”Liikunnan käsite on laaja. Se voi olla tanssimista tai siivoamista”, psykologi Satu Lähteenkorva muistuttaa. Kuva: Rami Marjamäki

Kun haluaa muutosta, ei ole hyvä jäädä yksin. – Ajattele, että olet verso, jolla on tukipylväs, psykologi Satu Lähteenkorva sanoo ja antaa 14 muutakin vinkkiä.

Psykologi Satu Lähteenkorva, 43, on Ylellä alkavan Vaaka-kapina-ohjelman asiantuntija. Hän itse sanoo harjoitelleensa painonhallintaa koko elämänsä.

– Olen kulinaristi ja rakastan ruuanlaittoa ja syömistä. Inhosin ennen liikuntaa, mutta liikuin esteettisistä syistä, hän kertoo.

Lähteenkorva löysi liikkumisen ilon nelisen vuotta sitten.

– Ymmärsin silloin, että liikunnan käsite on todella laaja. Ei tarvitse juosta hampaat irvessä lenkkejä, vaan tanssiminen, siivoaminen ja kävely ovat liikuntaa yhtä lailla.

”Syön rennosti, niin kuin elämään sillä hetkellä sopii.”

Samalla muuttui suhde painonhallintaan.

– Nykyään painan hieman enemmän kuin nuorempana mutta olen tyytyväinen. En käy juuri koskaan vaa’alla, sillä vaatteeni ja oloni kertovat riittävästi.

– Annan myös painoni vaihdella viidellä kilolla vuoden sisällä. Kutsun sitä vapausasteeksi. Syön rennosti, niin kuin elämään sillä hetkellä sopii. Jos on stressaava kausi töissä, en ota lisäpaineita oikein syömisestä tai liikunnasta.

Näin Lähteenkorva vinkkaa:

1. Olemme oppineet, että hoikka ihminen on onnellinen, ahkera ja hänellä on hyvä itsekuri. Mutta hoikkuus ei tee onnelliseksi, eikä kukaan saa arvostella sinua, jos painosi nousee.

2. Rakasta itseäsi. Jos tykkäät itsestäsi, haluat itsellesi hyvää. Jos olosi on epämukava, tee itsellesi hyvä olo.

3. Kun muutosvimma iskee, moni syöksyy aloittamaan dieetin. Silloin muutos epäonnistuu helposti. Pysähdy ensin miettimään, miksi haluat muutosta. Jos syy ei ole selvä, toteuttamisesta lipsuu helpommin.

”Ota aikaperspektiiviksi hauta: miten olet tyytyväinen koko elämäsi.”

4. Ota realistinen tavoite. Jos haluat hoikistua 8 kiloa kuukaudessa, sohvalle on helppo jämähtää pienestäkin epäonnistumisesta, koska tavoite on mahdoton. Ota aikaperspektiiviksi hauta: miten olet tyytyväinen koko elämäsi.

5. Painon muuttaminen vaatii mielen muuttumista. Se taas vaatii ainakin puolesta vuodesta vuoteen. Vasta silloin alkaa tapahtua. Kun lakkaa laihduttamasta, laihtuu.

6. Jos haluat elämääsi lisää liikuntaa tai aikaa hyvinvoinnillesi, karsi jotain muuta. Tee henkinen Konmari: karsi töitä, harrastuksia, muita menoja, jopa ihmisiä. Et saa hyvää itsellesi, jos aika menee aina kaikkeen muuhun.

7. Hanki itsellesi hyväntahtoinen ihmissuhde, jossa saat olla sellainen kuin olet. Sen ei tarvitse olla parisuhde, vaan ystävä, Facebook-yhteisö, jumpparyhmä. Ajattele, että olet verso, jolla on tukipylväs.

8. Puhu itsestäsi kauniisti, sillä kieli vaikuttaa mieleen ja myös mieli kieleen.

” Ota niin pieniä askeleita, että onnistut niissä ja innostut.”

9. Mieti, missä olet hyvä. Jos hallitset painoasi päiväsaikaan ja osaat kieltäytyä pullasta työpaikalla, käytä onnistumisen tunnetta iltaisin apunasi, kun makeanhimo iskee.

10. Onnistuminen tuo innostumista ja innostuminen onnistumista. Ota niin pieniä askeleita, että onnistut niissä ja innostut. Jos olet esimerkiksi nollakuntoinen etkä jaksa liikkua yhtään, kävele viikossa kaksi kertaa viisi minuuttia. Kun onnistut, voit innostua kävelemään kolmekin kertaa.

Näin Lähteenkorva itse tekee:

1. Tiedän, että onnistun painonhallinnassa arkipäivisin. Siksi sallin itseni herkutella viikonloppuisin.

2. Pidän aina esillä hedelmiä ja yrttejä. Ne muistuttavat terveellisistä vaihtoehdoista.

3. Jos makeanhimo iskee illalla, juon puoli litraa vettä ja keitän teetä. Otan aikalisän. Sinä aikana ehdin miettiä, haluanko makeaa sittenkään.

4. Moni syö kuin hengenhädässä. Minäkin saatoin perjantai-iltaisin syödä puoli peltiä pizzaa, mutta nykyään sanon itselleni, että ei hätää, kaikki on hyvin. Rauhoitun ja syön sopivasti.

5. Silittelen vatsaani ja kehun kehoani. Vaikka runsautta on nyt enemmän, olen tyytyväinen. Olen kuin latinomama: olen saanut runsautta myös persoonaani ja nautin siitä.

Uuden tutkimuksen mukaan unohtaminen on yhtä tärkeää kuin muistaminen.

Oletko sinä se huonomuistinen, joka unohtaisi oman päänsäkin, jos se ei olisi kropassa kiinni? Onnittelut! Saatat olla erityisen hyvä päätösten tekemisessä.

Unohtelutaipumusta on tavattu pitää huonona, ja unohtelijat soimaavat itseään hajamielisyydestä. Mieluummin kannattaisi tukeutua uusimpaan tutkimustietoon, joka osoittaa, että unohtamisella on vähintään yhtä tärkeä tehtävä kuin muistamisella. Kanadalaisen tutkijaryhmän Neuron-tiedelehdessä julkaistu artikkeli osoittaa, että huonomuistisuus voi olla hyödyksi päätöksenteossa. 

Tutkijaryhmä toteaa, että neurobiologinen tutkimus on keskittynyt lähinnä muistin tutkimiseen, ja että unohtamisen neurobiologia on päässyt, noh, unohtumaan. Viimeaikaiset tutkimukset kuitenkin osoittavat, että fiksun päätöksenteon taustalla on muistamisen ja unohtamisen vuorovaikutus, eikä siis yksin muistaminen.

Unohtamisen taitoa voi kehittää

Unohtamisen taito on tärkeä, koska ilman sitä aivot täyttyisivät ristiriitaisesta tiedosta. Päätöksenteko muuttuisi mahdottomaksi, jos mielessä risteilisi miljoonia piinallisen yksityiskohtaisia muistoja, jotka ohjaavat eri ratkaisuihin. 

– Mitä älykkäiden päätösten tekemiseen tulee, väitämme, että on tervettä unohtaa joitakin asioita, tutkijaryhmään kuuluva Blake Richards Toronton yliopistosta sanoo Health-lehdessä

Siksi hajamielisellä voi olla paremmat edellytykset fiksuun päätöksentekoon kuin Trivial Pursuit -mestarilla, jonka muisti on täynnä yksityiskohtia.

Unohtamisen taitoa voi kehittää, Healthissa luvataan. Tutkija Richards suosittelee muistin puhdistukseen liikuntaa, sillä liikunta laittaa vipinää aivojen hippokampukseen, jossa oppiminen tapahtuu ja vanhat muistiyhteydet korvautuvat uusilla. Urheillessa voi siis kadota muutama muisto, mutta se edesauttaa ratkaisujen tekoa.

Oman elämän laatua on helppo kohentaa pienillä päivittäisillä teoilla. Kokosimme 20 ideaa, miten muokata arjesta toimiva ja onnellinen. 

1. Hymyile peilikuvallesi. Kasvojen ilmeet ja eleet voivat vaikuttaa mielialaan sekä positiivisella että negatiivisella tavalla. Kun hymyilet itsellesi aidosti vaikkapa aamulla, voit huomata mielialan kohentuvan jo pelkästään siitä.

2. Liiku ilman tavoitteita. Liikunnan ei tarvitse aina olla tavoitteellista ja tähdätä laihduttamiseen tai kunnon kohottamiseen – vaikka se voikin tehdä molempia ihan huomaamatta. Mikä tahansa liikunta parantaa itsevarmuutta, koska liikunnan jälkeen tulee usein suhtauduttua itseen ja omaan kehoon positiivisemmin.

3. Kirjoita päivän tehtävät ja tapahtumat ylös. Kun heti päivän aluksi on selvää, mitä haluat saada iltaan mennessä tehdyksi, on hommiin helpompi ryhtyä. Myös herkästi asioita unohtelevia voi helpottaa lista asioista, mitä pitikään tehdä.

4. Petaa sänky. Niinkin pieni asia kuin sängyn siistiminen kohottaa itsetuntoa heti aamusta. On myös mukavaa palata siistiin kotiin – jo pelkkä sängyn petaaminen auttaa luomaan mielikuvan siivosta kodista, vaikka kaikkialla ei niin puunattua olisikaan.

5. Osoita kiitollisuutta. Kun omista onnistumisista ja arkisista sujuneista asioista muistaa olla kiitollinen, on fiilis kummasti parempi: ihanaa, kun koti ja hommia, jotka osaan. Elämä olisi voinut mennä toisinkin!

6. Pidä 10 minuutin keskusteluhetki kumppanisi kanssa. Parisuhde voi tökkiä, jos kumppanin kanssa ei keskustele mistään muusta kuin työstressistä tai siitä, kumpi vie lapset jalkapallotreeneihin. Suhteelle tekee mannaa, jos päivittäin pysähtyy juttelemaan edes 10 minuutiksi aivan muista asioista, vaikkapa kulttuurista, uutisotsikoista tai unelmista.

7. Kuuntele podcasteja. Jos lukeminen ei ole se oma juttu, brittilehti Independent vinkkaa podcastien toimivan tapana oppia uutta ja saada oivalluksia. Podcasteja löytyy melkein mistä tahansa aiheesta, ja niitä kuunnellessa voit tehdä muutakin, vaikkapa laittaa ruokaa.

8. Pukeudu aina hiukan paremmin kuin tilanne vaatii. Fiilis kohenee, kun tiedät näyttäväsi hyvältä. Jos kaikilla töissä on rennot vaatteet, terästä omaa asuasi esimerkiksi jakulla. Silloin erotut joukosta positiivisesti eikä ainakaan tarvitse arkailla, oletko alipukeutunut.

9. Tee epämiellyttäviä asioita. Jännittävien asioiden aloittaminen on vaikeaa, ja olisi helpompaa jäädä omaan mukavuuskuplaan. Jos kuitenkin uskallat tehdä epämieluisia asioita, kohtaat myös yllätyksiä ja uudenlaisia onnistumisia.

10. Puhu itseksesi. Jos tsemppaat itseäsi tai neuvot puhumalla itsellesi, usein saat asioita paremmin tehtyä. Itseen saa etäisyyttä ja asioita voi lähestyä objektiivisemmin, jos puhut itsestäsi esimerkiksi kolmannessa persoonassa.

11. Kokeile uusia asioita. Pienetkin teot merkitsevät: kävele töihin uutta reittiä tai puhu vieraalle ihmiselle. Siten et anna oman uteliaisuutesi hukkua arkeen.

12. Kirjoita. Päiväkirjaa, listoja, muistiinpanoja – kirjoittaminen kannustaa kehittymään elämän eri osa-alueilla, pitää motivoituneena ja auttaa pysymään kärryillä omassa tekemisessä.

13. Tee hyvää muille. Kun haluat palkita itsesi, ei kannata aina hemmotella itseä suklaalla tai lempisarjan jaksolla. Toisinaan voisitkin tehdä jotain hyvää muille: hyvät teot lisäävät myönteisiä tunteita.

14. Tee salasana joka inspiroi. Vaikka salasanan vaihto tasaisin väliajoin ei olisi välttämätöntä, sen voi silti ottaa tavaksi. Laita salasanaksi esimerkiksi jokin muistutus, kuten ”SoitaÄidilleKlo19pe”. Silloin muistat tehtävän paremmin tai ilahdut hauskasta salasanasta joka kerta tietokoneen avatessasi.

15. Sano ”ei”. Kaikelle ei yksinkertaisesti ole aikaa, ja osaa ei vain kannata tehdä. On täysin hyväksyttävää kieltäytyä silloin tällöin. Se on hyvä tapa hallita omaa ajankäyttöä ja jättää aikaa itselle sekä rentoutumiselle.

16. Nuku päiväunia. Jo 10 minuutin nokosista on huomattavia hyötyjä. Päiväunet parantavat muun muassa kärsivällisyyttä ja muistia. Päikkäreille löytyy kyllä aikaa, kun vain opettelet tekemään niistä säännöllisen tavan.

17. Älä lue töitä tehdessä. Vaikka somessa tulisi vastaan mielenkiintoinen artikkeli, sen lukeminen saa ajatukset harhailemaan töistä ja keskittyminen kärsii. Valitse omat hetkensä työnteolle ja median tai uutisten selaamiselle. Silloin ajatus pysyy kirkkaana molempia tehdessä.

18. Hallitse sotkua. Äitihän sen jo opetti: Kun olet valmis puuhistasi, laita käyttämäsi esine takaisin paikoilleen. Yksinkertaisilla tavoilla sotkut saa pidettyä hallinnassa. Tavaroiden etsimiseen ei mene aikaa, ja siistissä ympäristössä  mieli on rauhallisempi.

19. Kävele. Kyllä, juuri se tavallinen neuvo: kävele portaat mieluummin kuin käytät hissiä ja käy happihyppelyllä vaikkapa lounaan jälkeen. Kävelyllä on monia etuja: se parantaa jaksamista, luovuutta ja mielialaa. Kävely myös parantaa huonon fiiliksen.

20. Kirjoita muutama onnistunut asia päivän päätteeksi ylös. Vaikka pahan mielen purkaminen usein helpottaa oloa, ikävien tunteiden jatkuva läpikäyminen voi myös laskea mielialaa. Kun päivän päätteeksi kirjoittaakin ylös hyviä ja onnistuneita asioita, jäävät ne helpommin päällimmäiseksi mieleen. Silloin on kenties helpompi vastata jotain mukavaa kysymykseen, millaista töissä oli tänään.

Uusin kehopositiivisuustrendi kiinnittää huomion lantioon. 

Kiitos kehopositiivisuusliikkeen, ihmiskehosta on taas löytynyt uusi yksityiskohta, jota kohtaan osoittaa rakkautta. Viimeksi Instagramissa ihasteltiin mekon läpi kuultavaa vatsaa, sitä ennen muun muassa merenneitoreisiä. Nyt Insta-huomion kohteena ovat lanteet, tai tarkemmin sanottuna lantion ja reiden yhtymäkohta. 

Naisen kehon linjaa vyötäröstä polveen kuvataan usein katkeamattomaksi kaareksi, mutta reisien ja lantion yhtymäkohta on monella tosielämän naisella hieman kuopalla niin, että lantion kaari muistuttaa hiukan viulun muotoja. Niinpä uusin body positive -trendi on saanut nimekseen violin hips, viululanteet. Sama lantion muoto tunnetaan Glamour-lehden mukaan nimellä hip dips, lantionotkot.

Oli viululanteet tai ei, osalle ihmisistä lantion muoto on ihan se ja sama, ja erilaisten nimitysten kehitteleminen kehonosille voi tuntua kummalta. Toisaalta yhteensä 1 500 #hipdips- ja #violinhips-tunnisteilla julkaistua Instagram-kuvaa osoittavat, että lantion muodolla voi olla väliä.

Moni lantionotkoistaan kuvan julkaissut kertoo kuvauksessa tunteneensa tai tuntevansa epävarmuutta lantionsa muodosta.

 

So after doing some research I discovered today that the area I have always felt conscious about has a name 'hip dip' or 'violin hips' which I did actually find fairly amusing! It was nice to actually realise that I'm not alone and the struggle is real 💁🏼 the first picture is a picture of how media/society pictures hourglass shape a more of a one size fits all vision we have been programmed to think off, but in reality we are NOT all the same!! For me personally and from reading other people's stories it doesn't matter what size you are if your 9 stone or 13 stone! If your short or tall this is just how our bodies are made 💁🏼 this is an area of my body I can't say I'm fondest off but maybe now I know I'm not alone, I can accept that it's just the way I'm made 👌

Henkilön Emily Jones (@emjonesy1) jakama julkaisu

”Nyt kun tiedän, etten ole yksin, voin ehkä hyväksyä, että tällainen minä vain olen,” Emily Jones pohtii Instagramissa.
”Viime aikoina olen keskittynyt enemmän onnellisuuteen kuin yrittämään olla joku täydellinen ihanneminä,” Lady Damfino kertoo Instagramissa. 
 

So much of social media is showing people what we want them to see, portraying that our life is some magical and rare style that everyone else should aspire to have. But I told you all in the beginning, I was going to be honest about my struggles. . . I have them, a lot of them. But my BIGGEST insecurity is my "hip dips". So much so that I've actually researched PLASTIC SURGERY to get rid of them 🙊 So yes, I have baby abs. And yes I have a some-what toned body . But I am a work in progress, I will always strive for better, I will push my mind to not only truly love everything about myself but to be healthy in every aspect. Because no matter how far we push our body, if our mind isn't a step ahead we will never truly know happiness.

Henkilön Shelby Weeks (@shiit_fit) jakama julkaisu

Shelby Weeks kertoo Instagramissa tutkailleensa jopa kauneuskirurgiaa korjatakseensa viululanteensa. 

Miksi joillakin on lantiossa notkot ja joillakin ei? Instagram-käyttäjä How Bold Will You Be?:n julkaisemassa kuvassa kerrotaan, että notkot näkyvät erityisesti, mikäli lantioluu sijaitsee korkealla. 

Instagram-kuva havainnollistaa, että notkot lantion sivuilla ovat luonnollisia ja johtuvat luuston rakenteesta.

Pieninä annoksina nostalgia pitää meidät vireessä.

Tein hetken mielijohteesta kesäretken kaupunkiin, jossa asuin opiskeluaikoina. Matkallani ei ollut järkevää syytä tai päämäärää. Tein vain kaikkea, mitä silloinkin. Vaeltelin päämäärättömästi ympäri puistoja, tanssin The Smithsiä ja Madonnaa, valvoin aamuun ja tilasin baarista nuoruusvuosieni suosikkijuomaa valkkarisoodaa. Silloin syy oli tolkuttoman huono ja halpa valkoviini, nyt nostalgia.

Olin onnellisempi kuin pitkään aikaan.

Asiantuntijat sanovat usein, että vain masentuneet miettivät jatkuvasti menneitä. Heillä on pointtinsa: jos takertuu tiukasti kiinni muistoihin, unohtaa elää.

Uskon silti, että pieninä annoksina nostalgia pitää meidät vireessä. On kullanarvoista muistaa, miltä maisema näyttää, kun sarastava aurinko punertaa kaupungin siluetin. Miltä tuntuu, kun jokainen tanssilattialla soiva biisi on ihan pakko tanssia. Miten vähän huolet painavat, kun on vain tämä hetki eikä huomista.

”On kullanarvoista muistaa, miltä maisema näyttää, kun sarastava aurinko punertaa kaupungin siluetin.”

Jos oikein onnekkaasti käy, keveyden muistaa vielä silloinkin, kun kantaa taas kauppakasseja hikiseen ruuhkabussiin. Se laittaa kaiken perspektiiviin. Harva asia on tärkeämpää kuin tanssiminen.