Stressi voi nostattaa näppyjä ja tehdä kasvoista väsyneen näköiset. Kuva: Shutterstock

Hiusten lähtö ja hartiajumi voivat olla kehon keinoja kertoa stressistä.

Arki alkoi ja mieli kiristyi?  Lyhytaikainen stressi voi olla jopa hyvästä: Se lisää tarkkaavaisuutta ja auttaa ylittämään itsensä. Olennaista on, että siitä pystyy palautumaan nopeasti.

Pitkittynyt stressi on haitallisempaa – ja sen vaikutukset kyllä tuntee. Se lamaannuttaa mielen, mutta näkyy myös kropassa. Psykologi Heli Heiskasen mukaan pitkittynyt stressi rasittaa ruuansulatusta ja vastustuskykyä ja voi aiheuttaa univaikeuksia.

Oireita on valitettavasti muitakin. Business Insider listasi 11 tapaa, joilla keho voi kertoa stressistä.

1. Iho alkaa kukkia

Näppyjä voi toki aiheuttaa lähes mikä tahansa muukin – hormonitoiminta, sää, elämänmuutos, huono ruokavalio. Kasvojen alaosaan puhkeavien finnien syy on usein kuukautiskierto tai stressi.

Lue myös: Tuliko näppy otsaan vai leukaan? Tämän finnien sijainti kertoo elimistön epätasapainosta

2. Posket punoittavat

Tiesitkö, että stressi voi saada sinut punastumaan? Stressaantuneena elimistö on epätasapainossa: sydämen syke voi kiihtyä ja hikoilu lisääntyä.

3. Koko ajan väsyttää

Väsymys on yksi tavallisimmista uupumuksen merkeistä. Huolestuttavaa se on silloin, kun olo tuntuu väsyneeltä ihan koko ajan. Luovuus on kateissa ja asioihin ryhtyminen tuntuu vaivalloiselta.

4. Verensokeri laskee

Korkeat stressitasot voivat vaikuttaa verensokeriarvoihin ja saada olon huteraksi.

5. Hiukset lähtevät

Hiustenlähtö on usein kausittaista, mutta jos tukkaa lähtee yhtäkkiä tavallista tiuhemmin, oire voi viitata stressiin.  Onneksi hiukset ovat uusiutuva luonnonvara ja kasvavat kyllä takaisin.

6. Kädet vapisevat

Tuntuuko puhelimeen tarttuminen vaikealta? Tärisevätkö sormet näppäimistöllä? Käsien vapinakin on yksi liiallisen stressin fyysisistä oireista.

7. Huippaa ja heikottaa

Pyörtyminen saattaa kuulostaa dramaattiselta, mutta niinkin voi käydä, jos stressitasot nousevat ja verensokeri laskee.

8. Särkee ja kolottaa

Stressaantuneena kroppa menee helposti jumiin: tulee istuttua kyyryssä, jännitettyä hartioita ja leukaperiä. Ei siis ihme, jos lihaksia särkee ja ohimoita jomottaa.

9. Näytät uupuneelta

Harva on hehkeimmillään, kun mieltä ja kehoa väsyttää. Jos stressi pitkittyy, se voi näkyä kasvojen kalpeutena ja ryppyinä.

10. Olet jatkuvasti flunssassa

Kun elimistö uupuu, vastustuskyky laskee. Siksi stressaantuneet ihmiset ajautuvat helposti flunssakierteeseen.

11. Leukaperät kiristyvät

 Jos leuat tuntuvat kipeiltä ja kireiltä, syy voi löytyä suusta. Stressaantuneena ihminen narskuttelee helposti hampaitaan, ja leukaperät jumiutuvat.

Saunaterapeutiksi valmistuneen näyttelijä Ria Katajan vinkeillä taiot tavalliseen saunaan juhlatunnelmaa ja hoidat itsesi hehkeäksi keskikesän juhlaan.  

1. Vihdo vaivat pois

Kaikki tietävät koivuvihdan, mutta kokeilepa joskus sitoa vasta eksoottisemmasta katajasta tai pajusta, joilla on paljon hyviä vaikutuksia.

Vanhan kansanviisauden mukaan katajavihdalla lähtevät kaikki vaivat. Katajaisen vastan kerääminen vaatii vähän vaivaa: yhdestä katajasta ei voi katkaista kaikkia oksia, sillä täysikasvuinen puu voi luovuttaa vain yhden tai kaksi oksaa vuodessa.

Muista myös, että katajavihdan tekemiseen tarvitaan maanomistajan lupa!

Katajavihdan sitomisessa kannattaa olla tarkkana: jotta neulaset eivät sojota suoraan saunojan selkään, vihta tulee koota niin, ettei siitä rönsyile ulospäin kovasti piikikkäitä oksia. Pieniä naarmuja ja jälkiä ei silti kannata säikähtää!

Pieniä naarmuja ja jälkiä ei kannata säikähtää.

Ennen vihtomista katajavihta upotetaan kokonaan lämpöiseen veteen, missä se saa muhia. Kun katajavihdalla ropsuttelun aloittaa jaloista saakka, saa samalla mikrohieronnan ja akupisteiden painelun.

Myös paju on oiva vihdan aines, sillä se antaa energiaa. Pajua kannattaisi aina olla vihdassa vähän mukana, ja erityisesti väsyneenä koko vihdan voi sitoa siitä.

Ja kyllä perinteinen koivuvihtakin toimii aina! Koivu on yleispuhdistava ja vaikuttaa positiivisesti immuunijärjestelmään.

2. Tuo saunaan ruusu – saat lempeä jussiin

Juhannuksena saunaan kannattaa tuoda ruusu lemmen nostattamiseksi. Rakkauden, ystävyyden, salaisuuksien ja kiitollisuuden kukka kaikkine piikkeineen ja terälehtineen symboloi elämän erilaisia vaiheita. Kaikista parasta on, jos tiedät metsässä kasvavan villiruusun, sillä siinä ei taatusti ole mitään teollista.

Sirottele ruusun terälehtiä lauteille ja jalkakylpyveteen.

Sirottele ruusun terälehtiä lauteille ja jalkakylpyveteen. Jos uskallat, voit sitoa sitä vihtaankin.

3. Pehmitä iho hunajalla

Hunaja on luonnon oma superfood niin sisäisesti kuin ulkoisesti käytettynä, sillä siinä on 200 eri vaikuttavaa ainetta. Hunaja pehmittää ihoa ja sitä voi hieroa suoraan ihoon löylyssä.

Saunahunajaa voi ostaa valmiina, mutta myös ihan perushunajaa sopii hyvin ihonhoitoon.

Kun lisäät hunajaan suolaa, saat helposti levitettävän seoksen.

Kun vielä lisäät hunajaan suolaa, saat helposti levitettävän seoksen, joka poistaa ihosta kuollutta pintasolukkoa.

Koska kuona-aineet kerääntyvät ihmisillä niveliin, kannattaa aloittaa hieromalla kaikki liikkuvat kohdat. Kun ihoa hieroo ja kuorii pikkuhiljaa, suola sulaa ja sen voi vaan pestä lopuksi pois. Kun rupsutat suolalla, muista varoa haavoja ja suonikohjuja, joiden kohdalla iho on ohut.

4. Tuo luonto sisään saunaan

Ihan tavalliseen kerrostalosaunaankin saa tunnelmaa pienillä jutuilla: Vie saunaan luonnosta vaikka kauniita kiviä tai mitä tahansa kasveja, kunhan ne eivät ole myrkyllisiä. Kynttilät toimivat aina!

Vie saunaan luonnosta kauniita kiviä tai mitä tahansa kasveja.

5. Hiukopalaa löylyjen päätteeksi

Saunan jälkeen maistuu tuore salaatti, josta saa ruokaisan vaikkapa grillaamalla siihen juustoa.  

Raikas vesi on mahtava janojuoma. Lisää sekaan minttua, mansikoita tai sitruksia. Tai jos haluat vaihtelua, kokeile salviaa ja kurkkua.

Ria Kataja on koulutettu saunaterapeutti, joka on kirjoittanut saunaterapiasta Mama Koon saunakirjan (Mesenaatti.me).

Lue lisää Rian ajatuksia saunaterapiasta Me Naisten numerosta 25/26/2017.

 

 

Keskivartalon monipuolinen aktivointi kannattaa. Vaikka perinteinen lankku sujuisi, vaihtelu tuo treeniin lisätehoa.

Lankku on todellinen teholiike keskivartalon lihaksille, mutta väärin toteutettuna asento saattaa kipeyttää selän.

Yleisimmässä lankkuasennossa ollaan kyynärpäiden ja varpaiden varassa, vatsa kohti lattiaa. Yksi yleisimmistä virheistä on keskivartalon hallinnan pettäminen, jolloin selkä menee joko notkolle tai pyöristyy liikaa, liikunnanohjaaja ja fysioterapeutti Sanna Elonen kertoi aikaisemmassa jutussamme. Myös yläkroppa pitäisi hallita, eikä pää saisi roikkua. 

Väärällä tekniikalla liikkeestä ei myöskään saa irti täyttä tehoa, joten asennossa ei tule roikkua väkisin enää sen jälkeen, kun asento on pettänyt. Katso tarkat ohjeet oikeaoppiseen lankuttamiseen.

Hyvä ratkaisu on myös kokeilla vaihtoehtoisia liikkeiltä lankulle. Keskivartalotreenissä monipuolisuus plussaa!

1. Lankku 2.0

Lankku ei tietenkään ole ainoa tehokas keskivartalotreeni. Personal trainer Jarno Härkönen neuvoi Ylen aamu-tv:n keskiviikon sporttituokiossa vaihtoehtoisen liikkeen, niin sanotun lankku 2.0:n, joka on tuttu monelle pilatestunneille käyneelle.

Lankku 2.0 on selkäystävällisempi vaihtoehto perinteiselle lankutukselle, sillä se on käännetty toisin päin. Liike tehdään selinmakuulta, ja olennaista on painaa alaselkää koko ajan lattiaan samalla kun jalat ja ylävartalo nostetaan hieman irti alustasta. Katso liike kaikkine vaiheineen aamu-tv:n videolta.

2. Sivulankku kierrolla

Sivulankku tuo vaihtelua ja aktivoi tehokkaasti hieman eri lihaksia kuin perinteinen versio. Sivulankussa ollaan toisen kyynärpään ja polven tai jalan varassa toinen kylki kohti kattoa, toinen lattiaa. Lantiota nostetaan suoraan ylöspäin kohti kattoa ja keskivartalo pidetään koko ajan aktiivisena. Lisää haastetta saa kuljettamalla vapaana olevan käden etupuolelta vatsan ali ja tekemällä pienen kierron.

3. Käänteinen lankku

Myös käänteinen lankku on tehokas vaihtoehto, joka aktivoi yhtä aikaa useita keskivartalon lihaksia. Liikkeessä noustaan kämmenten tai kyynärpäiden ja kantapäiden varaan lankkuasentoon. Mukaan voi liittää myös jalan nostoja.

Miksi päivitellä ikääntymistä, kun siitä voi saada irti niin paljon hyvää?

Ikäkriiseilyyn ei kannata taantua, vaikka työpaikka täyttyisikin nuorista kesätyöntekijöistä. 50 vuotta täyttäessä elämässä on ehtinyt kokea niin paljon, että maailman näkee uusin silmin. The Telegraph kokosi julkkisnaisten parhaat sitaatit koskien tuota merkkipaalua. Lukema voi jännittää, mutta se on ihan kaikilla meillä edessä jossain vaiheessa.

Tässä kahdeksan asiaa, jotka tekevät viisikymppisyydestä ihan mahtavaa:

1. Viisikymppisiä voi hyvin ajatella ansiona. Vaikka nuoruusvuosia välillä vähän kaipaisikin – se on täysin normaalia. Nicole Kidmankin on sanonut, että se tuntuu ikään kuin saavutukselta. ”Silti yritän käyttäytyä kuin huoleton 21-vuotias.”

2. Elämää ei tarvitse ottaa niin kovin tosissaan. Sitä paitsi vanhempana rennosti ottaminen voi onnistuakin helpommin. Ikää voi lähestyä huumorin kautta. Näin on tehnyt ainakin Joan Rovers: ”50-vuotiaalta näyttäminen on mahtavaa… jos on 60-vuotias.”

3. Pyöreitä vuosia täyttäminen on kuin aloittaisi uuden luvun elämässään. Näin ajattelee myös Agatha Christie, joka on kertomansa mukaan nauttinut suuresti toisesta kukoistuksesta. ”Yhtäkkiä sitä huomaa 50-vuotiaana, että kokonaan uusi maailma on avautunut edessä.”

4. Iän mukana kertyy elämänviisautta. Samalla oppii olemaan armollisempi itselleen. Jos parikymppisenä pohtii jatkuvasti ulkonäköään ja mokiaan, vanhempana osaa kenties keskittyä olennaisimpiin asioihin.

Näyttelijä Sadie Frost on kuvaillut, että 50 vuotta täyttäminen on vaikeaa ja elämää määrittävää aikaa. Silloin täytyy mietiskellä ja hyväksyä tiettyjä asioita. ”Ei voi jatkuvasti muistella menneitä ja miettiä, että tein tuollaisen virheen, miksi avioliittoni ei toiminut tai olisikohan minun pitänyt ottaa se työpaikka vastaan?”

5. Vuosien varrella oppii tuntemaan itsensä aina vain paremmin. Vasta jälkikäteen usein tajuaa, kuinka paljon hienoja ja opettavaisia kokemuksia on elämässään käynyt läpi. Malli Elle Macpherson on muotoillut tunteensa viisikymppisyydestä näin: ”Olen hyvin varma itsestäni – olen vahva, iloinen ja motivoitunut. Toivottavasti olen onnistunut hankkimaan jonkin verran viisautta vuosien varrella.”

”Tietenkään rintani eivät koskaan tule olemaan yhtä terhakkaat kuin 18-vuotiaana.”

6. Viisikymppisenä osaa vihdoinkin kunnolla rakastaa ja kunnioittaa itseään. Aiemmin siihen ei usein mukamas ole ollut aikaa tai syytä. Ulkonäkökin muuttuu, eikä peilistä katso sama nainen kuin vuosikymmeniä sitten, mutta muut asiat ovat usein huomattavasti paremmin.

Myös tv-persoona Kate Garraway nauttii mieluummin ikääntymisestä kuin voivottelee menneitä: ”Tietenkään rintani eivät koskaan tule olemaan yhtä terhakkaat kuin 18-vuotiaana, mutta muut asiat ovat paremmin. Viisikymppisenä alkaa uusi aikakausi. Ajattelemme aina, että naiset ovat näkymättömiä keski-iässä siitä huolimatta, että olemme silloin kaikkialla. Ajatus johtuu siitä, että emme silloin juhlista itseämme.”

7. Ikääntyessä oppii arvostamaan tavallisia asioita. Näin uskoo myös J. K. Rowling, joka haluaa juhlistaa eloa ja sen hyviä puolia ihan vaan sen takia, että saa elää: ”Täytyy juhlia jokaista vuotta, jonka viettää täällä terveenä. Mikä on vaihtoehto ikääntymiselle? Häipyä täältä – mutta minä pysyn mieluummin paikalla.”

8. Kun elämää on jo vuosikymmeniä takana, sitä oppii myös rakastamaan ihan uusilla tavoilla. 50-vuotiaana kenties jo tietää, mikä tekee omasta elämästä onnellista ja toimivaa. Se voi olla mitä vain, vaikkapa pelkkä sanakin, kuten malli Liz Hurleylla: ”Rakastan elämääni, rakastan muutosta ja rakastan uusia kokemuksia. On vapauttavaa sanoa ‘kyllä’, se on lempisanani.”

Milloin lääkärit alkavat määrätä jokapäiväisiä joogaliikkeitä lääkkeeksi selkäongelmiin?

Alaselkäkivut vaikeuttavat lähes aina elämää. Ne hankaloittavat niin työntekoa kuin seksielämää. Jotkut välttelevät tiettyjä asentoja, toiset taas tekevät kaiken puoliteholla silloin, kun selkään sattuu.

Suomalaisista yli joka kolmas työikäinen on kärsinyt alaselkäkivusta viimeisen kuukauden aikana, kertoi Duodecim toukokuun lopussa. Lääkitys saattaa olla tarpeen lihasten rentouttamiseksi, mutta monen asiantuntijan mukaan parasta lääkettä vaivaan on liikkeelle lähteminen ja säännölliset fysioterapiakäynnit.

Uusimman amerikkalaistutkimuksen mukaan jooga on loistava apu alaselän vaivoihin. Yli 300 koehenkilön tutkimuksessa jooga todettiin yhtä tehokkaaksi kuin fysioterapia, kertoo Livescience-sivusto.

Kroonisesta alaselkäkivusta kärsivät suorittivat joko jooga- tai fysioterapiaohjelman. He tekivät harjoitteita 12 viikon ajan, ohjatusti kerran viikossa. Joogaajista 48 prosenttia ja fysioterapiaa saaneista 37 prosenttia kertoi saavuttaneensa tavoitteensa tuossa ajassa. Heidän keskimääräinen ikänsä oli 46 vuotta ja kaksi kolmannesta otti samalla myös kipulääkkeitä.

Suosittelemme! Väärä asenne johtaa joogavammoihin

Vaikka jooga on todistetusti toimiva apu alaselän kivusta kärsiville, tietyissä asennoissa kannattaa olla varovainen. Jos kipuilee selästä, oman kehon kuunteleminen on tärkeämpää kuin koskaan, sillä joogaliikkeet eivät sovi kaikille.

Selkäongelmaisen on syytä aloittaa lempeästä joogasta, kuten saunajoogasta. Se sopii muillekin, jotka haluavat rentoutua ja vetreyttää lihaksiaan.

Lue lisää! Helppo ja nopea saunajooga rentouttaa – näin teet sen kotona