Hyvää onnellisuuden päivää!

Tänään on kansainvälinen onnellisuuden päivä. Toisin kuin monen muun teemapäivän, onnellisuuden päivän ideana ei ole myydä kukkia, leivoksia tai tavaraa. Suomen YK-liiton mukaan onnellisuuden päivää vietetään, jotta kiinnittäisimme huomiomme onnellisuuden ja hyvinvoinnin tärkeyteen. 

Onnellisuuden päivän tienoilla julkaistaan maailman onnellisuusraportti. Yhdistyneiden kansakuntien aloitteesta kootussa raportissa muun muassa listataan maailman onnellisimpia maita. Tuoreimmassa, vuosien 2014–2016 mittauksiin perustuvassa listassa Suomi sijoittuu viidenneksi. Suomalaiset jäävät onnellisuudessa vain Norjan, Tanskan, Islannin ja Sveitsin taakse. 

Kansainvälisen onnellisuuden päivän kunniaksi kysyimme suomalaisilta, mikä heidän onnellisuutensa salaisuus on.

 

Toisten ihmisten itsetunnon tukeminen on asiantuntijan mukaan yksi keino vahvistaa omaa itsetuntoa.

Itsetunto ei parane harppauksilla, mutta pikku askelin itseään voi vahvistaa, jos jaksaa sinnikkäästi harjoitella. 

Liikuntapedagogiikan professori ja psyykkisten taitojen dosentti Jarmo Liukkonen kertoo tuoreessa Psyykkinen vahvuus -kirjassaan, että myönteinen ajattelu on olennaista hyvän itseluottamuksen saavuttamisessa.

– Olemme monesti itse itsemme pahimpia vastustajia, koska erilaiset negatiiviset ajatukset, ylikriittisyys ja epäilykset alkavat häiritä keskittymistä, vireystilaa ja elimistön toimintoja, hän toteaa kirjassa.

Liukkosen mukaan menestyneet ihmiset ovat tietoisia ajatuksistaan ja pystyvät kontrolloimaan niitä. 

Kuinka siihen ajatusten kontrollointiin sitten päästään? Kokeile Psyykkisestä vahvuudesta poimittuja neuvoja:

  1. Korosta omia vahvuuksiasi, myös itsellesi. Mieti, mitkä ovat sinun vahvuuksiasi, eli sellaisia myönteisiä asioita, joista muut muistavat sinut vaikka yhden tai viiden vuoden kuluttua.
  2. Muistele aiempia onnistumisiasi. Palaa hyvin menneisiin hetkiin usein ja yksityiskohtaisesti. Koeta palauttaa mieleen kaikki onnistumistilanteeseen liittyvä ääniä ja tuoksuja myöten.
  3. Opettele vastaanottamaan kehuja. Kun sinua kehutaan, sano kiitos. Yritä kaikin voimin pitää sisälläsi selitykset siitä, miksi et oikeastaan ansaitse kehua.
  4. Tue läheistesi itseluottamusta kehumalla heitä silloin, kun siihen on aihetta. Myönteistä palautetta voi antaa sanojen lisäksi ilmeillä ja olemuksella. 
  5. Muista, että itseluottamuksen taso vaihtelee, ja virheitä sattuu kaikille. 

 

Tuliko uuden viikon mukana uusi stressi? Tutkimuksen mukaan helpotusta voi löytää luontovideoista.

Luonto tunnetusti rauhoittaa. Tutkimukset ovat todenneet, että ulkoilmassa oleskelu tekee hyvää mielen hyvinvoinnille, sillä se vähentää stressiä. Jos aikaa ei ole metsässä samoiluun, voi kokeilla korviketta: katsoa huikeita videoita maailman upeimmista paikoista. Vaikkei muutaman minuutin pätkä ruudulta vastaakaan vaellusta vuoristossa, saattaa se silti toimia stressinlievittäjänä.

Lue myös: Aivotutkijat listasivat rauhoittavimmat biisit – älä kuuntele Satuhäistä tuttua kappaletta autoillessa

Berkeleyn yliopiston tuoreen tutkimuksen ja BBC Worldin mukaan luontovideoiden katsominen vähentää stressiä ja vihantunnetta sekä lisää iloa. Ruudun tuijottaminen ei siis ole aina pahaksi. 

Jospa näillä videoilla saisi sykkeen alemmas?

1. Chilen ja Argentiinan henkeäsalpaavat vuoristot

2. Uuden-Seelannin upea luonto

 

3. Maaginen Islanti 

4. Kaikkien aikojen rauhoittavin luontovideo?

 

Vaiko sittenkin kissasöpöilyä? 

Jos luontovideot saavatkin aikaan vain piinaavan matkakuumeen, voi kääntyä vaikka kissojen puoleen. Pari vuotta sitten julkaistun tutkimuksen mukaan kissavideoiden katsominen lisää onnellisuuden tunnetta ja antaa energiaa.

 

Olkaa hyvät: yhdeksän neuvoa ihmisiltä, jotka todella tietävät, miten arjen aikataulukaaoksesta selviää.

Työt pursuilevat yli äyräiden, läheisten kanssa haluaa viettää aikaa, harrastuksia olisi kiva olla – ja joskus pitää käydä kaupassakin. Ai niin, ja joillakin ihmisillä on kuulemma vapaa-aikaakin. Miten ihmeessä ajan saisi riittämään kaikkeen?

Jos tätä asiaa kannattaa joiltakuilta kysyä, niin Satu Rämöltä ja Hanne Valtarilta. Rämö on toimittaja, designkaupan pitäjä, matkailuyrittäjä ja ammattibloggaaja. Valtari taas on ammattibloggaaja, toimittaja ja tuottaja. Lisäksi kummallakin moniosaaja-yrittäjällä on lapsia. 

Tuoreessa Unelmahommissa-kirjassaan (WSOY) Rämö ja Valtari neuvovat, miten arkeen saa mahdutettua niin työn, perheen kuin harrastuksetkin. Opus kertoo siitä, miten itselleen voi tehdä työn asioista, joista pitää.

Kas näillä Valtarin ja Rämön neuvoilla arjen aikataulukaaoksesta selviää:

1. Määrittele työaika ja -paikka uusiksi

Minimoi työn aloittamiseen kuluva aika. Jos voit, osallistu kokouksiin etänä Skypen kautta ja hoida ideointi esimerkiksi pyöräillessäsi. Tee hommat silloin, kun sinulle sopii, ja siellä, missä sinulle sopii. Voit hyvin työskennellä myös pikku pätkissä. Puolessa tunnissa ei kannata aloittaa mitään suurta keskittymistä vaativaa, mutta siinä ehtii vastata moneen sähköpostiin.

2. Suunnittele huolellisesti

Tee listoja ja aikatauluja – ja noudata niitä. Kun Satu Rämö alkaa kirjoittaa tietokirjaa, hän tekee koko projektista pikkutarkan Excel-tiedoston. Kahden viikon suunnitteluajan jälkeen kirja alkaa valmistua jämptisti luku kerrallaan. 

– Jos aikataulu ei jostain syystä pidä, uusin aikataulun heti ja alan noudattaa sitä, Rämö kertoo kirjassa.

3. Älä sano aina töille kyllä

Menestysoppaissa kehotetaan aina sanomaan kaikelle kyllä, eikä Unelmahommissa ole poikkeus. Hanne Valtari kuitenkin kannustaa kieltäytymään välillä töistä. Muuten ei nimittäin jaksa. 

4. Älä luota spontaaniin liikuntaan

Merkitse lenkit ja jumpat kalenteriin. Muuten ei kerta kaikkiaan tule lähdettyä. 

5. Nuku kunnolla

Liikunta tuo hyvää oloa, paitsi jos sen tekee nukkumisen kustannuksella. Jätä nukkumiselle aikaa, ja jos nukut huonosti, ota seuraavana päivänä rennommin. Kuolemanväsyneenä hommat vain takkuavat ja vievät tavallista enemmän aikaa. 

6. Älä tee kaikkea itse

Pyydä apua läheisiltä. Se on sallittua ja järkevää.

Osta muilta ihmisiltä hommat, joita inhoat, tai joiden tekeminen kestää sinulta kauan, koska et ole niissä hyvä. Esimerkiksi kirjanpito tai siivous voivat olla tällaisia. 

– Jos budjetti vain antaa periksi, osta kaikki mahdollinen ulkopuolelta, Valtari kehottaa.

7. Etene rauhassa

Nainen voi saada kaiken, mutta ei välttämättä tällä palavalla minuutilla. Ole siis kärsivällinen unelmiesi kanssa. Hetkessä elämisessä on puolensa, mutta on myös huojentavaa tajuta, ettei kaikkia unelmia voi eikä tarvitse saavuttaa juuri nyt. 

8. Tee täydellisen sijaan hyvää jälkeä

Lakkaa tavoittelemasta täydellistä. 

– ”Huonon” ja ”täydellisen” väliltä löytyy myös ”tarpeeksi hyvä”. Hyvin usein se on ihan tarpeeksi! Rämö kannustaa.

 

Oletko löytänyt jo oman ikigain? Yksi simppeli kysymys auttaa selvittämään tämän elämän rakkaimman asian.

Etkö tiedä, mitä haluat tehdä eläkkeellä? Tai etkö ole varma edes siitä, mitä haluat tehdä elämässäsi yleensä?

Ei hätää! Ei ole harvinaista, että tällaisiin suuriin kysymyksiin ei löydy vastausta. Tai vastaukset, eli unelmat ja intohimot, ovat hautautuneet oravanpyörään ja arjen kiireisiin. Stressikin voi estää meitä unelmoimasta.

Oman intohimonsa löytämiseksi on onneksi monta tapaa. Onnellisuuskirjailija Neil Pasricha kertoo uudessa kolumnissaan yhden helpon keinon selvittää itseään innostavat, tärkeät asiat.

Pasrichan tapa pohjautuu ikigai-metodiin. Se on japanilainen käsite, joka tarkoittaa ”syytä, miksi herään aamulla”. Lähin synonyymi ikigai-sanalle on elämän tarkoitus.   

– Ikigai on sinun nykyinen tavoitteesi. Se on sinun nykyinen intohimosi, kirjoittaa Pasricha.

Pasricha on kanadalainen kirjailija ja yrittäjä, joka on tullut tunnetuksi myös onnellisuuspuheistaan, etenkin TEDx-tapahtumissa. Hänen mukaansa yksi kysymys auttaa jokaista löytämään oman ikigainsa, intohimonsa:

”Mitä teet pyhäaamuna, kun sinulla ei ole mitään tekemistä?”

Alun perin Pasricha on nimennyt tämän lauantaiaamun testiksi, mutta sen yksinkertaisen kysymyksen voi esittää minä tahansa vapaapäivänä.

Koskipa vastauksesi sitten leipomista, lehden lukemista, neulomista tai jumppaamista, pysähdy siihen. Pasrichan mukaan seuraavaksi mieti kaikkia niitä tapoja, joilla saat lisää mahdollisuuksia ja tavoitat rakkaan intohimosi kohteen yhä useammin. Hän uskoo, että vastauksia löytyy satoja.

Kaikki eivät pysty lopettamaan heti päätyötään tai tekemään muuten suurta muutosta elämässään yhdellä rysäyksellä löydettyään ikigain. Siksi on tärkeää ajatella kutsumustaan pienemmissä osissa.

Jos esimerkiksi rakastat tanssia, pohdi, miten voisit tuoda enemmän tanssia elämääsi. Voisitko kokeilla yksityisohjaajaa tai siirtyä itse opettamaan tanssia? Tai pystyisitkö tekemään vapaaehtoistyötä tanssin parissa? Ja muistathan tanssia kotona joka päivä?

– Nämä ideat tekevät sinusta rikkaamman, vahvemman ja onnellisemman myös työelämässäsi, uskoo Pasricha.