Muovipulloja kerääntyy helposti, eivätkä ne aina pääse pullonpalautukseen asti. Kuva: Shutterstock
Muovipulloja kerääntyy helposti, eivätkä ne aina pääse pullonpalautukseen asti. Kuva: Shutterstock

Muoviroskan määrää ei kunnolla edes tajua, kunnes sitä kerää muutaman päivän ajan yhteen kasaan.

Ruokien pakkausmateriaalit, muovipussit, välipalakääreet ja muovipullot, joita ei tullutkaan palautettua. Niistä kerääntyi jo alle viikossa iso kassillinen muoviroskaa. Siis yhdeltä ihmiseltä.

Muoviroskan määrästä ja sen ympäristölle aiheuttamista ongelmista puhutaan jatkuvasti, mutta silti niihin ei tule kiinnitettyä tarpeeksi huomiota. Etukäteen ei uskoisi, miten paljon muovia saisi tavallisessa kotitaloudessa kerättyä.

Muovipulloja on aina silloin tällöin päätynyt roskikseen, ja ostan ihan liikaa pikarijogurtteja.

Olen aina halunnut ajatella olevani ekologinen ihminen, mutta hävettää myöntää, kuinka laiska olen valitettavan usein kierrättämään. Muovipulloja on aina silloin tällöin päätynyt roskikseen, ja ostan ihan liikaa pikarijogurtteja. Kierrätän pahvit ja biojätteen, mutta muoviroskan kierrättämistä yritän vasta parhaillaan opetella. Se tuntuu olevan vaikeinta: muoveille ja sekajätteelle on kotona omat pussit, mutta välillä roskia tulee heiteltyä niihin sekaisin. Kyse on siis omasta laiskuudesta, ja välillä ihan ihmetyttää, kuinka helposti hommasta saa tehtyä itselle niin hankalaa.

Otin talteen viiden päivän ajan muoviroskani, joita tuli lähinnä ruokakauppareissuilta ja shoppailukierroksilta. Kaikki roska ei edes jäänyt talteen, sillä heitin osan tapani mukaan ihan huomaamatta sekajätteen mukaan – roskikseen heittäminen ilman pienintäkään ajatusta on niin selkärangassa.

Vähän tuntui pahalta katsoa muutaman päivän muoviroskan määrää:

Muoviroskaamista on kuitenkin helppo vähentää. Älä osta muovipussia -vinkit on jo kuultu, mutta on paljon näppärämpiäkin tapoja säästää luontoa. Kokosimme 10 parasta vinkkiä muoviroskan vähentämiseksi:

1. OSTA LIHA KAUPAN LIHATISKILTÄ TAI TOREILTA. Varsinkin isojen markettien lihatiskeillä on mahtava valikoima lihaa ja kalaa, ja aina lähtee sopiva määrä ruokaa mukaan – paperisessa paketissa. Kesän mukana myös toreilla alkaa olla enemmän myytävää. Helppoa valita kotimaisia tuotteita ja luomua.

2. VAIHDA MUOVIPULLO LASISEEN. Aina silloin tällöin muovipullo unohtuu toiseen laukkuun, ja työmatkalla käy ostamassa uuden. Käsissä pyörivät pullot saattavat päätyä roskikseen eivätkä pullonpalautukseen – vaikka Suomessa kierrätysmuovipullojen palautusprosentti on yli 90. Lasipulloon tai edes juomapulloksi tarkoitettuun puteliin vaihtaminen on myös terveyden kannalta hyvä päätös.

3. SATSAA EVÄSRASIOIHIN. Kun ruokia säilyttää ja kuljettaa pitkäikäisissä eväsrasioissa, ainakin elmukelmun ja muovipussien käytön saa helposti vähennettyä.

4. ÄLÄ OSTA VÄLIPALATUOTTEITA PIKKUPURKEISSA. Jogurttien ja rahkojen muovipurkkeja on helppo välttää, kun tuotteet ostaa isommassa versiossa. Jos jogurtin hankkii vielä pahvisessa tölkissä, sen parempi. Rahaakin säästyy!

5. VÄLTÄ MYÖS NOUTOLOUNAITA. Ne kun usein tulevat jonkinlaisessa muovipakkauksessa. Meal prepping on helppo tapa säästää rahaa lounasmenoissa, ja eväsrasiatkin pääsevät hyötykäyttöön.

6. VALITSE PAPERINEN TAI BIOHAJOAVA PUSSI. Kauppojen vihannesosastoilla on lähes poikkeuksetta myös paperipusseja, joihin vihannekset ja hedelmät voi kerätä muovipussien sijaan. Biohajoavat pussit käyvät myös; eipähän tarvitse ostaa kotiin bioroskikseen niitä erikseen.

7. SANO EI KOSMETIIKAN MIKROMUOVEILLE. Niiden määrää on kenties kaikkein vaikein huomata, vaikka niiden aiheuttamat ongelmat vesistöissä ovat huomattavia. Mikromuoveja löytyy esimerkiksi kuorintatuotteista ja joistain hammastahnoista, joten seuraavalla kerralla kannattaa varmistaa tuoteselosteesta, löytyykö tuotteesta muovia. Puhelimeen voi ladata avuksi sovelluksia, kuten CosmEthics-appsin, joka auttaa valitsemaan kosmetiikkaa.

8. JOS MUOVIKASSI ON VÄLTTÄMÄTÖN, KÄYTÄ YHTÄ. Vaikka shoppailureissun aikana kaikki ostokset eivät mahdu käsilaukkuun, ei silti kannata ottaa jokaisesta vaatekaupasta muovipussia vastaan. Ensimmäisessä kaupassa kannattaa pyytää pienen pussin sijaan hiukan isompaa versiota, jotta kaikki muutkin ostokset mahtuvat samaan kassiin.

Ekologisinta on tietysti ottaa kotoa mukaan tarpeeksi iso kassi.

9. ÄLÄ OTA RETKELLE MUOVISIA KERTAKÄYTTÖASTIOITA. Satsaa mieluummin pitkäikäisiin retkiastioihin, jotka voi tiskata. Ne ovat usein myös kevyitä, joten kotiin vieminen ja tiskikoneeseen heittäminen eivät ole kovin suuri vaiva.

10. SYÖ RAVINTOLASSA. Paras tapa säästää pakkausmuovien kertymisessä, kun ei kokkaa itse! Vaikka ruuan raaka-ainekin menee aina jossain pakkauksessa ravintolan keittiöön, säästyy luonto monilta pieniltä annosmuovirasioilta.

Vierailija

Testasimme, miten paljon muoviroskaa todella kertyy – 10 vinkkiä, miten vähennät helposti muovin määrää

Kenelle juttu oikein on kirjoitettu? Harvalla on sellainen tulotaso, joka mahdollistaa aterioinnin siirtämisen täysin kotoa ravintolaan (vinkki 10). Ja asuinpaikkakin pitäisi silloin olla jossain ihan muualla kuin maaseudulla tai lähiössä. Rimanalitus toimittajalta! 😞 10. SYÖ RAVINTOLASSA. Paras tapa säästää pakkausmuovien kertymisessä, kun ei kokkaa itse! Vaikka ruuan raaka-ainekin menee aina jossain pakkauksessa ravintolan keittiöön, säästyy luonto monilta pieniltä annosmuovirasioilta.
Lue kommentti

Anna Perhon uutuuskirjassa Antisäätäjä (Otava) pohditaan erilaisia kiireen ja stressin ongelmia sekä sitä, miten oman elämän tahdista saisi tehtyä vähän rauhallisemman.

Kännykkä piippaa jatkuvasti uusista viesteistä, tietokoneen näytölle ponnahtelee sähköposteja, puhelimet soivat ympärillä – monen olo on työpaikalla levoton, ja syystä! Keskittyminen vaikeutuu ja mieli käy ylikierroksilla, kun ympärillä tapahtuu jatkuvasti jotain, jolle pitäisi antaa huomiota.

Onko maailma tullut hulluksi, vai ehkä ongelma on loppujen lopuksi vähän meissä itsessämme?

Anna Perho uusi teos Antisäätäjä käsittelee muun muassa kiireen ja sähläämisen lieveilmiöitä. Moni porskuttaa sata lasissa, mutta kaipaa silti (tai siitä johtuen) rauhallisempaa fiilistä. Perhon mukaan se on myös mahdollista saavuttaa – ihan itse.

Lue myös: Tunnistatko itsesi? Perfektionisteja on kahta lajia – terapeutti antaa vinkit hölläämiseen

Yksi teoksen aiheista on reaktiivisen ajattelun, eli jatkuvasti kaikkeen ympärillä olevaan reagoimisen ongelma.

– Tutkimusten mukaan tarkistamme puhelimeen tulleet viestit keskimäärin joka kuudes tai seitsemäs minuutti. Keskimäärin tarkoittaa, että moni tsekkaa viestejä vielä tiuhemmin. Ei siis ihme, että mieli on kuin maailmanpyörä ilman nopeusrajoitinta, Perho kuvailee kirjassaan.

”Tarkistamme puhelimeen tulleet viestit keskimäärin joka kuudes tai seitsemäs minuutti.”

Reaktiivinen ajattelu ”vie meitä kuin pässiä narussa” ja voi johtaa Perhon mukaan niin kutsuttuun SVAMP-oireyhtymään.

– SVAMP on akronyymi, johon tiivistyy viisi reaktiivisen käyttäytymisen avaintoimintoa. Ruotsin kielessä sana svamp tarkoittaa sientä, mikä on hyvä vertauskuva tälle käyttäytymiselle. Jos kasvustoa ei aktiivisesti torju, se lahottaa kantajansa puhki.

Ehkä sinäkin kärsit SVAMP-oireyhtymästä? Näistä oireista sen voi tunnistaa:

  • Stressi. Olo on usein ärsyyntynyt, väsynyt ja ahdistunut. Nukkumisestakaan ei tule oikein mitään, ja ilonaiheet tuntuvat olevan harvassa.
  • Vaeltava mieli. Ajatukset säntäilevät päättömästi sinne tänne ja keskittyminen on vaikeaa. Keskittyminen myös herpaantuu jokaisesta piippauksesta, kutsusta ja kehotuksesta.
  • Aina online. Puhelimen sulkeminen tuntuu mahdottomuudelta, ja keho tuntuu käyvän ylimääräisillä kierroksilla. Rentoutuminen on vaikeaa, mutta havahdut myös usein siihen, että olet ollut pitkään aivan muissa ulottuvuuksissa.
  • Multitaskaus. Kaikkea pitää tehdä samaan aikaan, eikä sen takia mikään oikein tahdo valmistua. Ärsyttää, kun kaikki on aina kesken. Lounas tulee syötyä tietokoneen äärellä, etkä pysty esimerkiksi keskustelemaan ilman, että vilkuilisit välillä kännykkää.
  • Paineet. Tuntuu siltä, että on koko ajan kohtuuttomien paineiden alla. Jatkuva kiire ja suorittaminen ovat olennainen osa myös vapaa-aikaa.

Kuulostaako tutulta? SVAMP-oireyhtymästä on Perhon mukaan onneksi mahdollista päästä eroon.

Rauhoittuminen on huomattavasti tuottavampaa kuin raivokas, päämäärätön touhuaminen.

Hän toteaa teoksessaan yksiselitteisesti, että totaalinen pysähtyminen ja rauhoittuminen on huomattavasti tuottavampaa kuin raivokas, päämäärätön touhuaminen.

Perho listaa neljä neuvoa, jotka auttavat pääsemään yli SVAMP-oireyhtymästä:

  1. Opettele käyttämään sähköpostia järkevämmin.
  2. Lopeta multitaskaaminen. Useamman asian yhtäaikainen mukatekeminen verottaa työtehoasi 40 prosentilla, lisää stressioireita ja ärtymystä sekä hajottaa keskittymisen. Aivosi eivät kykene keskittymään kahteen asiaan kerralla, piste.
  3. Suunnittele päiväsi etukäteen ja tauota työpäiviä mindfulness- tai muun rauhoittumishetken avulla.
  4. Keskity lopputulokseen, älä näennäiseen helppouteen. Jos voit hoitaa asian x yhdellä puhelinsoitolla, tee se 40 sähköpostin lähettämisen sijaan.

Lue lisää Anna Perhon uutuuskirjasta Antisäätäjä (Otava), joka ilmestyi 11. elokuuta.

Ensitreffit-elokuvan pääosassa on näyttelijäsuvun uusin tähti: Eino Heiskanen.

IS TV-LEHTI. Pienellä budjetilla tehty kotimainen romanttinen komedia on sympaattinen leffa, jossa kolme miestä kamppailee kolmenkympin kriiseissä. Miehet ovat suurten elämänvalintojen edessä, mutta ensin heidän on selviydyttävä kaoottisista entitreffeistä.

Näyttelijäpari Kari Heiskasen ja Sara Paavolaisen poika Eino Heiskanen esittää elokuvassa naistenmies Tanelia. Muut pääosanäyttelijät ovat Frans Isotalo ja Marko Nurmi.

Parasta elokuvassa ovat rento kieli poskessa -ote sekä arkinen hilpeys. Valitettavasti latteudet ja ylitsepursuavan tunteikas musiikki vievät tehoa tarinalta.

Ensitreffit TV5:lla ke 16.8. klo 21.00.