Noooo, nyt on vähän hölmö olo, mutta se menee kyllä ohi. Kuva: Shutterstock
Noooo, nyt on vähän hölmö olo, mutta se menee kyllä ohi. Kuva: Shutterstock

Tee niin kuin Lady Gaga ja lopeta turha itseruoskinta. Myötätunto itseä kohtaan tekee sinusta mukavamman tyypin.

Ajatusleikki: Kaverisi tekee virheen töissä. Lohdutatko vai väännätkö veistä haavassa?

Vastaus on varmasti helppo, mutta mitä jos teetkin virheen itse? Lohdutatko itseäsi ja toteat, että virheitä tapahtuu kaikille, vai syytätkö, miten saatoit olla niin typerä? Itseen kohdistuva myötätunto on huomattavasti vaikeampaa.

Molempia kannattaisi opetella: ne ovat hyviä keinoja parantaa mielen hyvinvointia, ja niillä on fyysisiäkin vaikutuksia. Itseen ja muihin ihmisiin kohdistuvasta myötätunnosta on tullut trendi myös maailmalla. Esimerkiksi laulaja Lady Gaga on halunnut keskustella aiheesta Tiibetin hengellisen johtajan Dalai-laman kanssa.

Myötätunto tarkoittaa yksinkertaisesti toisen ihmisen tuskan kohtaamista ja lievittämistä. Kun voi auttaa toista, se antaa itsellekin hyvää mieltä ja merkityksellisyyttä omaan elämään.

–  Myötätuntoon liittyy vahvasti ihmisyyden jakaminen, sen ymmärtäminen, että ei ole helppoa olla ihminen. Tähän esimerkiksi Facebookin vertaisryhmät perustuvat: tuoreet äidit jakavat arkeaan ja tuntevat, että kaikilla tässä on vähän vaikeaa, psykologi Mari Rauhala sanoo.

Itsemyötätunto on ihan samaa, mutta se kohdistuu itseen. Vaikka olisi hankala paikka elämässä tai töissä, on helpottavaa ymmärtää, että muilla on ihan yhtä vaikeita hetkiä.

– Sitä ei edesauta se, että syyttelee itseään vanhoista virheistä ja milloin mistäkin, vaan itseen pitäisi suhtautua kuin hyvään ystävään. Taustalla on ajatus, että voisi pitkällä tähtäimellä henkisesti hyvin.

Apua, alanko laiskotella?

Itsemyötätunto ei ole pelkkää puhetta, vaan sillä on fyysisiäkin vaikutuksia, jotka on nähty aivokuvauksissa. Tärkein hyöty on, että se katkaisee kehon stressireaktion.

– Se rauhoittaa aivojen mantelitumaketta eli uhkakeskustamme, Rauhala selvittää.

Nopealla stressireaktiolla on toki puolensa, sillä se auttaa meitä selviytymään vaaratilanteesta. Jos esimerkiksi työ tai elämäntilanne stressaa liikaa ja keho on jatkuvassa taistele tai pakene -tilassa, pinna voi alkaa kiristyä. Silloin ihminen ryhtyy helposti ennemminkin syytelemään kuin rauhoittelemaan itseään.

– Jos osaa tuntea myötätuntoa itseään kohtaan, saa tunnekaappaustilanteissa järkipuolen nopeammin käyttöönsä. Jos vaikka lapsi kiukuttelee ja tekee mieli lähteä mukaan huutoon, tyynnyttämällä itseään ja muistamalla, että kaikille käy toisinaan näin, pääsee kiukun yli paljon nopeammin.

”Itsemyötätunto ei tarkoita sitä, että päästäisi itsensä helpolla.”

Tutkimusten mukaan myös työelämässä pärjäävät hyvin ne, joka osaavat auttaa itseään turhan soimaamisen sijaan. Kun osaa lohduttaa itseään, epämukavuusalueille meneminen ja uuden yrittäminen eivät pelota. Ja juuri se johtaa onnistumiseen.

– Itsemyötätunto ei tarkoita sitä, että päästäisi itsensä helpolla ja toteaisi virheen tullen, että ei se mitään. Jos tuntee myötätuntoa itseään kohtaan, epäonnistuminen ei ole järkytys. Silloin tietää, että osaa ratkaista tilanteen. Jos ei tunne itsemyötätuntoa, virhe voi tuntua maailmanlopulta ja sieltä kuopasta on paljon vaikeampi nousta, Rauhala sanoo.

Rauhala korostaa, että tutkimusten mukaan itsemyötätuntoa tuntevilla on tavoitteet yhtä korkealla kuin heillä, joiden kannustin on itsekriittisyys. Itsemyötätunto ei siis alenna rimaa ja aiheuta laiskottelua. Erona on, ettei silloin toimi esimerkiksi häpeän pelosta ja virheiden välttelystä.

– Virheistä myös tunnetusti oppii. Esimerkiksi Nasa karsii ohjelmistaan pois ”täydelliset” henkilöt, koska heillä ei ole kokemusta epäonnistumisesta.

Älä välttele ikäviä tunteita

Rauhalan mukaan moni kuvittelee edelleen virheellisesti, että itsemyötätunto tarkoittaa jonkinlaista armollisuuskorttia, jonka voi vetää hihasta aina, kun jokin ei huvita.

– Se on juuri päinvastoin. Se ei tarkoita nopeaa nautinnon tavoittelua, vaan mikä on minulle hyväksi pitkällä aikavälillä.

– Jos esimerkiksi ystävä on alkoholisti, lähdetkö myötätunnosta ravintolaan hänen kanssaan, kun hän kerran kaipaa seuraa? Vai jaatko tuskan oikeasti ja autat hänet hoitoon? Se ei siis ole nopean mielihyvän etsimistä, vaan pysyvämpää hyvää oloa.

”Myönnä, että hävettää, pitele itseäsi myötätuntoisesti ja jatka sitten eteenpäin.”

Toinen väärinymmärrys on itsemyötätunnon sotkeminen itsesääliin. Jos teet töissä sen virheen, voivottelu ja ”olenpas huono ihminen” -litania eivät auta.

– Itsesäälissä unohtuu se, että myös muut tekevät virheitä. Se lisää erillisyyden tunnetta ja sitä kautta taas kärsimystä.

– Jos tekee virheen, pitää myöntää rehellisesti, että näin kävi. Älä välttele epämukavaa tunnetta, lakaise tilannetta maton alle ja ikään kuin unohda, mitä teit. Myönnä, että hävettää, pitele itseäsi myötätuntoisesti ja jatka sitten eteenpäin.

Miten toimia heikkoina hetkinä?

Mistä tunnistan, olenko riittävän myötätuntoinen itselleni?

– On helppo olla itsensä kaveri, kun menestyy, mutta mieti, miten kohtelet itseäsi, kun asiat eivät mene putkeen.

Jos et osaa olla niinä hetkinä ystäväsi, syyttely voi olla sanoja, ahdistusta tai epäonnistumisen tunnetta. Se voi tuntua myös kehossa.

– Jotkut kertovat, että tuntuu siltä kuin heittelisi tikareita sisäänpäin.

Mieti myös, mihin itsetuntosi perustuu. Oletko mielestäsi tärkeä ja hyväksytty, jos Instassasi on täydellisesti valotettuja kuvia, jotka keräävät paljon tykkäyksiä? Vai perustuuko itsetuntosi siihen, että olet ihan samanarvoinen kuin kaikki muutkin, eikä omanarvontuntosi riipu muiden hyväksynnästä?

Itsemyötätunto on laji, jota pitäisi treenata säännöllisesti.

– Länsimainen kulttuuri perustuu vertailuun ja kilpailuun, ja moni perustaa siihen itsetuntosakin. Itsemyötätunto ei ole kovemman itsetunnon tavoittelua, vaan se auttaa löytämään itsetunnon muualta kuin vertailusta.

– Ulkoiseen perustuva itsetunto on usein epävakaa, koska se riippuu viimeisimmästä onnistumisestamme, mutta jos itsetunto perustuu yleiseen ihmisarvoon, sitä eivät pienet vastoinkäymiset hetkauta. Kun on kyky pitää itsestään huolta ja on sitä kautta hivenen seesteisempi, on enemmän annettavaa ja mukavampi tyyppi muillekin.

Itsemyötätunto on laji, jota pitäisi treenata säännöllisesti, jotta taito on olemassa, kun sitä tarvitsee. Itsemyötätunto kasvaa samaan tapaan kuin kunto: sitä ei osaa hetkessä vaan taidon oppiminen vie viikkoja. Ole siis armollinen itseäsi kohtaan – myös silloin, kun harjoittelet itsemyötätuntoa!

4 x treenaa itsemyötätuntoa

1. Silitä! Kosketus lisää oksitoniinin eli mielihyvähormonin eritystä. Kosketa itseäsi esimerkiksi halaamalla itseäsi. Jos se tuntuu teennäiseltä, silitä käsivartta tai laita käsi sydämelle. Moni sivelee myös kasvojaan huomaamatta tai laittaa käden leualle, ja raskaana olevat sivelevät usein ajatuksissaan vatsaansa. Kaikki kosketus auttaa.

2. Puhu itsellesi kauniisti, niin kuin puhuisit ystävällesi vastaavassa tilanteessa. Samuli Edelmannin kappaleen sanoma on erinomainen: Ei mitään hätää.

3. Äänensävyllä on väliä. Ei riitä, että lausut kauniita sanoja. Sano ne myös kauniisti. Kun vauva itkee, äiti muuttaa äänensävyään automaattisesti lempeämmäksi ja ottaa vauvan syliinsä. Puhu samoin itsellesi.

4. Voit olla ystäväsi ja kirjoittaa myötätuntoisen kirjeen itsellesi. Vaikka et ole täydellinen, ystävä hyväksyy sinut silti. Jos se tuntuu vaikealta, käännä tilanne toisin päin ja leiki, että kirjoitat kirjeen ystävällesi, joka kamppailee saman pulman kanssa. Mitä sanoisit?

Vinkit antoi psykologi Mari Rauhala.

Sanni uudessa lookissaan Vain elämää -risteilyllä keskiviikkona. Hänet nähdään ohjelman All Stars -kaudella, joka alkaa tv:ssä syyskuussa. Kuva: Jonna Öhrnberg

Valtaosa Sannin Instagram-seuraajista on ihastunut muusikon uuteen tyyliin. Mutta muotipiireissä samantyyliset letit ovat aiheuttaneet joskus myös rankkaa kritiikkiä.

Sinisistä hiuksista on tullut muusikko Sannin,24, (oik. nimeltään Sanni Kurkisuo) tavaramerkki. Sannilla on nähty sinisen eri sävyjä jo vuosia, mutta nyt hän näyttää tykästyneen myös letteihin. Sanni nähtiin uudessa lookissaan keskiviikkona Vain elämää -risteilyllä. Hän julkaisi myös Instagramissa kuvan uudesta tyylistään.

 

Mut sen nimi ei oo.... MIKÄ? 🌚

Henkilön SANNI (@sannivirallinen) jakama julkaisu

Valtaosa Sannin Instagram-seuraajista on ihastellut Sannin lettejä kommenteissa, mutta joku on pitää niitä kyseenalaisina.

– Cultural appropriation.. NOT COOL! eräs seuraaja on kommentoinut.

Tällä kommentilla viitataan kulttuuriseen omimiseen (engl. cultural appropriation) eli siihen, että enemmistö ottaa käyttäänsä joitain vähemmistölle kuuluvia tapoja tai vähemmistön kulttuuriin kuuluvia elementtejä. Afrolettejä ja rastoja on perinteisesti nähty enemmän tummaihoisilla ihmisillä. Muotipiireissä kulttuurisesta omimisesta on keskustelu aiemminkin. Vuonna 2016 italialainen muotitalo Valentino stailasi valkoihoiset mallit cornrow-letteihin. Tuolloin jotkut kritisoivat sitä, että eurooppalainen muotitalo omi afrikkalaisen kampauksen.

Myös Marc Jacobsia syytettiin syksyllä kulttuurisesta omimisesta, kun malleilla oli New Yorkin muotiviikoilla villasta tehdyt, värjätyt rastat.

”Olin vuosia ajatellut, että minun kuuluu olla blondi, koska siten olen miellyttävä ja helposti lähestyttävä.”

Sanni kertoi vuonna 2015, että on yrittänyt päästä eroon siitä, mitä muut hänestä ajattelevat. Ennen sitä hän mietti vuosia, miltä hänen kuuluisi muiden mielestä näyttää. 

– Olin vuosia ajatellut, että minun kuuluu olla blondi, koska siten olen miellyttävä ja helposti lähestyttävä. Olin aina halunnut värikkäät hiukset, ja uutenavuotena päätin, etten enää pelkää, Sanni kertoi elokuussa 2015.

 

❤️

Henkilön Mikael Gabriel (@mikaelgabriel) jakama julkaisu

Sanni ei ole ainut letteihin tykästynyt suomalainen muusikko – myös räppäri Mikael Gabriel on ottanut letit hiuksiinsa.
 

Kiitos! @kokokesa Seuraavaks @blockfest 🔥#teamMG

Henkilön Mikael Gabriel (@mikaelgabriel) jakama julkaisu

 

Hilma

Muusikko Sannilla uusi tyyli: otti kiistellyt afroletit

Onhan se nyt herran jumala tyhmää sanoa että joku ei sais LETTEJÄ LAITTAA PÄÄHÄNSÄ. Menee samaan syssyyn tämä moska kuin tämä yli mennyt sukupuolettomuuskin nykyään. Kaippa kohta sanotaan et minkälainen hiustyyli jokaisella pitää olla eikä sitä saa muuttaa enää ollenkaan. Valkosilla jos ei saa olla lettejä niin mustilla ei sit varmaan saa olla suoria hiuksia?
Lue kommentti

Satunnainen suuttuminen tekee enemmän hyvää kuin hallaa.

Tiskit ovat taas räjähtäneet keittiössä käsiin. Työkaveri sai verenpaineen nousemaan iltapäiväpalaverissa. Äh, suututtaa! Ja vähän myöhemmin lähinnä nolottaa, vaikka omaa ärsyyntymistä ei olisi tuonut millään lailla esille.

Suuttumista ja vihaisia tunteita ei kuitenkaan pidä yrittää estää tai hävetä. Time nimittäin kertoo, että satunnaiset vihaiset tunteet tekevät pitkällä aikavälillä elämästä onnellisempaa!

On välttämätöntä olla toisinaan vihainen, jotta voisi myös olla kaikkein onnellisimmillaan.

Uuden tutkimuksen mukaan on välttämätöntä olla toisinaan vihainen, jotta voisi myös olla kaikkein onnellisimmillaan. Tutkimuksessa selvisi, että ne ihmiset, jotka eivät juurikaan reagoineet esimerkiksi uutisiin onnettomuuksista, halusivat tuntea enemmän vihaa tai surua.

Lisäksi esimerkiksi eksiinsä rakastuneet toivoivat voivansa tuntea vähemmän positiivisia tunteita entistä kumppaniaan kohtaan.

Lue lisää! Tiesitkö? Vihan tunteesta on yllättävän paljon hyötyä

Johtava tutkija ja psykologian professori Maya Tamir toivoo, että tutkimus auttaisi arvioimaan uudelleen usein mahdottomia tavoitteita siitä, millaisia tunteita ihmiset haluaisivat tuntea. Läntisessä kulttuurissa paine voida hyvin ja tuntea jatkuvaa onnellisuutta voi olla vaikea selättää.

– Tutkimus osoittaa sen, että onnellisimpia ihmisiä ovat he, jotka tuntevat niitä tunteita joita he myös haluavat kokea. Jos siis ihmisen mielestä viha on tavoiteltavaa esimerkiksi epäoikeudenmukaisuuksia vastaan taistelemisen takia, on hän todennäköisesti onnellisempi tuntiessaan vihaa, Tamir selittää.

Purkamaton viha patoutuu sisälle ja muuttuu pahaksi oloksi.

Onnellisuutta on tietenkin hyvä havitella, mutta se ei tarkoita negatiivisten tunteiden tukahduttamista. On tärkeää hyväksyä erilaiset tunteet osaksi elämää aina vihaa ja surua myöten.

– Jos kokemansa tunteet toivottaa tervetulleeksi ja niille onnistuu löytämään tarkoituksen, on todennäköisesti myös onnellisempi, Tamir summaa.

Jos vihaa ei osaa tai uskalla ilmaista, voi se aiheuttaa myös ongelmia. Ylikiltteys voi pahimmillaan johtaa siihen, että purkamaton viha patoutuu sisälle ja muuttuu myöhemmin pahaksi oloksi. Silloin ihminen voi lamaantua ja masentua. Siksi vihaa kannattaa lähestyä rakentavana tunteena, joka kuuluu onnelliseen, monipuolisia tunteita sisältävään elämään.

Isot painot ja näyttävät lihakset eivät välttämättä merkitse kestävyyttä ja hyvää fyysistä kuntoa.

Jokainen on joskus törmännyt atleettiin, jonka lihakset suorastaan puskevat ulos vaatteista. Jo kaukaa näkee, että raskaat painot ovat osa hänen kuntosalitreenejään. Huh, on oltava erinomaisessa fyysisessä kunnossa saadakseen sellaiset lihakset, eikö?

Ei oikeastaan, sillä isot lihakset ja hyvä kunto ovat Helsingin Sanomien haastatteleman fysioterapeutin Georg Schleiferin mukaan kaksi eri asiaa. Vaikka lihaksia löytyisi kuinka paljon, fyysinen kunto voi silti olla pohjamudissa.

Kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa.

Schleifer kertoo HS:lle, että kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa. Ongelmaksi muodostuu se, että yksipuolinen treenaaminen aiheuttaa pitkällä aikavälillä lähinnä vaivoja kroppaan.

– Yksipuolinen harjoittelu johtaa ylikuormitus- ja rasitusvammoihin, lihasepätasapainoon ja psyykkiseen väsymiseen, Schleifer kertoo HS:lle.

Lue myös: Älä sorru näihin! Pt paljastaa naisten yleisimmät virheet kuntosalilla – ja miten ne voi korjata

Hyvä kunto koostuu lihaskunnosta, kestävyydestä, liikkuvuudesta ja koordinaatiosta. Eri liikuntamuodot tukevat toisiaan: esimerkiksi lenkkeily auttaa palautumaan kuntosalitreenistä.

Hyvä kunto tarkoittaakin ennen kaikkea hyvää toimintakykyä. Schleifer kertoo Helsingin Sanomien artikkelissa eräästä asiakkaastaan, jolta lihaksia löytyi kyllä huimasti, mutta liikkuvuus oli lähes olematonta.

”Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen.”

– Hän oli jäykkä kuin rautakanki. Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen, koska kädet eivät taipuneet taakse.

Lihaksien koko ei myöskään kerro suoraan siitä, kuinka voimakkaat treenatut lihakset ovat. Daily Mail -sivusto kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan kehonrakentajien lihassolut ovat usein kyllä isompia kuin kestävyysurheilijoiden, mutta heikompia.

Koko ei kerro lihaksen vahvuudesta.

Yleisesti ottaen lihas pystyy tuottamaan sitä enemmän voimaa, mitä isompi se on – mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Voima ei kasva samalla tavalla kuin lihaksen koko, ja siksi koko ei kerro lihaksien vahvuudesta.

Tutkimuksessa havaittiin, että erityisen vahvat lihakset löytyvät esimerkiksi pikajuoksijoilta. Lihaksien erityinen voimakkuus johtuu siitä, että pikajuoksijoiden lihaksien täytyy tuottaa voimaa huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi kehonrakentajien.

Älä anna siis isojen lihaksien hämätä – lihaskimpun voi voittaa mitä todennäköisemmin esimerkiksi porrasjuoksussa tai joogaliikkeissä!

Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi, selvitä ajatuksesi päiväkirjan avulla ja liiku enemmän. Elämän pienet valinnat voivat mullistaa elämäsi.

Joskus pienen asian muuttaminen elämässä voi saada aikaan isoja muutoksia. Esimerkiksi tuotteliaammaksi ihmiseksi oppiminen tai liikunnan pienikin lisääminen voivat saada elämässä aikaan paljon hyvää. Tässä esimerkiksi muutamia Buzzfeedin tekemiä listauksia pienistä asioista, joilla voi olla iso vaikutus elämään:

1. Tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. Aina.

Oletpa menossa työhaastatteluun tai ensitreffeille, tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. On parempi mennä tilanteisiin itsevarmana kuin ajatellen, että et saa haluamaasi työpaikkaa tai treffikumppanisi ei kiinnostu sinusta.

2. Tiedä, mitä syöt.

Varmista, että saat ruoasta tarvittavat ravintoaineet. Opettele myös tekemään ruokaa – säästät rahaa ja elät terveellisemmin kuin syömällä jatkuvasti ulkona tai nauttimalla toistuvasti valmisruokia. Pienet ruokavaliomuutokset kantavat pitkälle. Juo vaikka lasi vettä heti herättyäsi ja ennen nukkumaan menoa, tai lopeta turhan sokerin käyttö kahvissa.

3. Kävele enemmän.

American Heart Associationin mukaan jo päivittäinen 30 minuutin kävely pienentää esimerkiksi sydänkohtauksen, kakkostyypin diabeteksen, osteoporoosin ja joidenkin syöpien riskiä.

4. Valita vähemmän, naura enemmän.

Valittaminen on harvoin tuottavaa esimerkiksi siksi, että valitamme usein henkilöille, jotka eivät voi ratkaista ongelmaamme. Nauraminen esimerkiksi parantaa muistia.

5. Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi.

Jos joku ihminen saa mielesi matalaksi esimerkiksi kommenteillaan, voi olla aika pitää etäisyyttä tai jopa lempata ihminen elämästäsi. Jatkuvasti negatiivisten tai ilkeiden ihmisten ympäröimänä oleminen aiheuttaa surullisuutta, levottomuutta, pelkoa ja stressiä.

6. Älä mieti, mitä muut ajattelevat sinusta.

Ensinnäkin, et ikinä voi miellyttää kaikkia. Toiseksi toisten miellyttäminen vie kosolti energiaa eikä tee onnelliseksi. Nauti siis sitä, että sinä olet juuri sinä, ja opi arvostamaan omia mielipiteitäsi ja elämänvalintojasi. Opettele myös sanomaan tarvittaessa ei.

7. Pidä päiväkirjaa.

Asioiden ylös kirjoittaminen auttaa käsittelemään ja ymmärtämään tunteita.

8. Unohda menneet erehdykset.

Menneissä erehdyksissä jatkuva märehtiminen vain pahentaa asioita. Ymmärrä, ettei kukaan ole täydellinen. Erehdykset ovat itse asiassa oppitunteja elämästä ja sinusta itsestäsi. 

9. Opi olemaan tuotteliaampi.

Jos sinun tekee pitkän työpäivän jälkeen usein mieli ottaa päiväunet, motivoi itsesi olemaan tuottava 20 minuutin ajan. 20 minuutin puuhastelun, esimerkiksi siivoamisen jälkeen, kotisi on siistimpi, ja olet todennäköisesti jo onohtanut nokoset, jotka sinun piti ottaa.

Minkä muutoksen sinä olet tehnyt? KERRO SE MEILLE!

Etsimme Me Naiset -lehden artikkeliin haastateltavaksi naisia, jotka ovat tehneet jonkin pienen elämänmuutoksen, jolla on ollut suuri vaikutus koko elämään.

Oletko sinä tehnyt vaikkapa ruokailuun, liikuntaan tai arjen hallintaan liittyvän pienen muutoksen? Kerro siitä meille alla olevalla lomakkeella, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin! Palkintopaketti sisältää Everestin ulkoilutakin, Socin urheilupaidan ja Sloggin bikinit. Palkinnon tuotteet ovat kokoa 38. Vastauksia voidaan käyttää myös Me Naisten jutuissa. Voit toki halutessasi osallistua vain arvontaan.

Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!
Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.