Brad Pitt päätyi digitaalisen veitsen alle roolissaan Benjamin Buttonina. Kuva: Reuters
Brad Pitt päätyi digitaalisen veitsen alle roolissaan Benjamin Buttonina. Kuva: Reuters

Botoxista tuli hyväksyttyä ja arkea jo aikoja sitten, mutta tämä leffatähtien salaisuus on odottanut paljastumistaan vuosia.

Toimittaja Josh Dickey paljastaa
Mashable
-sivustolle kirjoittamassaan artikkelissa, että elokuvatähtien ikuisen kauneuden salaisuus on elokuvien digitaalinen käsittely, jonka avulla rypyt siloittuvat, vyötäröt hoikistuvat ja kelloa saa käännettyä vuosia taaksepäin.

– Kukaan ei oikeasti näytä siltä, mitä näet televisiossa ja elokuvissa. Heitä kaikkia on muuteltu, alan pioneeri Claus Hansen toteaa artikkelissa.

Vaikka leffatähdet eivät haluaisi salaisuutensa paljastuvan, Hansen suostui puhumaan aiheesta, koska hän haluaa tehdä etenkin tähtiä ihailevalle nuorisolle selväksi, että kaikki on vain harhaa.

Teräväpiirto on niin armoton, että kaunottaret ja komistuksetkin kaipaavat hienosäätöä. Muotilehtien kuvien siloittelu on liikkuvan kuvan käsittelyyn verrattuna lastenleikkiä – pelkästään leffatähtien kaunisteluun, jota kutsutaan nimellä beauty work, saatetaan käyttää viikkoja, jopa kuukausia, ja sille varataan budjetista reilu siivu.

Liian täydellistä?

Yksi ensimmäisistä elokuvista, jossa kuvankäsittelyä hyödynnettiin, on vuonna 2008 ensi-iltaan tullut Benjamin Buttonin uskomaton elämä, jossa pääosaa näytteli Brad Pitt. Hänen esittämänsä roolihahmo nähdään ensin vanhuksen näköisenä, mutta elokuvan loppua kohti hän nuorenee. Nelikymppisestä tähdestä piti loihtia kuvauksissa parikymppinen, mikä olisi tietenkin ollut mahdotonta pelkästään meikin ja valaistuksen avulla. Uuden teknologian avulla kelloa pystyttiin kuitenkin kääntämään taaksepäin.

Isojen muutosten lisäksi tekniikkaa ryhdyttiin kuitenkin käyttämään myös hienosäätöön – finni pois tuolta, hiukset sileiksi täältä. Josh Dickeyn lähteiden mukaan A-luokan Hollywood-tähdet ovat niin kiitollisia, että jopa istuvat kuvankäsittelijöiden vieressä osoittamassa, mistä kohtaa heidän ulkonäköään tulisi parannella.

– Olemme liittäneet naisnäyttelijöiden kasvoja lihaksikkaampiin vartaloihin. Sitä tapahtuu koko ajan, Claus Hansen kertoo.

Näyttelijöiden lisäksi digitaalisen veitsen alle voivat päätyä mitkä tahansa kuvissa nähtävät asiat – erityisesti mainos- ja musiikkivideoissa on tärkeää, että kaikki on viimeisen päälle siloteltua.

Tarkoin varjeltu salaisuus

Elokuvien todellisuus on ollut aina jollakin tapaa muunneltua, mutta nykyiset kauneusstandardit ovat saaneet myös näyttelijät tuntemaan piston sydämessään. Kuvankäsittely muuttaa kauneusihanteita epärealistisiksi, minkä vuoksi esimerkiksi Keira Knightley poseerasi hiljattain rinnat paljaana, käsittelemättömissä kuvissa.

– Mielestäni on tärkeää osoittaa, ettei sillä ole väliä, minkä mallinen tai muotoinen olet, hän selitti.

Ketä ne tähdet sitten ovat, jotka istuvat tietokoneen vieressä osoittelemassa virheitään? Mashablen lähteet haluavat luonnollisesti pitää nimet salassa, mutta se käy selville, että niitä on paljon – superkuuluisista vähän vähemmän tunnettuihin. Botoxista ja laihdutusvalmisteista tuli arkea jo vuosia sitten, mutta kuvankäsittelyn tähdet haluavat pitää omana tietonaan.

Lue myös:


Vanhuksesta nuoreksi kuudessa minuutissa – katso vaikka!


Rinnat paljaana poseeraava Keira Knightley taistelee kuvankäsittelyä vastaan


Tämä yläosaton kuva aloitti kuvankäsittelytrendin

Poimimme Sanojen lahja – valitut sitaatit -kirjasta Tove Janssonin tekstinpätkiä, joissa riittää ajateltavaa vaikka loppuelämäksi.

Tove Janssonin hauskimmat ja mieleenpainuvimmat oivallukset yhdessä kirjassa – kyllä kiitos! Yli 500 sivuinen teos Sanojen lahja – valitut sitaatit (WSOY) on niitä täynnä.

Uutuuskirjaan on koottu yksittäisiä lauseita ja pidempiä pätkiä Janssonin kirjoista aina Muumi-sarjakuvista novellikokoelmiin. Aiheet vaihtelevat kepeistä ja rakkaudentäyteisistä ajatelmista kuolemaan ja yksinäisyyteen.

Erityisesti muumit ovat yli 70-vuoden ajan opettaneet meille tärkeitä asioita elämänilosta, ihmissuhteista ja muista tärkeistä asioista. Yksinkertaisten asioiden sanominen ääneen on usein juuri sitä, mitä elämässä tarvitsee kaikkein eniten. Muumien viisaudet on vuosikymmeninkien jälkeen yhtä päteviä kuin 1940-luvulla sotien aikaan.

Kokosimme 10 Janssonin muumikirjoista saatua ajatusta, joista voi saada paljon irti paikasta, iästä ja vuodesta riippumatta:

Viisaita sanoja

”Hän oli ehtinyt oppia, miten tärkeää oli lykätä hartaasti odotettuja asioita tuonnemmaksi, ja hän tiesi että retkeä tuntemattomaan oli valmisteltava harkiten.” Muumipappa ja meri

”Hän katseli tuumivasti tummaa vuolasta vettä ja sai päähänsä, että elämä oli ihan kuin virta. Toiset purjehtivat hitaasti ja toiset nopeasti ja jotkut keikahtivat kumoon. Tämän minä kerronkin Muumipapalle, Hemuli mietti totisena. Eiköhän se vain ole aivan uusi ajatus.” Muumilaakson marraskuu

”Kaikki hauska on hyvää vatsalle.”

”Myy kohautti harteitaan ja ryömi takaisin sammaliin. Hän oli usein nähnyt, miten ne joiden piti tavata seisoivat odottamassa toisiaan väärässä paikassa, tyhmästi ja epätoivoisesti. Sitä ei voi auttaa, ehkä se kuuluu asiaan.” Muumipappa ja meri

”– Paetkaa! huusi Muumimamma. – Poliisi on täällä! Hän ei tiennyt mitä Muumipeikko oli tehnyt, mutta siitä hän oli aivan varma, että hän hyväksyi tuon teon.” Vaarallinen juhannus

”Kaikki hauska on hyvää vatsalle.” Muumipapan urotyöt

”Sellainen henkilö, joka syö pannukakkua ja hilloa, ei voi olla kauhean vaarallinen. Hänen kanssaan voi puhua.” Taikurin hattu

Hyvää fiilistä

”Kyllä on jännittävää elää, ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ihan ylösalaisin – ilman mitään syytä.” Muumipappa ja meri

”Niiskuneiti pani käpälänsä Muumipeikon käpälään. – Oli miten oli, hän sanoi. – Niin kauan kun sinä et pelkää, minäkin lupaan olla pelkäämättä.” Muumipeikko ja pyrstötähti

”Tämä ilta on laulun ilta.”

”Tämä ilta on laulun ilta, ajatteli Nuuskamuikkunen. Uuden laulun, jossa on yksi osa odotusta, kaksi osaa kevätkaihoa ja loput vain hillitöntä hurmaa siitä, että saa vaeltaa, olla yksin ja viihtyä oman itsensä seurassa.” Näkymätön lapsi: Kevätlaulu

”Yhden ainoan kerran hän oli nähnyt Muumimamman kuonon pilkahtavan oviaukossa – pyöreän ystävällisen kuonon. Koko Muumimamma oli pyöreä juuri sillä lailla kuin äitien kuuluu olla.” Muumilaakson marraskuu

Naisille jää näissä kaverielokuvissa vain heteroalibin rooli.

Henkivartija Michael Bryce (Ryan Reynolds) tyrii työkeikallaan pahanpäiväisesti. Onneksi Michaelin ex-naisystävä Amelia Ryder (Elodie Yung) tarjoaa hänelle tilaisuuden todistaa ammattitaitonsa. Michael saa tehtäväkseen toimittaa inhoamansa palkkamurhaaja Darius Kincaidin (Samuel L. Jackson) Haagiin. Kincaid on kutsuttu todistamaan Kansainvälisessä tuomioistuimessa Valko-Venäjää diktaattorin elkein johtavaa presidentti Dukhovichiä (Gary Oldman) vastaan.

Patrick Hughesin ohjaama uutuus The Hitman’s Bodyguard noudattelee kaveruskomedioiden tuttua kaavaa. Lajityypin kivijalka on Tappava ase, jossa sähäkästi sanailevaa kyttäkaksikkoa näyttelivät Mel Gibson ja Danny Glover. Näissä elokuvissa kaverukset ovat yleensä niin kiinni toisissaan, että naisille jää vain heteroalibin rooli. He ovat mukana tarinassa vain todistaakseen, etteivät päähenkilöt ole homoja, vaikka viihtyvätkin mieluiten keskenään. Miesten suhde etenee samalla tavalla kuin Hollywood-romansseista: toisiaan inhoava parivaljakko mieltyy toisiinsa, kunhan on ensin saanut ärhennellä keskenään. Näinhän miesten ja naistenkin suhde saa alkunsa, mikäli Hollywoodia on uskominen.

Hughes ei tuo tähän kuvioon mitään uutta. Aina kun katsoja on pitämäisillään leffasta, Jackson murjaisee sovinistisen tai homofobisen vitsin. Niin, eihän sitä tosiaan olla homoja, vaikka ollaan kahden.

Katso traileri:

The Hitman's bodyguard

**

Ensi-ilta 18.8.

Legendaarisen Catherine Deneuven karisma kannattelee ensi-iltaelokuvaa, jossa nainen kohtaa isänsä rakastajattaren.

Keski-ikäinen kätilö Claire (Catherine Frot) pakenee elämää arkisiin rutiineihinsa. Clairen elämä mullistuu, kun hänen isänsä rakastajatar Bèatrice (Catherine Deneuve) ottaa häneen yhteyttä kolmen vuosikymmenen hiljaisuuden jälkeen. Naisilla on iso kana kynittävänä. Samaan aikaan Clairen puutarhapalstan naapurin ilmestyy kiinnostava mies Paul (Olivier Gourmet).

Ranskalaisohjaaja Martin Provost muistetaan meillä parhaiten taiteilijaelämäkerroista Violette ja Séraphine, jotka kertoivat kirjailija Violette Leducista ja taidemaalari Séraphine de Senlisistä. Tällä kertaa ohjaaja on vaihteeksi tarttunut sepitteelliseen tarinaan.

Provostin uutuusdraama Rakkaudella, Bèatrice lepää ranskalaisen elokuvan grand old ladyn Catherine Deneuven harteilla. Deneuve on legenda, jonka näyttelijäntyötä seuraisi mielellään, vaikka hän tulkitsi pelkkää puhelinluetteloa. Erityisen vakuuttavasti hän esittää hurjapäistä naista, joka on tottunut pärjäämään omilla ehdoillaan miehisessä maailmassa. Konkari on saanut arvoisensa vastuksen Catherine Frotista, joka tulkitsee uskottavasti pikkuhiljaa kukkaan puhkeavaa seinäruusua.

katso traileri:

Rakkaudella, Béatrice

***

Ensi-ilta 18.8.

Hampstead on siveä senioriromanssi, jossa epätodennäköinen pari löytää toisensa.

Yhdysvalloista Lontoon Hampsteadiin muuttanut Emily (Diane Keaton) on miehensä kuoltua tuuliajolla. Hän tutustuu sattumalta Davidiin (Brendan Gleeson), joka asustelee itse kyhäämässään hökkelissä Heath-puistossa. Epäsuhtainen pari alkaa tuntea vetoa toisiaan kohtaan.

2010-luvulla on pikkuhiljaa alettu ymmärtää, että eläkeläisetkin ovat innokkaita elokuvissa kävijöitä, eivätkä supersankarisarjakuvafilmatisoinnit välttämättä kiinnosta heitä. Viimeistään vuonna 2011 ilmestynyt sympaattinen hyvän mielen komedia The Best Exotic Marigold Hotel osoitti, että harmaat pantteritkin voivat rynnistää teattereihin niin sankoin joukoin, että elokuvasta tulee hitti.

Tähän markkinarakoon takoo Joel Hopkinsin ohjaama uutuus Hampstead. Senioriyleisölle suunnattu romanttinen draama on yllättävän siveellinen. Pääparin fyysinen läheisyys jää vain yhteen suudelmaan. Kuvitteleeko ohjaaja tosiaan, että varttuneemmat katsojat ovat siveydensipuleja?

Kiinnostavinta Hampsteadissä on puvustus. Emilyn hahmon vaatevarasto tuo kovasti mieleen Keatonin ikonisen nimiroolin Woody Allenin vuonna 1977 ilmestyneessä hittikomediassa Annie Hall. Keaton ammensi elokuvan puvustuksen omasta vaatekaapistaan: miestenhousuja, kravatteja, pikkutakkeja. Ikoninen tyyli oli valmis. Hampsteadin puvustaja Liza Bracey nostaa hattua Annie Hallin unisexstailille.

Katso traileri:

Hampstead

***

Ensi-ilta 11.8.