Anna huonoille tavoille kyytiä kuudessa viikossa. Kuva: MVPhotos

Onko lenkille lähteminen hankalaa, ja herkut maistuvat liiankin hyvin? Tarvitset lisää tahdonvoimaa. Kuudessa viikossa opit uusille, terveellisille tavoille.

"Nyt se alkaa! Tänä syksynä alan urheilla ja juoda porkkanapirtelöitä herkkujen sijaan."

Näinhän me taas vannomme, mutta viimeistään lokakuun pimenevinä iltoina sohva yleensä voittaa. Mitä, jos ei voittaisikaan? Mitä se sellainen vaatisi? No tahdonvoimaa. Siitä terveellisessä elämässä on kyse. Sohvalta on noustava ja telkkari suljettava, vaikka ei yhtään huvittaisi.

Tahdin pitäisi olla kuitenkin sopivan hidas.Pysyviä muutoksia ei yleensä saa tehtyä niin, että aloittaa täysillä kertaheitolla. Simply Well -kirjan kirjoittaneen ­hyvinvointivalmentajan, kiropraktikko Kristian ­Ekströmin kokemuksen mukaan liian vaativan alun seurauksena on usein paluu sohvalle.

– Tahdonvoima on kuin lihas. Se väsyy ja palaa loppuun liian kovassa käytössä. Jos sen rääkkää heti loppuun, taantuu helposti vanhoihin tapoihin.

Siksi tahdonvoiman treenaamisessa ja elämänmuutoksessa kannattaa edetä pienin askelin, viikko kerrallaan.

Tästä se alkaa!

Viikot 1–2 – Päätä tavoite, aloita heti

Uusi elämäntapa kannattaa aloittaa sutjakkaasti, sillä muuten keksit aina syyn lykätä sitä. Mieti, mikä on tavoitteesi. Onko se painonpudotus, entistä
parempi olo, kivan lajin löytäminen vai timmit käsivarret? Hyväksy, että olet aloittaessasi ehkä rapakunnossa. Fiilistele mielessäsi, kuinka mahtavaa on nähdä oma peilikuva kymmenen kiloa hoikempana: pömppömaha on sulanut pois ja pystyt vetämään kolme leukaa.

Aloita maltillisesti yhdellä, helpohkolla muutoksella. Käy vaikka lyhyellä kävelyllä joka ilta tai lisää vedenjuontia viikon ajan. Kun olet tottunut uuteen rutiiniin, lisää mukaan toinen,  esimerkiksi terveellinen aamupala puurosta, marjoista, ruisleivästä ja rahkasta.

Kun teet muutoksia yksi kerrallaan, tahdonvoima kasvaa sopivaa vauhtia ja hankalat asiat muuttuvat miellyttäviksi tavoiksi. Herkkujen kieltolistaa ei kannata tehdä, sillä se luultavasti vain stressaa.

– Stressi kuluttaa tahdonvoimaa, Ekström perustelee.

Viikko 3 – Etsi oma juttusi

Nyt ensimmäinen uusi rutiinisi sujuu luultavasti jo mukavasti.

On hyvä aika lisätä liikuntaa. Kokeile 15 minuutin nyrkkisääntöä. Vaikka ei huvita, lähde silti. Jos uiminen tai kyykkääminen on vielä 15 minuutin jälkeen täyttää tuskaa, lopeta kesken ja satsaa seuraavan päivän treeniin. Vartin treeni on parempi kuin ei treeniä ollenkaan.

Jos olet taipuvainen huijaamaan, eli jättämään vatsalihassarjan kesken tai kävelemään osan lenkistä, kello, sykemittari tai muut apuvälineet auttavat. Ota kännykän kellolla minuutti aikaa ja tee vatsarutistuksia koko ajan tai ajasta kello piippaamaan 25 minuutin päähän ja juokse siihen asti koko ajan.

Mieti, mistä lajista oikeasti tykkäisit. Jos pallopelit tai hiihto tuovat mieleen vain surkeimmat hetket koulun liikuntatunneilta, älä valitse niitä. Käy sen sijaan kokeilemassa muutamaa uutta lajia. Ei kannata maksaa koko syksyn jumppatunteja etu­käteen, jos et yhtään innostu
kyseisestä jumpasta. Alussa on tärkeää, että liikkumiseen liittyy hyvä fiilis.

– Aivojen hermoyhteydet vahvistuvat siihen suuntaan, mihin kiinnittää huomiota ja keskittyy. Positiivinen tunnelataus auttaa muodostamaan voimakkaan yhteyden, Ekström selittää.

Tärkeää on erityisesti se, että harjoitus päättyy hyvin. Vaikka juokseminen tuntuisi alussa tahmealta, se ei haittaa, jos lenkin edetessä askel kevenee ja loppufiilis on hyvä. Tahdonvoiman kasvamisen ja juoksemisen jatkumisen kannalta lenkki on silloin onnistunut treeni.
Vaikka löytäisit jo viikon aikana kivan tuntuisen lajin, liikkumaan lähteminen ei ehkä suju vielä hymyhuulin.

– Muutokset aivoissa vievät aikaa. Voi kulua kuukausi tai kaksi, ennen kuin tavat juurtuvat.

Viikot 4–5 – Opeta aivoja rutiineilla

Neljännellä viikolla on hyvä aika tehdä liikkumisesta rutiinia. Rutiineja kannattaa luoda, sillä ne kuluttavat paljon vähemmän tahdonvoimaa kuin uudet, vaihtuvat asiat. Kun käyt maanantaisin uimassa, keskiviikkoisin kuntosalilla ja perjantaisin juoksemassa viikosta toiseen, aivot oppivat tavan.

Tämä on toki helpommin sanottu kuin tehty. Jos vahvin rutiini on katsoa Salatut elämät ja Boardwalk Empire ja sohva on muutenkin
aivan liian mukava paikka, nousemiseen tarvitaan vielä paria nyrkkisääntöä ja kikkaa.

– Kokeile urheilla heti aamulla tai mennä liikkumaan töiden jälkeen. Urheiluvaatteet kannattaa pakata valmiiksi, jotta lähteminen olisi mahdollisimman helppoa, Ekström neuvoo.

Yksi vaihtoehto on sopia liikuntatreffejä kavereiden kanssa. Yhdessä treenaaminen on hauskempaa kuin yksin puuskuttaminen, ja jo pelkkä kaverin tapaaminen edistää terveyttä.

– On hyvä tiedostaa, onko tapana huijata itseään. Jos on rehellinen, jokainen oppii aika nopeasti sen, onko vain laiska vai oikeasti liian väsynyt treenaamaan.

Viikko 6 – Kohti pysyviä tapoja – mokaillen

Tuliko viikonloppuna retkahdus? Tässä vaiheessa moni saattaa lopettaa kokonaan, mutta sinun ei tarvitse. Ota sitä varten mielikuvat avuksesi. Fiilistele, mitä olet jo saanut aikaan. Kuinka huippua on, kun kuukauden päästä saat lisätä painoja tankoon, mahdut farkkuihisi tai olet oppinut uuden tanssiliikkeen.

Fiilistele tavoitteellasi aina, kun olet mokannut tai tahdonvoimasi kaipaa vahvistusta. Hyväksy myös, että mokia sattuu ja edistyminen aaltoilee. Älä käytä voimiasi repsahdusten harmitteluun.

Kiinnitä huomiota siihen, ettet tee elämänmuutoksesta yhtä stressitekijää lisää elämääsi.

– Stressaantuneena etuaivolohkon toiminta heikkenee ja tietoinen toiminta, kuten myös tahdonvoima, vähenee. Ihminen alkaa toimia entistä enemmän refleksien ja vanhojen tapojen pohjalta, mikä vaikeuttaa uusien tapojen omaksumista ja ylläpitämistä.

Keskity edelleen siihen, että lisäät hyviä asioita eli urheilua, porkkanoita ja nukuttuja tunteja arkeesi. Myös suklaakakut ovat sallittuja silloin tällöin.

Asiantuntijana myös inspiraatiovalmentaja Mia-Maaria Kiiski.

Tehdas eli raha vai jokin ihan muu? Kerro, mistä tuoksusta muistat kotikaupunkisi parhaiten.

Elämme hajujen ympäröimänä, ja niihin liittyy vahvoja muistikuvia: Kuinka saunottiin valoisassa kesäyössä. Kun lapsena seurasi mummoa hoitamassa vehreän puutarhansa tuoksuvia kasveja. Synnyinkaupunkiin saapuessa saattaa haistaa tehtaan eli rahan ja miettiä, mitä sillekin vanhalle naapurille nykyään kuuluu.

Mutta miltä oma, nykyinen kotikaupunki haisee?

Sitä pohditaan Helsingin kaupunginmuseossa 7.10. aukeavassa näyttelyssä nimeltä Haju. Helsinkiläisiltä saatiin yli 200 hajumuistoa, ja kaupungin tuoksuista kertova näyttely suunniteltiin vastausten perusteella. Näyttely ei välttämättä sovi tuoksuyliherkille.

Mikä juuri sinun kotikaupunkisi hajumuisto on painunut merkittävimpänä mieleesi? Kerro meille – teemme aiheesta juttua! Haluamme tietää, miltä Suomen eri kaupungit asukkaidensa mielestä haisevat. Voit jättää vastauksesi alla olevalla lomakkeella.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Huippukokki Jyrki Sukula innostaa uudessa ohjelmassaan nuoria ravintola-alalle. – Halusin panna hyvän kiertämään.

IS TV-LEHTI: Uudessa Sukulan suojatit -tosi-tv-ohjelmassa huippukokki Jyrki Sukula ottaa siipiensä suojaan kahdeksan elämän kolhimaa nuorta ja opastaa heidät peruskoulutuksen kautta ravintola-alan töihin.

Jyrki Sukula kertoo idean syntyneen hänen omista kokemuksistaan sekä kohtaamisista nuorten kanssa. Ravintola-alan moniammattilainen halusi myös laittaa hyvän kiertämään: Sukula hakeutui itse päämäärättömänä ja juuri peruskoulunsa päättäneenä nuorena keittiöapulaiseksi – ja sattui saamaan tukea oikeanlaisilta ihmisiltä.

– Halusin panna hyvän kiertämään. Halusin sytyttää näissä nuorissa kipinän ja auttaa heitä löytämään tekemisen ja elämään tarttumisen tahdon. He itse ovat vastuussa siitä, syttyykö kipinästä tuli ja mikä heille lopulta on mahdollista, Sukula sanoo.

– Isompi tavoitteeni on herättää keskustelua yhteiskunnan tilasta. Haluan, että vanhemmat ymmärtävät, että pitää välittää muistakin kuin omista lapsista. Poliitikkojen taas pitää tehdä työn vastaanottamisesta kannattavaa – monet nuoret pelkäävät, kuinka tulevat toimeen, jos ottavat vastaan työtä.

”Kuvittelin itsestäni enemmän kuin olen.”

Lähes 500 hakemuksen joukosta Sukula valitsi kahdeksan 18–24-vuotiasta nuorta yhdessä Helsingin Nuorisoasiainkeskuksen nuoriso-ohjaajan Pinja Suorsan kanssa. 

– Luotin omiin vaistoihini ja kantokykyyni, jossa menin kyllä lopulta ihan pieleen. Kuvittelin itsestäni enemmän kuin olen, ja se näkyikin sitten  riittämättömyyden tunteena. Oli myös vaikea ymmärtää, kuinka herkkiä nuoret olivat reagoimaan pieniinkin eleisiin, Sukula myöntää.

Sukula ja nuoret tekivät yhteistyötä kuusi kuukautta. Nuorten avoimuus omasta menneisyydestään ja elämänsä vaikeuksista sai Sukulan hämmästymään.

– Nykynuoret ovat avoimia, toisin kuin me 1960-luvulla syntyneet. Nuoret puhuvat ohjelmassa rankoista jutuista, sellaisista aikalaiseni ovat vain vaienneet, Sukula sanoo.

Ohjelman myötä hän ymmärsi. kuinka tärkeää on, että lapsesta ja nuoresta välitetään.

– Kaikki lähtee vanhemmuudesta. Sitä rakkautta ei voi ulkoistaa eikä vastuuta voi sälyttää päiväkodeille tai kouluille, vaikka tilanne olisi kuinka paha.

Sukulan suojatit, Nelonen ke klo 21.00.

Laulaja kertoi vetäytyvänsä keikkatauolle lonkkaoperaation vuoksi.

Kaija Koo saapui Arman Alizadin uuteen Arman Live -ohjelmaan kävelykeppinsä kanssa.

– Onneksi on mahdollisuus mennä leikkaukseen ja ensi kesänä keppiä ei tarvita, Kaija Koo sanoi Nelosen ohjelmassa tiistai-iltana.

Kaija Koo paljasti, että hän on menossa lonkkaleikkaukseen lokakuussa.

– Mun on pakko sanoa tää, koska olen kauan poissa.

Lue myös! Kaija Koo: ”Olisipa joku nuorempana sanonut, että kyllä sinä selviydyt”

Hänen mukaansa lonkkaleikkauksen jälkeinen sairausloma voi kestää pitkään, jopa neljä kuukautta. Sen jälkeen hän aikoo tehdä ”jotain isoa”.

”Olen sairauslomalla aika pitkään, varmaan neljä kuukautta.”

Kaija Koo esiintyi kesällä keppinsä kanssa Kotkan Meripäivillä. Kuva: Sanoma-arkisto / Antti Hämäläinen
Kaija Koo esiintyi kesällä keppinsä kanssa Kotkan Meripäivillä. Kuva: Sanoma-arkisto / Antti Hämäläinen

Tämän kesän keikat laulaja veti kepin kanssa.

– Ainoastaan viimeisen keikan jouduin peruuttamaan kipujen takia.

Lokakuun 6. päivä Kaija Koo julkaisee uuden kappaleen, jossa on mukana myös Cheek. Hänen uusi albuminsa ilmestyy marraskuussa.

Me Naiset ja Nelonen kuuluvat Sanoma-konserniin.

Lue, mitä tähdet kertovat tänään juuri sinulle.

 

VAAKA

Ole tarkkana virallisten tahojen kanssa. Ota varoitukset vakavissasi, niin vältyt draamalta. Liioittelu johtaa ongelmiin.

 

SKORPIONI

Pidä mielesi avoimena ja ajattele käytännönläheisesti. Sinun on oltava valmis kuuntelemaan mielipiteitä ja ehdotuksia laidasta laitaan. Anna erilaisuuden rikastuttaa päivääsi.

 

JOUSIMIES

Älä tee siirtoa, jos et ole varma asiastasi. Riskialtis toiminta vain nostaa stressitasoasi ja saa sinut hermoilemaan. Karista epävarmuus ja tee omaa juttuasi.

 

KAURIS

Mikään ei ole sitä, miltä näyttää. Varaudu siihen, että rahaa kuluu suunniteltua enemmän. Älä usko kaikkea kuulemaasi.

 

VESIMIES

Työelämässä tapahtuu kiinnostavia käänteitä. Älä sivuuta luotettavalta taholta saamiasi neuvoja. Luvassa on muutoksia otolliseen suuntaan.

 

KALAT

Älä anna kenenkään pompottaa sinua tänään. Päätä itse, missä mennään. Sinun on oltava parhaimmillasi tehdäksesi vaikutuksen.

 

OINAS

Ota opiksi tekemästäsi virheestä. Sinulla on kädet täynnä hommaa, eikä aikaa ole tuhlattavaksi. Elämässäsi on epätavallinen ihmissuhde, joka vie sinua eteenpäin.

 

HÄRKÄ

Elämässäsi tapahtuu paljon. Ole ylpeä saavutuksistasi ja uskalla olla esillä. Romantiikka menee tänään kaiken muun edelle.

 

KAKSONEN

Joku leikittelee tunteillasi. Älä anna kenenkään puhua sinua ympäri tekemään jotain, mistä et ole varma. Vältä tuhlaamista ja panosta hyvinvointiisi.

 

RAPU

Kotisi kaipaa muutoksia. Sen ei pidä tehdä suurta vahinkoa budjetillesi. Sulje korvasi kritiikiltä ja seuraa vaistoasi päätöksissäsi.

 

LEIJONA

Ympärilläsi on vaativia ihmisiä. Älä anna heidän pilata tunnelmaasi. Päätä itse, mikä sinulle on tärkeää ja perusta päätöksesi sille.

 

NEITSYT

Jaa ajatuksesi ja tunteesi muiden kanssa. Selvitä itsellesi, missä olet menossa. Hankkiudu eroon negatiivisuudesta kaikissa muodoissaan.