Näyttelijä Sari Siikander poti pitkään epämääräistä tyytymättömyyttä elämää kohtaan. Sitten tapasi näkijänä ja kanavoijana tunnetun Susan Hedmanin.

Nurru olo. Tuhruinen ja tyhjyinen. Sellaiselta näyttelijä ja vuorovaikutuskouluttaja Sari Siikanderista, 48, tuntui vielä muutama vuosi sitten.

– Periaatteessa minulla oli kaikki hyvin, ja toimin arkipäivässä ihan normaalisti. Mutta vaikka nauroin, en kyennyt tuntemaan aitoa, iloa, onnea tai kiitollisuutta. Tiedostin, että elämäni voisi olla paljon parempaa, jos vain keksisin miten, Sari kertoo.

Sitten Sari tapasi työkuvioissa Susan Hedmanin, joka tunnetaan näkijänä ja kanavoijana. Hedman on kirjoittanut kirjoja henkisestä kasvusta, enkeleistä ja henkioppaista.

Sari osallistui Susanin kahdeksan viikkoa kestävään mentaalivalmennukseen. Sen aikana meditoitiin ja tehtiin harjoituksia, joiden tavoitteena oli oppia ymmärtämään itseään sekä kuuntelemaan omaa sisäistä ääntään ja intuitiotaan.

Sari halusi kuitenkin oppia vielä lisää; kolme vuotta sitten kesällä hän lähti ensimmäiseen retriittiinsä pieneen vuoristokylään Pohjois-Italiaan. Sari ajatteli saavansa retriitistä kaipaamaansa omaa aikaa, mutta viikosta alkoikin kiehtova matka itseen. Se ei ole vieläkään päättynyt.

Sari tajusi viettäneensä hyvin suorituskeskeistä elämää.

– Olen hakenut onnea vääristä suunnista. Olen tehnyt kauheasti töitä ja mennä hurveltanut sinne ja tänne, mutta se ei ole tuonut mielenrauhaa. Olen myös kantanut mukanani paljon kaikkea turhaa menneisyydestäni.

Läsnäolon taito

Sari on sinkku ja asuu Nurmijärvellä kaksin kymmenvuotiaan Josefiina-tyttärensä kanssa. Josefiinalla on jo omat harrastukset ja kaverit, eikä hän tarvitse enää äitiä niin paljon kuin ennen.

– Minulle on yksinkertaisesti vapautunut aikaa miettiä henkisiä juttuja. Urallanikin olen jo siinä vaiheessa, ettei minun tarvitse enää hirveästi näyttää ja sinkoilla sinne sun tänne.

Sari sanoo, ettei hän ole "hurahtanut" mihinkään, hän ei näe enkeleitä eikä käy keskusteluja henkioppaiden kanssa. Tosin Sarikin uskoo johonkin korkeampaan voimaan ja siihen, että jotkut voivat olla herkistyneitä myös enkeleille ja henkioppaillekin.

– Henkinen kasvu ei merkitse minulle mystisiä poppaskonsteja vaan keinoja parantaa elämänlaatuani. Olen aina lukenut itsehoito-oppaita ja sen tyyppistä filosofiaa, mutta vaikka olen ajatellut, että olipas kiva ja kirja ja kuulostipa helpolta, neuvoista ei ole siirtynyt aiemmin mitään käytännössä elämääni.

Sari pohtii mieluiten, miten hän oppisi olemaan läsnä. Hän uskoo kiireen, väsymyksen, turhautumisen ja jopa epäonnistumisen pelon johtuvan usein siitä, etteivät ihmiset osaa elää hetkessä.

Näyttelijä on huomannut muuttuneensa kaikin puolin tasapainoisemmaksi. Ennen hän tarvitsi kaikenlaista draamaa elämäänsä tunteakseen olevansa elossa.

– Se tarve on poistunut, ja elämästäni on tullut harmonisempaa. Kuopat kuuluvat elämään, mutta nyt nousen niistä nopeammin.

Koko haastattelu Me Naisten numerossa 49/2012.

Maailmankuulun muotibrändin Daniel Wellingtonin takana on 31-vuotias ruotsalaismies, joka loi menestyvän bisneksen Instagramin avulla.

2,2 miljoonaa Instagram-seuraajaa osoittaa, että kuluneista Nato-hihnoistaan tunnettu Daniel Wellington on arvostettu brändi. Harva kuitenkaan tietää, tarinaa yrityksen takana.

Daniel Wellingtonin perustaja on 31-vuotias ruotsalaismies Filip Tysander, joka sai ajatuksen tyylikkäistä, mutta samalla rennon näköisistä kelloista reppureissullaan vuonna 2011.

Viidessä vuodessa Tysander loi ideastaan 160 miljoonan arvoisen muoti-imperiumin, jonka voittomarginaali on tänä päivänä yli 50 prosenttia.

Kuinka hän teki sen? Nordic Business Insiderin mukaan Tysanderin tarkka silmä sosiaalisen median suhteen oli tie menestykseen.

"Daniel Wellington ei maksa mainoksista, vaan hyödyntää Instagramin voimaa."

Kun Tysander perusti Daniel Wellingtonin vuonna 2011, hän sijoitti siihen noin 20 000 euroa. Myös ajoituksella oli osansa menestyksessä. Tysander perusti yrityksensä, kun pahin finanssikriisi oli ohitettu ja maailmantalous osoitti taas elpymisen merkkejä.

Yritys lähti kasvattamaan myyntiään hyvin suunnitellulla ja täsmällisellä somemarkkinoinnilla. Daniel Wellington ei maksa mainoksista, vaan hyödyntää Instagramin voimaa. Yritys lahjoittaa tuotteitaan Instagram-tähdille, jotka puolestaan poseeraavat seuraajilleen kello ranteessaan.

Kelloimperiumi on myös keksinyt tavan, jolla kuluttajat mainostavat kelloja sen puolesta. Yrityksellä on esimerkiksi kampanjoita, joissa pyydetään tavallisia Instagram-käyttäjiä jakamaan omia kuviaan Daniel Wellingtonin kello ranteessaan. Joka viikko yksi näistä kuvista nostetaan yrityksen viralliselle Instagram-tilille.

Jotta Filip Tysanderin tarinaa ei tarvitsisi tyytyä pelkästään kadehtimaan, Nordic Business Insider on listannut keinoja, joiden avulla voi tulla miljonääriksi alle 30-vuotiaana.

Kokeile esimerkiksi näitä miljonäärien antamia neuvoja:

 

1. ”Älä uuvuta itseäsi jatkuvilla päätöksillä”

Näin neuvoo Tucker Hughes, josta tuli miljonääri 22-vuotiaana. Huomiokyky on rajallinen resurssi, joka kuluu päivässä nopeasti loppuun. Tämä taas heikentää tuottavuuttasi.

2. ”Anna aikaa itsellesi”

– Turvallisin sijoitus, jonka olen koskaan tehnyt, on oma tulevaisuuteni, toteaa maailman menestyneimmäksi liikemieheksi tituleerattu Warren Buffett. Itseensä pitää sijoittaa huolehtimalla hyvinvoinnistaan. Lue joka päivä vähintään puoli tuntia kirjaa tai kuuntele hyvää radio-ohjelmaa.

Buffet itse on kertonut, että 80 prosenttia hänen työajastaan on omistettu lukemiselle.

3. ”Ympäröi itsesi lahjakkailla ihmisillä”

Yhdysvaltalainen Andrew Carnegie, joka aloitti tyhjästä ja puursi tiensä yhdeksi Amerikan rikkaimmista miehistä, on paljastanut salaisuuden menestykseensä. Hän neuvoo hakeutumaan lahjakkaiden ja visioita omaavien ihmisten seuraan, jotka voivat auttaa sinua suunnitelmiesi kanssa.

 

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

 

Ministeri

Suomessa lahjakkaista hankkiudutaan ensimmäisenä eroon. Eihän sitä kukaan halua esiintyä sellaisen vieressä, näyttäytyen itse kaikille täysin lahjattomana.

Lahjakkaat pystyy kaiken lisäksi vielä ihan itse perustelemaan asioitaan, eivätkä tarvitse ulkoa opettelua keskeisistä fraaseista.
Menkööt ulkomaille lahjoineen. Suomessa vedetään jukolavite vain tasa-arvoa keskinkertaisille. Jos ei kelpaa, menee pois.

Akaan kaupungissa on pian neljä laulaja Aki Sirkesalon mukaan nimettyä tietä.

Thaimaan tsunamissa jouluna 2004 kuolleen Aki Sirkesalon mukaan nimetään Akaan kaupunkiin neljä tietä, kertoo Ilta-Sanomat. Akaanportin yritysalueella, E75-moottoritien liittymän ja ABC-huoltoaseman lähellä sijaitsevat tiet saavat nimekseen Sirkesalontie, Akinkuja, Levytie ja Musakuja.

Akaan kaupungin kaavoituspäällikkö Jyri Sarkkinen sanoo Ilta-Sanomille, että Sirkesalon mukaan nimetty katu haluttiin keskeiselle paikalle, jonka läpi ihmiset kulkevat usein.

– Toijalan ABC:n liittymä on sellainen, Sarkkinen sanoo.

Sirkesalon omaiset ovat Ilta-Sanomien mukaan antaneet hyväksyntänsä teiden nimeämisille.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

Unicef on julkaissut puhuttelevan videon, jossa testataan ohikulkijoiden reaktioita kahdessa erilaisessa tilanteessa.

Unicefin videolla esiintyy kuusivuotias lapsinäyttelijä Anano, joka laitetaan Georgian kadulle seisomaan kauniisti puettuna ja kammattuna.

Yksin kadulla seisova suloinen lapsi saa välittömästi ohikulkevien ihmisten huomion.

– Mikä on nimesi, asutko lähellä? Oletko eksynyt? Ananon luokse pysähtyneet ihmiset kyselevät häneltä huolissaan. Yksi mies kaivaa jo puhelinta esiin soittaakseen apua.

Ihmisten reaktiot kuitenkin muuttuvat täysin, kun Ananolle vaihdetaan nuhjuiset vaatteet päälle ja hänen kasvonsa meikataan likaisen näköisiksi. Tilalle tulee täydellinen välinpitämättömyys: yksinäiseen katulapseen ei yksikään videolla näkyvä ohikulkija kiinnitä huomiota.

Sama kaava toistuu ravintolassa. Kun Anano kiertelee pöytien välissä nätisti puettuna ja hiukset sykerölle kammattuna, ruokailijoilta liikenee tytölle huomiota ja hellyyttä.

Katulapseksi puettuna tyttö joutuu järkytyksekseen kohtaamaan hyvin erilaista kohtelua. Ruokailijat sohivat häntä pois, nostavat laukkujaan turvaan tai pyytävät ravintolan henkilökuntaa viemään tytön pois.

Videolla kerrotaan, että testi jouduttiin tässä vaiheessa keskeyttämään, koska näyttelijä järkyttyi ihmisten reaktioista niin paljon.

– Koska minulla oli likaiset vaatteet ja kasvot, minun käskettiin mennä pois. Se teki surulliseksi, Anano sanoo.

Videolta voit katsoa, millaisia reaktioita Anano herätti:

Video on osa Unicefin #ForEveryChild-kampanjaa. Se on kerännyt Twitterissä vajaassa vuorokaudessa jo yli tuhat uudelleenjakoa. Facebookissa videolle oli ensimmäisten 17 tunnin aikana tullut 1,7 miljoonaa näyttökertaa sekä kymmeniätuhansia tykkäyksiä ja jakoja. Kommentit vaihtelivat surullisesta epäuskoisiin.

"Sydäntäsärkevää. Lapsi on lapsi huolimatta siitä, miltä hän näyttää tai miten hän pukeutuu", eräässä kommentissa todetaan. Monissa kommenteissa kiitetään Unicefia videon julkaisusta.

Unicef toteaa, että videon tarkoitus on muuttaa asenteita katulapsia kohtaan.

– Jos video onnistuu muuttamaan ihmisten käsityksiä kaduilla elävistä lapsista, sen voi katsoa olevan huikea menestys, järjestö iloisee Facebook-sivuillaan.

 

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

 

Ex-huippumallin teini-ikäiset lapset luovat jo nyt mallinuraa.

Ex-huippumalli Cindy Crawfordin, 50, lapset ovat vasta teini-iässä, mutta seuraavat jo äitinsä jalanjälkiä. Syksyllä 15 vuotta täyttävä tytär Kaia Gerber ja heinäkuussa 17 vuotta täyttävä Presley Gerber tekevät nimittäin jo mallintöitä.

Molemmat ovat julkaisseet Instagram-tileillään kuvia mallikeikoistaan ja -kuvauksistaan. Myös Cindy-äiti vaikuttaa sosiaalisen median perusteella antaneen siunauksensa lasten valinnoille. Presleyn ja Kaian isä on liikemies Rande Gerber, mutta kuvien perusteella molemmat lapset näyttävät perineensä äitinsä kasvonpiirteet.

 

👯 in @CoandCo. Loving the jumpsuits @CocoRocha!

Kuva, jonka Cindy Crawford (@cindycrawford) julkaisi

Äiti ja tytär Malibun-kodissaan. Kaia on kansainvälisen IMG-mallitoimiston listoilla. Tällä hetkellä hänet nähdään muostisuunnittelija Alexander Wangin mainoskampanjan kasvona.

 

siblings day, love you brother.

Kuva, jonka Kaia Gerber (@kaiagerber) julkaisi

Kaia julkaisi pari kuukauta sitten sisaruskuvan, jossa hän poseeraa Presley-veljensä kanssa.

 

With my mama for @vogueparis by @mariotestino

Kuva, jonka Presley Gerber (@presleygerber) julkaisi

Myös äiti ja poika muistuttavat toisiaan. Molemmilla on luomi huulen yläpuolella.

 

My little boy all grown up! @PresleyGerber on the @DolceGabbana runway in Milan! #DGMusica

Kuva, jonka Cindy Crawford (@cindycrawford) julkaisi

Cindy julkaisi viikko sitten kuvan Presleystä, kun tämä esittelee Dolce & Gabbanan vaatteita Milanossa.

Cindy Crawford, aviomies Rande Gerber ja Presley-poika ja Kaia-tytär vuonna 2008. Kuva: Reuters
Cindy Crawford, aviomies Rande Gerber ja Presley-poika ja Kaia-tytär vuonna 2008. Kuva: Reuters

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.