Nyt katsotaan, kuinka Ellen Ripley pääsee kunnolla potkaisemaan alieneita persuksille.

Alien-leffasarja alkoi kahdella erinomaisella osalla, joiden paremmuudesta kiistellään vieläkin. Alkuperäinen Alien (1979) oli Ridley Scottin ohjaama sietämättömään jännitykseen ja klaustrofobiseen tunnelmaan perustuva housuunpissattaja, jonka slogan "Avaruudessa kukaan ei kuule huutoasi" oli enemmän kuin osuva. Toinen osa, James Cameronin ohjaama Aliens – Paluu taas on yksi parhaita avaruuteen sijoittuvia toimintaleffoja ikinä. Kun ensimmäisessä osassa pääosassa oleva Ellen Ripley (Sigourney Weaver) oli enimmäkseen vikisevä uhri, toisessa hän pääsi kunnolla potkimaan alienperseitä.

Vielä sarjan kolmas osakin oli huippuohjaajan tekemä (David Fincher). Kuten kaksi edellistäkin, se oli ohjaajansa näköinen ja enemmän kuin kelvollinen.

Foxin keskiviikkoillassa nähdään tuplaesitys Alieneita, eli osat 2 ja 3, mutta jostain käsittämättömästä syystä väärässä järjestyksessä. Illan ensimmäisessä elokuvassa siis Ellen Ripley tekee haaksirikon vankilaplaneetalle ja tuo mukanaan tutun vitsauksen. Toisessa elokuvassa taas taistellaan alienien alkuperäisellä kotiplaneetalla ja tehdään selvää – sitä kolmosen kaveria lukuun ottamatta – melkein koko lajista.

No, menee ne näinkin päin. Hyviä on.

Alien 3, Fox ke klo 21.55

Aliens – Paluu, Fox ke klo 00.45

Sympaattinen ja koominen resupekka teki Charles Chaplinista maailman kuuluisimman koomikon.

IS TV-LEHTI: Charles Chaplinista tuli rakastetun kulkurihahmonsa sekä elokuvien ansiosta maailman kuuluisin ja maailman parhaiten palkattu koomikko hyvin lyhyessä ajassa, neljässä vuodessa 1914-1918.

Brittiläissyntyinen Chaplin (1889-1977) ehti myöhemmin kokea sekä jättisuosion että häväistyksi tulemisen, kun Yhdysvallat 1950-luvulla eväsi häneltä maahantuloluvan kommunistiepäilyihin vedoten.

Julkisen kunnianpalautuksen hän sai vasta 1972, jolloin Yhdysvaltain elokuva-akatemia myönsi silminnähden liikuttuneelle Chaplinille kunnia-Oscarin.

Nämä uran ääripäät määrittävät Teeman komeaa neljän tunnin Chaplin-kokonaisuutta. Ilta alkaa pätevällä ranskalaiskatsauksella Kulkurin synty ja päättyy hänen koko uransa kattavaan, kahdessa osassa kerrottuun erinomaiseen ja liikuttavaan dokumenttiin Charles Chaplinin vuosisata.

Välissä nähdään esimerkkinä kolme 25-minuuttista elokuvaa Chaplinin Mutual-studion vuosilta, joita hän kutsui muistelmissaan elämänsä onnellisimmaksi: komediat Siirtolainen, Hiljainen katu ja Kahlekarkuri. Niissä kulkurihahmo on jo likipitäen valmis – Keystone- ja Essanay-studioille tekemiensä elokuvien törmäilevä ja resuinen pikkumies alkoi antaa tilaa monipuolisemmalle hahmolle, jolle Chaplin kirjoitti jo niin sympaattisia vastoinkäymisiä kuin romanssejakin.

Siitä ei ollut enää pitkä matka pitkiin elokuviin. Ensimmäinen mestariteos, Chaplinin poika, valmistuikin 1921.

Teemalauantai: Charles Chaplin, Teema la klo 20.00

Katso videolta Chisun ja Mikael Gabrielin Älä herätä mua unesta -duetto!

Mikael Gabriel oli fiiliksissä jokaisen artistin esityksestä Vain elämää -päivänään. Dueton hän halusi kuitenkin esittää Chisun kanssa.

– Mä oon rakastanut Chisua jo paljon aikaisemmin kuin ollaan edes tavattu.

– Toteutan yhden mun unelmista. Siksi valitsen Chisun, Mikael kertoi jaksossa.

Mikael ja Chisu duetoivat Älä herätä mua unesta -kappaleen. Sävellaji oli Miklulle hankala, mutta hän ei antanut sen häiritä.

Nelonen on julkaissut myös toisen videon, jota ei näytetty televisiossa. Siinä Miklu myöntää, että hänen päänsä ei aina ole kestänyt suosiota.

2758485

Kuuntele täältä kaikki Mikaelin Vain elämää -päivän kappaleet ja äänestä suosikkiasi!

Me Naiset ja ohjelmaa esittävä Nelonen kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.

Mikael Gabrielin Vain elämää -päivää on ylistetty somessa. Oliko se mielestäsi kaikkien aikojen paras?

Mikael Gabrielin Vain elämää -päivänä kuultiin herkkiä ja rajuja tulkintoja. Äänestä omaa lemppariasi!

Anna Puu veti Kovaa biisin niin aggressiivisesti, että sai Mikael Gabrielin hiljaiseksi. Hectorin ääni osui puolestaan suoraan Mikaelin sieluun ja repi sen auki. Myös Suvi Teräsniskan versio Päästä mut pois -kappaleesta sai Miklun kyyneliin.

Mikael Gabriel kertoi hiljattain Me Naisten haastattelussa, ettei ole hajonnut ikinä niin pahasti kuin Vain elämää -päivänään. Some-kommenttien perusteella myös kotikatsomoissa tunteet olivat pinnassa. Kuuntele kaikki kappaleet videoilta ja äänestä jutun lopussa, mikä oli sinun suosikkisi!

1. Suvi Teräsniska: Päästä mut pois

2755216

 

2. Chisu: Älä herätä mua unesta

2758483

 

3. Anna Puu: Kovaa

2758484

 

4. Mikko Kuustonen: Viimeisen kerran

2758490

 

5. Lauri Tähkä: Kipua 

2758493

6. Hector: Vastatuuleen 

2758503

Me Naiset ja ohjelmaa esittävä Nelonen kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.

Kenen esityksestä pidit eniten Vain elämää -jaksossa?

Geoffrey Rush ujuttautuu unohtumattomasti pianistilahjakkuus David Helfgottin nahkoihin.

IS TV-LEHTI: Kärsivistä taiteilijoista on tehty monta elokuvaa, mutta harva niistä on niin onnistunut, menestynyt ja pidetty kuin pianisti David Helfgottista kertova Loisto vuodelta 1996. Ei vähiten pääosassa Oscarin ja muiden palkintojensa edestä hehkuttavan Geoffrey Rushin ansiosta.

Helfgottin näköispainos Rush ujuttautuu pianistilahjakkuuden nahkaan tämän katkeilevan kiihkeää puhetyyliä ja Rachmaninoffin kolmatta pianokonserttia unohtumattomasti soittavia sormia myöten. Ääniraidalta tosin kuullaan Helfgottin aitoa Rahmaninoff-tulkintaa.

Takaumarakennetta miellyttävästi hyödyntävä elokuva palaa Davidin lapsuuteen. Vie vuosia ennen kuin ihmelapsi voi päästä vähitellen eroon ankaran, täydellisen omistushaluisen isänsä (Armin Müller-Stahl) hoteista.

Ollaan Australiassa, Perthin työläiskortteleissa. Liiallista psykologisointia karttaen Loisto seuraa järkyttävästi, kuinka puolanjuutalainen siirtolaisisä rakentaa sotien jälkeen syntyneelle pojalleen toisenlaista tulevaisuutta – niin lujasti, ettei haluaisi päästää tätä silmälläpitonsa vankeudesta, ei ainakaan stipendiaatiksi Lontooseen. Vasta hermoromahduksen, sairaalan ja rakkauden jälkeen Helfgott on valmis kapakkapianistiksi ja konserttilavoille.

Melko tuntematon kyky, ohjaaja Scott Hicks kertoo tämän kaiken kuvien ja äänten loistokkaalla yhteispelillä.

Loisto onnistuu myös sytyttämään klassiseen musiikkiin perehtymättömässäkin halun kuulla lisää.

Paradokseja riittää. Olisiko Davidista ilman isän ankaruutta kehkeytynyt pianistin alkua? Olisiko Helfgottista ilman elokuvaa koskaan tullut näin kuuluisaa maailmalla?

Loisto, Teema pe klo 21.00