Yksin matkustaminen pelottaa monia, mutta on varmasti jokaisen yllätyksensä arvoista. Kuva: Shutterstock
Yksin matkustaminen pelottaa monia, mutta on varmasti jokaisen yllätyksensä arvoista. Kuva: Shutterstock

Miksi et kokeilisi uutta? Ties vaikka löytäisit elinikäisen harrastuksen tai unohtumattoman kokemuksen.

Ensimmäistä kertaa avantoon, yksin reissuun tai uudenurheilulajin treeneihin – mahdollisuuksia ekoille kerroille on loputtomiin.

Uusien asioiden tekeminen estää kyllästymästä sekä pakottaa kehittymään: itsestään oppii paljon, kun irrottautuu vanhoista rutiineistaan. Business Insider kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan uusien asioiden kokeilu pitää myös intohimoa paremmin yllä parisuhteessa. Suhde saa uudenlaista potkua, kun kumppanin kanssa tekee molemmille uusia ja jännittäviä asioita.

Mikä uusissa jutuissa sitten jännittää? Psychology Todayn mukaan pelkäämme enemmän tuntematonta kuin tuttua, jonka tiedämme epämiellyttäväksi. Pettymykset pelottavat, mutta kokemuksen jälkeen voi ainakin sanoa kokeilleensa.

Naiset kertovat parhaista ekoista kerroistaan ja jännittävimmistä kokeiluistaan:

Ennakkoluulottomuus kunniaan

”Tein aikoinaan tietoisen päätöksen, että kokeilen kaikenlaista uutta. Kyllä kannatti! Elämääni on tullut valtavasti iloa. Olen kokeillut muun muassa avantouintia, seinäkiipeilyä, joogaa, yleisiä saunoja… Kaikista on tullut hykerryttävän iloinen mieli ja monista myös pysyviä harrastuksia. Pidän ihmisistä, jotka suhtautuvat ennakkoluulottomasti elämään, vähän hullukin saa olla. Tuntuu mahtavalta, että minäkin voin olla sellainen tyyppi! Muotitermiä lainatakseni: se voimaannuttaa.”

Rohkeasti matkaamaan

”Muistan hyvin, kun lähdin ensimmäistä kertaa yksin reppureissulle Aasiaan. Oli huikea tunne, kun edessä oli 4 viikkoa ja 3 uutta maata. Vaikka olin matkustanut aiemminkin, yksin lähteminen kaukomaille oli jännempää kuin mikään. Ja hei, olin silloin 37-vuotias ja mietin, miksi en ollut tehnyt tätä aiemmin."

”Huipulle päästyäni menin sanattomaksi.”

”Ensimmäinen sooloulkomaanmatkani Portugaliin yksin 30-vuotiaana oli huikea. Matka jännitti vielä perilläkin. Syönkö yksin ravintolassa vai popsinko evääni puistoissa? Miten viihdyn iltaisin? Pelot olivat kuitenkin turhia. Viihdyin todella hyvin, sain seuraa ja nautin Portugalista, joka on soolomatkaajan unelmakohde.”

”Patikoin viime kesänä ensimmäistä kertaa tunturiin. Se oli myös ensimmäinen kerta oikealla kunnon vaelluksella: aluksi oli hikistä ja rankkaa ja sääsket söivät elävältä, mutta huipulle päästyäni menin sanattomaksi ja ihan tiloihin. Yöttömän yön aurinko paistoi oranssina koko yön, hiljaisessa tunturissa ääntä piti ainoastaan puhaltava kesätuuli, ja lähellä kuljeskelleett porot sekä vuorokausi ylhäällä tuntui pitkältä terapiasessiolta. Sanonta sielun lepäämisestä luonnossa ei ole sanahelinää. Seuraavaksi suuntaan Lofooteille ja sitten suunnittelen uusia reissuja Lappiin. Hurahdin kertaheitolla.”

Mahdollisuus mieltymyksien muutokselle

”Söin elämäni ensimmäisen kokolihapihvin yli 30-vuotiaana. Olin ollut 15 vuotta kasvissyöjä enkä ollut tykännyt naudanlihasta. Sitten tunsin, että keho halusi ensin maistaa kalaa, sitten kanaa ja lopulta tuli lihanhimo. Pihvi maistui, mutta olin kaksi päivää kipeä.

Uusi harrastus testiin

”Ensimmäinen kertaa joogassa jännitti. Mietin, mitä teen, kun en taivu kyyhkysasanaan tai muuhun vaikeaan asentoon. Onneksi sain huippuopettajan ja paljon hyviä neuvoja. Siitä asti jooga on ollut ainoa laji, johon meno ei koskaan tunnu tylsältä. Se kuuluu melkein samaan kategoriaan kuin hieronnassa tai kylpylässä käyminen.”

” Hurahdin lajiin saman tien.”

”Kokeilin kevättalvella ensimmäistä kertaa umpihankihiihtoa. Kuulostaa todella tylsältä, mutta on maailman siisteintä! Voin viilettää metsässä, mihin haluan eikä tarvitse jurnuttaa jonossa laduilla. Edellisestä hiihtokerrasta oli noin kymmenen vuotta, silti hurahdin lajiin saman tien. Olen luvannut ostaa kälyni vanhat sukset, jotta ensi talvena pääsen taas sivakoimaan.”

Joustoa periaatteisiin

”En ole koskaan polttanut tupakkaa, ja se on minulle periaatekysymys. Kuubassa uskaltauduin kuitenkin kokeilemaan sikaria enkä kadu. Eihän se kauhean hyvältä maistunut, mutta olen iloinen, etten jättänyt sikariviljelmävierailua puolitiehen vain vanhan periaatteen takia. Tavalliseen tupakkaan en silti edelleenkään koske.”

Isot painot ja näyttävät lihakset eivät välttämättä merkitse kestävyyttä ja hyvää fyysistä kuntoa.

Jokainen on joskus törmännyt atleettiin, jonka lihakset suorastaan puskevat ulos vaatteista. Jo kaukaa näkee, että raskaat painot ovat osa hänen kuntosalitreenejään. Huh, on oltava erinomaisessa fyysisessä kunnossa saadakseen sellaiset lihakset, eikö?

Ei oikeastaan, sillä isot lihakset ja hyvä kunto ovat Helsingin Sanomien haastatteleman fysioterapeutin Georg Schleiferin mukaan kaksi eri asiaa. Vaikka lihaksia löytyisi kuinka paljon, fyysinen kunto voi silti olla pohjamudissa.

Kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa.

Schleifer kertoo HS:lle, että kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa. Ongelmaksi muodostuu se, että yksipuolinen treenaaminen aiheuttaa pitkällä aikavälillä lähinnä vaivoja kroppaan.

– Yksipuolinen harjoittelu johtaa ylikuormitus- ja rasitusvammoihin, lihasepätasapainoon ja psyykkiseen väsymiseen, Schleifer kertoo HS:lle.

Lue myös: Älä sorru näihin! Pt paljastaa naisten yleisimmät virheet kuntosalilla – ja miten ne voi korjata

Hyvä kunto koostuu lihaskunnosta, kestävyydestä, liikkuvuudesta ja koordinaatiosta. Eri liikuntamuodot tukevat toisiaan: esimerkiksi lenkkeily auttaa palautumaan kuntosalitreenistä.

Hyvä kunto tarkoittaakin ennen kaikkea hyvää toimintakykyä. Schleifer kertoo Helsingin Sanomien artikkelissa eräästä asiakkaastaan, jolta lihaksia löytyi kyllä huimasti, mutta liikkuvuus oli lähes olematonta.

”Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen.”

– Hän oli jäykkä kuin rautakanki. Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen, koska kädet eivät taipuneet taakse.

Lihaksien koko ei myöskään kerro suoraan siitä, kuinka voimakkaat treenatut lihakset ovat. Daily Mail -sivusto kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan kehonrakentajien lihassolut ovat usein kyllä isompia kuin kestävyysurheilijoiden, mutta heikompia.

Koko ei kerro lihaksen vahvuudesta.

Yleisesti ottaen lihas pystyy tuottamaan sitä enemmän voimaa, mitä isompi se on – mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Voima ei kasva samalla tavalla kuin lihaksen koko, ja siksi koko ei kerro lihaksien vahvuudesta.

Tutkimuksessa havaittiin, että erityisen vahvat lihakset löytyvät esimerkiksi pikajuoksijoilta. Lihaksien erityinen voimakkuus johtuu siitä, että pikajuoksijoiden lihaksien täytyy tuottaa voimaa huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi kehonrakentajien.

Älä anna siis isojen lihaksien hämätä – lihaskimpun voi voittaa mitä todennäköisemmin esimerkiksi porrasjuoksussa tai joogaliikkeissä!

Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi, selvitä ajatuksesi päiväkirjan avulla ja liiku enemmän. Elämän pienet valinnat voivat mullistaa elämäsi.

Joskus pienen asian muuttaminen elämässä voi saada aikaan isoja muutoksia. Esimerkiksi tuotteliaammaksi ihmiseksi oppiminen tai liikunnan pienikin lisääminen voivat saada elämässä aikaan paljon hyvää. Tässä esimerkiksi muutamia Buzzfeedin tekemiä listauksia pienistä asioista, joilla voi olla iso vaikutus elämään:

1. Tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. Aina.

Oletpa menossa työhaastatteluun tai ensitreffeille, tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. On parempi mennä tilanteisiin itsevarmana kuin ajatellen, että et saa haluamaasi työpaikkaa tai treffikumppanisi ei kiinnostu sinusta.

2. Tiedä, mitä syöt.

Varmista, että saat ruoasta tarvittavat ravintoaineet. Opettele myös tekemään ruokaa – säästät rahaa ja elät terveellisemmin kuin syömällä jatkuvasti ulkona tai nauttimalla toistuvasti valmisruokia. Pienet ruokavaliomuutokset kantavat pitkälle. Juo vaikka lasi vettä heti herättyäsi ja ennen nukkumaan menoa, tai lopeta turhan sokerin käyttö kahvissa.

3. Kävele enemmän.

American Heart Associationin mukaan jo päivittäinen 30 minuutin kävely pienentää esimerkiksi sydänkohtauksen, kakkostyypin diabeteksen, osteoporoosin ja joidenkin syöpien riskiä.

4. Valita vähemmän, naura enemmän.

Valittaminen on harvoin tuottavaa esimerkiksi siksi, että valitamme usein henkilöille, jotka eivät voi ratkaista ongelmaamme. Nauraminen esimerkiksi parantaa muistia.

5. Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi.

Jos joku ihminen saa mielesi matalaksi esimerkiksi kommenteillaan, voi olla aika pitää etäisyyttä tai jopa lempata ihminen elämästäsi. Jatkuvasti negatiivisten tai ilkeiden ihmisten ympäröimänä oleminen aiheuttaa surullisuutta, levottomuutta, pelkoa ja stressiä.

6. Älä mieti, mitä muut ajattelevat sinusta.

Ensinnäkin, et ikinä voi miellyttää kaikkia. Toiseksi toisten miellyttäminen vie kosolti energiaa eikä tee onnelliseksi. Nauti siis sitä, että sinä olet juuri sinä, ja opi arvostamaan omia mielipiteitäsi ja elämänvalintojasi. Opettele myös sanomaan tarvittaessa ei.

7. Pidä päiväkirjaa.

Asioiden ylös kirjoittaminen auttaa käsittelemään ja ymmärtämään tunteita.

8. Unohda menneet erehdykset.

Menneissä erehdyksissä jatkuva märehtiminen vain pahentaa asioita. Ymmärrä, ettei kukaan ole täydellinen. Erehdykset ovat itse asiassa oppitunteja elämästä ja sinusta itsestäsi. 

9. Opi olemaan tuotteliaampi.

Jos sinun tekee pitkän työpäivän jälkeen usein mieli ottaa päiväunet, motivoi itsesi olemaan tuottava 20 minuutin ajan. 20 minuutin puuhastelun, esimerkiksi siivoamisen jälkeen, kotisi on siistimpi, ja olet todennäköisesti jo onohtanut nokoset, jotka sinun piti ottaa.

Minkä muutoksen sinä olet tehnyt? KERRO SE MEILLE!

Etsimme Me Naiset -lehden artikkeliin haastateltavaksi naisia, jotka ovat tehneet jonkin pienen elämänmuutoksen, jolla on ollut suuri vaikutus koko elämään.

Oletko sinä tehnyt vaikkapa ruokailuun, liikuntaan tai arjen hallintaan liittyvän pienen muutoksen? Kerro siitä meille alla olevalla lomakkeella, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin! Palkintopaketti sisältää Everestin ulkoilutakin, Socin urheilupaidan ja Sloggin bikinit. Palkinnon tuotteet ovat kokoa 38. Vastauksia voidaan käyttää myös Me Naisten jutuissa. Voit toki halutessasi osallistua vain arvontaan.

Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!
Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.