Ei tule aattoähkyä, kun lastaa lautaselle vähän vähemmän kinkkua ja enemmän salaattia. Kuva: Sanoma-arkisto.
Ei tule aattoähkyä, kun lastaa lautaselle vähän vähemmän kinkkua ja enemmän salaattia. Kuva: Sanoma-arkisto.

Ravitsemusterapeutti vinkkaa, millä taktiikalla joulupöydässä kannattaa nautiskella.

Joulu! Nyt saa nauttia kunnolla ruoasta! Mutta, äh. Ähky ei inspiroi, eikä uuden vuoden jälkeen jaksaisi ryhtyä ihmedieeteille. Kuinka turvonneen olemuksen ja painonnousun voi välttää?

Personal trainer ja laillistettu ravitsemusterapeutti Petteri Lindblad jakoi omat neuvonsa joulupöytään. Näitä noudattamalla tortuista ja kinkuista voi nauttia hyvillä mielin – ilman jättiähkyä. 

1. Kunnioita perinteisiä. 

”Perusjouluruoka on joulupöydässä hyvä valinta. Esimerkiksi laatikot, leivät ja rosolli ovat kaikki terveellisemmästä päästä.”

2. Rajoita suklaata. 

”Jos jotain lähtisin jouluruuista rajoittamaan, se olisi suklaa. Monella homma menee överiksi juuri suklaan kohdalla, koska konvehteja on helppo mättää suuria määriä telkun edessä makoillessa. Tietenkin suklaata saa syödä, kunhan tarkkailee vähän määrää.” 

3. Muista lautasmalli. 

”Jouluruoka on usein vahvasti proteiini- ja hiilihydraattipitoista. Kasvikset ovat hyvä vaihtoehto, jos ei halua turvonnutta oloa. Jos ruokaa vetää perinteisen lautasmallin mukaan, annoksessa on automaattisesti puolet kasviksia. Se on hyvä lähestymistapa joulupöytään.”  

4. Ennen kuin santsaat, mieti. 

”Yleensä ihmisillä alkaa syömisen kanssa mennä pipariksi siinä vaiheessa, kun ei mieti, mitä tekee. Jokaisen uuden ruokakierroksen kohdalla kannattaa pohtia, mitä on tekemässä ja lisääkö loputon mättäminen jouluun jotain arvoa. Niin sanottu tietoinen syöminen on hyvä pitää mielessä myös juhlaruokaa vetäessä. Syöminen tulisi lopettaa siinä vaiheessa, kun on kylläinen.” 

5. Nauti alkoholia kohtuudella. 

”On tosi huono kombo yhdistää mässäily ja runsas määrä alkoholia. Terveyden kannalta on tietenkin vielä haitallisempaa vetää paljon viinaa, kun syödä paljon.” 

6. Älä unohda liikuntaa. 

”Kannattaa funtsia, voisiko joulunakin vähän liikkua. Sen ei tarvitse olla mitään himolenkkeilyä tai kovaa punttitreeniä. Kevyt kävelylenkkikin auttaa, jos haluaa edistää painon palautumista.” 

7. Älä stressaa. 

”Joulu on vain kerran vuodessa! On ihan ok syödä parin päivän ajan vähän enemmän. Kunhan joulu ei jää päälle ja toistu joka viikonloppu.”

Lue, mitä tähdet kertovat tänään juuri sinulle.

 

LEIJONA

Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä töiden puitteissa. Anna muidenkin kuulla ideoistasi, niin pääsette kehittelemään niitä yhdessä eteenpäin.

 

NEITSYT

Säilytä salaisuudet itselläsi. Hoida sovitut asiat ajallaan välttääksesi yhteenotot. Etenkin kotiaskareista kannattaa pitää tarkkaa lukua.

 

VAAKA

Tunnepitoinen tilanne on syytä ottaa käsittelyyn nopeasti. Kerro avoimesti, mitä mielessäsi liikkuu. Tarvitset rohkeutta sanoaksesi haaveesi ääneen.

 

SKORPIONI

Satsaa tulevaisuuteesi. On aika opetella uusia taitoja ja verestää muistoja. Avuntarve saattaa iskeä raha-asioissa.

 

JOUSIMIES

Älä polta siltoja takanasi. Et ehkä ole samaa mieltä valtavirran kanssa, mutta sen ei tarvitse tarkoittaa avointa riitaa. Unohda vastavirtaan uiminen.

 

KAURIS

Ota testiin uusi taktiikka ja katso, mihin se riittää. Yritä pitää hermosi kurissa yllätyksistä huolimatta. Pidä silmät auki ja tarkkaile ympäristöäsi.

 

VESIMIES

Uurastuksesi palkitaan. Saat vietyä loppuun projektin, joka avaa sinulle yllättäen uusia ovia. Älä kuluta itseäsi loppuun, vaan pidä tarpeen vaatiessa tauko.

 

KALAT

Anna kodille uusi ilme kekseliäillä ja kukkarollesi ystävällisillä ratkaisuilla. Luovuutesi pääsee oikeuksiinsa. Siivoaminen merkitsee mielenrauhaa.

 

OINAS

Mielesi muuttuu nyt nopeasti. Muilla on vaikeuksia pysytellä perässäsi. Älä vedä liian äkkinäisiä johtopäätöksiä vain ensivaikutelmien perusteella.

 

HÄRKÄ

Vietä aikaa vanhojen ystävien kanssa. Lähde tutustumaan myös ihmisiin, joiden seuraan et yleensä hakeutuisi. On aika tehdä hyviä päätöksiä

 

KAKSONEN

Olet täynnä virtaa, mikä viehättää ihmisiä. Vedät porukkaa puoleesi tänään. Varo sanojasi ja pysy tiukasti totuudessa.

 

RAPU

Pääset helpommin tavoitteisiisi, jos hankit lisää tietoa. Ota selvää siitä, mitä sinulta odotetaan. Pidä etäisyyttä arvaamattomasti käyttäytyvään ihmiseen.

 

Jaa horoskooppi sähköpostilla kaverille!

Anna Perhon uutuuskirjassa Antisäätäjä (Otava) pohditaan erilaisia kiireen ja stressin ongelmia sekä sitä, miten oman elämän tahdista saisi tehtyä vähän rauhallisemman.

Kännykkä piippaa jatkuvasti uusista viesteistä, tietokoneen näytölle ponnahtelee sähköposteja, puhelimet soivat ympärillä – monen olo on työpaikalla levoton, ja syystä! Keskittyminen vaikeutuu ja mieli käy ylikierroksilla, kun ympärillä tapahtuu jatkuvasti jotain, jolle pitäisi antaa huomiota.

Onko maailma tullut hulluksi, vai ehkä ongelma on loppujen lopuksi vähän meissä itsessämme?

Anna Perho uusi teos Antisäätäjä käsittelee muun muassa kiireen ja sähläämisen lieveilmiöitä. Moni porskuttaa sata lasissa, mutta kaipaa silti (tai siitä johtuen) rauhallisempaa fiilistä. Perhon mukaan se on myös mahdollista saavuttaa – ihan itse.

Lue myös: Tunnistatko itsesi? Perfektionisteja on kahta lajia – terapeutti antaa vinkit hölläämiseen

Yksi teoksen aiheista on reaktiivisen ajattelun, eli jatkuvasti kaikkeen ympärillä olevaan reagoimisen ongelma.

– Tutkimusten mukaan tarkistamme puhelimeen tulleet viestit keskimäärin joka kuudes tai seitsemäs minuutti. Keskimäärin tarkoittaa, että moni tsekkaa viestejä vielä tiuhemmin. Ei siis ihme, että mieli on kuin maailmanpyörä ilman nopeusrajoitinta, Perho kuvailee kirjassaan.

”Tarkistamme puhelimeen tulleet viestit keskimäärin joka kuudes tai seitsemäs minuutti.”

Reaktiivinen ajattelu ”vie meitä kuin pässiä narussa” ja voi johtaa Perhon mukaan niin kutsuttuun SVAMP-oireyhtymään.

– SVAMP on akronyymi, johon tiivistyy viisi reaktiivisen käyttäytymisen avaintoimintoa. Ruotsin kielessä sana svamp tarkoittaa sientä, mikä on hyvä vertauskuva tälle käyttäytymiselle. Jos kasvustoa ei aktiivisesti torju, se lahottaa kantajansa puhki.

Ehkä sinäkin kärsit SVAMP-oireyhtymästä? Näistä oireista sen voi tunnistaa:

  • Stressi. Olo on usein ärsyyntynyt, väsynyt ja ahdistunut. Nukkumisestakaan ei tule oikein mitään, ja ilonaiheet tuntuvat olevan harvassa.
  • Vaeltava mieli. Ajatukset säntäilevät päättömästi sinne tänne ja keskittyminen on vaikeaa. Keskittyminen myös herpaantuu jokaisesta piippauksesta, kutsusta ja kehotuksesta.
  • Aina online. Puhelimen sulkeminen tuntuu mahdottomuudelta, ja keho tuntuu käyvän ylimääräisillä kierroksilla. Rentoutuminen on vaikeaa, mutta havahdut myös usein siihen, että olet ollut pitkään aivan muissa ulottuvuuksissa.
  • Multitaskaus. Kaikkea pitää tehdä samaan aikaan, eikä sen takia mikään oikein tahdo valmistua. Ärsyttää, kun kaikki on aina kesken. Lounas tulee syötyä tietokoneen äärellä, etkä pysty esimerkiksi keskustelemaan ilman, että vilkuilisit välillä kännykkää.
  • Paineet. Tuntuu siltä, että on koko ajan kohtuuttomien paineiden alla. Jatkuva kiire ja suorittaminen ovat olennainen osa myös vapaa-aikaa.

Kuulostaako tutulta? SVAMP-oireyhtymästä on Perhon mukaan onneksi mahdollista päästä eroon.

Rauhoittuminen on huomattavasti tuottavampaa kuin raivokas, päämäärätön touhuaminen.

Hän toteaa teoksessaan yksiselitteisesti, että totaalinen pysähtyminen ja rauhoittuminen on huomattavasti tuottavampaa kuin raivokas, päämäärätön touhuaminen.

Perho listaa neljä neuvoa, jotka auttavat pääsemään yli SVAMP-oireyhtymästä:

  1. Opettele käyttämään sähköpostia järkevämmin.
  2. Lopeta multitaskaaminen. Useamman asian yhtäaikainen mukatekeminen verottaa työtehoasi 40 prosentilla, lisää stressioireita ja ärtymystä sekä hajottaa keskittymisen. Aivosi eivät kykene keskittymään kahteen asiaan kerralla, piste.
  3. Suunnittele päiväsi etukäteen ja tauota työpäiviä mindfulness- tai muun rauhoittumishetken avulla.
  4. Keskity lopputulokseen, älä näennäiseen helppouteen. Jos voit hoitaa asian x yhdellä puhelinsoitolla, tee se 40 sähköpostin lähettämisen sijaan.

Lue lisää Anna Perhon uutuuskirjasta Antisäätäjä (Otava), joka ilmestyi 11. elokuuta.