Asiakas voi olla tunteiden ja tuoksujen vietävissä kaupassa. Kuva: Colourbox
Asiakas voi olla tunteiden ja tuoksujen vietävissä kaupassa. Kuva: Colourbox

Aistit avoimina kauppareissulle! Suomessakin on nyt innostuttu aistimarkkinoinnista, mutta Yhdysvalloissa äänten ja tuoksujen vaikutusta ihmisten ostokäyttäytymiseen on tutkittu jo 50-luvulta lähtien.

Psshhh… Kaupan oluthyllyllä sihahtaa ja melkein jo maistan maltaan kielelläni. Mutta kuka se oli? Kuka kehtasi avata pullonsa jo myymälässä?

Ei kukaan. Ääni tuli nauhalta, ja sen tarkoitus oli saada minut himoitsemaan huurteista.

Kyse on aistimarkkinoinnista: tuoksujen ja äänten vaikutuksesta ihmisten ostokäyttäytymiseen.

Lue myös: Lähditkö taas nälkäisenä kauppaan? Silloin tunnet varmasti tahmatassut, kassakyttääjät ja 11 muuta ärsyttävintä asiakasta

Helsinkiläisen K-Supermarket Hertan kauppias Markus Ranne on käyttänyt tuoksumarkkinointia myymälöissään jo yli kymmenen vuoden ajan. Pari vuotta sitten Ranteen markettiin suunniteltiin myös oma erityinen äänimaailmansa. Hedelmä- ja vihannesosastolla voi kuulla luonnonääniä puron solinasta kengän alla rasahtavaan oksaan, kalatiskillä taas meren liplatusta ja lokkien kirkunaa. Ja sitten siellä oluthyllyllä niitä sihahduksia.

”Äänet ja tuoksut ovat sen verran vaimeita, että suurin osa asiakkaista ei edes huomaa niitä.”

– Äänet ja tuoksut ovat sen verran vaimeita, että suurin osa asiakkaista ei edes huomaa niitä. Ne kuitenkin toimivat alitajuisesti ja synnyttävät mielikuvia. Etenkin ihmisen tuoksumuisti on hyvin vahva, Ranne kertoo.

Suomessa harvinaista

Suomessa aistimarkkinointi on vielä melko harvinaista. Rannekin tietää vain muutaman kauppiaskollegan, joka on siitä innostunut.

Yhdysvalloissa äänten ja tuoksujen vaikutusta ihmisten ostoskäyttäytymiseen on kuitenkin tutkittu paljon, ja aistimarkkinointia on harjoitettu jo 50-luvulta lähtien.

– Maailmalla monilla vaateketjuillakin voi olla ominaistuoksunsa, jotta ketjun kaikki myymälät tuoksuisivat samalta ja tunnistettavalta, Ranne kertoo.

Tutkimusten mukaan tuoksuilla voidaan kasvattaa asiakkaiden ostohaluja, mutta myös luoda tunnelmia ja jopa lisätä tilan tuntua.

Tiedostavalla haistelukierroksella Helsingin Ruoholahden Citymarketin ruokaosastolla nenä bongaa omenan, grillatun lihan, tuoreen leivän ja voimakkaan kookoksen tuoksun. Ja kas, vieressä seisookin teline täynnä kookosvesipulloja! Tuoksuja voi käyttää myös apuna uusien tuotteiden markkinoinnissa. Tuotteiden, joita asiakas ei muuten ostaisi.

Maailman miellyttävin tuoksu

Vaikka äänet ja tuoksut lisäisivät asiakkaan ostohaluja, Ranne haluaa ennen kaikkea tehdä kauppareissusta asiakkaalle miellyttävän.

– Arkinen kaupassakäynti ei ole mikään kovin seksikäs kokemus, päinvastoin. Mutta tavoitteeni on, että asiakkaalle jäisi kauppareissusta hyvä fiilis, ja hän haluaisi tulla juuri meille uudestaan.

Mitä miellyttävämpää kaupassa on, sitä kauemmin asiakas siellä myös viihtyy.

Siksi jo Ranteen Hertta-marketin tuulikaapissa tuoksuu vaihdellen vanilja – tutkimusten mukaan maailman miellyttävin tuoksu – tai omenapiirakka.

– Jollei niitä tuoksuja olisi, tuulikaapissa haisisivat lähinnä parkkipaikan pakokaasut, eikä siitä synny mikään kiva fiilis. Omenapiirakan tuoksu on kyllä sellainen, että siinä alkaa kuola valua ja mieli tehdä piirakkaa, Ranne naurahtaa.

Mitä miellyttävämpää kaupassa on, sitä kauemmin asiakas siellä todennäköisesti myös viihtyy. Ja silloin koriin saattaa helposti lentää myös heräteostoksia. Rento asiakas on yleensä kauppiaalle hyvä asiakas.

Kaikkia ei voi miellyttää

Kauppiaalle olisi toki edullisempaa napsauttaa vain radio päälle kuin tilata ammattilainen suunnittelemaan myymälän äänimaailma. Mutta radiosta voi tulla asiakasta ärsyttävä biisi (tai pahimmillaan jopa kilpailijan mainos!), ja silloin hän haluaa äkkiä ulos.

Radiosta voi tulla asiakasta ärsyttävä biisi ja silloin hän haluaa äkkiä ulos.

Ranteen mukaan aistimarkkinointiin satsaaminen kannattaa: myönteinen palaute asiakkailta on lisääntynyt selkeästi sen jälkeen, kun hän alkoi käyttää ääniä ja tuoksuja myymälöissään.

– Kukaan ei kuitenkaan kehu suoraan ääniä tai tuoksuja, vaan kehuja saavat miellyttävä myymälä tai hyvä valikoima. Minusta se kertoo siitä, että ääni- ja tuoksumarkkinointi toimivat juuri niin kuin pitääkin, Ranne sanoo.

Kaikkia ei voi kuitenkaan koskaan miellyttää.

– Kerran asiakas valitti lokkien kirkunasta kalatiskillä: hänelle ääni ei tuonut mieleen ihanaa merellistä miljöötä vaan kauppatorin varastelevat lokit.

Artikkelia korjattu 16.5. klo 12:54: K-Market Hertta muutettu K-Supermarket Hertaksi.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Voihan hajuste

Tuoksuja ja ääniä – oletko jo huomannut, miten meitä manipuloidaan kauppareissulla?

Eli nyt tuulikaapissa haisee pakokaasun ja vaniljan tai omenapiirakan tuoksujen sekasotku? Suomessa on koko ajan kasvava joukko hajusteille yliherkkiä ihmisiä, joille ylimääräiset hajut/tuoksut ovat myrkkyä. Ei tee myöskään terveille ihmisille hyvää olla jatkuvassa hajustesaasteessa. Jos vaniljan tuoksu tulee vaniljatangosta ja omenapiirakan tuoksu tuoreesta omenapiirakasta, ei minulla ole mitään näitä tuoksuja vastaan, mutta tämä kemikaalihöystö ei ole kivaa tai terveellistä.
Lue kommentti

Naisille jää näissä kaverielokuvissa vain heteroalibin rooli.

Henkivartija Michael Bryce (Ryan Reynolds) tyrii työkeikallaan pahanpäiväisesti. Onneksi Michaelin ex-naisystävä Amelia Ryder (Elodie Yung) tarjoaa hänelle tilaisuuden todistaa ammattitaitonsa. Michael saa tehtäväkseen toimittaa inhoamansa palkkamurhaaja Darius Kincaidin (Samuel L. Jackson) Haagiin. Kincaid on kutsuttu todistamaan Kansainvälisessä tuomioistuimessa Valko-Venäjää diktaattorin elkein johtavaa presidentti Dukhovichiä (Gary Oldman) vastaan.

Patrick Hughesin ohjaama uutuus The Hitman’s Bodyguard noudattelee kaveruskomedioiden tuttua kaavaa. Lajityypin kivijalka on Tappava ase, jossa sähäkästi sanailevaa kyttäkaksikkoa näyttelivät Mel Gibson ja Danny Glover. Näissä elokuvissa kaverukset ovat yleensä niin kiinni toisissaan, että naisille jää vain heteroalibin rooli. He ovat mukana tarinassa vain todistaakseen, etteivät päähenkilöt ole homoja, vaikka viihtyvätkin mieluiten keskenään. Miesten suhde etenee samalla tavalla kuin Hollywood-romansseista: toisiaan inhoava parivaljakko mieltyy toisiinsa, kunhan on ensin saanut ärhennellä keskenään. Näinhän miesten ja naistenkin suhde saa alkunsa, mikäli Hollywoodia on uskominen.

Hughes ei tuo tähän kuvioon mitään uutta. Aina kun katsoja on pitämäisillään leffasta, Jackson murjaisee sovinistisen tai homofobisen vitsin. Niin, eihän sitä tosiaan olla homoja, vaikka ollaan kahden.

Katso traileri:

The Hitman's bodyguard

**

Ensi-ilta 18.8.

– Alkoholinjuonnin lopettamisen jälkeen kehoni alkoi huutaa sokeria, Jari Sillanpää kertoo Ilta-Sanomissa.

Laulaja Jari Sillanpää, 52, kertoo Ilta-Sanomissa, miten alkoholin vähentäminen on vaikuttanut hänen hyvinvointiinsa. Jarin mukaan hänen painonsa on noussut tasaisesti viime kesästä lähtien.

– Aloin juoda viime kesänä limuja ja syödä irtokarkkeja. Limut tulivat alkoholin tilalla, Jari kertoo IS:ssa.

Jarin mukaan hän vähensi alkoholinjuontia ”radikaalisti” kolme vuotta sitten.

– Join ihan liikaa ja sain migreenioireita saunan ja alkoholin yhdistelmästä. Mutta alkoholinjuonnin lopettamisen jälkeen kehoni alkoi huutaa sokeria, hän kertoo lehden haastattelussa.

Jari sanoo haluavansa lopettaa limsojen juonnin, jotta pysyisi hyvässä kunnossa. Hän ei kuitenkaan mieti ulkonäköään enää yhtä paljon kuin nuorempana.

Vuonna 2014 Jari kertoi Me Naisten haastattelussa, että hänen painonsa on jojoillut vuosia.

– Olen kurinalaiseen elämään aivan liian laiska ja mukavuudenhaluinen. Iän myötä minusta on tullut myös armollisempi itseäni kohtaan. ­Painoni on uran varrella vaihdellut 80 kilosta yli sataan kiloon, joten yleisöni on tottunut näkemään minut kaikenkokoisena, Jari kertoi syksyllä 2014.

 

Anni Hautala lomaili kesällä avomiehensä stand up -koomikko Niko Kivelän ja molempien poikien kanssa Kreikassa ja mökillä. Kuva: Jonna Öhrnberg

Radiojuontaja Anni Hautala aloittaa joka maanantai terveellisen elämän, mutta päätös pitää korkeintaan keskiviikkoon asti.

Juontaja Anni Hautala, 35, julkaisee marraskuussa keittokirjan. Projekti alkoi, kun kustantaja otti suosikkijuontajaan yhteyttä.

– Minulla on helppo suhde ruokaan. Rakastan sitä, että en itsekään tiedä, mitä ruokaa laitan ja kaivelen kaapeista kaikkia tekotarpeita, Anni kertoi torstaina Otavan syyskauden avajaisissa.

Kesällä Anni vieraili kirjaa varten Champagnesen ja Cognacin kylissä, jossa tutustui juomien valmistusprosesseihin. Kirjassa on muutama drinkkiohje. Ruuan suhteen Anni kuvailee olevansa nautiskelija.

”Ehkä minulla on jokin hyvä geeni, että en liho niin paljon.”

– En ole koskaan ollut millään dieetillä. Minulla on siihen liian huono itsekuri. Ehkä minulla on jokin hyvä geeni, että en liho niin paljon.

Keho ei totu aikaisiin aamuherätyksiin

Radio Suomipopin Aamulypsyä juontava Anni herää joka aamu ennen viittä. Aikaisin herääminen ja väsymys lisäävät makeannälkää.

– Keho ei oikein totu siihen heräämiseen. Aloitan joka maanantai terveellisemmän elämän ja suunnittelen karkkilakkoa, mutta se loppuu viimeistään keskiviikkona. Toimituksessa on usein karkkeja ja herkkuja, joihin sorrun.

”Loppukevät oli ihan hullua juoksua.”

Aamulypsyn lisäksi Anni jatkoi tällä viikolla kesän jälkeen Idolsin kuvauksia. Kuuden viikon kesäloma tuli tarpeeseen.

– Olin todella tiukka lomasta. Loppukevät oli ihan hullua juoksua ja odotin jo lomaa. Huomaan, että käyn silloin kärsimättömäksi; en jaksaisi yhtään mitään korjauksia tai muutoksia, vaan olin, että kuvataan nyt vaan.

Kuvien jakaminen turmapaikalta pyydetään lopettamaan, jotta poliisit saisivat työrauhan syyllisten löytämiseksi.

Torstai-iltana 13 ihmistä kuoli ja kymmenet loukkaantuivat, kun pakettiauto ajoi ihmisjoukkoon Barcelonan suosituimmalla kävelydadulla. Isis on julistautunut iskun tekijäksi.

Las Ramblas -kävelykadulle kohdistuneen terrori-iskun jälkeen Twitter on alkanut täyttyä kissojen kuvista aihetunnisteella #barcelona. Ilmiöstä uutisoi ensimmäisenä Helsingin sanomat.

Kissakuvat ovat vastaus terrorismille. Ilmiö sai alkunsa Belgian terrori-iskujen jälkeen vuonna 2015, ja ajatus sen taustalla on antaa poliisille työrauha jakamalla kuvia kissoista turmapaikan ja uhrien sijaan. Nyt myös Barcelonan iskuihin vastataan kissoilla.

Lue lisää: Kissakuvista tuli Brysselin terroristijahdin symboli

”Pyydän, postatkaa kuvia kissoista Las Ramblasilla loukkaantuneiden ihmisten sijaan. Älkää välittäkö tietoa terroristeille”, käyttäjä nimeltä Fortino Tapia twiittasi.