Ei, täydellisten unien salaisuus ei ole meikit kasvoilla nukkuminen, vaikka kuvasta niin voisi luulla. Kuva: Shutterstock
Ei, täydellisten unien salaisuus ei ole meikit kasvoilla nukkuminen, vaikka kuvasta niin voisi luulla. Kuva: Shutterstock

Yöllä herätessä täytyy välttää sydämen sykkeen nousua, jos mielii päästä pian uudelleen unten maille.

Moni meistä hamuilee ensimmäisenä puhelintaan, jos sattuu heräämään keskellä yötä. Virhe, todetaan Business Insiderin jutussa. Sivusto haastatteli unitohtorina tunnettua uniasiantuntija Michael J. Breusia siitä, miten kannattaa toimia, jos sattuu havahtumaan keskellä yötä.

Breusin mukaan moni pelkää järjettömästi sitä, ettei saa tarpeeksi unta, vaikka yksi uneton yö ei todellakaan kaada maata. Riittävästä unensaannista huolestunut ihminen haluaa keskellä yötäkin välittömästi tarkistaa, kuinka paljon nukkumisaikaa on jäljellä, ja moni tekee tsekkauksen puhelimen näytöltä.

Breus ei mainitse kännykän ruudun sinisenä loimottavasta ruudusta unelle koituvaa haittaa, mutta kehottaa silti jättämään puhelimen ja muut kellon rauhaan yöllä. Jos alkaa laskeskella unitunteja ja murehtia lyhyitä yöunia, on todella hankalaa rauhoittua takaisin nukkumaan. Herätystä edeltävän ajan määrä on sama, hermoili siitä tai ei.

Älä nouse turhaan

Toinen Breusin vinkki kuuluu, että vessaan ei kannata sännätä turhan takia. Jos hätää ei tunnu, on syytä maata rauhallisesti sängyssä sen sijaan, että nousisi tekemään yhtään mitään.

Sängyssä pysyminen on tärkeää siksi, että Breusin mukaan jo pelkkä istumaan nouseminen nostaa sydämen sykettä. Jotta ihminen nukahtaisi, hänen sykkeensä täytyy olla rauhallinen – useimmilla ihmisillä jotakin 60:n tapaista – ja varsinkin seistessä ja vessaan kävellessä syke nousee väkisinkin korkeammaksi. Syke totta kai palautuu ennalleen vessareissun jälkeen, mutta siihen menee jonkin aikaa.