Parempi parisuhde vai rautainen itsetuntemus? Kysyimme neljältä naiselta, mitä terapiassa käymisestä jäi käteen.

Suomessa terapiaan pääsee yhä useampi. Kelan kustantamaa kuntoutuspsykoterapiaa sai viime vuonna 25 050 ihmistä. Lisäksi moni käy terapiassa esimerkiksi kunnan, seurakunnan tai ihan vain itsensä kustantamana.

Mutta mitä jää käteen, kun terapia on ohi?

Se on yksilöllistä. Yleensä oireet helpottavat, toimintakyky paranee ja itseymmärrys kasvaa.

– Kykenee ottamaan vastuun omasta tunne-elämästään eikä sysää sitä muiden kannettavaksi. Ei esimerkiksi syyttele muita kokemastaan tai puhu omista ongelmistaan kaikille mahdollisille ihmisille, psykologi ja psykoterapeutti Minna Martin kertoo.

Myös suhtautuminen ihmissuhteisiin voi muuttua.

– Kun terapian aloittaa, saattaa toivoa, että aviomies muuttuisi tai äiti tajuaisi vihdoin. Terapian jälkeen tajuaakin, että suhteet ovat muuttuneet kuin itsestään, ilman, että niille on tehnyt mitään.

Kysyimme neljältä naiselta, mitä terapiassa käyminen opetti.

Huolehtimaan vähemmän

”Menin terapiaan, koska olin eronnut hiljattain vaikeasta suhteesta ja niin hajalla, etteivät läheiset osanneet, tai jaksaneet, enää auttaa. Sain paniikkikohtauksia ja olin jatkuvasti itkuinen ja ahdistunut. Itsetuntoani nakertanut suhde oli näennäinen syy aloittaa terapia, mutta sen anti oli lopulta paljon suurempi. Tajusin, että elän jatkuvasti peläten pahinta ja huolehtien kaikesta, mille en voi mitään. Ymmärsin myös, että olen perinyt ison osan tuosta huolehtivasta ajattelutavasta lapsuudenkodistani.

Oli helpottavaa tajuta, miksi olen sellainen kuin olen, ja päästää irti turhasta huolitaakasta. Huolestun usein edelleen, mutta tunnistan nykyään paremmin, milloin pelko menee överiksi – ja milloin vatvon asioita, joille en voi mitään. Opin terapiassa myös ymmärtämään, miksi vaikea ex-suhteeni ei toiminut ja että on lopulta parempi olla yksin kuin huonossa suhteessa. Nyt tuntuu käsittämättömältä, ettei tämä asia ollut minulle tuolloin itsestäänselvyys. Luovuin myös eksäni syyttelystä ja tajusin, miksi emme olleet sopivat toisillemme. Ilman terapiaa vaikeasta suhteesta irtautuminen olisi vienyt varmasti kauemmin – ehkä haikailisin vieläkin takaisin.”

Näkemään pintaa syvemmälle

”Kävin pitkään terapiassa, koska sairastin keskivaikeaa masennusta ja lisäksi minulla on ollut syömishäiriö. En voi sanoa oppineeni terapiasta yhtään mitään. Sen sijaan se auttoi minua selviytymään itseni kanssa. Kaikki oivallukset, joita olen oppinut elämästä tai itsestäni, olen saanut terapian jälkeen. Minulle terapia oli enemmänkin selviytymiskeino elämäni kanssa, mutta se antoi työkaluja, joita en olisi muualta saanut. Sairastin masennusta pitkään, yli kymmenen vuotta, enkä ehkä olisi tässä nyt ilman terapiaa.

Minun on hirveän vaikea suhtautua siihen, että terapiasta on nykyään tullut hyvinvoivan keskiluokan harrastusmuoto – käydään vähän purkamassa sydäntä, että on parempi olo. Se tuntuu ehkä vähän loukkaukselta. Ennen kuin kelakorvauskäytäntö muuttui joitain vuosia sitten, tuettua terapiaa oli tosi vaikea saada. Minä jouduin taistelemaan päästäkseni sinne, vaikka olin tosi, tosi pohjalla. Huomaan olevani katkera ihmisille, jotka saavat terapiansa helpolla, mikä on tyhmää.

Kun mietin asiaa nyt, huomaan, että terapiassa käyminen on helpottanut koko elämää. Pystyn nykyään tunnistamaan itsessäni käyttäytymismalleja – esimerkiksi sen, miksi olen katkera ihmisille, jotka pystyvät ”harrastamaan terapiaa” – ja tutkimaan omia reaktioitani ja niiden syitä. Minun on hirveän helppo ymmärtää, miksi jotkut käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät, koska näen jotenkin syvemmälle. Voin kai sanoa, että terapia opetti minut olemaan analyyttinen ja näkemään pintaa syvemmälle. Välillä tuntuu jopa siltä, että tutut, jotka eivät ole käyneet terapiassa, ovat ihan sokeita omille reaktioilleen tai eivät osaa yhtään lukea ihmisten käytöstä. Minulle se on hirveän kirkasta ja selvää nykyään.”

Tekemään pieniä asioita toisen mieliksi

”Kävimme kerran pariterapiassa miehen kanssa. Käynti oli huippu, käänteentekevä, sillä huomasimme, että kyse on lopulta tosi yksinkertaisista asioista.

Että jokaisen pitää päättää, mikä on riittävän hyvä parisuhde, ja pitää itse tasoa yllä.

Että ihmiset haluavat asioita eri aikaan, ja se on ihan normaalia.

Että kannattaa tehdä juttuja toisen mieliksi, jos ne ovat hänelle tärkeitä. Pienet asiat riittävät.

Ja että pienet asiat kasvavat isoiksi: jos kehuu toisen paitaa, hän kokee itsensä tärkeäksi ja näkyväksi, on hyväntuulinen ja jaksaa levittää itse hyvää takaisin.   

Tuntuu hassultakin, miten yksinkertaisista asioista oli kyse – ja miksi emme pystyneet tarttumaan niihin itse ennen terapiakäyntiä. Mutta kuten jälkikäteen totesimme: tekee hyvää käydä vaikeita tunteita läpi paikassa, jossa on pakko käyttäytyä ja olla huutamatta toisen päälle. Toisen sanomiset kuulostavat paljon fiksummilta, kun ne käydään rauhassa läpi.”

Pitämään puoliaan ja häpeämään vähemmän

”Terapiassa opin tunnistamaan, miten lapsuudenperheeni oli muovannut persoonaani ja vaikuttanut kykyihini solmia läheisiä ihmissuhteita. Opin näkemään reaktioni ja tapahtumien syy–seuraus-suhteen ja kuuntelemaan itseäni.

Terapian jälkeen seurustelusuhteet olivat terveellä pohjalla, koska olin oppinut pitämään puoliani. Turha miellyttämisenhalu lakkasi, kun hyväksyin itseni ja sen, etten voi aina laittaa itseäni viimeiseksi tärkeysjärjestyksessä.

Opin parin vuoden aikana terapiassa kommunikoimaan tunteistani, niistä vaikeimmistakin, ja pääsin irti isosta häpeämöykystä, joka oli varjostanut elämääni. Kun ymmärsin itseäni paremmin, minusta tuli ymmärtäväisempi muidenkin vaikeuksia ja valintoja kohtaan. Uskalsin luottaa siihen, että olen riittävän hyvä vajavaisuuksistani huolimatta ja ettei minun tarvitse ripustaa onneani ja tasapainoani kenenkään toisen varaan.”

Psykoterapeutti ilman jumalan ...

Kannattaako terapia? Naiset kertovat: tämän se opetti

Psykoterapiakoulutus maksaa nykyisin n 13000 euroa. Lisäksi tulee pakollinen oma psykoterapia vähintään 80 käyntikertaa (käyntikerta ehkä 70 euroa) ja koulutushoitojen työnohjaus. Työnohjaus maksaa n 75 euroa/kerta. Ennen (itselläni 500 psykoterapia-istuntoa) käytiin paljon pitempi oma terapia ja maksettiin kahden vuoden ajan tiivis työnohjaus (40 käyntikertaa) ennen kuin sai ns. kela-pätevyyden eli oikeuden antaa kelan tukemia kuntoutuspsykoterapioita. Lisäksi psykoterapeutti maksaa...
Lue kommentti

”Jotenkin uskon, että kaikelle on aikansa ja kaikki menee aina lopulta jotenkin maaliin”, Rita kuitenkin uskoo. 

Temptation Island -ohjelmasta alun perin tuttu ja Gladiaattorit-sarjassa syksyllä nähtävä pariskunta Aki Manninen, 41, ja Rita Niemi-Manninen, 38, ovat viime aikoina kertoneet useaan otteeseen lapsihaaveistaan.

Kesäkuussa Rita ja Aki kertoivat Me Naisille vaikeuksistaan lapsen saamisen kanssa.

– Kyllä meille tulevaisuudessa mahtuisi juoksemaan sellainen vaaleahiuksinen pieni tyttö, mutta saa nähdä kuinka käy. Vielä emme ole menneet mihinkään hoitoihin, Aki kertoi.

Nyt Rita kertoo lapsihaaveestaan Facebook-sivullaan. Hän myös kertoo miettineensä, alkaako ikä jo painaa liikaa vaakakupissa.

– Ollaan Akin kanssa oltu valmiita vauvalle jo tovin. Putin [pariskunnan koira] on onneksi ihanasti täyttänyt vauvan mentävää rakoa elämässämme. Välillä mietin, että aika on ajanut ohi, kun urheilin ne ”otollisimmat” vuodet tulla äidiksi. Silloin en edes ajatellut lapsien hankintaa, Rita kirjoittaa.

Rita kertoo kuitenkin ajattelevansa, että elämässä kaikella on tarkoituksensa. Voimaa hän saa siitä faktasta, ettei äidiksi tuleminen 38-vuotiaana suinkaan ole mahdotonta.

– Moni ikäiseni ja vielä paljon vanhempi on saanut kokea äitiyden ilon. Jotenkin uskon, että kaikelle on aikansa ja kaikki menee aina lopulta jotenkin maaliin, hän kertoo.

Kirjoituksensa lopuksi hän lähettää halauksia kaikille niille, jotka toivovat lasta.

”Jotenkin uskon, että kaikelle on aikansa ja kaikki menee aina lopulta jotenkin maaliin.”

– Ja teille, joita elämä on siunannut lapsella: olette onnekkaita, Rita muistuttaa.

Kesäkuussa Rita ja Aki kertoivat Me Naisille, että harkitsevat ohjelmaa lapsettomuudesta. 

– Olemme harkinneet jopa tv-ohjelmaa, jossa avaisimme lapsettomuushoitoja ja niihin liittyviä tabuja. Toivomme, että voisimme tarjota vertaistukea tuhansille muille samassa tilanteessa oleville. En ole tämän asian suhteen itsekriittinen. Kun on elämässä menettänyt tarpeeksi, ei osaa pelätä tulevaa. Uskon, että kaikella on tarkoituksensa, Aki kertoi.

Rita julkaisi viikko sitten Instagram-tilillään hymyilevän kuvan puolisonsa kanssa. ”Jos nauru pidentää ikää, me eletään ainakin 100-vuotiaiksi!” hän kirjoittaa.

Toni on viime aikoina antanut puolisolleen Jannikalle kaiken tukensa. Tilanteessa on auttanut se, että Tonilla itselläkin on kokemusta masennuksen voittamisesta.

Apulanta-yhtyeen laulajan Toni Wirtasen vaimo, laulaja Jannika B kertoi heinäkuussa käyvänsä uupumuksen ja väsymyksen takia läpi raskasta elämänvaihetta. Vain elämää -risteilylle keskiviikkona osallistunut Toni kertoi Me Naisille, että pahin on nyt takana.

– Jannika voi hyvin tällä hetkellä, kuten koko perhe, hän sanoi.

Toni on antanut haastavassa tilanteessa vaimolleen kaiken tukensa. Hänellä on itselläkin kokemusta masennuksen voittamisesta.

– Olemme nyt molemmat syvänveden sukelluksen kandidaatteja. Olen ammentanut omista kokemuksistani auttaessani häntä. Olen itse elävä esimerkki siitä, että masennuksen voi voittaa.

”Silloin kun on pussin pohjalla, ei näe sitä suuaukkoa, mutta sieltä on olemassa poispääsy.”

Toni kertoo Jannikan saaneen valtavasti positiivista palautetta sosiaalisessa mediassa puhuttuaan ongelmistaan avoimesti. Ihmiset ovat kertoneet esimerkin voimalla omia kokemuksiaan aiheesta.

– Silloin kun on pussin pohjalla, ei näe sitä suuaukkoa, mutta sieltä on olemassa poispääsy. Ei sinne kenenkään tarvitse jäädä. Ammattiauttajalta saa kuitenkin varmasti parempia neuvoja kuin satunnaiselta rockmuusikolta, hän virnistää.

Salakavala sairaus

Kaksivuotiaan Martta-tytön isä pohtii, ettei puolison huomioiminen aina ole helppoa lapsiperheen pyörityksessä. 

– Tyttö on niin pieni ja vie kaiken huomion, joten sokeuduin sille, miten Jannikalla menee. 

Soimaan itseäni siitä, etten nähnyt riittävän tarkasti häntä, ennen kuin tilanne oli jo pitkällä, hän toteaa.

Toni peräänkuuluttaa sitä, ettei parisuhteessa toista saa pitää itsestäänselvyytenä.

”Muistakaa katsoa toista ihmistä. Masennus tulee hiipien, kuten tässäkin tapauksessa.”

– Muistakaa katsoa toista ihmistä. Masennus tulee hiipien, kuten tässäkin tapauksessa. Yhtäkkiä Jannika ei ollut enää oma, iloinen ja energinen itsensä, hän kuvailee.

Tällä hetkellä Jannika voi Tonin mukaan hyvin ja perhearki rullaa mukavasti.

– Arkemme on pitkälti Martan kanssa oloa. Olen tehnyt 13 levyä ja vasta yhden lapsen, joten en ole valmis vielä luopumaan vauvakuplasta.  Martta kietoi minut pikkusormensa ympärille heti synnyttyään. Sen sodan hävisin heti, Toni naurahtaa.

Lue, mitä tähdet kertovat tänään juuri sinulle.

 

LEIJONA

Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä töiden puitteissa. Anna muidenkin kuulla ideoistasi, niin pääsette kehittelemään niitä yhdessä eteenpäin.

 

NEITSYT

Säilytä salaisuudet itselläsi. Hoida sovitut asiat ajallaan välttääksesi yhteenotot. Etenkin kotiaskareista kannattaa pitää tarkkaa lukua.

 

VAAKA

Tunnepitoinen tilanne on syytä ottaa käsittelyyn nopeasti. Kerro avoimesti, mitä mielessäsi liikkuu. Tarvitset rohkeutta sanoaksesi haaveesi ääneen.

 

SKORPIONI

Satsaa tulevaisuuteesi. On aika opetella uusia taitoja ja verestää muistoja. Avuntarve saattaa iskeä raha-asioissa.

 

JOUSIMIES

Älä polta siltoja takanasi. Et ehkä ole samaa mieltä valtavirran kanssa, mutta sen ei tarvitse tarkoittaa avointa riitaa. Unohda vastavirtaan uiminen.

 

KAURIS

Ota testiin uusi taktiikka ja katso, mihin se riittää. Yritä pitää hermosi kurissa yllätyksistä huolimatta. Pidä silmät auki ja tarkkaile ympäristöäsi.

 

VESIMIES

Uurastuksesi palkitaan. Saat vietyä loppuun projektin, joka avaa sinulle yllättäen uusia ovia. Älä kuluta itseäsi loppuun, vaan pidä tarpeen vaatiessa tauko.

 

KALAT

Anna kodille uusi ilme kekseliäillä ja kukkarollesi ystävällisillä ratkaisuilla. Luovuutesi pääsee oikeuksiinsa. Siivoaminen merkitsee mielenrauhaa.

 

OINAS

Mielesi muuttuu nyt nopeasti. Muilla on vaikeuksia pysytellä perässäsi. Älä vedä liian äkkinäisiä johtopäätöksiä vain ensivaikutelmien perusteella.

 

HÄRKÄ

Vietä aikaa vanhojen ystävien kanssa. Lähde tutustumaan myös ihmisiin, joiden seuraan et yleensä hakeutuisi. On aika tehdä hyviä päätöksiä

 

KAKSONEN

Olet täynnä virtaa, mikä viehättää ihmisiä. Vedät porukkaa puoleesi tänään. Varo sanojasi ja pysy tiukasti totuudessa.

 

RAPU

Pääset helpommin tavoitteisiisi, jos hankit lisää tietoa. Ota selvää siitä, mitä sinulta odotetaan. Pidä etäisyyttä arvaamattomasti käyttäytyvään ihmiseen.

 

Jaa horoskooppi sähköpostilla kaverille!

Anna Perhon uutuuskirjassa Antisäätäjä (Otava) pohditaan erilaisia kiireen ja stressin ongelmia sekä sitä, miten oman elämän tahdista saisi tehtyä vähän rauhallisemman.

Kännykkä piippaa jatkuvasti uusista viesteistä, tietokoneen näytölle ponnahtelee sähköposteja, puhelimet soivat ympärillä – monen olo on työpaikalla levoton, ja syystä! Keskittyminen vaikeutuu ja mieli käy ylikierroksilla, kun ympärillä tapahtuu jatkuvasti jotain, jolle pitäisi antaa huomiota.

Onko maailma tullut hulluksi, vai ehkä ongelma on loppujen lopuksi vähän meissä itsessämme?

Anna Perho uusi teos Antisäätäjä käsittelee muun muassa kiireen ja sähläämisen lieveilmiöitä. Moni porskuttaa sata lasissa, mutta kaipaa silti (tai siitä johtuen) rauhallisempaa fiilistä. Perhon mukaan se on myös mahdollista saavuttaa – ihan itse.

Lue myös: Tunnistatko itsesi? Perfektionisteja on kahta lajia – terapeutti antaa vinkit hölläämiseen

Yksi teoksen aiheista on reaktiivisen ajattelun, eli jatkuvasti kaikkeen ympärillä olevaan reagoimisen ongelma.

– Tutkimusten mukaan tarkistamme puhelimeen tulleet viestit keskimäärin joka kuudes tai seitsemäs minuutti. Keskimäärin tarkoittaa, että moni tsekkaa viestejä vielä tiuhemmin. Ei siis ihme, että mieli on kuin maailmanpyörä ilman nopeusrajoitinta, Perho kuvailee kirjassaan.

”Tarkistamme puhelimeen tulleet viestit keskimäärin joka kuudes tai seitsemäs minuutti.”

Reaktiivinen ajattelu ”vie meitä kuin pässiä narussa” ja voi johtaa Perhon mukaan niin kutsuttuun SVAMP-oireyhtymään.

– SVAMP on akronyymi, johon tiivistyy viisi reaktiivisen käyttäytymisen avaintoimintoa. Ruotsin kielessä sana svamp tarkoittaa sientä, mikä on hyvä vertauskuva tälle käyttäytymiselle. Jos kasvustoa ei aktiivisesti torju, se lahottaa kantajansa puhki.

Ehkä sinäkin kärsit SVAMP-oireyhtymästä? Näistä oireista sen voi tunnistaa:

  • Stressi. Olo on usein ärsyyntynyt, väsynyt ja ahdistunut. Nukkumisestakaan ei tule oikein mitään, ja ilonaiheet tuntuvat olevan harvassa.
  • Vaeltava mieli. Ajatukset säntäilevät päättömästi sinne tänne ja keskittyminen on vaikeaa. Keskittyminen myös herpaantuu jokaisesta piippauksesta, kutsusta ja kehotuksesta.
  • Aina online. Puhelimen sulkeminen tuntuu mahdottomuudelta, ja keho tuntuu käyvän ylimääräisillä kierroksilla. Rentoutuminen on vaikeaa, mutta havahdut myös usein siihen, että olet ollut pitkään aivan muissa ulottuvuuksissa.
  • Multitaskaus. Kaikkea pitää tehdä samaan aikaan, eikä sen takia mikään oikein tahdo valmistua. Ärsyttää, kun kaikki on aina kesken. Lounas tulee syötyä tietokoneen äärellä, etkä pysty esimerkiksi keskustelemaan ilman, että vilkuilisit välillä kännykkää.
  • Paineet. Tuntuu siltä, että on koko ajan kohtuuttomien paineiden alla. Jatkuva kiire ja suorittaminen ovat olennainen osa myös vapaa-aikaa.

Kuulostaako tutulta? SVAMP-oireyhtymästä on Perhon mukaan onneksi mahdollista päästä eroon.

Rauhoittuminen on huomattavasti tuottavampaa kuin raivokas, päämäärätön touhuaminen.

Hän toteaa teoksessaan yksiselitteisesti, että totaalinen pysähtyminen ja rauhoittuminen on huomattavasti tuottavampaa kuin raivokas, päämäärätön touhuaminen.

Perho listaa neljä neuvoa, jotka auttavat pääsemään yli SVAMP-oireyhtymästä:

  1. Opettele käyttämään sähköpostia järkevämmin.
  2. Lopeta multitaskaaminen. Useamman asian yhtäaikainen mukatekeminen verottaa työtehoasi 40 prosentilla, lisää stressioireita ja ärtymystä sekä hajottaa keskittymisen. Aivosi eivät kykene keskittymään kahteen asiaan kerralla, piste.
  3. Suunnittele päiväsi etukäteen ja tauota työpäiviä mindfulness- tai muun rauhoittumishetken avulla.
  4. Keskity lopputulokseen, älä näennäiseen helppouteen. Jos voit hoitaa asian x yhdellä puhelinsoitolla, tee se 40 sähköpostin lähettämisen sijaan.

Lue lisää Anna Perhon uutuuskirjasta Antisäätäjä (Otava), joka ilmestyi 11. elokuuta.