Vihtamestarien ohjeiden mukaan vihdan värkkäämisessä vierähtää tekovaihe jos toinenkin. Vaivannäkö kuitenkin palkitaan!

1. Kerää vihdakset (eli koivunoksat).

Aloita metsästämällä oikea puulaji: vihdassa käytetään yleensä rauduskoivua. Toki myös hieskoivua voi käyttää, mutta silloin vihta kestää yleensä vain yhden saunomiskerran. Raudus- ja hieskoivun erottaa helpoiten lehtien muodosta: rauduskoivun lehti on kulmikas ja sahalaitainen, kun taas hieskoivun lehti on pehmeämpi ja pyöreämpi.

Paras mitta vihtaoksalle on noin puoli metriä. Yhteen vihtaan niitä tarvitaan noin 35–40. Valitse mukaan puhtaita oksia, joissa ei ole kukintoja. Ison rauduskoivun riippuvaiset oksat voivat olla vihtaan liian veteliä, mutta niitä ei kannata hyljeksiä. Kun ne kokoaa yhteen jämäköiden varpujen kanssa, lopputulos on passeli.

Lue myös: Näin säilytät sovun mökkinaapureiden kanssa myös juhannuksena

 

2. Tee sidontaoksa.

Tosisaunoja sitoo vihtansa pitkällä, kiertämällä pehmitetyllä oksalla. Sidontaan käytettävällä oksalla saa olla pituutta: noin 80-senttinen oksa on hyvä.

Aloita raappaamalla kevyesti oksan kuori ja lehdet pois veitsen avulla. Oksaa kannattaa pehmittää kieputtamalla sitä itsensä ympäri latvapäästä. Kieputtamisen voi jättää myös väliin, mutta silloin oksaside saattaa katketa helpommin.

Jos päätät kieputtaa, jatka sitä niin kauan, että oksan tyvipäässä on noin 7 senttimetrin pätkä kiertämätöntä eli pehmittämätöntä osuutta. Tyvipää on oksan se pää, mistä se oli aikanaan puussa kiinni. Pieni pätkä oksaa on hyvä jättää jämäkäksi, koska se helpottaa sidontaa. 

Poista loppu kuori oksan päältä ja teroita tyvipää.

3. Ala latoa.

Vihdoin vihdan kokoaminen voi alkaa! Lisää vihtaan oksia viuhkamaiseen muotoon vain päältäpäin niin, että lehtien alapuoli on itseesi päin.

Kun puolet vihdasta on koottu, käännä se ympäri. Lado toinen puoli samaan tapaan kuin ensimmäinen.

Pidä huoli siitä, ettei vihtaan jää ylipitkiä latvoja. Revi kädensijan kohdalta (noin 10 senttimetriä vihdan tyvestä) lehdet pois.

Vihdan lopullinen muoto on viuhkamainen ja hieman litteä.

4. Sido panta.

Pujota sidontaoksan teroitettu pää vihdan kädensijan oksanipun halki läheltä vihdan ensimmäisiä lehtiä. Vedä suurin osa sidontaoksasta kädensijan oksanipun läpi, mutta jätä sidontaoksan latvapäätä noin 15–20 senttimetriä ja taivuta se osaksi kädensijaa.

Ennen vihtaa koossa pitävän pannan sitomista sidosoksaa kannattaa jälleen hieman kieputtaa, jotta se pehmenee ja joustaa tarpeeksi. Kierrä sidosoksa sitten vihdan kädensijan oksanipun ympäri kahdesti pannaksi.

Sen jälkeen kiepauta sidosoksa kaksi kertaa pannan alta ja kiristä voimakkaasti, että paketti pysyy kasassa.

5. Sido toiseen kertaan.

Kun ensimmäinen pantasidos on valmis, pujota sidosoksa jälleen kädensijan oksanipun läpi. Tällä kertaa teroitetun oksanpään pitäisi tulla ulos noin 10 sentin päästä ensimmäisestä sidoksesta.

Kierrä sidosoksa jälleen kahteen kertaan kädensijan ympäri toiseksi pannaksi ja sujauta loppuoksa kaksi kertaa pantasidoksen ympäri.

6. Viimeistele.

Piilota oksasiteen teroitettu pää kädensijan muiden oksien joukkoon. Tasaa kädensijan oksien päät ja poista sen varresta terävät oksankappaleet.

7. Vihdo.

Onnittele itseäsi mahtavasta vihdasta ja tepastele saunaan.

Muista!

  • Vihdan voi sitoa myös helpommin. Aloittelija voi käyttää sidonnassa esimerkiksi kumilenkkiä, nippusidettä tai narua. Myös kiertämällä pehmittämisen voi jättää väliin. Sellainenkin oksa toimii ihan kelpo siteenä, mutta saattaa katketa helpommin. Vihtaa ei ole myöskään pakko sitoa kädensijasta kahteen kertaan. 

  • Ennen kuin katkot oksia, kysy touhuun maanomistajan lupa. Jokamiehen oikeus ei koske elävien vihdasten taittamista.

  • Älä kerää oksia märkinä, etteivät lehdet muutu ruskeiksi. Sateen jälkeen kannattaa odottaa ainakin vartti ennen keräämistä.

  • Jos haluat tuoksuvamman vihdan, sujauta rauduskoivun joukkoon muutama hieskoivun oksa.

  • Älä hätäile sitomisen kanssa, vihdan tekemisessä voi vierähtää kokemattomalla puolikin tuntia.

  • Älä laita saunoessa vihtaa kuumaan veteen, kuumalle kiukaalle tai kuumalle lauteelle. Kun et vihdo, pidä vihta kylmässä vedessä.

  • Haluatko käyttää vihtaa useampana päivänä? Säilytä vihta viileässä ja valolta suojassa, ettei se nuupahda. Kukkamaljakossa vihta säilyy mainioimmin.

Tiesitkö nämä?

Koivu on vihtojen ykköspuu. Vihtaan voi kuitenkin sujauttaa Visit Sauna -sivuston mukaan esimerkiksi myös:

  • Pihlajaa (uskotaan tasapainottavan tunne-elämää)
  • Siankärsämöä (desinfioi ihoa)
  • Pajua (uskotaan poistavan kehon kolotuksia)
  • Haapaa (rentouttaa)
  • Katajaa (elvyttää pintaverenkiertoa ja lievittää kipua)

Usein ajatellaan, että vihta ja vasta tarkoittavat samaa asiaa. Näin ei kuitenkaan ole. Vihdanteon maailmanmestari Pentti Hakala kertoi viime kesänä Etelä-Suomen Sanomissa, että vasta ei ole vihtaa nähnytkään. Suurin ero on koko: vasta on vihtaa ainakin 15 senttimetriä pidempi.

Vihdan kokoamisohjeet on koottu Suomen Saunaseura verkkosivuilta.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

Lue, mitä tähdet kertovat tänään juuri sinulle.

 

LEIJONA

Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä töiden puitteissa. Anna muidenkin kuulla ideoistasi, niin pääsette kehittelemään niitä yhdessä eteenpäin.

 

NEITSYT

Säilytä salaisuudet itselläsi. Hoida sovitut asiat ajallaan välttääksesi yhteenotot. Etenkin kotiaskareista kannattaa pitää tarkkaa lukua.

 

VAAKA

Tunnepitoinen tilanne on syytä ottaa käsittelyyn nopeasti. Kerro avoimesti, mitä mielessäsi liikkuu. Tarvitset rohkeutta sanoaksesi haaveesi ääneen.

 

SKORPIONI

Satsaa tulevaisuuteesi. On aika opetella uusia taitoja ja verestää muistoja. Avuntarve saattaa iskeä raha-asioissa.

 

JOUSIMIES

Älä polta siltoja takanasi. Et ehkä ole samaa mieltä valtavirran kanssa, mutta sen ei tarvitse tarkoittaa avointa riitaa. Unohda vastavirtaan uiminen.

 

KAURIS

Ota testiin uusi taktiikka ja katso, mihin se riittää. Yritä pitää hermosi kurissa yllätyksistä huolimatta. Pidä silmät auki ja tarkkaile ympäristöäsi.

 

VESIMIES

Uurastuksesi palkitaan. Saat vietyä loppuun projektin, joka avaa sinulle yllättäen uusia ovia. Älä kuluta itseäsi loppuun, vaan pidä tarpeen vaatiessa tauko.

 

KALAT

Anna kodille uusi ilme kekseliäillä ja kukkarollesi ystävällisillä ratkaisuilla. Luovuutesi pääsee oikeuksiinsa. Siivoaminen merkitsee mielenrauhaa.

 

OINAS

Mielesi muuttuu nyt nopeasti. Muilla on vaikeuksia pysytellä perässäsi. Älä vedä liian äkkinäisiä johtopäätöksiä vain ensivaikutelmien perusteella.

 

HÄRKÄ

Vietä aikaa vanhojen ystävien kanssa. Lähde tutustumaan myös ihmisiin, joiden seuraan et yleensä hakeutuisi. On aika tehdä hyviä päätöksiä

 

KAKSONEN

Olet täynnä virtaa, mikä viehättää ihmisiä. Vedät porukkaa puoleesi tänään. Varo sanojasi ja pysy tiukasti totuudessa.

 

RAPU

Pääset helpommin tavoitteisiisi, jos hankit lisää tietoa. Ota selvää siitä, mitä sinulta odotetaan. Pidä etäisyyttä arvaamattomasti käyttäytyvään ihmiseen.

 

Jaa horoskooppi sähköpostilla kaverille!

Anna Perhon uutuuskirjassa Antisäätäjä (Otava) pohditaan erilaisia kiireen ja stressin ongelmia sekä sitä, miten oman elämän tahdista saisi tehtyä vähän rauhallisemman.

Kännykkä piippaa jatkuvasti uusista viesteistä, tietokoneen näytölle ponnahtelee sähköposteja, puhelimet soivat ympärillä – monen olo on työpaikalla levoton, ja syystä! Keskittyminen vaikeutuu ja mieli käy ylikierroksilla, kun ympärillä tapahtuu jatkuvasti jotain, jolle pitäisi antaa huomiota.

Onko maailma tullut hulluksi, vai ehkä ongelma on loppujen lopuksi vähän meissä itsessämme?

Anna Perho uusi teos Antisäätäjä käsittelee muun muassa kiireen ja sähläämisen lieveilmiöitä. Moni porskuttaa sata lasissa, mutta kaipaa silti (tai siitä johtuen) rauhallisempaa fiilistä. Perhon mukaan se on myös mahdollista saavuttaa – ihan itse.

Lue myös: Tunnistatko itsesi? Perfektionisteja on kahta lajia – terapeutti antaa vinkit hölläämiseen

Yksi teoksen aiheista on reaktiivisen ajattelun, eli jatkuvasti kaikkeen ympärillä olevaan reagoimisen ongelma.

– Tutkimusten mukaan tarkistamme puhelimeen tulleet viestit keskimäärin joka kuudes tai seitsemäs minuutti. Keskimäärin tarkoittaa, että moni tsekkaa viestejä vielä tiuhemmin. Ei siis ihme, että mieli on kuin maailmanpyörä ilman nopeusrajoitinta, Perho kuvailee kirjassaan.

”Tarkistamme puhelimeen tulleet viestit keskimäärin joka kuudes tai seitsemäs minuutti.”

Reaktiivinen ajattelu ”vie meitä kuin pässiä narussa” ja voi johtaa Perhon mukaan niin kutsuttuun SVAMP-oireyhtymään.

– SVAMP on akronyymi, johon tiivistyy viisi reaktiivisen käyttäytymisen avaintoimintoa. Ruotsin kielessä sana svamp tarkoittaa sientä, mikä on hyvä vertauskuva tälle käyttäytymiselle. Jos kasvustoa ei aktiivisesti torju, se lahottaa kantajansa puhki.

Ehkä sinäkin kärsit SVAMP-oireyhtymästä? Näistä oireista sen voi tunnistaa:

  • Stressi. Olo on usein ärsyyntynyt, väsynyt ja ahdistunut. Nukkumisestakaan ei tule oikein mitään, ja ilonaiheet tuntuvat olevan harvassa.
  • Vaeltava mieli. Ajatukset säntäilevät päättömästi sinne tänne ja keskittyminen on vaikeaa. Keskittyminen myös herpaantuu jokaisesta piippauksesta, kutsusta ja kehotuksesta.
  • Aina online. Puhelimen sulkeminen tuntuu mahdottomuudelta, ja keho tuntuu käyvän ylimääräisillä kierroksilla. Rentoutuminen on vaikeaa, mutta havahdut myös usein siihen, että olet ollut pitkään aivan muissa ulottuvuuksissa.
  • Multitaskaus. Kaikkea pitää tehdä samaan aikaan, eikä sen takia mikään oikein tahdo valmistua. Ärsyttää, kun kaikki on aina kesken. Lounas tulee syötyä tietokoneen äärellä, etkä pysty esimerkiksi keskustelemaan ilman, että vilkuilisit välillä kännykkää.
  • Paineet. Tuntuu siltä, että on koko ajan kohtuuttomien paineiden alla. Jatkuva kiire ja suorittaminen ovat olennainen osa myös vapaa-aikaa.

Kuulostaako tutulta? SVAMP-oireyhtymästä on Perhon mukaan onneksi mahdollista päästä eroon.

Rauhoittuminen on huomattavasti tuottavampaa kuin raivokas, päämäärätön touhuaminen.

Hän toteaa teoksessaan yksiselitteisesti, että totaalinen pysähtyminen ja rauhoittuminen on huomattavasti tuottavampaa kuin raivokas, päämäärätön touhuaminen.

Perho listaa neljä neuvoa, jotka auttavat pääsemään yli SVAMP-oireyhtymästä:

  1. Opettele käyttämään sähköpostia järkevämmin.
  2. Lopeta multitaskaaminen. Useamman asian yhtäaikainen mukatekeminen verottaa työtehoasi 40 prosentilla, lisää stressioireita ja ärtymystä sekä hajottaa keskittymisen. Aivosi eivät kykene keskittymään kahteen asiaan kerralla, piste.
  3. Suunnittele päiväsi etukäteen ja tauota työpäiviä mindfulness- tai muun rauhoittumishetken avulla.
  4. Keskity lopputulokseen, älä näennäiseen helppouteen. Jos voit hoitaa asian x yhdellä puhelinsoitolla, tee se 40 sähköpostin lähettämisen sijaan.

Lue lisää Anna Perhon uutuuskirjasta Antisäätäjä (Otava), joka ilmestyi 11. elokuuta.