.

Varsinkin lihan grillaamisessa on kuitenkin muuttujia, jotka menevät tottuneiltakin grillaajilta helposti mönkään. The Insider kertoo, että jo pelkkien jauhelijapihvien grillaamisessa pitäisi muistaa muutama pieni mutta tärkeä asia aina grillin puhtaudesta lihojen optimaaliseen maustamiseen.

Me Naisten ruokatoimittajan Riikka Väliahteen mukaan myös suomalaisilla on muutamia pahoja tapoja lihan grillauksessa, jotka kannattaa korjata parhaimman lopputuloksen saamiseksi.

Kokosimme kuusi lihan grillaajien yleistä virhettä sekä vinkit, miten ne voi korjata:

1. Porukalla odotetaan kaiken valmistumista

Väliahteen mukaan yksi pahimmista grillimokista on sen odottelu, että kaikki ruoka on valmista – jolloin iso osa herkuista ehtii myös jäähtyä. Myöskään grillin ahtaminen täyteen tavaraa valmistumisen nopeuttamiseksi ei kannata: liha ei välttämättä kypsy tasaisesti, kun se ei saa tarpeeksi tilaa.

Kunnollisissa grillijuhlissa mätetään menemään sitä mukaan, kun tehdään.

– Yksi yleinen virhe on se, että grillausporukka haluaa odottaa, että kaikki on valmista ennen tarjoilua. Oikeastihan pitäisi istua pöytään, ja grillimestari saa sitten tarjoilla grillistä sitä mukaan, kun pihvit ja muut ruuat kypsyvät. Kylmetessään varsinkin rasvainen grilliruokaa menettää ideansa, Väliahde sanoo.

2. Liha on huonoa tai liian vähärasvaista

Tuore on aina parempi kuin pakastettu, mutta kaiken lihan kanssa kannattaa aina olla tarkkana. Huonoksi mennyt liha haisee pahalta tai oudolta. Poikkeavan hajun pitäisi olla myös melko helposti tunnistettavissa, koska kovin moni liha ei itsessään haise juuri miltään.

Liian vähärasvaista lihaa ei myöskään kannata valita grillattavaksi. Esimerkiksi naudanlihapihveistä tulee paljon parempia, jos rasvaa löytyy: se tekee lihasta mehukkaampaa ja, no, hyvän makuista, vaikka vähäkaloriseen ruokavalioon se ei ehkä sovi.

3. Grilliä ei ole puhdistettu kunnolla

Pikkutarkka grillin puhdistaminen on tietenkin aika ärsyttävää hommaa – mutta varmasti kaiken hinkkaamisen ja rapsuttamisen arvoista. Liha tarttuu epätodennäköisemmin puhtaaseen grilliin, eivätkä edellisten grillauskertojen ruuanjämät pääse vaikuttamaan makuun.

Puhtaalla grillillä ottaa huomioon myös porukan kasvissyöjät: he tuskin haluavat esimerkiksi vartaisiinsa palasia edellisen illan täyslihapihvistä.

4. Lihan ei anna lämmetä tarpeeksi

Lihaa ei saisi koskaan laittaa grilliin suoraan jääkaapista. Lihan kannattaa antaa lämmetä ennen kypsentämistä noin 20–30 minuuttia, jotta se ei jää kypsennettäessä keskeltä viileäksi.

Väliahteen mukaan myös grillin lämmittämisessä kannattaa olla kärsivällinen. Parhaiten lihan saa kypsennettyä oikeasti kuumassa grillissä.

– Usein käy niin, että hiiligrillillä grillattaessa ei jakseta odottaa, että grilli on tarpeeksi kuuma. Kun kaikki on jo grillattu, onkin grilli vasta valmis.

5. Lihaa käännellään liikaa ja tökitään pihdeillä

Monen tökkii lihaa pihdeillä ja kääntelee sitä jatkuvasti kaiken varalta. Paremman lihan saa kuitenkin kääntämällä sitä vain kerran – muuten pihvin kannattaa antaa olla rauhassa. Lihapaketeissa on usein hyvät ohjeet paistoajasta, tai sitä voi kysyä esimerkiksi kaupan lihatiskin myyjältä.

Pihtien sijaan käyttöön kannattaa ottaa lasta. Lastalla tökkiminen ei ole läheskään yhtä hauskaa, mutta sitä käyttämällä esimerkiksi jauhelihapihvit pysyvät kääntäessä todennäköisemmin ehjänä.

Lue myös: Tiesitkö tätä kikkaa? Näin saat sekunnissa selville, kuinka kypsä pihvi on

6. Liikaa mausteita ennen kypsentämistä

Väliahteen mukaan liika maustaminen on harvoin suomalaisten ongelma. Maustamisen ajoitus on kuitenkin monen kotigrillaajan sudenkuoppa.

– Ihmisillä on usein pakkomielle maustaa ensin ja paistaa vasta sitten. Silloin kuitenkin monet mausteet, kuten yrtit ja chilit, palavat kiinni lihaan. Lihan lailla myös kasvikset voi ihan hyvin heittää suoraan grillistä marinadiin ja siitä tarjolle. Kuumina ne imaisevat nopeasti mausteet.

Lakoista voi valmistaa myös helposti hilloa. Kuva: Sanoma-arkisto / Anna Huovinen

Hilla, lakka ja suomuurain – rakkaalla marjalla on monta nimeä. Listasimme syyt, miksi soiden helmiä kannattaa ehdottomasti syödä.

1. Ne ovat pullollaan hyviä ravintoaineita

Lakka sisältää runsaasti esimerkiksi C-vitamiinia ja kuitua. Erityisesti C-vitamiinin lähteenä lakka on verraton.

2. Ne tekevät hyvää hipiälle

Hillan siemenet ovat täynnä öljyä, joka sisältää äärimmäisen terveellisiä monityydyttymättömiä rasvahappoja. Lakan siemenöljyn on huomattu tekevät iholle varsin hyvää. Siksi sitä käytetään yleisesti myös kosmetiikkatuotteissa.

3. Ne taistelevat bakteereja vastaan

Lakka sisältää ellagihappoa, jonka arvellaan olevan hyödyksi suoliston bakteeritoiminnalle. Hallauutteeksikin kutsuttu happo hillitsee huonojen bakteerien kuten salmonellan kasvua suolistossa.

4. Ne voivat tuoda helpotusta vaikealle vatsalle

Lakkoja on käytetty vuosisatojen ajan hoitona esimerkiksi ripuliin, ummetukseen ja turvotukseen. Niiden sisältämä kuitu auttaa pitämään ruuansulatuksen kunnossa.

5. Ne hellivät sydäntä ja verisuonia

Hillat sisältävät paljon rautaa ja muita terveydelle tärkeitä mineraaleja. Lisäksi niissä on paljon hyviä rasvahappoja. Nämä ainekset tekevät hyvää verenkierrolle ja sydämelle.

6. Ne saattavat ehkäistä syöpää

Lakan vaikutusta ihmisen syöpäsoluihin on testattu Suomessa. Tulokset ovat erittäin lupaavia. Kun ihmisen paksusuolisyöpäsoluja käsiteltiin taannoisissa tutkimuksissa lakkauutteella, syöpäsolujen liikkuminen hidastui.

7. Ne ovat käsittämättömän herkullisia!

Mikäs sen parempi syy syödä enemmän lakkoja. Lakat toimivat mainiosti sellaisenaan tai esimerkiksi jogurtin kera. Jos haluat sujauttaa soiden helmen jälkiruokaan, kokeile Kalle Palanderin suosimaa vaniljapannacottaa lakkasorberilla tai rukiista kääretorttua.

Kallis viini maistuu pääasiallisesti aina hyvältä, koska aivot reagoivat voimakkaasti tietoon viinin hinnasta.

Jos kaksi lasillista viiniä laittaisi vierekkäin, kumpi maistuisi sinusta paremmalta? Todennäköisesti se, jonka tiedät olevan kalliimpaa.

Time-sivusto kertoo, että hypoteesin on todistanut myös saksalaisen Bonnin yliopiston tutkimus, jonka mukaan kyse on tavallaan lumevaikutuksesta: jos viinin kerrotaan olevan halpaa tai kallista, mielipide maun miellyttävyydestä muuttuu myös.

Tutkimuksessa 30 ihmiselle annettiin useita viinimaistiaisia, ja jokaisen kohdalla viinin kerrottiin olevan joko kolmen, kuuden tai 18 euron arvoisesta pullosta. Todellisuudessa viini oli jokaisella kerralla tismalleen samaa, 12 euron arvoista juomaa.

Suurin osa arvosteli viinin paremman makuiseksi jos heille kerrottiin, että se on kallista.

Suurin osa testihenkilöistä arvioi viinin paremman makuiseksi, jos heille kerrottiin, että maistiainen on peräisin kalliista viinipullosta.

Lue myös: Mitä lempiviinisi kertoo sinusta?

Mutta mistä reaktio johtuu, ja miksi mielikuva viinin arvokkuudesta tekee siitä paremman makuista? Uudessa tutkimuksessa selvisi, että tietyistä aivojen alueista tulee muita aktiivisempia, kun ihminen saa tietoonsa viinin hinnan ennen maistamista.

Esimerkiksi se aivojen osa, joka yhdistelee uutta informaatiota aiempiin tietoihin ja muistoihin, reagoi siihen, kuinka paljon viinin kerrotaan maksavan. Tieto saattaa muuttua aivoissamme ajatukseksi siitä, että viinin täytyy hintansa mukaisesti olla hyvänmakuista, koska uskomme näin aiempien tietojemme ja muistojemme perusteella.

Hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä.

Myös aivojen aivojen palkitsemis- ja motivaatiojärjestelmä aktivoitui testien aikana. Kun nämä aivojen osat käyvät kierroksilla normaalia enemmän samaan aikaan, hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä sekä tuntemaan enemmän mielihyvää sen juomisesta.

Kyse siis ei ole vain halusta uskoa siihen, että kallis viini on automaattisesti hyvää, vaan aivot todella luulevat saavansa hyvää viiniä.

Tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta.

Sillä, kannattaako viinejä maistella tietämättä niiden hintaa, on kuitenkin kaksi puolta. Toisaalta kaikkein paras tapa muodostaa aito mielipide viinistä – tai mistä tahansa juotavasta tai syötävästä – on maistaa sitä tietämättä hintaa. Silloin aivot eivät tee mielipidettä häiritseviä oletuksia.

Samaan aikaan tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta, koska mielihyvää tuottava osa aktivoituu. Aivot siis saavat lähes väistämättä aikaan reaktion siitä, että kallis viini maistuu paremmalta. Silloin saa melko varmasti vastinetta rahoilleen!

Ruokaisa salaatti on erinomainen lounas tai päivällinen, kunhan sen kokoaa oikein.

Salaatti on nappivalinta esimerkiksi lounaaksi – oikeastaan kelle tahansa. Hyvän, monipuolisen ja runsaan salaatin avulla jaksaa paahtaa töissä tai koulussa koko päivän, ja onhan se kermaperunoita ja lihapullia kevyempi vaihtoehto. Salaattireseptejä voi myös varioida loputtomiin.

Lue myös: Juhlava salaattibaari syntyy alle puolessa tunnissa: 3 herkullista reseptiä!

Joskus saattaa kuitenkin tuntua, ettei salaatti täytä millään tai nälkä yllättää liian nopeasti. Missä silloin mättää?

Health-sivusto kertoo, että hyvän salaatin koostamisessa kannattaa olla tarkkana. Kun nämä viisi virhettä korjaa ja salaatin kokoaa oikein, saa siitä kaikki hyödyt irti.

  1. Liikaa tai liian vähän proteiinia. Esimerkiksi kana, juustot ja kananmuna ovat hyviä valintoja proteiinin lähteiksi salaattiin, mutta jos niitä kaikkia lisää samaan annokseen, saattaa proteiineja kertyä turhan paljon. Samaan aikaan pelkkien kasvisten latominen lautaselle jättää herkästi nälkäiseksi. Salaatissa riittää noin desilitra linssejä, papuja, lihaa tai kalaa, jotta proteiinia saa ruuasta riittävästi.
  2. Kasvisvalikoima ei ole tarpeeksi monipuolinen. Salaattia, kanaa, ehkä kirsikkatomaatteja, ja siinä se. Kasvikset jäävät helposti turhan yksipuolisiksi salaatissa. Mitä enemmän erilaisia vihanneksia, sen parempi: kokeile vaikkapa kesäkurpitsaa, sipulia, porkkanaraastetta tai salaattisekoituksia.
  3. Liikaa tai liian vähän rasvoja. Rasvoja ei kannata pelätä, vaan esimerkiksi oliiviöljystä, balsamicosta ja mausteista saa erinomaisen korvikkeen salaatinkastikkeelle. Hyviä rasvoja salaattiin saa myös muutamasta avokadoviipaleesta tai kourallisesta pähkinöitä. Rajansa kuitenkin kaikella: kuten lihankin kanssa, maltti on valttia rasvoissa, ja eri rasvan lähteitä kannattaa jakaa eri päiville.
  4. Hiilarien unohtaminen. Kun salaattiin lisää täysjyvää, saa ruuasta sopivasti energiaa myös hiilihydraattien muodossa. Esimerkiksi kvinoa tai paahdetut perunat salaatissa tekevät olosta kylläisemmän ruokailun päätteeksi.
  5. Liian vähän mausteita. Ei ole mitään kamalampaa kuin tylsä ja mauton salaatti, jota joutuu lähes väkipakolla syömään. Yrteillä tai esimerkiksi maustesekoituksilla voi saada ihmeitä aikaan, ja samoista aineksista tehty salaatti voi maistua eri päivinä hyvinkin erilaiselta mausteita varioimalla.

Jos sokerin lisäämisestä kahviin haluaa luopua, kannattaa se tehdä kertaheitolla tai mindfulnessin avulla.

Suomalaiset ovat tunnetusti kahvin suurkuluttajia, ja erilaisia kahvinjuojia on lukemattomia. Moni nauttii juomansa mustana, jolloin kahvissa on myös vähiten kaloreita, mutta toisille kahvi ei ihan sellaisenaan maistu. Kun sokerin tai maidon lisäämiseen tottuu, tavasta on vaikea päästä eroon.

Varsinkin sokerin lisääminen kasvattaa kahvin kalorien määrää huomattavasti, ja moni toivoisikin voivansa juoda kahvinsa makeuttamattomana. Psychology Today -sivusto kertoo uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan sokerista pääsee parhaiten eroon mindfulnessin avulla sen sijaan, että vähentäisi sokerin käyttöä hiljalleen.

Lue myös: Kaikki osaavat meditoida! 4 toimivaa tapaa sinulle, jolta se ei muka luonnistu

Tutkimuksessa tarkkailtiin kolmea ryhmää, joiden jäsenet käyttivät sokeria kahvissaan. Yksi ryhmä lakkasi käyttämästä sokeria kertaheitolla, toinen ryhmä vähensi sokeria hiukan joka toinen päivä ja kolmas ryhmä käytti apunaan mindfulnessia.

Kaikkein parhaimmat tulokset tulivat yllättäen kolmannesta ryhmästä. Ryhmän jäsenet joivat kahvinsa ilman sokeria, mutta kiinnittivät juomaan samalla enemmän huomiota. He muun muassa tarkkailivat kahvin höyryämistä, haistelivat kahvia, pohtivat suutuntumaa ja makua juomisen aikana sekä kiinnittivät huomiota tunteisiin, joita heille syntyi kahvin juomisen aikana.

He, jotka vähensivät sokeria pikkuhiljaa, pitivät kahvinsa mausta koko ajan vähemmän.

Mindfulnessin lisäksi sokerin jättäminen kertaheitolla toimi suhteellisen hyvin sokerittomaan kahviin tottumisessa. Puolestaan he, jotka vähensivät sokeria pikkuhiljaa, pitivät kahvinsa mausta koko ajan vähemmän.

Jos siis sokerista haluaa eroon, ei kannata totutella sokerittoman kahvin makuun vähitellen. Parasta on aistia sokeritonta kahvia mahdollisimman, sekä kiinnittää huomiota niihin asioihin, jotka miellyttävät eniten.

Cerazette

Haluatko oppia juomaan kahvisi sokerittomana? Tutkimus: ei kannata vähentää makeutta pikkuhiljaa

Cerazette kaufen -Tabletten enthalten den Wirkstoff Desogestrel, der ein synthetisches Gestagen ist, ähnlich den natürlichen Gestagenen, die vom Körper produziert werden. cerazette markenpillen Desogestrel wirkt als Verhütungsmittel vor allem durch die Verhinderung der Freisetzung eines Eies aus dem Eierstock (Eisprung). Es wirkt auch durch die Erhöhung der Dicke des natürlichen Schleims am Hals der Gebärmutter, so dass es schwieriger für Spermien aus der Vagina in die Gebärmutter zu überqueren...
Lue kommentti