Fridah tuli raskaaksi 12-vuotiaana. Mainoskampanjan ideana on, että tällaista vaatemallistoa ei pitäisi olla olemassa.
Fridah tuli raskaaksi 12-vuotiaana. Mainoskampanjan ideana on, että tällaista vaatemallistoa ei pitäisi olla olemassa.

Paola Suhonen suunnitteli ja Meeri Koutaniemi  valokuvasi vaatemalliston, jota ei pitäisi olla olemassa. 

Tänään julkistetun mainoskampanjan kuvat hätkähdyttävät ja järkyttävät: muotikuvissa näkyvästi raskaana oleva pikkutyttö esittelee uuden, lapsille suunnatun äitiysvaatemalliston asuja.

Oikeasti mallisto ei tietenkään ole myynnissä, vaan kyse on lastenoikeusjärjestö Plan Internationalin kampanjasta, jolla kerätään varoja liian varhaisten lapsiavioliittojen ja sekä raskauksien ehkäisyyn sekä tyttöjen koulunkäynnin tukemiseen.

Malliston takana on Ivana Helsinki -vaatemerkistään tunnettu Paola Suhonen. Kuvat on ottanut Planin kanssa monta vuotta yhteistyötä tehnyt valokuvaaja Meeri Koutaniemi.

Kampanja kuvattiin kaksi viikkoa sitten Sambiassa. Sen mainoskasvona nähdään Fridah, joka tuli raskaaksi 12-vuotiaana. Matka ja nyt viimeisillään raskaana oleva Fridah, 13, ovat vielä tuoreena Meerin ja Paolan mielissä.

– Kun ensimmäisen kerran tapasimme hänet, pysäyttävää oli, kuinka pienikokoinen ja ujo lapsi meitä oli vastassa. Fridah yllätti meidät kuvauksissa persoonallisuudellaan, Meeri kertoo.

”Pysäyttävää oli, kuinka pienikokoinen ja ujo lapsi meitä oli vastassa.”

– Se oli koskettava hetki. Fridah oli silloin jo kahdeksannella kuukaudella raskaana ja hänen vatsansa oli todella näkyvillä, Paola muistelee.

Vatsan huomioiminen oli olennainen osa myös vaatteiden tekoprosessia.

– Kun minua pyydettiin mukaan, kerrottiin että nuorimmat käyttävät 130-senttisiä vaatteita, siis ihan lasten kokoa. Tuntui järjettömältä mallailla tekovatsoja, jotta pieniin lastenvaatteisiin jäi tilaa raskaudelle, Paola kertoo.

Malliston vaatteet näyttävät ajanmukaisilta lastenvaatteilta – sillä erotuksella, että niissä on tilaa raskausvatsalle. Niiden on tarkoituskin hätkähdyttää.

– Länsimaiset lapset nähdään söpöimmillään sellaisissa vaatteissa. Designin tarkoitus oli tuoda aika räikeäkin kontrasti todellisuuteen, Paola kertoo.

Meeri, Paola ja Fridah kuvauksissa Sambiassa.
Meeri, Paola ja Fridah kuvauksissa Sambiassa.

Meeri pyrki tallentamaan kuviin myös vaatimattomissa oloissa kasvaneen Fridah’n persoonallisuuden.

– Kontrasti lapsuuden ja äitiyden välillä näkyi niin, että hänessä oli tietty vakavuus ja kovuus, joka saattoi yhtäkkiä rikkoutua, jos rupesimme leikkimään tai tanssimaan. Sieltä purskahti nauramaan se lapsi, Meeri kertoo.

– Fridah oli myös uskomattoman ylväs ja tinkimätön. Harvoin törmää lapsissa ja nuorissa sellaiseen omanarvontuntoon, mikä hänellä oli.

”Tuntui järjettömältä mallailla tekovatsoja pieniin lastenvaatteisiin.”

Kampanjakuvat ilmestyvät kadunvarsimainoksiin maanantaina. Niitä täydentää Paolan ohjaama ”muotifilmi”. Se alkaa kepeällä kuvastolla lapsista leikkimässä, mutta loppua kohti tunnelma muuttuu ja kampanjan sanoma paljastuu. Lisäksi kuvauksissa käytetyt vaatteet tulevat nähtäväksi Helsinkiin Esplanadin puistoon.

Häpeää ja köyhyyttä

Kampanjan ydinajatus on: mallisto, jota ei pitäisi olla olemassa. Kehitysmaissa raskaus ja synnytys ovat iso terveysriski, ja kun nuoret tytöt alkavat odottaa lasta, myös tulevaisuuden paremmat näkymät sortuvat. He eivät voi enää käydä koulussa eivätkä todennäköisesti pysty laittamaan lapsiaankaan kouluun. Moni päätyy kadulle ja prostituoiduksi. Plan tekee työtä, jotta tyttöjen tilanne paranisi. Maissa, joissa lapsiäitiys on yleistä, se vaikuttaa tyttöjen lisäksi koko yhteiskunnan kehittymismahdollisuuksiin.

– Raskaus on tytöille myös iso hämmennyksen ja pelon aihe. Minulla ei riitä edes mielikuvitus siihen, että silloin lapsena Kuusamossa asuessani olisin tullut kuudennella luokalla raskaaksi, Meeri sanoo.

Lapsiäitiyteen liittyy myös voimakas häpeä, joka ajaa lapsiäitejä jopa itsemurhiin. Meeri ja Paola viettivät Fridah’n seurassa kolme pitkää päivää. He tapasivat myös tämän äidin.

– Hän sanoi, että perheessä on kuusi lasta, joista yksi on tyttö ja hänkin häpeäpilkku, Paola kertoo.

”Perheessä on kuusi lasta, joista yksi on tyttö ja hänkin häpeäpilkku.”

Nyt kun Fridah ei enää käy koulussa, hänen vastuullaan on kotitöiden ja pienempien sisarusten hoitaminen.

Fridah'n raskaaksi saattanut 15-vuotias nuorukainen lähti karkuun, kun raskaus tuli ilmi. Monen tytön kohdalla edessä on kuitenkin pakotettu lapsiavioliitto, jotta he eivät olisi häpeäksi perheelleen ja suvulleen.

– Seuraa köyhyyden kierre. Tytöistä ei voi ikinä tulla taloudellisesti itsenäisiä, sillä heidän sosiaalinen ja tiedollinen kehityksensä jää kotitöiden ja lastenhoidon varjoon, Meeri sanoo.

Viime vuonna Meeri kävi myös El Salvadorissa, missä joka kolmas raskaana oleva nainen on alaikäinen. Maan lait estävät abortin tekemisen, vaikka nainen olisi raiskattu. Kirja maan naisten asemasta ja naisvangeista ilmestyy syyskuussa.

Matkoillaan Meeri on huomannut, että vaikka raskaana olevia nuoria tyttöjä tulee vastaan ellei joka reissulla niin joka toisella, lapsiraskaudet ovat aiheena tabu.

– Raskaana olevat nuoret tytöt eivät näy katukuvassa. Heidät pidetään sosiaalisessa eristyksessä, jotta he olisivat suojassa, mutta myös siksi, että raskaus on niin iso häpeän aihe, Meeri kertoo.

Juttua muokattu 10.8.2017 klo 12.22: korjattu kirjoitusvirhe.

Nenänkaivuu-urakoitsija

Meeri Koutaniemi kuvasi 8. kuulla raskaana olevan Fridah'n, 13, muotikuviin: ”Pysäyttävää oli, kuinka pienikokoinen ja ujo hän oli”

Koutaniemi jatkaa sosiaaliporno linjaansa ja kurjuus trippailua. Pääasia että nimi mainitaan ja tekijän tuskaa korostetaan. Todella ala-arvoista touhua ja uranedistämistä muiden tuskalla. Jos mentäisiin näissä asia edellä ja kuvaaja taustalla niin ymmärtäs mutta kun pitää korostaa kuvaajaa ja suunnittelijaa niin kyllä yrjö lentää. Toivottavasti irtoo linnanjuhlat ja muita kokkareita, että pääsee kertomaan lisää kuinka kurjaa oli kuvata. Ruma sana tähän.
Lue kommentti

Game of Thrones -sarjassa näyttelevä Peter Dinklage on ryhtynyt Petan kanssa toimiin huskyjen hylkäämisen vähentämiseksi.

Huskyt ja suden näköiset koirat ovat tärkeä osa Game of Thrones -sarjaa, ja monet fanit haluavat lemmikikseen samanlaisia koiria. Valitettavasti ilmiö näkyy huskyjen hankkimisen lisäksi myös hylättyjen koirien määrässä.

Helsingin Sanomat kertoo, että Britanniassa hylätään nykyään vuosittain jopa 80 huskya. Ennen Game of Thrones -sarjan alkua määrä oli vain noin kymmenen huskya vuodessa.

Sarjassa Tyrion Lannisteria näyttelevä Peter Dinklage on HS:n mukaan huolestunut siitä, että Game of Thronesin fanit ovat ottaneet siperianhuskyja lemmikeikseen. Moneilta faneilta on puuttunut koiraa ottaessa varmuus siitä, että lemmikistä pystyy pitämään huolta.

Dinklage on yhdistänyt voimansa eläinsuojelujärjestö Petan kanssa estääkseen koirien harkitsematonta ostamista ja hylkäämistä.

Peter Dinklage. Kuva: Lucy Nicholson / Reuters
Peter Dinklage. Kuva: Lucy Nicholson / Reuters

– Ymmärrämme että hurjasusien suosion myötä monet ovat ostaneet huskyja. Se on väärin löytöeläintalojen kotia tarvitseville koirille, ja lisäksi myös näitä huskyja hylätään usein. Niin usein käy, jos koira hankitaan hetken mielijohteesta, Dinklage kirjoittaa.

– Pyydän ja anelen, jos aiotte ottaa koiran perheeseenne, olkaa varmoja siitä, että olette valmiita suureen vastuuseen.

Myös esimerkiksi Game of Thronesissa Arya Starkia näyttelevä Maisie Williams toimii aktiivisesti eläimien oikeuksien hyväksi. Williams on muun muassa protestoinut delfiinien metsästämistä vastaan sekä puhuu eläinkokeilla testaamattomien tuotteiden puolesta. Vuonna 2016 hän myös adoptoi itselleen hylätyn koiran.

 

Nivea-tuotemerkin omistama Beiersdorf Oy pahoittelee mainoksesta koitunutta ikävää huomiota. 

Erityisesti Twitterissä älähdettiin useaan otteeseen keskiviikkona, kun Nivea julkaisi Facebookissaan vartalovoidetta käsittelevän postauksensa.

Mainoksessa oli kuva riippukeinussa makoilevan naisen sääristä sekä seuraava teksti: ”Nosta jalat ylös ja rentoudu. Mihin tarvitaan kirjaa, kun voi keskittyä ihailemaan kaunista ihoa?”.

Nivean Facebook-sivulla jaettu postaus, joka on sittemmin poistettu, näytti tältä.
Nivean Facebook-sivulla jaettu postaus, joka on sittemmin poistettu, näytti tältä.

Mainoksen nähneet ihmettelivät postauksen kommenteissa ja Twitterissä, onko kaunis ulkomuoto älykkyyttä ja sivistystä tärkeämpää.

Mainoksesta aiheutuneen negatiivisen kommentoinnin vuoksi Nivea poisti postauksensa.

Nivea-tuotemerkin omistaman Beiersdorf Oy:n kaupallinen johtaja Rita Levomäki-Elamo vakuuttaa, ettei tarkoituksena ollut pahoittaa kuluttajien mieltä.

– Olemme pahoillamme, jos NIVEAn Suomen facebookissa 16.8.2017 tekemämme postaus on aiheuttanut ikävää huomiota. Tarkoituksenamme oli kertoa, miten hyvältä ja rentoutuneelta olo voi kesällä tuntua, Levomäki-Elamo lausunnossaan.

– Ymmärrämme postaukseen kohdistuneen huomion, eikä tarkoituksemme ollut missään nimessä loukata kuluttajiamme, joita arvostamme erittäin paljon. Tästä syystä postaus on poistettu sivuiltamme. 

Asiasta kertoi ensimmäiseksi Markkinointi & Mainonta.

Hieman ahdistava ohjelma on hyvä muistutus siitä, kuinka vahvoja luonnonvoimat saattavat olla.

IS TV-LEHTI. Hiton idiootit! Niin tekisi mieli huutaa ensimmäiselle lomailijaporukalle, joka esiintyy Hurja lomasää -sarjassa (Extreme Weather – The Survivors, 2015).

Brittimiehet lähtevät varta vasten Filippiineille, kun kuulevat taifuunin uhkaavan sitä. Sitten kun alkaa rytistä, ollaan paniikissa ja sokissa. Sen jälkeen vielä ihmetellään tv-haastattelussa, kuinka kamalaa oli olla hengenvaarassa.

Ohjelman ideana on esitellä brittejä, jotka ovat lomamatkallaan kohdanneet katastrofaalisia säätiloja. Taifuunijengi herättää vain ärtymystä, mutta seuraava tarina on oikeasti pelottava ja koskettava.

Se kertoo kolmesta opiskelijasta Turkissa. He luulevat lähtevänsä pienelle patikointireissulle, mutta eksyvät viikoksi rankkasateiden ja myrskyn keskelle vuoristoon ilman ruokaa. Etsiessään pakotietä he ajautuvat vain yhä kauemmas tulvivan joen armoille ja lopulta putoukselle, josta ei tunnu olevan mitään ulospääsyä.

Kammottava on myös osio belgialaisilta rockfestareilta, jossa nuoriso bilettää kuuman auringon alla. Lopulta neljä ihmistä kuolee. Myös rankkasateet ja tulvat brittien suosimilla leirintäalueilla Etelä-Ranskassa pysäyttävät.

Hieman ahdistava ohjelma on hyvä muistutus siitä, kuinka vahvoja luonnonvoimat saattavat olla. Paljon parjattu Suomen kesäsääkin alkaa yllättäen tuntua ihan kivalta. Vaihtoehto kun voisi olla vaikka henkeäsalpaava hiekkamyrsky.

Hurja lomasää Foxilla pe 18.8. klo 19.00.

Naisille jää näissä kaverielokuvissa vain heteroalibin rooli.

Henkivartija Michael Bryce (Ryan Reynolds) tyrii työkeikallaan pahanpäiväisesti. Onneksi Michaelin ex-naisystävä Amelia Ryder (Elodie Yung) tarjoaa hänelle tilaisuuden todistaa ammattitaitonsa. Michael saa tehtäväkseen toimittaa inhoamansa palkkamurhaaja Darius Kincaidin (Samuel L. Jackson) Haagiin. Kincaid on kutsuttu todistamaan Kansainvälisessä tuomioistuimessa Valko-Venäjää diktaattorin elkein johtavaa presidentti Dukhovichiä (Gary Oldman) vastaan.

Patrick Hughesin ohjaama uutuus The Hitman’s Bodyguard noudattelee kaveruskomedioiden tuttua kaavaa. Lajityypin kivijalka on Tappava ase, jossa sähäkästi sanailevaa kyttäkaksikkoa näyttelivät Mel Gibson ja Danny Glover. Näissä elokuvissa kaverukset ovat yleensä niin kiinni toisissaan, että naisille jää vain heteroalibin rooli. He ovat mukana tarinassa vain todistaakseen, etteivät päähenkilöt ole homoja, vaikka viihtyvätkin mieluiten keskenään. Miesten suhde etenee samalla tavalla kuin Hollywood-romansseista: toisiaan inhoava parivaljakko mieltyy toisiinsa, kunhan on ensin saanut ärhennellä keskenään. Näinhän miesten ja naistenkin suhde saa alkunsa, mikäli Hollywoodia on uskominen.

Hughes ei tuo tähän kuvioon mitään uutta. Aina kun katsoja on pitämäisillään leffasta, Jackson murjaisee sovinistisen tai homofobisen vitsin. Niin, eihän sitä tosiaan olla homoja, vaikka ollaan kahden.

Katso traileri:

The Hitman's bodyguard

**

Ensi-ilta 18.8.