Stressi voi nostattaa näppyjä ja tehdä kasvoista väsyneen näköiset. Kuva: Shutterstock

Hiusten lähtö ja hartiajumi voivat olla kehon keinoja kertoa stressistä.

Arki alkoi ja mieli kiristyi?  Lyhytaikainen stressi voi olla jopa hyvästä: Se lisää tarkkaavaisuutta ja auttaa ylittämään itsensä. Olennaista on, että siitä pystyy palautumaan nopeasti.

Pitkittynyt stressi on haitallisempaa – ja sen vaikutukset kyllä tuntee. Se lamaannuttaa mielen, mutta näkyy myös kropassa. Psykologi Heli Heiskasen mukaan pitkittynyt stressi rasittaa ruuansulatusta ja vastustuskykyä ja voi aiheuttaa univaikeuksia.

Oireita on valitettavasti muitakin. Business Insider listasi 11 tapaa, joilla keho voi kertoa stressistä.

1. Iho alkaa kukkia

Näppyjä voi toki aiheuttaa lähes mikä tahansa muukin – hormonitoiminta, sää, elämänmuutos, huono ruokavalio. Kasvojen alaosaan puhkeavien finnien syy on usein kuukautiskierto tai stressi.

Lue myös: Tuliko näppy otsaan vai leukaan? Tämän finnien sijainti kertoo elimistön epätasapainosta

2. Posket punoittavat

Tiesitkö, että stressi voi saada sinut punastumaan? Stressaantuneena elimistö on epätasapainossa: sydämen syke voi kiihtyä ja hikoilu lisääntyä.

3. Koko ajan väsyttää

Väsymys on yksi tavallisimmista uupumuksen merkeistä. Huolestuttavaa se on silloin, kun olo tuntuu väsyneeltä ihan koko ajan. Luovuus on kateissa ja asioihin ryhtyminen tuntuu vaivalloiselta.

4. Verensokeri laskee

Korkeat stressitasot voivat vaikuttaa verensokeriarvoihin ja saada olon huteraksi.

5. Hiukset lähtevät

Hiustenlähtö on usein kausittaista, mutta jos tukkaa lähtee yhtäkkiä tavallista tiuhemmin, oire voi viitata stressiin.  Onneksi hiukset ovat uusiutuva luonnonvara ja kasvavat kyllä takaisin.

6. Kädet vapisevat

Tuntuuko puhelimeen tarttuminen vaikealta? Tärisevätkö sormet näppäimistöllä? Käsien vapinakin on yksi liiallisen stressin fyysisistä oireista.

7. Huippaa ja heikottaa

Pyörtyminen saattaa kuulostaa dramaattiselta, mutta niinkin voi käydä, jos stressitasot nousevat ja verensokeri laskee.

8. Särkee ja kolottaa

Stressaantuneena kroppa menee helposti jumiin: tulee istuttua kyyryssä, jännitettyä hartioita ja leukaperiä. Ei siis ihme, jos lihaksia särkee ja ohimoita jomottaa.

9. Näytät uupuneelta

Harva on hehkeimmillään, kun mieltä ja kehoa väsyttää. Jos stressi pitkittyy, se voi näkyä kasvojen kalpeutena ja ryppyinä.

10. Olet jatkuvasti flunssassa

Kun elimistö uupuu, vastustuskyky laskee. Siksi stressaantuneet ihmiset ajautuvat helposti flunssakierteeseen.

11. Leukaperät kiristyvät

 Jos leuat tuntuvat kipeiltä ja kireiltä, syy voi löytyä suusta. Stressaantuneena ihminen narskuttelee helposti hampaitaan, ja leukaperät jumiutuvat.

Vatsalihakset, kuka niitä jaksaa katsella?

Sixpackia, tuota kuutena möykkynä kumpuilevaa lihasmuodostumaa vatsanahan alla, on pitkään pidetty ihanteellisen vartalon elementtinä. Fitnessvillityksen myötä pyykkilautavatsan saavuttamisesta on tullut tavoite miesten lisäksi myös naisille.

Monille meistä se on jäänyt kuitenkin kaukaiseksi haaveeksi, sillä treenatutkin vatsalihakset tulevat näkyviin vasta, kun kehon rasvaprosentti on tarpeeksi alhainen. Sen saavuttaminen vie aikaa ja voi olla vaikeaa.

Siitä ei kuitenkaan kannata lannistua, sillä nyt Britannian Vogue julistaa, että vatsalihasten aika on ohi.

Muotilehden mukaan esittelykelpoinen sixpack on aikansa elänyt ilmiö, sillä tällä hetkellä eletään sukupuolineutraaliuden aikakautta. Vaatemerkki toisensa jälkeen tuo myyntiin sukupuolettomia mallistoja, ja jopa amerikkalainen Abercrombie & Fitch -muotimerkki, joka ennen mainosti vaatteitaan treenatuilla, paljailla miesvartaloilla, on muuttanut suuntaa. Sen Instagram-tililtä ei löydy enää sixpackien kuvia. Vaikka mallit näyttävät hyväkuntoisilta, lihasten ei tarvitse erottua vanhaan malliin – orastava vatsamakkarakin on ihan ok.

Keskivartalosta pehmeää dad bodia eli iskävartaloa ylistettiin mediassa jo pari vuotta sitten. Mackenzie Pearson kirjoitti tuolloin yliopisto-opiskelijoille suunnatulla The Odyssey -sivustolla, että iskävartaloiset miehet ovat inhimillisempiä, luonnollisempia ja viehättävämpiä. Salilla käymisen ja proteiinijauheiden sekoittelun sijaan he käyttävät aikansa esimerkiksi perheensä kanssa olemiseen.

Orastava vatsamakkarakin on ihan ok.

Myös Vogue perustelee sixpackien ”epäviehättävyyttä” ajankäytöllä. Lehden toimituksessa on huomattu, että pyykkilautavatsoja on kaikkialla ja niiden esittelystä on tullut tärkeää. On ihan ok miettiä joskus sitä, miltä näyttää alasti, mutta lehden mukaan aikansa voisi käyttää paremminkin kuin keskittymällä siihen, miten saa vatsansa näyttämään mahdollisimman hyvältä Instagram-kuvassa.

– Kundit, jotka eivät nosta erottuvia vatsalihaksia jalustalle, käyttävät nuo tunnit johonkin muuhun. Äärimmäisen sixpack-kuvan julkaisuun tarvittavaa lihasten ja mielen voimaa tarvitaan tänä päivänä muualla, lehti kirjoittaa.

Vaikka Vogue kirjoittaakin vain miesten vatsalihaksista, uskallamme väittää, että myös aika moni nainen treenaa (puhumattakaan kaikista muista kauneustrendeistä) Instagramia ja esillä olemista varten. Ja vaikka ei treenaisikaan, jokainen päättää itse, mihin aikansa käyttää. Moni käyttää vaikkapa telkkarin katseluun. Vatsalihaksiin keskittyminen ei todellakaan ole ainoa tapa tuhlata aikaa.

Kysely

Haluaisitko pyykkilautavatsan?

Tuoreessa tutkimuksessa havaittiin, että liika proteiini saattaa olla terveysriski.

Proteiinista on vouhotettu viime vuosina, kun proteiinipitoiset ja niukasti hiilihydraatteja sisältävä ruokavaliot ovat olleet muodissa. Protsku hyvä, hiilari paha – näin on ainakin ajateltu.

Amsterdamin maksakongressissa esiteltiin kuitenkin tuore, vielä julkaisematon tutkimus, jonka tulokset osoittavat, että liika proteiinin nauttiminen voi olla myös haitaksi ja johtaa rasvamaksaan. Se on sairaus, jossa maksasolujen sisään kertyy runsaasti rasvaa. Seurauksena voi olla tyypin 2 diabeteksen puhkeaminen tai jopa syöpä. Tutkimuksesta kirjoittaa Time.

Hollantilaistutkimuksessa  analysoitiin 3 400 ihmisen terveys- ja ruokavaliotietoja. Tutkittavista 70 prosenttia oli luokiteltu ylipainoisiksi painoindeksinsä perusteella. He olivat keskimäärin 71-vuotiaita, ja 35 prosentilla oli todettu rasvamaksa, jonka syy ei ollut alkoholin runsas käyttö.

Tutkijat havaitsivat, että ne, jotka saivat eniten kaloreita proteiineista, sairastuivat 37 prosenttia todennäköisemmin rasvamaksaan verrattuna niihin, joilla oli sama painoindeksi, mutta jotka söivät vähiten proteiineja. Siitä tutkijat päättelivät, että liika proteiini saattaa olla riski etenkin iäkkäille ja ylipainoisille.

Liika proteiini saattaa olla riski etenkin iäkkäille ja ylipainoisille.

Varsinkin eläinperäinen proteiini osoittautui haitalliseksi. Jo aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että eläinproteiinin ja prosessoidun ruuan syöminen saattaa vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan ja elimistön happotasapainoon. Sillä saattaa olla vaikutusta myös maksan terveyteen, tutkija Louise Alferink Rotterdamin Erasmus Medical Centrestä sanoo Timen mukaan. Myös prosessoidun lihan sisältämät aineet saattavat olla yksi vaikuttava tekijä.

Timen jutussa muistetutetaankin, että lihakset kasvavat ihan yhtä hyvin kasviproteiineilla kuin eläinproteiineillakin. Liika proteiini myös lihottaa ihan samalla lailla kuin muukin ylimääräinen ravinto ja saattaa rasittaa munuaisia.

Lue myös: Proteiinia ei voi saada liikaa? Väärin!

Sen sijaan runsasta sokerin syömistä ei tutkimuksessa pystytty yhdistämään rasvamaksaan. Tutkijoiden mukaan tuloksiin pitää kuitenkin suhtautua varauksella, sillä osa mukaan lasketusta sokerista oli todennäköisesti peräisin hedelmistä ja kasviksista, joilla on hyviä terveysvaikutuksia sisältämästään sokerista huolimatta. Myöskään rasvan tai syötyjen kuitujen määrällä ei ollut vaikutusta sairauden esiintymiseen.

Sillä on todellakin väliä, mitä suuhunsa laittaa, sanoo asiantuntija.

Aurinko paistaa! Keväällä tekee mieli laittaa keho ja ulkokuori kuntoon. Pelkkä kuntoilu ja kasvonaamio eivät kuitenkaan riitä, jos ravintotottumukset eivät ole kohdallaan. Funktionaaliseen lääketieteeseen erikoistunut ravintovalmentaja, tietokirjailija Annika Havaste antaa ravintoneuvot seitsemään yleiseen terveysongelmaan. 

1. Suolisto-oireet 
Suolisto-oireet, kuten ummetus tai turvotus, voivat johtua bakteerikannan häiriintymisestä, jota aiheuttavat esimerkiksi antibioottikuurit, lääkkeet, kemikaalit ja stressi. 

– Suolisto on terveyden, hyvän ihon ja kiiltävien hiusten pohja, sanoo Annika Havaste. 

Hänen mukaansa suolisto-oireisen kannattaa välttää sokeria, vehnää, maitotuotteita ja soijaa. Avuksi kannattaa ottaa luonnon omat tehoaineet. 

– Palkokasvit, cashew- ja pistaasipähkinät, maa-artisokka, voikukan lehdet, parsa, sipulikasvit ja valkosipuli ovat prebiootteja, paljon kuitua sisältäviä ruoka-aineita, täsmentää Havaste. 

– Maitohappokäytetyt ruoat, kuten esimerkiksi hapankaali, ovat myös hyviä suolistobakteeristolle, Havaste neuvoo.

Lisäravinteina voi käyttää esimerkiksi kalaöljyä, kurkumiinia, E-vitamiinia, helokkiöljyä sekä L-glutamiinia ja A-vitamiinia kuuriluontoisesti. Kuitulisäksi sopii hyvin hellävarainen psyllium-kuitu, pellavarouhe, liotetut chia-sienenet ja akaasiakuitu.

2. Iho-ongelmat
Jos kärsit aknesta tai atooppisesta ihosta, voi elimistössäsi olla matala-asteinen tulehdustila. Suoliston kunto heijastuu ihoon.

Hyvän ihon ja kiiltävien hiusten esitaistelijoita ovat vihreät kasvikset, pähkinät, siemenet, marjat, tyrniöljy sekä kylmäpuristettu oliiviöljy ja hampunsiemenöljy, joita molempia voi ottaa ruokalusikallisen päivässä.  

Lisäravinteina voivat auttaa pii, A-vitamiini ja kurkumiini. 

3. Väsymys 
Väsyneenä ja stressaantuneena ihminen haluaa makeaa, ja siksi moni sortuu helposti karkkiin, pullaan ja muihin lohturuokiin. Se aiheuttaa verensokerin nousua, ja stressihormonitasot voivat nousta.  Kahvin sijaan kannattaa juoda vihreää teetä, jossa on samanaikaisesti piristävää ja rauhoittavaa L- teaniinia. Myös lakritsinjuuritee voi vähentää stressihormonin tuotantoa. 

Väsymyksen syynä voi olla magnesiumin, D-vitamiinin, raudan tai B12-vitamiinin puute. Jos väsymys johtuu stressistä, lisäravinteina voi käyttää myös B5-vitamiinia eli pantoteenihappoa, kalaöljyä ja ashwagandhaa. 

4. Päänsärky
Päänsäryn ja migreenin taustalla voi olla viljan gluteeni tai histamiinipitoiset ruoka-aineet, kuten esimerkiksi liha- ja kalasäilykkeet, viinit ja jotkut juustot, kertoo Havaste. Myös verensokerin heittely voi aiheuttaa päänsärkyä tai migreeniä. Tämän vuoksi kannattaa välttää nopeita hiilihydraatteja kuten sokereita, pastaa, perunaa ja vaaleaa leipää.

– Migreenistä kärsivällä voi olla myös magnesiumin puute, kertoo Havaste. 

5. Hiivatulehdus
Jos kärsii emättimen toistuvista hiivatulehduksista, kannatta pudottaa sokeri- ja hiivapitoiset ruoka-aineet pois ruokavaliosta. Tällöin välteltävien listalla ovat viini, siideri, olut, leipä ja alkoholi ylipäänsä. Havaste neuvoo lisäämään ruokavalioon kuitupitoisia ja maitohappokäytettyjä ruokia.

6. Nivelkivut
Nivelongelmaisten on tärkeää hoitaa suolisto kuntoon, sillä joskus nivelkipujen taustalla voi olla vuotava suoli, eli matala-asteinen suolistotulehdus. Sipulikasvit, persilja ja rucola, siemenistä kurpitsan- ja pellavansiemen ja mausteista inkivääri ja kurkuma voivat helpottaa tällaisia nivelongelmia. Sinänsä terveelliset koiso- ja palkokasvit kannattaa jättää joksikin aikaa pois ja palauttaa ruokavalioon vasta kipujen rauhoituttua. 

7. Rasittunut maksa
Suoliston lisäksi myös maksa vaikuttaa merkittävästi ihmisen kokonaisterveyteen. Maksa rasittuu liiasta sokerin ja hedelmäsokerin nauttimisesta sekä suoliston bakteerikannan epätasapainosta. Maksan kuormittuessa koko keho kuormittuu, kun myrkylliset aineet eivät poistu tehokkaasti. Onkin tärkeä hoitaa suolistoa ja syödä maksan puhdistumista tukevia ruoka-aineita kuten esimerkiksi kaalia, sitruunaa, omenaa ja valkosipulia. Myös C-vitamiinia voi nauttia kuuriluontoisesti nostamalla hetkellisesti päiväannostusta reippaasti, kertoo hyvinvointivalmentaja.
 

Naisen sukuelimet ja erityisesti klitoris ovat herättäneet hämmennystä tutkijamiekkosissa antiikin ajoista saakka.

Rakkaalla lapsella on aina monta nimeä – naisen alapäällekin niitä on jaettu vaikka kuinka.

Me Naisten suuressa vaginasanaäänestyksessä huomasimme, että naisen alapäätä kutsutaan varsin vaihtelevin lempinimin. Lukijamme kertoivat nimittävänsä ”alatuuhostaan” esimerkiksi mesimäeksi, sovintolompsaksi, alapöllöksi ja rönttöseksi.

Lue myös: Sovintolompsa ja pimpanssi haastavat tupsuluikkarin ja alatuuhosen – lukijat kertovat suosikkinimensä naisen alapäälle

Lääketieteen historiassa myös asiantuntijat ovat nimittäneet naisen sukuelimiä vaihtelevin nimityksin. (Ja näillä asiantuntijoilla tarkoitetaan historiassa tietenkin miehiä.) Samalla heillä ei ole ollut oikeastaan mitään hajua siitä, mitä naisen alapäässä tapahtuu.

Kirjailija, kirurgian ja lääketieteen tohtori Ervo Vesterinen kertoo uutuuskirjassaan Naisen ruumiin historia, millaisia käsityksiä miehillä on ollut naisten ”herkästä paikasta”, eli sukuelimistä ja klitoriksesta.

Jos on liian kylmä, penis jää kasvamatta

Antiikin kuuluisin lääkäri Klaudios Galenos ajatteli, että naisen sukuelimet olisivat periaatteessa voineet kehittyä miehen sukuelimiksi. Galenoksen mukaan naisen sukuelimet jäävät kuitenkin keskenkasvuisiksi, koska sikiö ei saa tarpeeksi lämpöä. Hän vertasi aikanaan prosessia siihen, kuinka maamyyrän silmät jäävät kehittymättä, koska maan alla elävän otuksen silmät eivät altistu valolle.

Mikä ihmeen pärrä? No tietenkin kusetinta vailla oleva siitinkalu!

1800-luvulle tultaessa kiinnostun naisen alapään tieteellisestä tutkimuksesta syveni. Esimerkiksi Edvard Winter kuvaili klitoriksen ja häpyhuulten aluetta vuonna 1860 näin:

”Pärrä on pieni hellä-tuntoinen näppylä luoman ylä-nurkassa, ja miltei peitetty vesi-huulien sipaleilla. Pärrä vastaa miehen siitin-kalua, on ainoastaan pienempi ja kusetinta vailla. Samoin kuin siitin paisuu myös pärrä parittelemisen hetkenä ja tulee samalla kovemmaksi.”

Ervo Vesterinen selventää, että Winter tarkoitti pärrällä siis klitoriksen huippua. Vaikka Winterin ymmärrys naisen alapäästä alkoi olla jo hieman tarkempi, häneltä jäi jotain oleellista havaitsematta: naisen koko klitoris paisuu kiihotuksen aikana. Lisäksi klitoris on kooltaan pelkää huippuaan huomattavasti suurempi.

Parin sentin pötkylä

Vielä 1900-luvun puolivälissäkin lääketieteilijöiden tiedot naisen alapäästä olivat puutteelliset. Vuonna 1954 Alfred C. Kinseyn työryhmineen totesi, että klitoris on tuuman mittainen. Myös vuonna 1965 julkaistu Naisen kotilääkäri -kirja väitti, että klitoris on vain 3 senttimetriä pitkään. Tieteilijöiden mukaan klitoriksen pienen koon takia oli mahdotonta määrittää, missä kohdassa sen tuntoherkät paikat sijaitsevat.

Millainen klitoris on oikeasti?

Nykyisen näkemyksen mukaan naisen klitoris tarkoittaa kahta paisuvaiskudoksesta koostuvaa, emättimen sivuja ympäröivää vartta. Kumpikin niistä on 7–10 senttimetriä pitkä. Kiihottumisen aikana klitoriksen paisuvaiskudos täyttyy kauttaaltaan ja kovettuu.

Naisen seksuaalisutta on pidetty historiassa toisinaan jopa ihan olemattomana asiana ja kiihottumistakin suunnilleen mahdottomana. Todellisuus on toinen. Klitoris on äärimmäisen herkkä elin. Nykyisen näkemyksen mukaan sitä pidetään jopa herkempänä kuin penistä.

Kaikilla ei ole seksuaaliterveys edelleenkään ihan hanskassa. Lue lisää aiheesta: Klitoris on pieni ja muita yleisiä väärinkäsityksiä seksistä – päivitä tietosi!