Miksi en tehnyt tätä aiemmin? Kuva: Colourbox
Miksi en tehnyt tätä aiemmin? Kuva: Colourbox

Onneksi koskaan ei ole liian myöhäistä muuttaa asennetta.

Onko sinullakin ollut elämässä vähän rankkaa, mutta olet selviytynyt voittajana?

Omien kovien kokemusten jälkeen tuntuu usein siltä, että kaikki on mahdollista. Tärkeimmät elämänohjeet ovatkin usein niitä, jotka on oppinut kantapään kautta.

Vaikeinta on ymmärtää sitä, että kaikki ei ole ikuisesti mahdollista, Inc.com kirjoittaa. Siksi kannattaa opetella tietyt asiat mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Inc listasi elämänohjeet, jotka on syytä panna käytäntöön mahdollisimman pian.

1. Kova työnteko ja nauru eivät sulje toisiaan pois

Miksi nauraminen on yleensä tabu silloin, kun sitä tarvitaan eniten, eli kiireessä? Kunnon naurut tekevät keholle hyvää; tutkitusti ne toimivat jopa kuntoilun korvikkeena. Vatsaa kipristävä nauru vapauttaa elimistössä endorfiineja.

Nauraminen ei ole vakavasti otettavien töiden vastakohta, vaan hauskaa voi pitää ja saada silti aikaan suuria. Pienet ilon hetket lisäävät luovuutta ja voivat siten auttaa ratkomaan isojakin ongelmia.

Anna kiherryksen kuulua, vaikka olisit yksiksesi! Kuka nyt haluaisi tehdä koko ajan töitä ilman naurua? Kuva: Colourbox
Anna kiherryksen kuulua, vaikka olisit yksiksesi! Kuka nyt haluaisi tehdä koko ajan töitä ilman naurua? Kuva: Colourbox

2. Vihan taustalla piilee pelko

”Pelko on polku pimeälle puolelle. Pelko johtaa suuttumukseen. Suuttumus johtaa vihaan. Viha johtaa kärsimykseen.”

Näin on sanonut viisas Yoda, tuo Tähtien sodan maailmassa esiintyvä vihreä pieni jedimestari. Kuuluisa elokuvalausahdus kiteyttää edelleen tärkeän asian: joskus ihmisen toiminta voi näyttää vihaiselta, mutta usein sen alta löytyykin menetyksen, haavoittuvuuden tai irti päästämisen pelkoa. 

Ikävien asioiden jälkeen syytämme helposti pahasta olostamme ulkopuolista tekijää – jotakin, jota vihaamme. Kun kärsimyksemme helpottaa ja pääsemme irti vihan tunteesta, ymmärrämme usein, että viha olikin suuttumusta ja pelkoa.

Läheisen kuoleman jälkeen tämä tilanne on monelle tuttu. Surun lisäksi saatamme kokea vihaa tai suuttumusta vainajaa kohtaan. Miksi hän jätti meidät yksin? Kuitenkin kaikkien näiden tunnemyrskyjen yhteinen nimittäjä on pelko. Sen kun huomaamme, myötätuntoa alkaa löytyä ja olomme alkaa hiljalleen helpottua.  

Lue myös! Nämä asiat sureva haluaisi sinun tietävän

3. Päivittäiset tottumuksemme määrittävät tulevaisuutemme

Vellotko usein menneessä? Suuntaa katseesi mieluummin tähän hetkeen ja tulevaisuuteen. Toimintasi ja ajatuksesi määrittelevät sen, kuka olet ja mitä teet jatkossa. Tämä yksinkertainen neuvo tuppaa unohtumaan monilta, jotka jäävät miettimään pitkiksi ajoiksi mennyttä.

Jos haluat oppia uuden asian ja toistat sitä viikon, alat ymmärtää, että muutos on mahdollinen. Kun toistat käytäntöä kuukauden, alat huomata jo pienen muutoksen. Vuosien rutiininomainen toistaminen tuo täydellisen muutoksen, josta et välttämättä enää tunnista itseäsi. Ei siis kannata aliarvioida pienten, uusien tapojen voimaa. Tapamme ja tottumuksemme päättävät sen, millaisia meistä tulee – sekä hyvässä että pahassa.

Tiesitkö? Rään syöminen, piereskely, kiroilu – nämä ovat 10 ”huonoa” tapaa, joilla on yllättäviä hyötyjä

4. Rakkaiden asioiden eteen pitää työskennellä kovemmin

Saatko tehdä päivittäin juttuja, joita rakastat? Hienoa, jos vastasit kyllä. Useimmat ihmiset eivät nimittäin saa – tai he eivät uskalla. Jotkut jättävät lempiasiansa kokonaan tekemättä. Sen sijaan he tekevät työtä, jota heidän käsketään tehdä tai jota heidän lähipiirinsä olettaa heidän tekevän.

Lempiasioiden tekeminen ei kuitenkaan ole aina helppoa. Business Insiderin mukaan sinun täytyy työskennellä rakkaiden asioidesi eteen jopa kolme kertaa lujemmin kuin kaikkien muiden.

Mutta kun oikeasti pääset tekemään sitä, mitä rakastat, sinun täytyy nähdä se mahdollisuutena eikä velvollisuutena. Joten jos tiedät, mitä haluat tehdä koko sydämestäsi, omistaudu sille.

Yksi elämän tärkeimmistä opetuksista on oppia nauttimaan tästä hetkestä, matkasta kohti päämäärää. Kuva: Colourbox
Yksi elämän tärkeimmistä opetuksista on oppia nauttimaan tästä hetkestä, matkasta kohti päämäärää. Kuva: Colourbox

5. Tunteetkin kaipaavat treeniä

Kun puhumme harjoittelusta, tarkoitamme usein taitoa, jota meidän pitää hioa.

Saatat harjoitella pianon soittoa tai treenata koiran kanssa agilitya. Mutta myös tunteesi kaipaavat treeniä. Voit harjoitella nöyryyttä, anteeksiantoa tai jopa kiitollisuutta.

Kukaan meistä ei ole syntynyt surullisena tai vihaisena – eikä niistä tunteista tarvitse kärsiä lopun elämäänsä. Yhtä helposti kun harjoittelet vihaa tai katkeruutta pystyt harjoittelemaan itsetuntemusta ja huumoria. Kaikkia tunne-elämän taitoja voi oppia niin tietoisesti kuin tiedostamatta.

Helppo kikka toimii tutkitusti! Hyvinvointikouluttaja kertoo todellisen tehokeinon parempaan elämään

6. Jokainen on vastuussa itsestään

Ihminen on oman onnensa seppä. Tämä lause on kuultu niin monta kertaa, mutta se sisältää tärkeän ajatuksen: jokaisen on syytä myöntää, että voimme ohjailla vain omaa elämäämme. Kukaan ei voi kontrolloida kenenkään toisen elämää. 

Meillä kaikilla on omat unelmamme, tavoitteemme, läheisemme ja tärkeät muut jutut. Vaikka voimme luottaa ystäviimme ja haluaisimme lähes identtisiä asioita elämältä heidän kanssaan, on tärkeää tietää, että jokainen on täällä toteuttamassa omia toiveitaan. Avun pyytäminen ja sen antaminen tavoitteiden saavuttamiseksi on tärkeää, mutta loppupeleissä jokainen on vastuussa itsestään.  

7. Matka on aina tärkeämpi kuin päämäärä

Suurimmat saavutukset ovat usein myös suurimpia pettymyksiä, ellei kokemuksista ole pystynyt nauttimaan jo ennen finaalia. Moni asettaa tavoitteensa ja pyytää jopa läheisiään avuksi, mutta uhraa matkan varrella lopulta sekä oman että joskus myös muiden hyvinvoinnin päämääränsä vuoksi.

Mitä hyötyä on loppuunpalaneesta ihmisestä ja saavutuksesta, jonka suorittaminen ei ole opettanut mitään? Määränpää menettää merkityksensä, jos et ole herkutellut jo matkalla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Sometuksesta jumiutunut niska on hoidettavissa hyvän ergonomian ja täsmäjumpan avulla.

Puhelimella somettaminen ja viestien kirjoittaminen voi olla hauskaa, mutta ne ovat myös suorassa yhteydessä niska- ja selkäkipuihin. Helsingin Sanomat uutisoi ruotsalaistutkimuksesta, jossa seurattiin viiden vuoden ajan 7 000 nuorta aikuista. Yli 20 tekstiviestiä päivässä lähettäneet ilmoittivat useammin kärsivänsä niskan ja yläselän kivuista. 

Tutkimuksessa raportoitiin myös sormien tunnottomuudesta ja nipistelystä. Tutkijoiden mukaan kuusi tekstiviestiä päivässä näytti olevan raja, jonka jälkeen kipu- ja tunnottomuusoireet alkavat lisääntyä. Jos omaa viestittelyä alkaa laskea, huomaa, että kuusi tekstiviestiä tulee lähetettyä, noh, vähintään ennen lounasaikaa. 

Helsingin Sanomien jutussa haastateltu Selkäliiton selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola arvioi, että vietämme älypuhelimen ääressä keskimäärin kahdesta neljään tuntia päivässä, eli hurjat 700–1400 tuntia vuodessa.

Voi toki miettiä, onko älypuhelimen ääressä tarpeellista viettää niin paljon aikaa, mutta joka tapauksessa älypuhelimen selausasentoon tulisi kiinnittää huomiota. Pää kumarassa selaaminen voi ajan mittaan aiheuttaa niskan välilevyn rappeutumista. Normaalissa asennossa pää painaa viisi kiloa, mutta kumarassa ryhdissä, 60 asteen kulmassa, niskalle kohdistuu painetta jopa 27 kilon edestä.

Someniskasta ei ole pakko kärsiä. Virkisterin fysioterapeutti Riikka Ilmivalta laati Me Naisille vinkit someniskan ehkäisyyn ja hoitoon.

Näin ehkäiset someniskan:

1. Tärkeintä someniskan ehkäisyssä on somen käytön vähentäminen. Jos vietät paljon aikaa älypuhelinta näppäillen, mieti, tarvitseeko sinun todella käyttää niin paljon aikaa somettamiseen.

2. Kiinnitä somettaessasi huomiota koko selkärangan oikeaan, luonnolliseen asentoon, jolloin pää pysyy automaattisesti rangan jatkeena. Älä nojaa kauheasti eteenpäin: jos ylävartalo on C-kirjaimen mallinen, pää roikkuu automaattisesti. Jos istut somettaessasi, nojaa selkänojaan.

3. Jatkuva käsien kannattelu somettaessa aiheuttaa särkyjä. Tue käsiä käsinojaan aina kun mahdollista. 

4. Näpyttele älypuhelinta molemmilla käsillä, ettei kroppa muutu toispuoleiseksi.

5. Aina ei tarvitse näpytellä. Käytä niin sanottua puhelimen virtuaalisihteeriä: monesti tekstiviestit voi kirjoittaa ja puhelut soittaa antaen puhelimelle äänikomentoja.

6. Jos sometat edelleen huonossa asennossa, pyydä vaikka läheistäsi ystävällisesti huomauttamaan asiasta. Voit myös hankkia työpisteen äärelle peilin, jos et muuten huomaa olevasi huonossa asennossa.

Iskikö someniska? Näin hoidat sen kuntoon:

1. Muista edelleen vähentää somen käyttöä. Mitä enemmän välttelet staattista paikallaan oloa, sen parempi. Aktiivinen elämäntapa pitää pois somen ääreltä.

2. Someniska johtuu staattisesta asennosta, joten käytä kroppaa monipuolisesti arjessa ja liikuntaharrastuksissa. Mikä tahansa liikunta hyötyliikunnasta lihaskuntoharjoitteluun edistää aineenvaihduntaa.

3. Rintarangan elastisuuden ylläpitäminen on tärkeää, sillä somettaminen ja näyttöpäätetyöskentely jäykistävät rintarankaa. Yläkroppaa voi virkistää keppijumpalla ja rintarangan kiertoliikkeillä.

4. Somettaminen tekee myös yläniskasta todella kireän. Yläniskaa voi mobilisoida vaikka automatkalla tai tuolilla istuessa: tee hyvin pieniä painalluksia takaraivolla selkänojaan, vuorotellen painaen ja rentouttaen niskaa. Liikeessä voi viedä leukaa hieman taakse ja alaspäin. 

Hei te tiimalasivartalosta unelmoivat, hyviä uutisia: pelkästään vatsan alueelta on mahdollista hoikistua!

Meille on vuosikausia hoettu, että laihtua ei voi vain tietystä kohdasta, vaan rasvaa palaa treenin ja ruokavalion ansiosta tasaisesti koko kehosta.

Nyt on selvitetty, että pitkään itsestäänselvänä pidetty sääntö ei olekaan koko totuus. Time-sivuston mukaan tutkimustieto osoittaa, että tietyistä kehonosista on helpompi karistaa rasvaa kuin toisista.

Yksi kyseistä kehonosista on vatsa. Vyötärönseudun lisäksi helpoiten palavaa rasvaa löytyy käsivarsista ja rinnan alueelta. Sen sijaan takapuolen ja reisien rasvaa on vaikeinta polttaa pois.

Tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset.

Virginian yliopiston lääketieteen professori Arthur Weltman kertoo tämän johtuvan siitä, että tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset. Siksi niistä on helpompaa tai vaikeampaa päästä eroon urheilun ja kevyen ruokavalion avulla.

– Vatsan alueen rasva on aineenvaihdunnallisesti yksi aktiivisimmista rasvoista, Weltman kertoo.

Urheilu aiheuttaa kehossa erilaisten hormonien erittymistä. Mitä rankempaa urheilu on, sitä enemmän hormoneja erittyy ja rasvaa palaa – ja erityisesti paikoissa, jotka ovat aineenvaihdunnaltaan aktiivisinta.

Lue lisää! 18 tapaa polttaa enemmän ja tehokkaammin rasvaa

Jos siis haluaa hoikistua erityisesti vatsan alueelta, mitä kannattaa tehdä? Tutkimuksen mukaan siinä missä esimerkiksi juoksu tai uinti auttavat polttamaan rasvaa koko kehosta, vastustreenit voivat polttaa rasvaa keskitetysti esimerkiksi vatsan alueelta, koska vatsarasvat reagoivat voimakkaammin urheiluun.

Toisen tutkimuksen mukaan vatsarasvan polttamisessa ovat tehokkaita myös niin sanotut HIIT-harjoitukset eli nopeatempoiset intervallitreenit. Treenin jälkeen aineenvaihdunta käy vilkkaana ja keho polttaa rasvaa muutaman tunnin ajan treenin jälkeenkin – erityisesti sieltä vatsan alueelta.

Kallis viini maistuu pääasiallisesti aina hyvältä, koska aivot reagoivat voimakkaasti tietoon viinin hinnasta.

Jos kaksi lasillista viiniä laittaisi vierekkäin, kumpi maistuisi sinusta paremmalta? Todennäköisesti se, jonka tiedät olevan kalliimpaa.

Time-sivusto kertoo, että hypoteesin on todistanut myös saksalaisen Bonnin yliopiston tutkimus, jonka mukaan kyse on tavallaan lumevaikutuksesta: jos viinin kerrotaan olevan halpaa tai kallista, mielipide maun miellyttävyydestä muuttuu myös.

Tutkimuksessa 30 ihmiselle annettiin useita viinimaistiaisia, ja jokaisen kohdalla viinin kerrottiin olevan joko kolmen, kuuden tai 18 euron arvoisesta pullosta. Todellisuudessa viini oli jokaisella kerralla tismalleen samaa, 12 euron arvoista juomaa.

Suurin osa arvosteli viinin paremman makuiseksi jos heille kerrottiin, että se on kallista.

Suurin osa testihenkilöistä arvioi viinin paremman makuiseksi, jos heille kerrottiin, että maistiainen on peräisin kalliista viinipullosta.

Lue myös: Mitä lempiviinisi kertoo sinusta?

Mutta mistä reaktio johtuu, ja miksi mielikuva viinin arvokkuudesta tekee siitä paremman makuista? Uudessa tutkimuksessa selvisi, että tietyistä aivojen alueista tulee muita aktiivisempia, kun ihminen saa tietoonsa viinin hinnan ennen maistamista.

Esimerkiksi se aivojen osa, joka yhdistelee uutta informaatiota aiempiin tietoihin ja muistoihin, reagoi siihen, kuinka paljon viinin kerrotaan maksavan. Tieto saattaa muuttua aivoissamme ajatukseksi siitä, että viinin täytyy hintansa mukaisesti olla hyvänmakuista, koska uskomme näin aiempien tietojemme ja muistojemme perusteella.

Hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä.

Myös aivojen aivojen palkitsemis- ja motivaatiojärjestelmä aktivoitui testien aikana. Kun nämä aivojen osat käyvät kierroksilla normaalia enemmän samaan aikaan, hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä sekä tuntemaan enemmän mielihyvää sen juomisesta.

Kyse siis ei ole vain halusta uskoa siihen, että kallis viini on automaattisesti hyvää, vaan aivot todella luulevat saavansa hyvää viiniä.

Tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta.

Sillä, kannattaako viinejä maistella tietämättä niiden hintaa, on kuitenkin kaksi puolta. Toisaalta kaikkein paras tapa muodostaa aito mielipide viinistä – tai mistä tahansa juotavasta tai syötävästä – on maistaa sitä tietämättä hintaa. Silloin aivot eivät tee mielipidettä häiritseviä oletuksia.

Samaan aikaan tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta, koska mielihyvää tuottava osa aktivoituu. Aivot siis saavat lähes väistämättä aikaan reaktion siitä, että kallis viini maistuu paremmalta. Silloin saa melko varmasti vastinetta rahoilleen!

Sanni uudessa lookissaan Vain elämää -risteilyllä keskiviikkona. Hänet nähdään ohjelman All Stars -kaudella, joka alkaa tv:ssä syyskuussa. Kuva: Jonna Öhrnberg

Valtaosa Sannin Instagram-seuraajista on ihastunut muusikon uuteen tyyliin. Mutta muotipiireissä samantyyliset letit ovat aiheuttaneet joskus myös rankkaa kritiikkiä.

Sinisistä hiuksista on tullut muusikko Sannin,24, (oik. nimeltään Sanni Kurkisuo) tavaramerkki. Sannilla on nähty sinisen eri sävyjä jo vuosia, mutta nyt hän näyttää tykästyneen myös letteihin. Sanni nähtiin uudessa lookissaan keskiviikkona Vain elämää -risteilyllä. Hän julkaisi myös Instagramissa kuvan uudesta tyylistään.

 

Mut sen nimi ei oo.... MIKÄ? 🌚

Henkilön SANNI (@sannivirallinen) jakama julkaisu

Valtaosa Sannin Instagram-seuraajista on ihastellut Sannin lettejä kommenteissa, mutta joku on pitää niitä kyseenalaisina.

– Cultural appropriation.. NOT COOL! eräs seuraaja on kommentoinut.

Tällä kommentilla viitataan kulttuuriseen omimiseen (engl. cultural appropriation) eli siihen, että enemmistö ottaa käyttäänsä joitain vähemmistölle kuuluvia tapoja tai vähemmistön kulttuuriin kuuluvia elementtejä. Afrolettejä ja rastoja on perinteisesti nähty enemmän tummaihoisilla ihmisillä. Muotipiireissä kulttuurisesta omimisesta on keskustelu aiemminkin. Vuonna 2016 italialainen muotitalo Valentino stailasi valkoihoiset mallit cornrow-letteihin. Tuolloin jotkut kritisoivat sitä, että eurooppalainen muotitalo omi afrikkalaisen kampauksen.

Myös Marc Jacobsia syytettiin syksyllä kulttuurisesta omimisesta, kun malleilla oli New Yorkin muotiviikoilla villasta tehdyt, värjätyt rastat.

”Olin vuosia ajatellut, että minun kuuluu olla blondi, koska siten olen miellyttävä ja helposti lähestyttävä.”

Sanni kertoi vuonna 2015, että on yrittänyt päästä eroon siitä, mitä muut hänestä ajattelevat. Ennen sitä hän mietti vuosia, miltä hänen kuuluisi muiden mielestä näyttää. 

– Olin vuosia ajatellut, että minun kuuluu olla blondi, koska siten olen miellyttävä ja helposti lähestyttävä. Olin aina halunnut värikkäät hiukset, ja uutenavuotena päätin, etten enää pelkää, Sanni kertoi elokuussa 2015.

 

❤️

Henkilön Mikael Gabriel (@mikaelgabriel) jakama julkaisu

Sanni ei ole ainut letteihin tykästynyt suomalainen muusikko – myös räppäri Mikael Gabriel on ottanut letit hiuksiinsa.
 

Kiitos! @kokokesa Seuraavaks @blockfest 🔥#teamMG

Henkilön Mikael Gabriel (@mikaelgabriel) jakama julkaisu

 

Hilma

Muusikko Sannilla uusi tyyli: otti kiistellyt afroletit

Onhan se nyt herran jumala tyhmää sanoa että joku ei sais LETTEJÄ LAITTAA PÄÄHÄNSÄ. Menee samaan syssyyn tämä moska kuin tämä yli mennyt sukupuolettomuuskin nykyään. Kaippa kohta sanotaan et minkälainen hiustyyli jokaisella pitää olla eikä sitä saa muuttaa enää ollenkaan. Valkosilla jos ei saa olla lettejä niin mustilla ei sit varmaan saa olla suoria hiuksia?
Lue kommentti