”Opettelin muun muassa syömään julkisilla paikoilla ja lopetin poikakaveriltani salassa syömisen”, kertoo Me Naisten lukija toipumisestaan. Kuvituskuva: Shutterstock
”Opettelin muun muassa syömään julkisilla paikoilla ja lopetin poikakaveriltani salassa syömisen”, kertoo Me Naisten lukija toipumisestaan. Kuvituskuva: Shutterstock

Kysyimme Me Naisten lukijoilta, millä keinoin he ovat toipuneet syömishäiriöstä.

Syömishäiriön puhkeamisen syyt ovat usein epäselviä ja monimuotoisia, ja niin ovat myös syyt, miksi ja miten toipuminen alkaa. Yksi saa apua syömishäiriöönsä vertaistuesta, toinen terapiasta, kolmas suuresta elämänmuutoksesta.

Osa on alkanut toipua myös omin voimin, mutta aina syömishäiriöinen ei itsekään ymmärrä sairastuneensa. Toipuminen on kuitenkin mahdollista pitkän ajan jälkeen, ja se kestää lähes aina kauan, jopa vuosia.

Näin anoreksiaa, bulimiaa ja muita syömishäiriöitä sairastaneet naiset kertoivat paranemisestaan kyselyssämme:

”Opettelin syömään normaalisti”

”Sairastuin 13-vuotiaana syömishäiriöön. Kävin usein juttelemassa ammattiauttajien kanssa, ja minun uskottiin parantuneen. Olin vain liian hyvä valehtelija ja teeskentelijä, joten apu jäi samatta.

Neljä vuotta syömishäiriö oli minun tukeni, ainoa keino selvitä. Se vei elämäniloni ja melkein oman henkeni. Vasta kun syömishäiriö alkoi hallita minua, huomasin sen.

”Opettelin syömään normaalisti ja rakastamaan itseäni.”

Ymmärsin viime hetkellä, että syömishäiriöstä ei kuitenkaan parane täysin, ellei tee omaa sisäistä työtä. Lopulta siis paranin aivan itse. Opettelin syömään normaalisti, opetin kehon kestää normaalia syömistä, opettelin rakastamaan itseäni ja iloitsemaan kehostani sekä elämästä. Keskityin iloon ja kiitollisuuteen sekä otin huomioon kaikki hyvinvointiin vaikuttavat tekijät. Tämä kesti pari vuotta ja oli raskainta ikinä, mutta toisaalta kasvatti älyttömästi.” Täysii, 25

”Tärkein tekijä oli itsetuntemuksen parantuminen”

”Syömisestä ja painon tarkkailusta tuli ahdistava ja muuta elämää rajoittava asia minulle jo 1980-luvulla. Ajatukseni olivat pitkään kiertyneet syömisen ja painon ympärille, elin jatkuvassa ahdistuksessa. 2000-luvun alussa käynnistin toipumisen.

Tärkein tekijä on ollut itsetuntemuksen parantuminen ikääntymisen myötä sekä hyvät ihmissuhteet. Myös elämän tasoittuminen monilla eri alueilla on tukenut toipumista. Niitä ovat muun muassa vakituinen työpaikka, ammattitaidon kehittyminen, perheen perustaminen ja vetäytyminen ihmissuhteista, joissa käytetään päihteitä liikaa.” Minni, 47

”Uusi koulu auttoi toipumaan”

”Toivun parhaillaan anoreksia nervosasta. Sairaalaan en ole joutunut, mutta koulukiusaamisen vuoksi minulle tuli keskivaikea masennus ja sen jälkeen anoreksia.

Elämäni paras päätös oli se, kun vaihdoin koulua. Uusi koulu ja kaverit auttoivat toipumaan.

”Elämäni paras päätös oli se, kun vaihdoin koulua.”

Nykyisessä koulussa on kannustava, ihana ja lämminhenkinen ilmapiiri, jossa kaikki auttavat ja tukevat toisiaan. Koulussani on myös parhaat koulukaverit, joita minulla on koskaan ollut.

Nykyään olen oma itseni välittämättä muiden mielipiteistä. Jos joku sanoo jotain ikävää, annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos.” Ksenia, 18

”Tutustuin eri vertaistukimuotoihin”

”Minulla oli epätyypillinen ahmintahäiriö noin 25 vuotta, ja sen ajan olen ollut sairaalloisen ylipainoinen. Sitä yritettiin saada koko ajan kuriin väärällä tekniikalla eli laihduttamalla. Ei ole sellaista dieettiä tai menetelmää, jota en olisi kokeillut. Tiesin jo 10-vuotiaana ruoka-aineiden kalorit ja kuinka monta ruisleipää sai syödä Painonvartijoiden mukaan.

Vasta kymmeniä vuosia myöhemmin kuulin ensimmäisen kerran BED-diagnoosista, eli syömishäiriöstä, jossa ahmiminen on ongelma. Löysin itselleni sopivan terapeutin, jonka kanssa pureuduttiin kevyesti ahmimisen syihin ja ennen kaikkea tulevaisuuden tavoitteisiin syömisen osalta. Painonpudotus oli sivuseikka ensimmäisessä vaiheessa. Tein paljon mielikuvaharjoituksia ja muutin käyttäytymismallejani. Opettelin muun muassa syömään julkisilla paikoilla ja lopetin poikakaveriltani salassa syömisen.

Jokapäiväisen herkun sijaan ostin usein kukkia, lehtiä tai kosmetiikkaa. Sittemmin opettelin, ettei joka päivä tarvitse saada tai ostaa mitään mieltä piristävää. Opettelin myös hyväksymään kehoni: jos en innostunut siitä joka päivä täysillä, niin en ainakaan haukkunut sitä. Kirjoitin kiitollisuuspäiväkirjaa ja tein muutoksia ajattelutavassani. Aamut alkoivat tuntua ihanimmilta, eikä uusi päivä enää pelottanut, kuten eivät tehneet enää uudet ruuatkaan, liikuntalajit tai ihmiset. Tutustuin eri vertaistukimuotoihin, niin ryhmiin kuin nettipalstoihin.

Edelleenkin teen päivittäin mielikuvaharjoitteita. Olen päässyt kuiville ahminnasta ja jatkuvasta herkkujen napostelusta sekä pudottanut pysyvästi painoa. Enemmänkin voisi pudottaa, mutta tärkeintä on, että ruoka ei rajoita enää elämääni.” Miisu, 42

Lue myös! Sometähti Olivia Oras toipuu syömishäiriöstä: ”Sairaus on sitä, ettei kiinnosta elääkö vai kuoleeko, kunhan on laiha”

”Apua psykiatrisesta hoidosta ja ravitsemusterapiasta”

”Menetin elämästäni seitsemän vuotta syömishäiriölle. Kärsin valtavasti psyykkisesti ja menetin elämäniloni, monta ystävää ja parisuhteen sekä terveyteni, kun sairastuin anoreksiaan. Ruoka ja laihdutus, ahdistus, pakkomielteet ja itseinho hallitsivat elämää.

Aloin toipua vasta, kun oikeasti tunnistin ongelman ja sain rohkeutta tehdä jotain sen eteen. Hain apua psykiatrisesta hoidosta ja ravitsemusterapiasta. Kävin vuosia terapiassa ja opettelin syömään uudelleen. Vaikka lääkärit meinasivat jo laittaa kroonikon leiman, lopulta paranin täysin.” Frozen corpse, 32

”Ystäväni tiesi, mistä narusta vetää”

”Sairastuin anoreksiaan yläasteikäisenä. Ensimmäisenä sen taisi huomata ystäväni, joka uskalsi heti puuttua asiaan.

Valehtelin paljon ja välttelin syömistä. Mutta en oireillut kauan, kun poikapuolinen ystäväni huomasi oireet ja fiksuna osasi ottaa puheeksi oikeilla sanoilla. Hän tiesi vieläpä sen, mistä narusta vetää, ja kertoi, etteivät he eli pojat tykkää luurankolaihoista, vaan muotoja saa olla.” Selvisin vähällä, 33

”Päivässä meni valtavasti aikaa siihen, että mietti, mitä voisin syödä, onko sitä saatavilla, mistä saan sen, onko siihen rahaa.”

”Terapian avulla sain riisuttua ahdistuksen”

”Minulla oli vuosia jaksoittainen syömishäiriö. Sairastin jossain vaiheessa koko kirjon eli bulimiaa, anoreksiaa, ortoreksiaa ja BED:iä.

Toipumista vaikeutti se, että en ollut koskaan oikein oppinut terveellisen ruokailun aakkosia. Myöhemmin katsoessa tajuan oireilleeni jo yläasteikäisenä.

Omilleni muutettuani oireilu paheni ja oli kiinteästi yhteydessä yleiseen pahaan oloon, ahdistukseen ja masennukseen. Vei kuitenkin vuosia, ennen kuin tunnistin sen.

Päivässä meni valtavasti aikaa siihen, että mietti, mitä voisin syödä, onko sitä saatavilla, mistä saan sen, onko siihen rahaa.
Toipumiseni alkoi, kun korkeakoulussa minut passitettiin terapiaan saatuani ahdistustestissä hirveän korkeat pisteet. Terapian avulla sain riisuttua ahdistuksen ja pelon viltin pois päältäni, jolloin kykenin näkemään muutakin maailmaa. Keskityin muutaman vuoden tiukasti itseeni, luin paljon syömishäiriöstä, ahdistuneisuudesta ja muusta, ja hakemalla hain uusia malleja. Käsittelin menneisyyttäni paljon puhumalla ja opin, mistä vääristyneet mallit kumpusivat. Ahdistuksen hellittäessä myös syöminen alkoi onnistua paremmin. Puhuin asiasta myös avoimesti ihmisille ilman sen suurempaa draamaa.

Tällä hetkellä olen ollut oireeton jo parin vuoden ajan, ja suhtautumiseni itseeni on hyvinvoiva, ja sitä kautta suhtautuminen myös syömiseeni on terve. Minulle oli tärkeintä oppia vaimentamaan muiden mäkättävät äänet mielessäni sekä löytää tasapaino ja itsenäinen ääneni. Opin arvostamaan itseäni ja piirteitäni, eikä minun tarvitse enää yrittää kontrolloida tai saavuttaa jotain syömättömyydellä. Enää en ahdistu voimakkaita fyysisiä reaktioitani, vaan tuumaan vaan, että jaahas, nyt on se ja se tunne, kyllä se tuosta menee ohitse. Enää en tarvitse ruokaa rankaisuksi, lohdutukseksi, palkinnoksi tai rauhoitteeksi, vaan olen oppinut nauttimaan siitä ja itsestäni.” Tulppaani, 30

Isot painot ja näyttävät lihakset eivät välttämättä merkitse kestävyyttä ja hyvää fyysistä kuntoa.

Jokainen on joskus törmännyt atleettiin, jonka lihakset suorastaan puskevat ulos vaatteista. Jo kaukaa näkee, että raskaat painot ovat osa hänen kuntosalitreenejään. Huh, on oltava erinomaisessa fyysisessä kunnossa saadakseen sellaiset lihakset, eikö?

Ei oikeastaan, sillä isot lihakset ja hyvä kunto ovat Helsingin Sanomien haastatteleman fysioterapeutin Georg Schleiferin mukaan kaksi eri asiaa. Vaikka lihaksia löytyisi kuinka paljon, fyysinen kunto voi silti olla pohjamudissa.

Kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa.

Schleifer kertoo HS:lle, että kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa. Ongelmaksi muodostuu se, että yksipuolinen treenaaminen aiheuttaa pitkällä aikavälillä lähinnä vaivoja kroppaan.

– Yksipuolinen harjoittelu johtaa ylikuormitus- ja rasitusvammoihin, lihasepätasapainoon ja psyykkiseen väsymiseen, Schleifer kertoo HS:lle.

Lue myös: Älä sorru näihin! Pt paljastaa naisten yleisimmät virheet kuntosalilla – ja miten ne voi korjata

Hyvä kunto koostuu lihaskunnosta, kestävyydestä, liikkuvuudesta ja koordinaatiosta. Eri liikuntamuodot tukevat toisiaan: esimerkiksi lenkkeily auttaa palautumaan kuntosalitreenistä.

Hyvä kunto tarkoittaakin ennen kaikkea hyvää toimintakykyä. Schleifer kertoo Helsingin Sanomien artikkelissa eräästä asiakkaastaan, jolta lihaksia löytyi kyllä huimasti, mutta liikkuvuus oli lähes olematonta.

”Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen.”

– Hän oli jäykkä kuin rautakanki. Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen, koska kädet eivät taipuneet taakse.

Lihaksien koko ei myöskään kerro suoraan siitä, kuinka voimakkaat treenatut lihakset ovat. Daily Mail -sivusto kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan kehonrakentajien lihassolut ovat usein kyllä isompia kuin kestävyysurheilijoiden, mutta heikompia.

Koko ei kerro lihaksen vahvuudesta.

Yleisesti ottaen lihas pystyy tuottamaan sitä enemmän voimaa, mitä isompi se on – mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Voima ei kasva samalla tavalla kuin lihaksen koko, ja siksi koko ei kerro lihaksien vahvuudesta.

Tutkimuksessa havaittiin, että erityisen vahvat lihakset löytyvät esimerkiksi pikajuoksijoilta. Lihaksien erityinen voimakkuus johtuu siitä, että pikajuoksijoiden lihaksien täytyy tuottaa voimaa huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi kehonrakentajien.

Älä anna siis isojen lihaksien hämätä – lihaskimpun voi voittaa mitä todennäköisemmin esimerkiksi porrasjuoksussa tai joogaliikkeissä!

Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi, selvitä ajatuksesi päiväkirjan avulla ja liiku enemmän. Elämän pienet valinnat voivat mullistaa elämäsi.

Joskus pienen asian muuttaminen elämässä voi saada aikaan isoja muutoksia. Esimerkiksi tuotteliaammaksi ihmiseksi oppiminen tai liikunnan pienikin lisääminen voivat saada elämässä aikaan paljon hyvää. Tässä esimerkiksi muutamia Buzzfeedin tekemiä listauksia pienistä asioista, joilla voi olla iso vaikutus elämään:

1. Tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. Aina.

Oletpa menossa työhaastatteluun tai ensitreffeille, tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. On parempi mennä tilanteisiin itsevarmana kuin ajatellen, että et saa haluamaasi työpaikkaa tai treffikumppanisi ei kiinnostu sinusta.

2. Tiedä, mitä syöt.

Varmista, että saat ruoasta tarvittavat ravintoaineet. Opettele myös tekemään ruokaa – säästät rahaa ja elät terveellisemmin kuin syömällä jatkuvasti ulkona tai nauttimalla toistuvasti valmisruokia. Pienet ruokavaliomuutokset kantavat pitkälle. Juo vaikka lasi vettä heti herättyäsi ja ennen nukkumaan menoa, tai lopeta turhan sokerin käyttö kahvissa.

3. Kävele enemmän.

American Heart Associationin mukaan jo päivittäinen 30 minuutin kävely pienentää esimerkiksi sydänkohtauksen, kakkostyypin diabeteksen, osteoporoosin ja joidenkin syöpien riskiä.

4. Valita vähemmän, naura enemmän.

Valittaminen on harvoin tuottavaa esimerkiksi siksi, että valitamme usein henkilöille, jotka eivät voi ratkaista ongelmaamme. Nauraminen esimerkiksi parantaa muistia.

5. Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi.

Jos joku ihminen saa mielesi matalaksi esimerkiksi kommenteillaan, voi olla aika pitää etäisyyttä tai jopa lempata ihminen elämästäsi. Jatkuvasti negatiivisten tai ilkeiden ihmisten ympäröimänä oleminen aiheuttaa surullisuutta, levottomuutta, pelkoa ja stressiä.

6. Älä mieti, mitä muut ajattelevat sinusta.

Ensinnäkin, et ikinä voi miellyttää kaikkia. Toiseksi toisten miellyttäminen vie kosolti energiaa eikä tee onnelliseksi. Nauti siis sitä, että sinä olet juuri sinä, ja opi arvostamaan omia mielipiteitäsi ja elämänvalintojasi. Opettele myös sanomaan tarvittaessa ei.

7. Pidä päiväkirjaa.

Asioiden ylös kirjoittaminen auttaa käsittelemään ja ymmärtämään tunteita.

8. Unohda menneet erehdykset.

Menneissä erehdyksissä jatkuva märehtiminen vain pahentaa asioita. Ymmärrä, ettei kukaan ole täydellinen. Erehdykset ovat itse asiassa oppitunteja elämästä ja sinusta itsestäsi. 

9. Opi olemaan tuotteliaampi.

Jos sinun tekee pitkän työpäivän jälkeen usein mieli ottaa päiväunet, motivoi itsesi olemaan tuottava 20 minuutin ajan. 20 minuutin puuhastelun, esimerkiksi siivoamisen jälkeen, kotisi on siistimpi, ja olet todennäköisesti jo onohtanut nokoset, jotka sinun piti ottaa.

Minkä muutoksen sinä olet tehnyt? KERRO SE MEILLE!

Etsimme Me Naiset -lehden artikkeliin haastateltavaksi naisia, jotka ovat tehneet jonkin pienen elämänmuutoksen, jolla on ollut suuri vaikutus koko elämään.

Oletko sinä tehnyt vaikkapa ruokailuun, liikuntaan tai arjen hallintaan liittyvä pienen muutoksen? Kerro siitä meille alla olevalla lomakkeella, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin! Palkintopaketti sisältää Everestin ulkoilutakin, Socin urheilupaidan ja Sloggin bikinit. Palkinnon tuotteet ovat kokoa 38. Vastauksia voidaan käyttää myös Me Naisten jutuissa. Voit toki halutessasi osallistua vain arvontaan.

Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!
Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.