Lomalla on syytä elää hetkessä, mutta silloin tällöin on hyvä vilkuilla tulevaankin, sanoo psykologi. Kuva: Shutterstock
Lomalla on syytä elää hetkessä, mutta silloin tällöin on hyvä vilkuilla tulevaankin, sanoo psykologi. Kuva: Shutterstock

Loma saattaa mennä helposti pieleen, jos et pysähdy hetkeksi miettimään muutamia juttuja, neuvoo työterveyspsykologi.

Moka 1: Muutat liikaa ruokailutapojasi

Lomahyvinvoinnin parantamiseksi auttaa jo yksi sääntö: kannattaa pysyä kohtuudessa – sekä ravinnon että juomisen suhteen, työterveyspsykologi Tanja Lappi muistuttaa.

– Moni muuttaa oleellisesti ruokavaliotaan kesällä ja päästää ruokailu- sekä juomatavat repsahtamaan. Tämä on suomalaisten suurin virhe lomaillessa.

Kohtuudessa pysyminen helpottaa myös työhön paluuta ja hyvän fiiliksen pidentämistä loman jälkeen, Lappi lisää.

Jos vain yhtään innostaa, kesällä olisi Lapin mukaan syytä aloittaa jokin uusi harrastus, sillä lomalla on energiaa ja aikaa. Kesäharraste on helppo tuoda mukanaan myös arkeen, kun sen on saanut lomalla luonnolliseksi osaksi päivärytmiä.

– Arkeen on mukavampi palata, kun housut eivät kiristä ja olo on virkeä.

Lue myös! Koko loma pilalla? Tästä se johtuu

Hyvä ruoka, parempi kesäloma. Kuva: Shutterstock
Hyvä ruoka, parempi kesäloma. Kuva: Shutterstock

 

Moka 2: Sinulla on liian suuria odotuksia

Moni odottaa kesälomaa koko pitkän kevään – jopa joululomasta saakka.

Jos lomalla sitten sattuukin jotain ikävää tai sen keskeyttää – vaikkakin lyhyesti – jokin sairaus tai muu yllättävä asia, saattaa se kaataa tunnelmat täysin.

– Kesälomasta kannattaa nauttia, mutta täytyy samalla myös muistaa, että se ei ole ainutlaatuinen tapahtuma. Vaikka loma ei olisikaan koko ajan täyttä nautintoa, ei se ole mennyt pieleen. Uusia lomia tulee aina.

”Uusia lomia tulee aina.”

Lappi suosittelee tasapainoa lomajaksojen ja arjen välille. Suomalaisilla on hänen mielestään pitkät lomat, jotka voisi hyvin pilkkoa pienempiin osiin koko vuoden ajaksi. Samalla hän sanoo ymmärtävänsä hyvin useiden viikkojen kesälomat.

– Suomessa ilmasto suosii pitkää lomaa kesällä, kun taas jossain Etelä-Euroopassa on helpompi säiden puolesta pätkiä vapaita.

Ennen lomaa tai ihan ensimmäisenä päivänä kannattaa tehdä tehtävälista töidenpaluuta varten. Kuva: Shutterstock
Ennen lomaa tai ihan ensimmäisenä päivänä kannattaa tehdä tehtävälista töidenpaluuta varten. Kuva: Shutterstock

 

Moka 3: Unohdat to do -listan

Tanja Lappi työskentelee terveysyhtiö Heltissä. Hän sanoo itse siirtyvänsä lomavaihteelle vähitellen. Yrittäjänä Lappi pystyy säätelemään lomalle lähdön ja paluun aikoja sekä niiden työmäärää.

– Se, miten jokainen voi vaikuttaa omaan työhönsä ennen lomaa ja sen jälkeen, on erittäin tärkeää palautumisen kannalta. Kun kaikkea ei tarvitse saada kiireellä valmiiksi tiettynä päivänä ennen lomaa eikä työyhteisö odota liikoja lomaltapalaajalta, onnistuu kesälomakin paremmin ja sen vaikutukset kestävät pidempään, Lappi tiivistää.

Moni kokee Lapin mielestä myös työhönpaluun kuormittavana, jos loma on ollut liian pitkä eikä sen lopuksi ole miettinyt tippaakaan töitä.

Lappi suosittelee, että loman viimeisellä viikolla olisi syytä tarkistaa unirytmi ja alkaa siirtyä kohti normaaleja nukkumisaikoja. Samalla lomapäiviin voisi tuoda lisää ärsykkeitä, joihin pitää taas töissä tottua.

Työhönpaluuangstia usein helpottaa sekin, jos on ennen lomaa kirjannut edes kursorisesti to do -listan töistään loman jälkeen. Silloin viimeiset lomapäivät eivät mene epätietoisuuden ja ahdistuksen vallassa ja ensimmäisessä työpäivässäkin on selkeät sävelet, Lappi mainitsee.

– Jos listaa ei ehdi tehdä ennen lomaa, kannattaa vaikka ensimmäisestä lomapäivästä uhrata pieni hetki tälle asialle. Se helpottaa oloa loman lopussa monen päivän verran.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

Anna Perhon uutuuskirjassa Antisäätäjä (Otava) pohditaan erilaisia kiireen ja stressin ongelmia sekä sitä, miten oman elämän tahdista saisi tehtyä vähän rauhallisemman.

Kännykkä piippaa jatkuvasti uusista viesteistä, tietokoneen näytölle ponnahtelee sähköposteja, puhelimet soivat ympärillä – monen olo on työpaikalla levoton, ja syystä! Keskittyminen vaikeutuu ja mieli käy ylikierroksilla, kun ympärillä tapahtuu jatkuvasti jotain, jolle pitäisi antaa huomiota.

Onko maailma tullut hulluksi, vai ehkä ongelma on loppujen lopuksi vähän meissä itsessämme?

Anna Perho uusi teos Antisäätäjä käsittelee muun muassa kiireen ja sähläämisen lieveilmiöitä. Moni porskuttaa sata lasissa, mutta kaipaa silti (tai siitä johtuen) rauhallisempaa fiilistä. Perhon mukaan se on myös mahdollista saavuttaa – ihan itse.

Lue myös: Tunnistatko itsesi? Perfektionisteja on kahta lajia – terapeutti antaa vinkit hölläämiseen

Yksi teoksen aiheista on reaktiivisen ajattelun, eli jatkuvasti kaikkeen ympärillä olevaan reagoimisen ongelma.

– Tutkimusten mukaan tarkistamme puhelimeen tulleet viestit keskimäärin joka kuudes tai seitsemäs minuutti. Keskimäärin tarkoittaa, että moni tsekkaa viestejä vielä tiuhemmin. Ei siis ihme, että mieli on kuin maailmanpyörä ilman nopeusrajoitinta, Perho kuvailee kirjassaan.

”Tarkistamme puhelimeen tulleet viestit keskimäärin joka kuudes tai seitsemäs minuutti.”

Reaktiivinen ajattelu ”vie meitä kuin pässiä narussa” ja voi johtaa Perhon mukaan niin kutsuttuun SVAMP-oireyhtymään.

– SVAMP on akronyymi, johon tiivistyy viisi reaktiivisen käyttäytymisen avaintoimintoa. Ruotsin kielessä sana svamp tarkoittaa sientä, mikä on hyvä vertauskuva tälle käyttäytymiselle. Jos kasvustoa ei aktiivisesti torju, se lahottaa kantajansa puhki.

Ehkä sinäkin kärsit SVAMP-oireyhtymästä? Näistä oireista sen voi tunnistaa:

  • Stressi. Olo on usein ärsyyntynyt, väsynyt ja ahdistunut. Nukkumisestakaan ei tule oikein mitään, ja ilonaiheet tuntuvat olevan harvassa.
  • Vaeltava mieli. Ajatukset säntäilevät päättömästi sinne tänne ja keskittyminen on vaikeaa. Keskittyminen myös herpaantuu jokaisesta piippauksesta, kutsusta ja kehotuksesta.
  • Aina online. Puhelimen sulkeminen tuntuu mahdottomuudelta, ja keho tuntuu käyvän ylimääräisillä kierroksilla. Rentoutuminen on vaikeaa, mutta havahdut myös usein siihen, että olet ollut pitkään aivan muissa ulottuvuuksissa.
  • Multitaskaus. Kaikkea pitää tehdä samaan aikaan, eikä sen takia mikään oikein tahdo valmistua. Ärsyttää, kun kaikki on aina kesken. Lounas tulee syötyä tietokoneen äärellä, etkä pysty esimerkiksi keskustelemaan ilman, että vilkuilisit välillä kännykkää.
  • Paineet. Tuntuu siltä, että on koko ajan kohtuuttomien paineiden alla. Jatkuva kiire ja suorittaminen ovat olennainen osa myös vapaa-aikaa.

Kuulostaako tutulta? SVAMP-oireyhtymästä on Perhon mukaan onneksi mahdollista päästä eroon.

Rauhoittuminen on huomattavasti tuottavampaa kuin raivokas, päämäärätön touhuaminen.

Hän toteaa teoksessaan yksiselitteisesti, että totaalinen pysähtyminen ja rauhoittuminen on huomattavasti tuottavampaa kuin raivokas, päämäärätön touhuaminen.

Perho listaa neljä neuvoa, jotka auttavat pääsemään yli SVAMP-oireyhtymästä:

  1. Opettele käyttämään sähköpostia järkevämmin.
  2. Lopeta multitaskaaminen. Useamman asian yhtäaikainen mukatekeminen verottaa työtehoasi 40 prosentilla, lisää stressioireita ja ärtymystä sekä hajottaa keskittymisen. Aivosi eivät kykene keskittymään kahteen asiaan kerralla, piste.
  3. Suunnittele päiväsi etukäteen ja tauota työpäiviä mindfulness- tai muun rauhoittumishetken avulla.
  4. Keskity lopputulokseen, älä näennäiseen helppouteen. Jos voit hoitaa asian x yhdellä puhelinsoitolla, tee se 40 sähköpostin lähettämisen sijaan.

Lue lisää Anna Perhon uutuuskirjasta Antisäätäjä (Otava), joka ilmestyi 11. elokuuta.

Ensitreffit-elokuvan pääosassa on näyttelijäsuvun uusin tähti: Eino Heiskanen.

IS TV-LEHTI. Pienellä budjetilla tehty kotimainen romanttinen komedia on sympaattinen leffa, jossa kolme miestä kamppailee kolmenkympin kriiseissä. Miehet ovat suurten elämänvalintojen edessä, mutta ensin heidän on selviydyttävä kaoottisista entitreffeistä.

Näyttelijäpari Kari Heiskasen ja Sara Paavolaisen poika Eino Heiskanen esittää elokuvassa naistenmies Tanelia. Muut pääosanäyttelijät ovat Frans Isotalo ja Marko Nurmi.

Parasta elokuvassa ovat rento kieli poskessa -ote sekä arkinen hilpeys. Valitettavasti latteudet ja ylitsepursuavan tunteikas musiikki vievät tehoa tarinalta.

Ensitreffit TV5:lla ke 16.8. klo 21.00.