Yhtenäiset asut tuovat lisäkipinää sauvakävelyyn. Kuva: Jonna Öhrnberg
Yhtenäiset asut tuovat lisäkipinää sauvakävelyyn. Kuva: Jonna Öhrnberg

Sauvakävelyä ei valitettavasti meillä pidetä kovin trendikkäänä tai seksikkäänä, vaikka tehokasta se olisi. Ottakaamme mallia japanilaisilta!

Hurraa, sauvakävely täyttää tänä vuonna 20 vuotta! Ensimmäiset kävelysauvat lanseerattiin 1997, ja samana vuonna Suomen Latu aloitti Helsingin Paloheinässä ensimmäiset sauvakävelylenkit ja ohjaajakurssit. 

– Mikään laji Suomessa ei ole saanut yhtä nopeaa suosiota. Parhaimmillaan harrastajia oli yli miljoona. Sauvakävely on edelleen harrastettua, mutta luku on tullut kevyesti alaspäin. Vaikka se on terveellistä, nuorille se ei mene päähän, kertoo Modern Nordic Walkingin kansainvälinen kouluttaja Tuomo Kettunen.

”Mooses oli ensimmäinen nimeltä mainittu sauvakävelijä.”

Sauvakävely on trendikästä esimerkiksi Japanissa sekä Keski- ja Etelä-Euroopassa. Suomessa lajilla ei ole kovin nuorekas tai seksikäs imago. Sauvakävelijät loistavat poissaolollaan kaupunkien keskustoissa, Helsingissä heitä ei ainakaan näy. Kettusen mukaan laji on Suomessa kuitenkin uudessa nousussa.

 ”Sauvakävely on trendikästä esimerkiksi Japanissa sekä Keski- ja Etelä-Euroopassa.”

– Sauvojen kanssa on kävelty iät ja ajat. Mooses oli ilmeisesti ensimmäinen nimeltä mainittu sauvakävelijä. Suomessa sauvakävely on ollut kilpahiihtäjien kesäharjoitusmuoto jo kymmeniä vuosia sitten. Tästä kehitettiin meidän oma sauvakävelymuoto, suomalainen sauvakävely, jonka lanseeraus aloitettiin 20 vuotta sitten. Samalla sille keksittiin kansainvälinen nimi nordic walking, Kettunen kertoo.

Nyt tätä perinteistä suomalaista sauvakävelyä on kehitetty ja päivitetty, puhutaankin modernista sauvakävelystä (Modern Nordic Walking). Kehitystyö on tehty suomalaisten liikunnan asiantuntijoiden voimin. Sen koulutuksesta vastaavat Tuomo Kettunen vaimonsa Tiina Arrankosken kanssa. Molemmat ovat valmistuneet Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä ja toimineet eri liikuntalajien kouluttajina vuosikymmeniä. 

– Modern Nordic Walking  -konseptin ideana on noudattaa ihmiskehon luontaisia liikeratoja ja malleja sekä oikeaa ryhtiä liikkeessä niinkuin nämä määritellään ja käsitetään liikuntatieteissä, liikuntalääketieteessä ja fysioterapiassa uusimpien tutkimusten perusteella. Periaate on, että sauvojen käytön tulee tukea näitä, ei häiritä taikka muuttaa luonnollista tapaa liikkua. Tietoisuus ihmiskehosta kasvaa, joten myös sauvakävelyn tekniikan ja sen opetuksen täytyy sopeutua muutoksiin. Konseptin jatkuvan kehitystyön takeena ja tukena on vankka kansainvälinen asiantuntijaryhmä ja tieteellinen järjestö ICNW (International Council of Nordic Walking ry), Kettunen sanoo. 

NÄILLÄ VINKEILLÄ SINÄKIN KEHTAAT LÄHTEÄ SAUVOMAAN:

1. Hifistele tekniikalla

Oikein käytettynä sauvat tuovat huomattavasti lisätehoa kävelyyn ja nostetta kävelyasentoon. Tekniikka kannattaa siis opetella sauvakävelykurssilla.

– Uudella tekniikalla sauvakävely on entistä terveellisempää ja vähemmän niveliä kuluttavaa. On esimerkiksi havaittu, että kehon asennon pitää olla aika lailla pysty, sillä etukenossa kävelyssä suorat selkälihakset ovat liian aktiiviset ja vetävät selkärankaa kasaan, Kettunen sanoo.

– Suomessa ajatellaan, että kuka vain osaa kävellä ja sauvakävellä. Meillä on tekniikaltaan kenties huonoimpia sauvakävelijöitä, koska täällä ei ole opiskeltu. Kävelysauvat ja oikean tekniikan opettelu auttavat liikemallien korjaamiseen.

Tekniikan lisäksi trendisauvoja nostaa hien pintaan HIIT-treenissä, josta on kehitetty sauvakävelyversio. Lajin uusi harrastusmuoto esitellään Espoon Solvallassa 4.–5. elokuuta järjestettävässä Nordic Walking -kongressissa.

2. Koristele sauvat

Markettien kävelysauvat ovat yleensä tylsän näköisiä, joten katu-uskottavuutta kannattaa hakea muualta kuin marketista. Marimekko sentään koristeli kävelysauvat joitakin vuosia sitten Unikko-kuosilla. 

– Värivalikoima on kasvanut, mutta  suomalaisten valmistajien parhaat ja tyylikkäimmät sauvat eivät ole myynnissä Suomessa. Täällä ketjut ostavat yleensä vain halpoja sauvoja, joita ne saavat paljon myytyä. Italiassa vakiintunut harrastaja ostaa parhaimman näköisen ja kalleimman sauvan, Kettunen kertoo.

Erottautuja koristelee sauvat itse tarroilla tai glitteillä.

Jos haluaa paremmat ja päheämmät sauvat, voi ottaa yhteyttä vaikka tukkureihin. Valmistajat harvoin myyvät sauvoja suoraan kuluttajille.

– Väreissä näkyy oranssinpunaista, keltaista ja Suomen sinistä. Tämän hetken suosituin väri taitaa olla luonnon vihreä. Koska kaupungeissa taitaa olla vähemmän harrastajia, maaseutukaupoissa on usein paremmat valikoimat.

Erottautuja koristelee sauvat itse tarroilla, glitterillä tai spraymaalilla.

Kävelysauvat voi tuunata mieleisekseen vaikka maalaamalla. Kuva: Martti Järvi
Kävelysauvat voi tuunata mieleisekseen vaikka maalaamalla. Kuva: Martti Järvi

3. Kerää jengi

Sauvakävelybuumi nousi Italiassa nopeasti, koska sitä voi harrastaa ryhmissä – italialaiset kun rakastavat puhua jatkuvasti. Porukalla liikkuminen madaltaa liikkumisen kynnystä Suomessakin. Kerää siis kavereistasi kaupungin coolein sauvakävelyryhmä ja lähde pokkana keskustaan sauvomaan.

– Suomessakin usein pätee sanonta: jos näkee yksinäisen sauvakävelijän, todetaan, että siinä menee kylähullu. Mutta jos tulee ryhmä ihmisiä sauvojen kanssa vastaan, ryhdytään pohtimaan, että täytyyhän tuossa sittenkin olla jotain järkeä, Kettunen kertoo.

4. Pukeudu näyttävästi

Sauvakävelyporukka tarvitsee mahdollisimman näyttävät urheiluasut. Sauvakävelypukeutumiseen panostetaan erityisesti Japanissa.

– Sauvakävely on trendikästä Japanissa. Japanilaiset ovat ekstroverttejä ja pukeutuvat todella värikkäästi ja trendikkäästi myös sauvakävelemään lähtiessään, Tuomo Kettunen vinkkaa. 

5. Ole uniikki

Jos olet kaupunginosasi ainoa sauvakävelijä, olet ainakin uniikki ja rohkea edelläkävijä. Tuomo Kettunen on jo havainnut merkkejä sauvakävelyn uudesta buumista, joten muut tulevat kyllä perästä.

Saksalainen halpamarkettiketju saapui Suomeen 15 vuotta sitten ja on vuosien varrella muokannut arkeamme monella tapaa.

Lukuisat pahvilaatikot, sekaiset hyllyt, hedelmät, joita ei punnittu itse. Kun pian 15-vuotispäiväänsä Suomessa viettävä Lidl rantautui Suomeen, monelle vierailu halpamarketissa oli eksoottinen kokemus, vähän kuin olisi ulkomailla ollut.

Epäsuomalaisuus oli räikeintä Lidlin ensimmäisinä vuosina. Lidleissä ei ollut aluksi lainkaan kassahihnoja, eikä kassojen päädyissä ollut pakkaustasoja, mutta näihin suomalaiset eivät tottuneet. Lidlin oli taivuttava. Itsepunnitusta Lidleissä ei ole sen sijaan vieläkään.

– Lidl oli Suomessa ensimmäinen hard discounter -ruokaketju, eli myymälätyyppi, jossa on rajattu valikoima ja pelkistetty, halvan oloinen ja näköinen esillepano. Tuotteita ei juuri hyllytetä, vaan ne pannaan esille vaikkapa lavoina. Konsepti on toki muuttunut Suomeen tulon jälkeen, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.

Luoto sanoo, että vähittäiskauppa on kansainvälistynyt hurjasti 15 vuoden aikana. Syy ei silti ole pelkästään Lidlin.

– Kun Suomi liittyi EU:hun, valikoimat ovat ruokakaupassa moninkertaistuneet. Lidl on ollut yksi osa kasvavaa kansainvälistymistä, ja se on isona toimijana merkittävästi lisännyt kilpailua ruokakaupassa, Luoto sanoo.

Nykyään lähes jokaisella suomalaisella on Lidlistä jonkinlainen mielipide, puolesta tai vastaan, ja kauppaketju on myös onnistunut muuttamaan Suomea monella tavalla. Esimerkiksi näin: 

  1. Lidl sekoitti sosiaaliluokkia. Aluksi Lidlissä käynti tuntui jotenkin nololta, jopa häpeälliseltä. Pikkuhiljaa työsuhde-Audejakin alettiin nähdä Lidlin parkkipaikoilla, ja Lidlissä käymisestä tuli jollakin tapaa sosiaalisesti hyväksyttävää.
  2. Lidlin tulo lisäsi ruokakauppojen kilpailua. Esimerkiksi S-ryhmän halpuutuskampanjat syntyivät ikään kuin vastaiskuna Lidlin halvoille hinnoille.
  3. Lidlin myötä Suomessa on mahdollista asioida ruokakaupassa, jossa ei kysytä kanta-asiakaskorttia.
  4. Kashmir ei ole enää vain rikkaiden etuoikeus. Noin 70 eurolla sai viime vuonna Lidlistä laadukkaan kashmirneuleen.
  5. Köyhäilystä on tullut muotia. Nykyään on ylpeyden aihe sanoa, että kesämekko maksoi alle kympin. 
  6. Lidl on saanut suomalaiset puhumaan. Jos puolituttujen kanssa on jo käyty kahvipöydän keskustelu säästä, nykyään jutellaan siitä, mistä kukin päivittäisostoksensa tekee.
  7. Lidl opetti suomalaiset vaihtuviin valikoimiin ja teemamaaviikkoihin: Italia-viikko, Ranska-viikko, USA-viikko… Joitakin tuotteita saa myymälöistä vain tietyn ajan. Se tarkoittaa samalla sitä, että asiakkaan on seurattava Lidlin tarjouslehtisiä, jotta pysyy kärryillä, mitä milloinkin on myynnissä.
  8. Lidl on muuttanut myös ulkomailla matkustelua siten, että nykyään voi reissatessa suorittaa ostokset Lidlissä, ja kaikki on siellä samalla tavalla kuin lähimmässä koti-Lidlissä. Yleensähän on kiva ulkomailla tutustua paikallisiin kauppoihin, mutta joskus kiireessä on aika kätevää asioida Lidlissä.

Millaisia muistoja Lidl sinussa herättää? Mikä on paras Lidl-löytösi? Entä mikä Lidlissä raivostuttaa? Kerro meille!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Linda Liukkaan tärkein kohderyhmä on pienten lasten isät.

Linda Liukas on palkittu lastenkirjailija ja koodauslähettiläs. Liukkaan tietotekniikka-aiheiset Hello Ruby -lastenkirjat ovat olleet jättimenestys maailmalla: ensin hän keräsi kirjoilleen 380 000 euron arvoisen joukkorahoituspotin ja voitti sitten kiinalaisen 130 000 euron arvoisen muotoilupalkinnon.

Liukkaan uusin, keskiviikkona julkaistu kirja vie lapset tutkimusmatkalle internetiin. Kirjasarjan oikeudet on myyty 22 kielialueelle.

Vaikka Liukkaan teokset ovat lastenkirjoja, kirjailija on kertonut tärkeimmäksi kohderyhmäkseen pienten lasten isät. Hänen mukaansa isien roolimallilla on tärkeä vaikutus pienten tyttöjen päätöksiin.

– Ollessani pieni muut isät sanoivat tietokoiden olevan kalliita aikuisten juttuja. Oma isäni sen sijaan opetti, ettei ole asiaa, mitä ei voisi tietokoneella korjata. Opettelimme yhdessä juttuja ja välillä mokailtiin, Liukas muistelee.

”Sanonkin pienille tytöille, että he voivat olla vaikka ballerina-koodaajia.”

Liukkaan mukaan koululla on paljon vaikutusta lapsen asenteisiin, mutta vanhemmilla vielä suurempi. Liukas haaveileekin omistavansa kymmenen vuoden päästä koulun, jossa teknologiaa kehitetään yhdessä lasten kanssa.

– Lapsia pitää kannustaa löytämään oma juttunsa, ja heitä pitää altistaa uusille asioille. Ei suljeta liian aikaisin mahdollisuuksia lapselta. Sanonkin pienille tytöille, että he voivat olla vaikka ballerina-koodaajia.

Ruby pienten poikien esikuvana

Teknologia-alalla vallitsee vieläkin merkittävä naispula. Liukas kannustaa naisia innostumaan alasta, sillä teknologiaan tarvitaan naisten näkökulmia.

– Ohjelmoija on se henkilö, joka käyttää tietokonetta ratkaistakseen maailman ongelmia, ja tarvitsemme naisten näkemystä. Tietokoneella voi ilmaista itseään ja muuttaa maailmaa paremmin kuin millään muulla, Liukas sanoo.

Kun Liukkaan ohjelmointityöpaja Rails Girls alkoi menestä, hän kohtasi vanhempia miehiä, jotka yrittivät neuvoa joka käänteessä.

– Kun sulkee korvansa setämiesten kritiikiltä, ei törmäile lasikattoihin.

Liukas kertoo ylpeimmäksi hetkekseen sen, kun pienet pojat ovat tulleet kertomaan hänelle, että kirjojen naiskoodaaja Ruby on heidän esikuvansa.

– Se on feminismiä parhaimmillaan, kun nainenkin voi olla teknologia-alan esikuva.

 

Illan tv-dokumentissa seurataan muslimityttö Sonitaa, joka haaveilee räppärin urasta.

”Huudan häkistäni uupuneena, hintalappujen painosta nuutuneena”, räppää nuori muslimityttö. Youtube-hitiksi muodostuneella musiikkivideolla hän esiintyy muun muassa mustelmaisena lapsimorsiamena. Räppäävä morsian on Sonita Alizadeh Afganistanista.

Rokhsareh Ghaemmaghamin uusintana viime syksyltä nähtävä dokumentti Sonita-tytöstä on vaikuttava kuvaus nuorten naisten ahdingosta runnellussa Afganistanissa. Elokuvan alkupuolella 18-vuotias Sonita elää pakolaisena Iranissa tukikodissa, joka auttaa lapsia ja nuoria selviytymään.

Sonitan oma selviytymiskeino on musiikki. Hän unelmoi rap-tähteydestä Amerikassa ja tahtoisi vanhempiensa olevan Michael Jackson ja Rihanna. Sen sijaan hänellä on kuusikymppinen äiti, joka saapuu Afganistanista hakemaan tytärtään pakkoavioliittoon. Morsiusrahoilla aiotaan maksaa Sonitan veljelle morsian.

Dokumentissa kysytään, onko oikein, että nuori tyttö on maksuväline. Länsimaissa vastaus on selvä, mutta vanhoillisissa muslimiperheissä eletään traditioiden mukaan.

Afganistanissa ja Iranissa naisten ei sovi laulaa ja esiintyä. Kun musiikkivideo Bride for Sale leviää somekanavilla ja päätyy televisioon, itse dokumentintekijöiden on astuttava esiin. Tässä hämärtyy raja tallentavan dokumentin ja hyväntekeväisyyden välillä, mutta katsoja ei voi kuin seisoa dokumentaristin rinnalla.

Sonita Yle Teema & Fem su 20.08. klo 22.00

 

Madonna juhli viikolla syntymäpäiviään ja julkaisi sen kunniaksi kuvan koko perheestään.

Popin kuningatar Madonna, 59, jakoi perjantaina ensimmäistä kertaa koskaan yhteiskuvan kaikkien lastensa kanssa. Kuvassa Madonnan kanssa poseeraavat pojat Rocco, 17, ja David, 11, sekä tyttäret Lourdes, 20, Mercy James, 11, ja 4-vuotiaat kaksoset Estere ja Stella.

Kuva on julkaistu Madonnan syntymäpäivän kunniaksi. Hän täytti 59 vuotta 16. elokuuta. Syntymäpäiviään hän juhli Italiassa.

 

Birthday 🎉🎂🎈🇮🇹♥️

A post shared by Madonna (@madonna) on

Lourdes ja Rocco ovat Madonnan biologisia lapsia. Lourdesin isä on Madonnan entinen henkilökohtainen valmentaja Carlos Leon. Roccon isä on elokuvaohjaaja Guy Ritchie, jonka kanssa Madonna erosi vuonna 2008. David, Mercy James, Estere ja Stella ovat adoptoitu Malawista.

Madonna adoptoi Esteren ja Stellan Malawista viime helmikuussa. Alkuvuodesta prosessi tuotti ongelmia. Tyttöjen isä väitti, ettei adoptio mennyt hänelle kerrottujen suunnitelmien mukaan.

– Minulle kerrottiin alussa, että Esther ja Stella menevät asumaan rikkaan naisen luo ulkomaille, ja että hän antaa heille kunnon koulutuksen ja palauttaa heidät sitten minulle, asumaan kanssani ja auttamaan perhettäni, tyttöjen biologinen isä Adam Mwalen kertoi.

Lue lisää täältä: Madonna julkaisi iloisen videon adoptiokaksosistaan – tyttöjen isä väittää, että häntä on huijattu

Myös Madonnan aiemmat adoptiot kuohuttivat. Vuonna 2006 laulaja adoptoi Malawista Davidin ja vuonna 2009 Mercy Jamesin. Erityisesti Mercyn adoptio synnytti kritiikkiä.

Tytön äiti kuoli synnytyksessä, ja sukulaiset sijoittivat lapsen orpokotiin. Jälkikäteen isovanhemmat kuitenkin kertoivat suunnitelleensa, että olisivat ottaneet lapsen hoitaakseen, kun tämä on 6-vuotias. He syyttivät Madonnaa lapsen varastamisesta ja repimisestä juuriltaan. Alun perin he olivat hyväksyneet adoption.

Juttua muokattu 20.8. 12.35: Lourdesin isä on Madonnan entinen henkilökohtainen valmentaja Carlos Leon. Ei Guy Ritchie, kuten aiemmin jutussa kerrottiin.