– Armollisuus on vastamyrkkyä unettomuudelle, vakuuttaa uniterapeutti Anna-Mari Aronen.

”Jokainen kärsii joskus unettomuudesta. Niin minäkin ajoittain, mutta se on sellaista elämään kuuluvaa, että jokin asia vähän mietityttää ja valvottaa. Koska tiedän syyt, osaan myös nukuttaa itseni.

Unettomuus tarkoittaa kolmea asiaa: nukahtamisvaikeuksia, yöllisiä heräämisiä ja sitä, ettei uni virkistä. Aamulla voi olla nuutunut olo, vaikka olisi nukkunut pitkään.

Unettomuus johtuu siitä, että sympaattinen hermosto käy ylikierroksilla. Sen tehtävänä on taistella tai paeta, eikä se ole mikään valokatkaisija, jonka voi laittaa päälle tai pois päältä. Jotta saa unta, sympaattinen hermosto pitää rauhoittaa. Sitä voi onneksi opetella.”

Uniterapeutti ja sairaanhoitaja Anna-Mari Aronen, 50

Näin opetan:

1. Opettele järjestämään päiväsi tasapainoisiksi. Jokaisessa päivässä pitäisi olla asioita, joita haluat tehdä, eikä vain niitä, joita on pakko tehdä. Kaikki, mistä nautit, palauttaa: juoksulenkki tai vaikka käsityöt. Sympaattinen hermosto ei saa hyrrätä täysillä koko päivää.

2. Rauhoita ilta. Kahteen tuntiin ei saisi olla tietokoneella, sillä se on hyppimistä asiasta toiseen. Lue mieluummin kirjaa, joka ei ole yhtä sirpaleista lukemista.

Jos jokin asia pyörii mielessä, mieti miksi.

3. Pidä illalla 15 minuutin huolihetki. Se tarkoittaa sitä, että jos jokin asia pyörii mielessä, mieti miksi. Moni sanoo, että ”kyllä sen jo illalla tietää, ettei uni tule”. Jos kerran tietää, mieti asia ennen nukkumaanmenoa, äläkä kohtaa sitä vasta yöllä.

4. Unettomat ovat usein tunnollisia. Jos vaikka aamupalaveri painaa, pohdi syytä ajoissa.

5. Opettele rentoutumaan jo etukäteen, älä vasta sängyssä, niin saat positiivisen muistijäljen, että osaat sen tarvittaessa.

6. Opettele sitä esimerkiksi näin: pötkötä sängyllä, jännitä kantapäät sänkyä vasten, laske kymmeneen ja rentouta. Käy läpi eri lihasryhmät varpaista päähän, niin tiedät, miltä jännittyminen ja rentoutuminen tuntuvat.

7. Moni hengittää pinnallisemmin, kun uni ei tule. Kokeile palleaan asti yltävää syvähengitystä. Jotta tunnet, missä pallea on, laita siihen päälle jotain vähän raskaampaa, vaikka aikuisten unilelu. Ne sisältävät kauraa ja ne voi lämmittää mikrossa. Ohjaa hengitys sitä kohti.

Armollisuus on vastamyrkkyä unettomuudelle.

8. Päästä irti suorittamisesta. Jos on pakko olla täydellinen kaikessa, jossain vaiheessa mikään ei enää riitä, ja tyytymättömyys valvottaa. Armollisuus on vastamyrkkyä unettomuudelle.

9. Jos olet istumatöissä, liiku ainakin 2,5 tuntia viikossa. Ennen ei ollut unettomuutta, kun työ oli fyysisesti raskasta. Nyt itseä pitää väsyttää liikkumalla.

Näin teen itse:

10. Katson Kymmenen uutiset olohuoneessa ja siirryn sitten sänkyyn lukemaan. Luen 15–30 minuuttia. Makuuhuoneessamme on tv, mutta se on vain varatelevisio. En katso sitä iltaisin.

11. Syön illallisen eteläeurooppalaisesti aika myöhään, noin kahdeksan maissa. Ruokailun pitäisi tapahtua 2–3 tuntia ennen nukkumaanmenoa, jotta sillä olisi nukuttava vaikutus. Energiaa vaativa ruuansulatus edesauttaa nukahtamista, kun aivot viilenevät hieman.

Pidän unirytmin säännöllisenä, myös viikonloppuisin.

12. Pidän unirytmin säännöllisenä, myös viikonloppuisin. Nukun noin 7,5 tuntia yössä. Monet nukkuvat viikolla vähän ja yrittävät kuroa unta kiinni viikonloppuisin, mutta nukahtaminen on vaikeampaa, jos rytmiä ei ole.

13. Käyn koiran kanssa noin 20 minuutin iltalenkillä. Menemme usein metsään rauhoittumaan. Siellä ajatukset nollautuvat.

14. Käytän makuuhuoneessa rauhoittavia värejä, kuten vaaleaa beigeä. Siisteys on tärkeää: siivoan makuuhuoneessa olevan työpöydän paperipinot tai panen sermin eteen. Muuten tuntuu, että työasiat vyöryvät mieleen.

Säästyt ylimääräisiltä laskuilta, kunhan muutat asetuksesi ajoissa.

Onko sinulla iPhone, jossa on iOS 9 -käyttöjärjestelmä? Oletko suuntaamassa ulkomaille?

Siinä tapauksessa puhelimesi asetuksiin kannattaa tehdä muutos.

Vuonna 2015 tehdyssä käyttöjärjestelmäpäivityksessä Apple nimittäin lisäsi puhelimiinsa wifi-apurin. Kun se on käytössä, puhelin voi vaihtaa automaattisesti verkkoyhteyden maksulliseen mobiiliyhteyteen silloin, kun wifi-yhteys on heikko. Puhelin ei siis välttämättä lataa esimerkiksi paljon kaistaa vaativia videoita pelkän wifi-verkon avulla, vaan käyttää siihen mobiilidataa.

Wifi-apuri on oletuksena päällä. Ominaisuus on monessa mielessä kätevä, koska se nopeuttaa puhelimen toimintaa. Toisaalta se voi myös saada liittymän datakaton ylittymään ja puhelinlaskun nousemaan.

Applen sivujen mukaan wifi-apurin ei siirry automaattisesti käyttämään mobiilidataa, jos puhelin on roaming-verkkossa eli verkkovierailulla ulkomailla. Epämiellyttävien yllätysten välttämiseksi ajuri kannattaa kuitenkin laittaa kotimaan ulkopuolella pois päältä. 

Näin se onnistuu:

Valitse Asetukset > Mobiiliverkko. Vieritä aivan valikon alalaitaan. Napsauta Wi-Fi-apuri -valinnan liukusäädintä.

Madeleinen ja Chris O'Neillin esikoinen täyttää tänään kolme vuotta.

Niin se aika rientää, että prinsessa Leonorekin on jo kolmevuotias. Ruotsin hovi on tietenkin muistanut pikku prinsessaa tämän syntymäpäivänä ja julkaissut sivuillaan muutaman kuvan prinsessa Madeleinen ja Chris O'Neillin esikoisesta. Myös Madeleine on onnitellut tytärtään tänään Facebookissa.

– Hyvää syntymäpäivää suloinen Leonore. Saat meidät hymyilemään joka päivä, Madeleine on kirjoittanut julkaisemansa kuvaparin yhteyteen.

Ja saa Leonore myös monet ruotsalaiset hymyilemään. Madeleinen Facebook-statuksen kommenteissa on jo satoja onnitteluita. 

Leonore Lilian Maria syntyi 20.2.2014 New Yorkissa. Kuvassa onnelliset vanhemmat ovat lähdössä sairaalasta esikoisensa kanssa. Tällä hetkellä koko perhe asuu Lontoossa Chris O'Neillin töiden takia.
 

Leonore 1-vuotissyntymäpäivänään. Hän on perimisjärjestyksessä seitsemäs. Kuva: Kuva: Kungahuset.se
Leonore 1-vuotissyntymäpäivänään. Hän on perimisjärjestyksessä seitsemäs. Kuva: Kuva: Kungahuset.se

 

Leonore 2-vuotissynttäreinään.

 

Koko perhe lokakuussa 2015. Kuva: Kungahuset.se
Koko perhe lokakuussa 2015. Kuva: Kungahuset.se

 

Leonore kesällä 2016.
 
 

The fall is here! #PrincessLeonore #PrincessMadeleine 🍁

Henkilön Princess Madeleine of Sweden (@princessmadeleineofsweden) jakama julkaisu

Ja syksyllä 2016.

 

Aina Inkerin hokema ”oi luoja, ota minut jo pois täältä” sopii mainiosti myös kirkolliseen huumoriin.

Putous-ohjelman valittavassa sketsihahmossa Aina Inkeri Ankeisessa on meemipotentiaalia, jonka huomasi myös Keravan seurakunta. 

– Oi luoja ota minut jo pois täältä, lukee seurakunnan Twitterissä julkaisemassa meemikuvassa.

– Vanha Simeon odottaa temppelissä, Aina Inkeri Ankeinen Putouksessa, kuvan yhteydessä selitetään.

Luukkaan evankeliumin mukaan Simeon oli hurskas mies, jolle Pyhä Henki oli ilmoittanut, ettei hän kuole ennen kuin kohtaa Messiaan. Hengen johdattamana hän saapuu temppeliin, missä hän näkee Jeesuksen.

Aina Inkerin luonut Pilvi Hämäläinen kertoi MTV:lle, että hänen ystävänsä välittivät seurakunnan twiitin näyttelijälle.

– Se oli kyllä hauska meemi! Mahtavaa, että on huumorintajuista sakkia, Pilvi Hämäläinen sanoi sivustolle.

Aina Inkeri on innoittanut sosiaalisessa mediassa muihinkin meemeihin. Facebook-kirpputoreilla esimerkiksi on kiertänyt kirjoitus siitä, millainen Facebook-kirppistelijä Aina Inkeri olisi.

Ruutuun palannut tanssiohjelma tarjosi huikeatasoisia esityksiä jo ensimmäisessä jaksossa. Äänestä lempipariasi jutun lopussa!

Viimeksi syksyllä 2014 televisiossa nähty Tanssii tähtien kanssa -kilpailu käynnistyi tällä kaudella kovatasoisena. Ensimmäisessä jaksossa näyttelijä Laura Malmivaara nappasi tanssiopettajansa Mikko Ahdin kanssa kaikilta tuomareilta yhdeksän pistettä eli kokonaispisteitä kertyi 36.

Rap-artisti Musta Barbaari ja hänen parinsa Katri Mäkinen jäivät voittajasta vain pisteen päähän 35 pisteellään.

Ohjelmaa on esitetty aiemmin yhdeksän tuotantokautta. Monessa avausjaksossa on nähty jopa alle kymmenen kokonaispisteen tanssiesityksiä.

Tällä kertaa huonoimmat pisteet menivät tv-juontaja Hanna Sumarille ja Sami Heleniukselle, jotka saivat 16 pistettä.

Lue lisää! ”Halusin vain piiloutua pimeään nurkkaan” – Hanna Sumari purkaa blogissaan TTK-pettymystään

Illan yllättäjiä olivat muun muassa stand up -koomikko Ali Jahangiri ja laulaja Kasmir. Tanssiparinsa Saana Akiolan kanssa Jahangiri veti valssin, joka lämmitti jopa tiukkana tunnetun tuomari Jorma Uotisen.

– Isot äijät osaavat yllättää, Uotinen veisteli ohjelmassa ja antoi esitykselle kuusi pistettä. Yhteensä he saivat 29 pistettä.

Myös Kasmir sai positiivista palautetta Jorma Uotiselta:

– Älä pienennä itseäsi. Olet komea isokokoinen mies.

”Älä pienennä itseäsi. Olet komea isokokoinen mies.”

Tuttujen tuomarien Jorma Uotisen, Helena Ahti-Hallbergin ja Jukka Haapalaisen lisäksi tuomaristossa istuu tänä vuonna Kiira Korpi. Yhteensä kilpailussa on kymmenen tanssiparia.

Kuka Tanssii tähtien kanssa 2017 -ohjelman pareista on sinun suosikkisi?

Äänestä klikkaamalla kuvan päällä. Jos et näe äänestystä, katso se täällä.