Yksinkertaiset liikkeet antavat jumeille kyytiä, ja ne voi tehdä vaikka joka ilta. 

Fysioterapeutti, ryhmäliikunnanohjaaja ja personal trainer Katri Djerf suunnitteli hartian ja niskan alueen jumitusten häätämiseen liikkeet, joita voi tehdä vaikka joka ilta. Yhteen liikkeistä tarvitset pöydän, tuolin selkänojan tai minkä tahansa muun tason, mutta muuten jumien avaus sujuu ilman apuvälineitä.

Katso liikkeet videolta:

2897385

Vuorikiipeilijä polttaa rasvaa ja vahvistaa lihaksia kokonaisvaltaisesti – joko tämä teholiike kuuluu treeniisi?

”Mountain climber” eli suomennettuna vuorikiipeilijä on liike, jossa yhdistyvät kaksi treenin tärkeää ominaisuutta: lihaskunnon kehittyminen ja tehokas rasvanpoltto.

Personal trainer Sara Uimonen kertoo, että liike on erittäin tehokas ja toimiva keskivartalon ja coren hallintaan. Hän teettää vuorikiipeilijää usein omille asiakkailleen.

– Syvät lihakset aktivoituvat selän puolelta, ja jalan lihakset joutuvat koetukselle ottaessaan vauhtia. Liike on hyvin kokonaisvaltainen, Uimonen sanoo.

Personal trainerin vinkit vuorikiipeilijään

Vuorikiipeilijä aloitetaan lankutusasennosta. Uimonen sanookin, että liikettä voi verrata lankutukseen: olkapäät ovat alhaalla, keskivartalo on tiukkana ja selkä neutraali. Selän ja hartioiden pyöristämistä tulee varoa.

Liikkeestä on olemassa useita eri variaatioita. Sitä voi tehdä yhdellä jalalla, koukistaen polvea ristiin tai vaikka seinää vasten. Kun tekniikka on kunnossa, voit lisätä vauhtia liikkeeseen.

– Liikkeessä on vaarana se, että ihmiset nostavat helposti lantiota ylös, vaikka se on tärkeää pitää alhaalla. Liian vaikeaa versiota ei kannata tehdä heti aluksi, Uimonen sanoo.

”Liikettä ei tarvinnut tehdä kuin pari minuuttia, kun jo puuskutin naama punaisena.”

Katso videolta, miten liike sujuu aloittelijalta. Onnistutko itse tekemään vuorikiipeilijän seinää vasten?

"Liikettä ei tarvinnut tehdä kuin pari minuuttia, kun jo puuskutin naama punaisena. Vaikeimmat variaatiot, kuten vuorikiipeilijä yhdellä jalalla, eivät edes onnistuneet. Liike todellakin on rankka”, testaaja kertoo.

Tämä haaste ei edes näytä helpolta.

Oletko jo kuullut ”tuolihaasteesta”? Saatoit törmätä siihen viime vuoden lopulla, kun moni kansainvälinen sivusto uutisoi siitä. Buumi hiipui aika nopeasti, mutta vaativa kuntotesti ei ole vanhentunut mihinkään!

Ideana on kiivetä selkänojallisen, nelijalkaisen tuolin alitse ja päästä takaisin istumaan. Esimerkiksi Insider-sivusto kertoi somessa suosiota keränneestä haasteesta reilun vuoden takaisella videollaan.

Kiipeilijät ovat ilmeisesti tienneet tuolihaasteen jo pitkään, ja heille se käykin hyvästä treenistä, sillä liikerata on keholle haastava. Haaste vaatii niin voimaa kuin rautaista kehonhallintaakin. Jopa American Ninja Warrior -temppurataohjelmassa kilpaillut Erika Cook kuvaili temppua Insiderin mukaan ”järjettömän vaikeaksi”.

On siis ihan ok, jos ei pysty tekemään perässä! Popsugarin toimitus testasi, ja lopputuloksena syntyi nolla onnistumista sekä tämä hupaisa video:

Kannustamme myös varovaisuuteen, jos meinaat kokeilla – tuoli saattaa kaatua melko helposti.