On sitten vanhana jotain, mitä suukotella. Kuva: Shutterstock
On sitten vanhana jotain, mitä suukotella. Kuva: Shutterstock

Tässä viisi tapaa, joiden avulla muuttuu raha-asioissaan fiksummaksi.

Höveli rahankäyttö voi tuntua hetkellisesti ihanan vapauttavalta. Pidempikestoista vapaudentunnetta tuo se, että raha-asiat ovat kutakuinkin järjestyksessä.

Domaine-sivusto selvitti, mitkä rahankäyttötavat kannattaa opetella, jos tavoitteena on se, että velat pysyvät hallinnassa ja säästöönkin kertyy jotakin pahan päivän varalle (usko vain, sellainenkin vielä koittaa).

Kun takoo alla olevat viisi tapaa taloutensa peruskiviksi ja rakentaa oman taloutensa niille, ei myöhemmin enää huomaakaan pihistelevänsä.

1. Tuhlaa vain sen verran kuin tienaat

Tämä on sivuston haastatteleman talouskonsultin J. Garvin Walshin mukaan neuvoista tärkein. Elintaso pitäisi pitää sellaisena, johon rahat riittävät. Tällöin velkaa ei pääse kasaantumaan.

– Velka on vihollisesi. On vaarallista, jos täytyy luottaa lainaamiseen. Sen pitäisi olla poikkeustilanne, Walsh neuvoo.

Jos tili on tyhjä jo viikkoa ennen palkkapäivää, kannattaa kirjata ylös kaikki kuukausittaiset kulut ja pohtia, mistä voisi tinkiä. Pitäisikö hankkiutua eroon autosta, vaihtaa pienempään asuntoon tai syödä vähemmän ulkona? Rahaa saattaa myös hukkaantua asioihin, joita ei oikeastaan edes tarvitse – ja niistä karsiminen on helpointa aloittaa.

2. Tee säästämisestä tapa

Walsh muistuttaa, että säästämisen idea on yksinkertainen: rahaa siirretään sivuun, jotta sitä voisi käyttää myöhemmin – vaikkapa lomamatkaan, uuteen pyykinpesukoneeseen hajonneen tilalle tai vararahastona töiden loppuessa.

Hätävararahastoon kannattaa jemmata 6–12 kuukauden elämiskustannuksia vastaava summa siltä varalta, että menettää työnsä tai sairastuu. Sen lisäksi isoja ostoksia varten voi perustaa erillisen säästötilin, jolta maksaa esimerkiksi huonekaluhankinnat. Jos euroja jää senkin jälkeen säästöön, rahaa voi kerryttää vaikka leppoisia eläkepäiviä varten.

3. Pidä kirjaa menoistasi

Paras tapa pysyä kartalla kuluistaan on pitää niistä kirjaa. Kun tietää, mihin ja kuinka paljon rahaa kuluu, ostopäätöksiä on helpompi punnita – ja myös ostamatta jättäminen onnistuu helpommin.

Esimerkiksi Osuuspankin Pivo-sovellus jakaa ostokset luokkiin ja kertoo, kuinka paljon viime aikoina on tullut käytettyä rahaa esimerkiksi vaatteisiin tai ruokaan. Jos menoistaan haluaa pilkuntarkan selvityksen, kannattaa ottaa avuksi kirjanpito-ohjelma tai -älypuhelinsovellus. Myös verkkopankista voi olla hyötyä.

4. Vaihda halvempaan

Pienistäkin summista voi syntyä vuoden aikana iso summa. Walsh suosittelee vaihtamaan käyttötavaroissa merkkituotteet kaupan omiin, edullisempiin brändeihin ja välttämään trendejä. Myös omien eväiden tekeminen töihin säästää pitkän pennin.

Uudelleenkäytettävät ja korjattavat tarvikkeet tulevat pitkällä aikavälillä kertakäyttöisiä edullisemmiksi, mutta ei kannata mennä siihen ansaan, että maksaa luksuksesta – ellei sitten onnistu ostamaan uutta vain todella harvoin.

5. Budjetoi

Jos tavoitteena on kuluttaa vähemmän, kannattaa laatia budjetti, johon kirjaa, kuinka paljon mihinkin on käytettävissä rahaa.

Pelkkä budjetin laatiminen ei kuitenkaan riitä, vaan sitä pitäisi myös pystyä noudattamaan.

– Jos budjetissa lukee olutta, älä juo samppanjaa, Walsh vääntää rautalangasta.

Lue myös:

Rikastumisvinkit naisille – näin pääset alkuun säästämisessä ja sijoittamisessa

Näin laiskakin saa tonnin helposti säästöön

Vähän liikaa pippurii: Tuhlaamalla voit itse asiassa säästää

Nollasopimuksessa työnantaja työllistää työntekijää vain oman tarpeensa mukaan.

Välivuottaan viettävälle nuorelle ei ollut mitään lannistavampaa, kuin joutua kyykytetyksi ensimmäisellä työpaikallaan. Tulin valituksi unelmieni työhön, josta minulle luvattiin reilusti tunteja – ainut ehto oli nollasopimuksen solmiminen.

Muutaman viikon jälkeen työvuorojeni määrät romahtivat. Täyden työviikon sijaan sain muutaman neljän tunnin vuoron kuussa. Kesäksi minulle luvattiin kesätöitä, mutta kun aika koitti, vuoroja ei enää ollutkaan. En ollut hakenut muita töitä ja vietin kesäni lopulta kotona.

”Kelpasin töihin juhannuksena ja jouluna, muulloin en.”

Työllistymisestäni ei pidetty huolta, mutta kaikki hyöty otettiin kuitenkin irti: minua velvoitettiin vastaanottamaan työvuorot jopa tunnin varotusajalla. Kelpasin myös töihin juhannuksena ja jouluna, muulloin en. Muutama silloinen työkaverini järkeili jäävänsä kokonaan pois, sillä valtio maksoi parempaa palkkaa.

Lopulta pompottelin kahden työpaikan ja nollasopimuksen välillä. Vastaanotin kaikki saamani vuorot mukisematta ja jouduin usein ratkomaan samoille päiville annettuja työvuoroja. Se oli stressaavaa.

Brittitutkimuksen mukaan nollatuntisopimukset rasittavat nuorten aikuisten mielenterveyttä. Muistan miettineeni usein, oliko vika minussa. Kysyin sitä rohkeasti esimieheltäni, mutta vastaus oli aina sama: ”Tarvetta ei ollut”. Siinä eivät pulinat auttaneet, kun seuraavalle kuulle taas luvattiin töitä.

”Jos päätät irtisanoutua, sinua uhkaa karenssi. Valitse siitä.”

Nollatuntisopimukset sopivat keikkatyöläisille ja opiskelijoille, mutteivat kenellekään muulle. Huonossa työtilanteessa moni suostuu huonoonkin sopimukseen, kun vaihtoehtoja ei vain ole. Työelämää aloittavia nuoria on erityisen helppo kyykyttää, sillä eiväthän ne hölmöläiset osaa edes vaatia mitään.

Yrityksille nollatuntisopimukset ovat lottovoitto: jos tarve työntekijöille on epävarmaa ja tilanteesta riippuvaa, on helppoa säästää palkkakuluissa solmimalla nollasopimuksia. Työnantajan on myös helppo värittää työtilannetta lupailemalla tunteja – eihän niitä ole lopulta pakko tarjota. Jos päätät irtisanoutua, sinua uhkaa karenssi.

Valitse siitä.

Martina kertoo, että seksuaalisuus on hänelle tärkeä osa elämää.

Yrittäjä ja tv-persoona Martina Aitolehti, 35, kirjoittaa seksuaalisuudesta ja fantasioista tuoreessa blogitekstissään. Martina kertoo seksuaalisuuden olevan hänelle yksi elämän tärkeimmistä ja perustavanlaatuisimmista osa-alueista.

– Seksi. Tämä mysteerinen sana joka mielellään tulisi sanoa hyvin hiljaa tai vaikka jättää sanomatta kokonaan. Kuinka moni meistä juttelee avoimesti omasta seksielämästä, saatikka niistä villeistä fantasioista? En ainakaan minä, Marina kirjoittaa.

Hänen mielestään seksin ja seksuaalisuuden ei pitäisi olla hyssyteltäviä asioita.

– Seksi ja intohimo on meille elintärkeä asia ja siitä puhuminen ei pitäisi olla niin ”häpeällistä”. Jotta intohimon liekkiä pystyy pitämään yllä, vaatii se paljon. Yksi isoin juttu on se suhde omaan kehoon ja itseltä lupa fantasioida, sinä tiedät mistä sinä tykkäät, nautit ja uskallat sanoa sen ääneen, hän kirjoittaa.

 

Blogissa @idealistafi ajatuksia seksistä 🚿 #blogipäivitetty #luelisää #seksiäjamielihyvää

A post shared by Martina Aitolehti (@martinaaitolehtiofficial) on

Blogipäivityksensä kunniaksi Martina julkaisi Instagramissaan uuden kuvan.

Hän huomauttaa, että vaikka oman seksuaalisuuden hyväksyminen on ollut hänelle aina helppoa, asiasta puhuminen ei ole aina mutkatonta.

– Mun suhde omaan kehoon on ollut aina hyvin selkeä, mutta silti asioiden ääneen sanominen vaatii edelleen välillä rohkeutta. Tähän aion tehdä muutoksen, hän päättää tekstinsä.

Vierailija

Martina Aitolehti haluaa, että seksistä puhuttaisiin rohkeammin: ”Sen ei pitäisi olla niin häpeällistä”

Martina tuli toisena naisena julkisuuteen ja lisäksi on kertonut julkisesti pettäneensä kaikkia miehiään. Lisäksi esitellyt itseään ja moneen kertaan leikattuja silikonirintoja viihde- ja miestenlehdissä. Eli eiköhän tämän turhan julkkiksen suhtautuminen seksiin ja seksuaalisuuteen ole tullut todistetuksi jo ilman huonolla äidinkielellä kirjoitettua blogitekstiä, jossa ei kirjoitusvirheiden ja copypasten käytön lisäksi ollut mitään sisältöä. Me naiset voisi tehdä näiden nuoleskelujuttujen...
Lue kommentti

Lauran kertoo pahimmassa sairauden vaiheessa ajatelleensa, että vain fyysinen kipu saa henkisen tuskan helpottamaan. 

Vyöhyketerapeuttina ja hierojana työskentelevä Laura Tuomarila, 46, kertoi aiemmin tänä vuonna ilmestyneessä kirjassaan sairastuneensa syömishäiriöön 20 vuotta sitten. Lauran mukaan ensimmäiset vuodet hän sairasti anoreksiaa, myöhemmin sairaus oli jotain anoreksian ja bulimian väliltä.

– Noina vuosina kadotin sen vähäisenkin yhteyden itseeni, mikä minulla oli ennen sairauttani ollut. Syömishäiriö kaappasi identiteettini, ja minusta tuli yhtä kuin sairauteni. Se kuka minä olin, oli täysin hukassa, Laura kirjoittaa Kaunis minä – kun laihuudesta tulee pakkomielle -kirjassaan.

Nyt hän puhuu samasta aiheesta Ilta-Sanomien haastattelussa. Laura kertoo IS:lle yrittäneensä nuoruudessaan näyttää aina ulospäin vahvalta.

– Painoin omia tunteitani jonnekin taustalle ja olin erilaisissa porukoissa. Ahdistuin ja aloin hoitaa ahdistustani syömättömyydellä, hän kertoo.

”Psyykkinen kipu oli niin mieletöntä. Siihen oli hajoamassa siihen pahaan oloon.”

Laura kertoo, että syömishäiriöoireilu oli alkanut jo hänen lapsuudessaan. Syömisten kontrolloiminen oli hänelle keino kontrolloida elämän karikoita.

Sairaus tuotti hänelle suunnatonta henkistä kipua. Yksi keino säännellä mielen kipua Lauralle oli se, että hän alkoi viillellä.

– Psyykkinen kipu oli niin mieletöntä. Siihen oli hajoamassa siihen pahaan oloon. Ainoa keino minulla siihen, että sain ahdistuksen poistettua, oli se, että otin jonkun teräaseen ja vetäisin pienen viillon. Se fyysinen kipu vei sen psyykkisen kivun pois, hän kertoo IS:lle.

Aiemmin tänä vuonna ilmestyneessä kirjassaan Laura kertoi, että hänen perheensä oli tärkeä tuki toipumisprosessissa. Myös hänen miehensä Samuli Edelmann on auttanut häntä prosessissa. 

– Kukaan ei laittanut aikataulua sille, milloin pitäisi olla valmis. Sain tervehtyä juuri siinä tahdissa, mikä oli minulle sopivaa, hän kertoi. 

Pariskunnalla on kaksi yhteistä lasta: Venla, 16, ja Ilmari,12.

Lue, mitä tähdet kertovat tänään juuri sinulle.

 

LEIJONA

Välttele houkutuksia ja kaksipiippuisia tilanteita. Pidä elämäsi mahdollisimman yksinkertaisena. Älä jätä kesken mitään aloittamaasi.

 

NEITSYT

Pieni paine voi olla nyt hyvä juttu, sillä saat siitä vauhtia. Pian on aika vaihtaa vapaalle. Tarvitset nyt reippaan annoksen kärsivällisyyttä.

 

VAAKA

Pidä huolta itsestäsi. On aika korjata kohdilleen arkirutiinisi ja muut elintapoihisi liittyvät asiat. Liikunta on helpoin tie hyvään oloon.

 

SKORPIONI

Kerro suunnitelmistasi kaverille tai perheenjäsenelle. Saat häneltä niin risuja kuin ruusujakin. Ilmassa on romantiikkaa.

 

JOUSIMIES

Muutokset tekevät sinulle hyvää. Saat päivän tapahtumista nostatusta itsetunnollesi. Mieti tarkkaan, kuka ansaitsee paikan lähipiirissäsi.

 

KAURIS

Edessä on äkkinäisiä muutoksia suunnitelmiisi. Tunteet ovat nyt pinnassa, eikä yhteentörmäyksiltä voi välttyä. Pidä raha-asiasi omana tietonasi.

 

VESIMIES

Pikainen päätös voi viedä sinut huonolle polulle. Suojele omaisuuttasi ja ole tarkkana liikenteessä. Varovaisuus kannattaa tänään joka käänteessä.

 

KALAT

Perehdy tarkemmin sinua kiinnostavaan asiaan. Punnitse huolellisesti vaihtoehtojesi hyviä ja huonoja puolia, jos olet tekemässä tärkeää päätöstä.

 

OINAS

Lähde reissuun, jos rahatilanne ja aikataulu antavat myöten. Nauti laatuajasta rakkaan ihmisen seurassa. On aika miettiä yhdessä tulevaisuutta.

 

HÄRKÄ

Pidä tunteesi hallinnassa. Lähipiiristäsi pukkaa nyt paineita, joita ei pidä ottaa liian vakavasti. Diplomatia on paras aseesi.

 

KAKSONEN

Olet huomion keskipiste tänään. Tutustut uusiin ihmisiin ja säteilysi kerää ihailua. Kohtuudessa pysyminen pelastaa sinut monilta harmeilta.

 

RAPU

Kerro, mitä mielessäsi liikkuu. Älä anna asioiden kasaantua, sillä tunteesi purkautuvat ennemmin tai myöhemmin. Rehellisyys lähentää sinua tärkeän ihmisen kanssa.

 

Jaa horoskooppi sähköpostilla kaverille!